Jump to content
IGNORERAD

Thaksin har fått ett nytt hus


MaiChai

Recommended Posts

Hej

Är det då inte konstigt att samma upplysta människor som förfasar sig över dom döda knarklangarna i Thailand utan vidare accepterar mer eller

mindre storskaliga krig mot narkotikan i länder som Colombia, Afghanistan och Mexico för att nämna några.

Dessa krig leds av demokratiska länder ifrån västvärlden och har dödat 10 000 - 100 000 tals människor.

Mvh Isan Lover

Kopplar ni aldrig av någon gång? Det är söndag... är det verkligen så illa att knarkkartellerna numera blir beskjutna? Ja det är upprörande.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    38

  • MaiChai

    25

  • Baa

    17

  • Mooauan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Är det då inte konstigt att samma upplysta människor som förfasar sig över dom döda knarklangarna i Thailand utan vidare accepterar mer eller

mindre storskaliga krig mot narkotikan i länder som Colombia, Afghanistan och Mexico för att nämna några.

Dessa krig leds av demokratiska länder ifrån västvärlden och har dödat 10 000 - 100 000 tals människor.

Mvh Isan Lover

Jag håller med dig - mörda alla!

Fast Joints skrev "massmord i narkotikabekämpningens namn". Han skrev inget om att förfasa sig "över dom döda knarklangarna ".

Är det inte konstigt att vissa människor envisas med att hela tiden sätta fel fot i fel sko?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En sak som förvånar mig är att det nästan uteslutande är rika och kungahuset närstående människor som tillhör landets överklass, och landets

militärledning, tillsammans med dom bättre bemedlade i Bangkok området som ser Thaksin som ett hot mot samhället.

Jag hade varit betydligt skeptiskare mot Thaksin om han hade haft dom fattiga emot sig och dom rika i landet med sig.

Det kan inte vara så att han är ett hot mot elitens priviligerade liv som förutsätter att en stor majoritet av landets befolkning måste förbli

fattiga och sakna utbildning, sjukvård m.m

Att sedan många vita utlänningar har lätt för att identifiera sig med och hålla med landets elit, och instämma i att utbildning, sjukvård, och

stöd för att förbättra situationen för dom fattiga är för dyrt o.s.v är inte så konstigt.

Alla människor är lika mycket värda och förtjänar att behandlsas på samma sätt.

Jag tycker faktist mer synd om dom som är utan än dom som lever i överflöd, och jag skulle aldrig i livet kunna tänka mig att tycka synd om

gammla aristokrater som får dela med sig lite av sin makt och standard.

Jag är medveten om att detta retar upp en och annan även på forumet men så är det för mig, och det är jag stolt över.

Mvh Isan Lover

IL,

Jag vill fortfarande ha svar på om du anser att vi som inte gillar Thaksin med nodvändighet också är emot Thailands fattiga. Om du tycker det så säg det rakt ut istället for dessa ständiga insinuationer. Om du inte tycker det så be om ursäkt och uttryck dig på ett bättre sätt framover.

Jag skulle ju kunna skriva i inlägg efter inlägg att alla som stoder Thaksin, i alla fall i Sverige, är outbildade smått efterblivna Pol Pot wannabies som drommer om ett agrariskt utopia, men det skriver jag inte for jag är inte säker på att det gäller alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ju kunna skriva i inlägg efter inlägg att alla som stoder Thaksin, i alla fall i Sverige, är outbildade smått efterblivna Pol Pot wannabies som drommer om ett agrariskt utopia, men det skriver jag inte for jag är inte säker på att det gäller alla.

555 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är ganska intressant och även lite märkligt att få ta del av denna bitvis infekterade övertalningsfrenesi som en del medlemmar på Mpr ägnar så stor möda på.

Fraktionerna försöker med både tillmälen och gliringar trumma in olika politiska argument som gärna underbyggs med tidningsartiklar, hörsägen eller annan lämplig statistik. Antagonisterna tycks nästan vilja gå döden för att få försvara den ena eller den andra av Thailands toppolitiker och systemen som dessa står bakom.

Debattörerna på Mpr tävlar också i teorin om vem som är den störste demokratikämpen och om vem som är den mest godhjärtade och vem som i ärlighetens namn ömmar mest för de allra fattigaste i Thailand.

Allt detta går det utmärkt att bråka om.

Men ingen av debattörerna går ju knappast omkring med kurrande magar, ej heller får de vända och vrida på varje bath för att få livspusslet att gå ihop, men ändå är hela bunten av dessa självutnämnda experter helt övertygade om var just dessa stackars fattigjon kan hålla hus, och vilket poliskt system och styrelseskick de bör få ha.

Det finns de som på grund av sin familjesituation ser sanningen ur ett mer islamistiskt perspektiv och därför hävdar att gruppen mest åsidosatta människor naturligtvis härrör från det södra Thailand. Därför är det naturligtvis mest synd om dessa krakar, och det är dessa muslimer som har mest rätt till samhällets omtanke istället för TRT´s risbönder i Isaan.

Sedan har vi även gamla inbitna revolutionärer som inte glömde bort att packa ner sitt svart-vita samhällsideal när de drog till Thailand för att kunna bli landsorthjälte och vördad familjepatriark. För att inte självkänslan och bytillhörigheten ska krackelera helt så läggs stor vikt vid att få fötterna synligt leriga på risfältet, samt att agera låtsasfattig till det yttre och revolutionärt röd i det inre.

Därför tycker jag det är riktigt MÄRKLIGT med all denna energi på politiskt tjafs och även idoldyrkande av makthavare när nu debattörerna själva inte har något thailändskt medborgarskap. Trots sin välvilja kommer de aldrig någonsin att få uppleva att kunna få lägga sin röst eller delta i ett politiskt val i Thailand. De är och förblir dessa utlänningar och gästande faranger som i thailändarnas ögon bara ska hålla med, knipa igen och gilla läget – annars är det bara att pysa hem till farangland igen.

Så tagga ner, riv bort skygglapparna och njut istället av den politiska villervallan. Den dag det blir ordning och reda i Thailand, ja då har de allra flesta svenskarna inte råd att semestra där längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att den dagen kommer då inte alla svenskar har råd att semmestra här eller vill semmestra här.

Och de som jobbar inom hjälp organistioner inte behövs.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag hoppas att den dagen kommer då inte alla svenskar har råd att semmestra här eller vill semmestra här.

Och de som jobbar inom hjälp organistioner inte behövs.

Moo

Hej Mooauan (tjocka grisen)

Hoppas kan man ju! :great:

Med lite mer av handling och mindre av hokus pokus, drömmerier och egoistiskt tänkande så kommer nog även Thailand att kunna få ordning på landets utveckling. Då kanske landet och invånarna även kan få 3G i telefonerna.

Men då måste nog först Po-Yai- och MaiPenRai-kulturen få ge vika för ett mer rationellt, kritiskt och demokratiskt tänkande bland hela befolkningen.

Frågan är väl vad som då återstår av den mysiga thai-kulturen som de semestrande farangerna har lärt sig att älska? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska intressant och även lite märkligt att få ta del av denna bitvis infekterade övertalningsfrenesi som en del medlemmar på Mpr ägnar så stor möda på.

Fraktionerna försöker med både tillmälen och gliringar trumma in olika politiska argument som gärna underbyggs med tidningsartiklar, hörsägen eller annan lämplig statistik. Antagonisterna tycks nästan vilja gå döden för att få försvara den ena eller den andra av Thailands toppolitiker och systemen som dessa står bakom.

Debattörerna på Mpr tävlar också i teorin om vem som är den störste demokratikämpen och om vem som är den mest godhjärtade och vem som i ärlighetens namn ömmar mest för de allra fattigaste i Thailand.

Allt detta går det utmärkt att bråka om.

Men ingen av debattörerna går ju knappast omkring med kurrande magar, ej heller får de vända och vrida på varje bath för att få livspusslet att gå ihop, men ändå är hela bunten av dessa självutnämnda experter helt övertygade om var just dessa stackars fattigjon kan hålla hus, och vilket poliskt system och styrelseskick de bör få ha.

Det finns de som på grund av sin familjesituation ser sanningen ur ett mer islamistiskt perspektiv och därför hävdar att gruppen mest åsidosatta människor naturligtvis härrör från det södra Thailand. Därför är det naturligtvis mest synd om dessa krakar, och det är dessa muslimer som har mest rätt till samhällets omtanke istället för TRT´s risbönder i Isaan.

Sedan har vi även gamla inbitna revolutionärer som inte glömde bort att packa ner sitt svart-vita samhällsideal när de drog till Thailand för att kunna bli landsorthjälte och vördad familjepatriark. För att inte självkänslan och bytillhörigheten ska krackelera helt så läggs stor vikt vid att få fötterna synligt leriga på risfältet, samt att agera låtsasfattig till det yttre och revolutionärt röd i det inre.

Därför tycker jag det är riktigt MÄRKLIGT med all denna energi på politiskt tjafs och även idoldyrkande av makthavare när nu debattörerna själva inte har något thailändskt medborgarskap. Trots sin välvilja kommer de aldrig någonsin att få uppleva att kunna få lägga sin röst eller delta i ett politiskt val i Thailand. De är och förblir dessa utlänningar och gästande faranger som i thailändarnas ögon bara ska hålla med, knipa igen och gilla läget – annars är det bara att pysa hem till farangland igen.

Så tagga ner, riv bort skygglapparna och njut istället av den politiska villervallan. Den dag det blir ordning och reda i Thailand, ja då har de allra flesta svenskarna inte råd att semestra där längre.

Märkligt.. det är intressant - men ändå ska det taggas ner. Vad tråkigt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är möjligt att det behövs taggas ner lite ibland, men jag tror att dom flesta som ger sig in i politiska diskussioner är beredda på att både

ta emot kritik och dela ut kritik.

Ibland tar diskussionerna lite konstiga vägar, men det är nog något vi får leva med.

Jag ser inte ner på mina motståndare i debatterna och det tror jag inte att dom gör på mig heller, snarare ser jag upp till dom som har ett

engagemang i dessa frågor.

Vi har olika uppfattning ibland i olika frågor och ibland håller vi faktiskt även med varandra.

Men om det egentligen är någon mening i att tycka och argumentera dessa frågor kan man ju alltid diskutera.

Själv skulle jag sakna dessa diskussioner, som jag åtminstone hoppas kan så ett frö någonstans, och själv lär mig ju ett och annat på vägen.

No hard feelings.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tagga ner, riv bort skygglapparna och njut istället av den politiska villervallan. Den dag det blir ordning och reda i Thailand, ja då har de allra flesta svenskarna inte råd att semestra där längre.

Gillade ditt inlägg ända till slutet som jag inte riktigt förstod..menar du att Sverige kommer att bli ett u-land och att endast svenskar inte kommer att ha råd att semestra i Thailand?

Eller menar du faranger generellt?.i så fall hur ska thailändarna då ha råd att bo i sitt eget land? :unsure:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte på en sak... Det råder ju en konflikt mellan Thailand och kambodja? beträffande ett tempel som ligger nära min flickväns hemstad sisaket.

Hur kan detta påverkas utav Dr T intåg i kambodja? Jag antar att templet är av stor symbolisk betydelse för många thailändare. Det har florerat rykten om att Dr T håller på att deala till sig en del egendom i Kambodja. Är det någon som vet ifall detta kan ha med konflikten att göra, och även ifall det stämmer att Dr T har en massa privata intressen i kambodja. Med privata intressen så menar jag affärsuppgörelser..

Link to comment
Dela på andra sajter

och även ifall det stämmer att Dr T har en massa privata intressen i kambodja. Med privata intressen så menar jag affärsuppgörelser..

Jo, han har privata affärsintressen i Kambodja. Han och Hun Sen är kompanjoner. Vad jag känner till så är det mest inom telecom men det kan ju hända att det finns annat som inte redovisats. Thaksin tycker ju inte att man behöver det nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar ni att dessa organistioner typ FN ställer sig posetiva till kuppen och det som hänt där efter?

Vem föreslår ni skall genom föra förändringar i Thailand vem har så starka muskler så mycke makt och samtidigt inte är korrumperad och har goda intutioner?

Jag läser aldrig nästan några artiklar på internet men jag är desto mera ut och pratar med folk i Thailand därför tycker jag att ni skall lämna datorn och hämta inte information enbart där ifrån utan försöka var lite mera kritiska och lyssna på vad folk i hela Thailand säger skaffa er information genom att möta mäniskor de säger en helt annan sak när man sitter ner och pratar med dem då öppnar de sig och vågar prat fritt men i större folksamlingar säger de inget eller håller bara med verkar som att det finns någon slags politisk etiket uppförande.

Sedan är det enl min uppfattning ingen skillnad på rika eller fattiga utan alla vill att korruption skall väck men detta är väl bara när man sitter ner och snackar med dem.

Jag tycker man kan göra som med knark handlarna man blev ju av med knarket under dessa år så varför inte andvända sama metod här.

Men det var väl detta de var rädd för att han skulle göra.

Man skall väl inte jämnställa ett mutbrot med knark handel men miss förstå mig rätt.

Moo

Under dessa månaderna sköts drygt 2500 männmiskor ihjäl av polisen på Thaksins order. Ibland dem fanss det även små barn. Intenationellt erkända organisationer som Amnesty och Human Rights Watch protsterade kraftigt och även FN hade syn punkter på hur rättssäkerheten kunde sättas så ut spela av ett lands premiärminister.

Thaksin svarade då så här "The UN is not my father" vilket säger en del om den mannens arrogans.

Har frågat IL tidigare och nu tänker jag ställa samma fråga till dig, hur hade du tyckt om "Kriget mot droger" om din flickvän/fru eller Thailfamilj fanns med ibland de 1400 förmodat oskyldiga som avrättades?

Hade det kännts okej för dig att någon du vet är oskyldig avrättas bara för att en premiärminister väljer att sätta rättssäkerheten ur spel?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är det då inte konstigt att samma upplysta människor som förfasar sig över dom döda knarklangarna i Thailand utan vidare accepterar mer eller

mindre storskaliga krig mot narkotikan i länder som Colombia, Afghanistan och Mexico för att nämna några.

Dessa krig leds av demokratiska länder ifrån västvärlden och har dödat 10 000 - 100 000 tals människor.

Mvh Isan Lover

Vem accepterar det?

Enligt de flesta balanserade källor så kan det vara uppemot 1400 av de 2500 som dödades som var helt oskyldiga. Något som man kanske kunnat reda ut ifall man bemödat sig att gripa dem och släpa dem inför domstol innan man avrättade dem.

Du hade väl inte förfasat dig om någon i din släkt eller familj varit en av de 1400 oskyldigt avrättade?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade ditt inlägg ända till slutet som jag inte riktigt förstod..menar du att Sverige kommer att bli ett u-land och att endast svenskar inte kommer att ha råd att semestra i Thailand?

Eller menar du faranger generellt?.i så fall hur ska thailändarna då ha råd att bo i sitt eget land? :unsure:

Siam-Nilsson menar antagligen att Thailand i teorin skulle kunna uppnå samma levnadsstandard som Sverige. Med medföljande pris och skattehöjningar på allt, men också förstås höjda löner. Så thailändarna skulle nog ha råd att bo kvar. Medan det för turisterna skulle bli mindre attraktivt att åka dit rent kostnadsmässigt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska intressant och även lite märkligt att få ta del av denna bitvis infekterade övertalningsfrenesi som en del medlemmar på Mpr ägnar så stor möda på.

Fraktionerna försöker med både tillmälen och gliringar trumma in olika politiska argument som gärna underbyggs med tidningsartiklar, hörsägen eller annan lämplig statistik. Antagonisterna tycks nästan vilja gå döden för att få försvara den ena eller den andra av Thailands toppolitiker och systemen som dessa står bakom.

Debattörerna på Mpr tävlar också i teorin om vem som är den störste demokratikämpen och om vem som är den mest godhjärtade och vem som i ärlighetens namn ömmar mest för de allra fattigaste i Thailand.

Allt detta går det utmärkt att bråka om.

Men ingen av debattörerna går ju knappast omkring med kurrande magar, ej heller får de vända och vrida på varje bath för att få livspusslet att gå ihop, men ändå är hela bunten av dessa självutnämnda experter helt övertygade om var just dessa stackars fattigjon kan hålla hus, och vilket poliskt system och styrelseskick de bör få ha.

Det finns de som på grund av sin familjesituation ser sanningen ur ett mer islamistiskt perspektiv och därför hävdar att gruppen mest åsidosatta människor naturligtvis härrör från det södra Thailand. Därför är det naturligtvis mest synd om dessa krakar, och det är dessa muslimer som har mest rätt till samhällets omtanke istället för TRT´s risbönder i Isaan.

Sedan har vi även gamla inbitna revolutionärer som inte glömde bort att packa ner sitt svart-vita samhällsideal när de drog till Thailand för att kunna bli landsorthjälte och vördad familjepatriark. För att inte självkänslan och bytillhörigheten ska krackelera helt så läggs stor vikt vid att få fötterna synligt leriga på risfältet, samt att agera låtsasfattig till det yttre och revolutionärt röd i det inre.

Därför tycker jag det är riktigt MÄRKLIGT med all denna energi på politiskt tjafs och även idoldyrkande av makthavare när nu debattörerna själva inte har något thailändskt medborgarskap. Trots sin välvilja kommer de aldrig någonsin att få uppleva att kunna få lägga sin röst eller delta i ett politiskt val i Thailand. De är och förblir dessa utlänningar och gästande faranger som i thailändarnas ögon bara ska hålla med, knipa igen och gilla läget – annars är det bara att pysa hem till farangland igen.

Så tagga ner, riv bort skygglapparna och njut istället av den politiska villervallan. Den dag det blir ordning och reda i Thailand, ja då har de allra flesta svenskarna inte råd att semestra där längre.

Siam-Nilsson,

Ett litet konstigt inlägg som jag inte forväntade mig av dig. Var det måhända ett fall av "jag vill så gärna skriva ett långt välformulerat inlägg men jag kommer inte på något att skriva om"?yes.gif

Eftersom vi inte är svältande och inte thailändare så ska vi inte debattera vad som skulle kunna goras? Du får ursäkta mig men jag har sett så många risfält, så många tempel, marknader, stränder och barer att bildtrådar inte intresserar mig även om jag forstår att andra finner det intressant. Jag har heller inget intresse av frågor angående UT, PUT och diverse visa eller hur SEK versus THB kursen ändras per dag. Politik i det landet jag bott de senaste 11 åren, där min fru är fodd och där min dotter går i skola känns dock angeläget trots att jag inte kan rosta (dessutom kan man ju ha ett antal de-facto roster biggrin.gif ).

Jag har inget emot IL forutom när han insinuerar att vi som inte gillar Thaksin också per automatik skulle vara emot Thailands fattiga. Det tycker jag är låg argumentationsteknik. Faktum är att IL hamnar på min 20-i-topp-lista over MPR-medlemmar jag helst skulle vilja ta en ol med. Forresten, du är också med på den listan, om inte annat for dina skaraborgska rotter yes.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Till Mekong vill jag säga att slutklämmen på mitt kanske svårbegripliga och lite raljerande inlägg var menat precis som Herr Chang förstod det. Den övriga texten var bara en åskådares kommenterande referat av en pågående cat-fight mellan några envisa, irriterade och lite missförstådda personer.

Så därför kommer här nedan en lite längre förklaring av vad jag menade med min slutkläm:

” Så tagga ner, riv bort skygglapparna och njut istället av den politiska villervallan. Den dag det blir ordning och reda i Thailand, ja då har de allra flesta svenskarna inte råd att semestra där längre.”

Med politisk ordning och reda följer nästan per automatik höjda arbetarlöner och en förhöjd levnadsstandard för fotfolket i landet, vilket i sig medför att inflation och priser skjuter i väg uppåt. Precis som Importörer och outsourceande företag så söker sig även turisterna efter nya och mer prisvärda länder där man får optimal utdelning för sina intjänade och skattade kronor.

Turismen är Thailands viktigaste inkomstkälla och näring, och med en bredare fördelningspolitik och en förhöjd levnadsstandard för gemene man i landet så finns det ganska få medel att ta till om man vill kunna hålla nere prisutvecklingen i landet på en attraktiv nivå (möjligen devalvering).

Vad ska man då göra för att kunna behålla de inkomstbringande turisterna om nu de fattigas levnadsnivå och löner samtidigt höjs i Thailand?

Som jag ser det, så är nog det enda som kan hålla nere priserna på boende, service, mat och dryck en mer positiv attityd till gästarbetare och arbetskraftsinvandring i Thailand. Annars kommer nog prisnivån och inflationen att gå upp på samma vis som den har gjort i semesterlandet Spanien. Där är det fortfarande varmt och soligt, men priserna är numera i nivå med de i Sverige. Detta har inte varit gynnsamt för deras turistnäring. Höjda priser i Thailand kommer även där att skrämma bort en stor del av charterturisterna som istället kommer att välja andra och mer prisvärda semestermål. Vi som har familjeanknytning till Thailand kommer dock fortfarande att åka dit och spendera.

Lite krasst kan man utrycka det som så att med ökad arbetskraftsinvandring blir både de Röda och de Gula anhängarna nöjda i slutändan. När folket i Isaan tillåts att välja en premiärminister som faller dem i smaken och när de kan erbjudas hyggligt betalda industri-, och turistjobb, ja då gläds både Isaanbönderna och de övrig Röda anhängarna.

Den importerande arbetskraften från de fattigare grannländerna blir istället nytt tjänstefolk hos de mer välbärgade Gula anhängarna. När nu landsortsbefolkningen från Isaan mer eller mindre helt ratar tvättbaljor och barnpassning i Bangkok, så kan istället importerad arbetskraft bli en billig tjänarstab att få bossa över. På så vis kan den för självkänslan så viktiga hierarkin hos eliten och övre medelklass bevaras i Thailand. De behöver då inte känna att sin privilegierade ställning i samhället blir hotad av det faktum att det uppstår en upplyst och mer självständig lansortsbefolkning.

Den ”röde” Thaksin förstod att denna utveckling var på gång i samband med att han arbetade för att Isaan och dess befolknings levnadsstandard skulle lyftas upp ett snäpp eller två. Med mer pengar i lönekuvertet för den fattiga delen av befolkningen att spendera, innebar också att det blev fler betalande kunder i Thaksins telekomimperium. Han gav med ena handen och tog smart tillbaka med den andra (en win-win situation med andra ord)

Inflation var dock inte bra för den rådande turismnäringen och Thaksin var därför snabbt inne på att landet istället skulle satsa ännu mer på Industriparker och ”High-End tourists” eller ”High quality visitors” som han kallade dem. Stor vikt lades därför vid byggandet av nya lyxiga golfanläggningar och spa-retreat för besökare som inte behöver bry sig så mycket om kostnadsläget. Han lockade också med dyra VIP-kort för de förmögna turisterna, ett bonuskort som senare visade sig ganska värdelöst och försäljningen av dessa kort misslyckades ganska kapitalt.

För att jag nu inte ska bli klassad som en synisk fascist och egoistisk glädjedödare så vill jag poängtera att jag själv inte är emot att den fattiga befolkningen i Thailand ska få det bättre. Jag vill alltså inte att dessa människor ska ha det fortsatt fattigt och jävligt för att jag och andra turister ska kunna fortsätta med att åka dit och leva som en kung. Jag vill bara peka på vissa ekonomiska samband och hur dessa påverkar ett land. Även om en höjd levnadsstandard i Thailand drabbar mig som är budgetturist ekonomiskt negativt, så önskar jag att både folket i Isaan och de som är fattiga i de södra delarna att de kan få en förhöjd levnadsstandard. Om så skulle ske, så får jag väl bita i det sura äpplet och göra som de nuvarande turisterna i Spanien gör, dvs jag får spara ihop lite mer slantar innan jag åker iväg till Thailand på min välförtjänta semester.

Som svar till signatur Atoms inlägg

” Ett litet konstigt inlägg som jag inte förväntade mig av dig”,

vill jag säga att detta faktiskt glädjer mig eftersom jag inte vill vara en förutsägbar och lite blek individ. Vidare är en livlig debatt nyttig, och den kan vara både rolig och givande om debattörerna inte blir så otroligt fastlåsta vid att abonnera på sanningen och prompt måste ”vinna” en diskussion. Vad som anses vara rätt eller fel är nästan alltid subjektiva tyckanden eftersom dessa övertygelser växer fram i personen, och sanningen är därför naturligt färgad från både dina och mina personliga upplevelser. Båda sidor kan därför ha rätt i sak även om exempelvis du och IL tycker helt olika om Dr T´s gärningar och syften.

Därför tyckte jag att debattörerna kunde ”Tagga ner” och att de borde lyssna mer än att de i sin övertygelse-iver försöker skrika högre och högre.

Nog av amatörfilosofiska utsvävningar från mig.

POWER to the People! :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Mekong vill jag säga att slutklämmen på mitt kanske svårbegripliga och lite raljerande inlägg var menat precis som Herr Chang förstod det. Den övriga texten var bara en åskådares kommenterande referat av en pågående cat-fight mellan några envisa, irriterade och lite missförstådda personer.

Så därför kommer här nedan en lite längre förklaring av vad jag menade med min slutkläm:

” Så tagga ner, riv bort skygglapparna och njut istället av den politiska villervallan. Den dag det blir ordning och reda i Thailand, ja då har de allra flesta svenskarna inte råd att semestra där längre.”

Med politisk ordning och reda följer nästan per automatik höjda arbetarlöner och en förhöjd levnadsstandard för fotfolket i landet, vilket i sig medför att inflation och priser skjuter i väg uppåt. Precis som Importörer och outsourceande företag så söker sig även turisterna efter nya och mer prisvärda länder där man får optimal utdelning för sina intjänade och skattade kronor.

Turismen är Thailands viktigaste inkomstkälla och näring, och med en bredare fördelningspolitik och en förhöjd levnadsstandard för gemene man i landet så finns det ganska få medel att ta till om man vill kunna hålla nere prisutvecklingen i landet på en attraktiv nivå (möjligen devalvering).

Vad ska man då göra för att kunna behålla de inkomstbringande turisterna om nu de fattigas levnadsnivå och löner samtidigt höjs i Thailand?

Som jag ser det, så är nog det enda som kan hålla nere priserna på boende, service, mat och dryck en mer positiv attityd till gästarbetare och arbetskraftsinvandring i Thailand. Annars kommer nog prisnivån och inflationen att gå upp på samma vis som den har gjort i semesterlandet Spanien. Där är det fortfarande varmt och soligt, men priserna är numera i nivå med de i Sverige. Detta har inte varit gynnsamt för deras turistnäring. Höjda priser i Thailand kommer även där att skrämma bort en stor del av charterturisterna som istället kommer att välja andra och mer prisvärda semestermål. Vi som har familjeanknytning till Thailand kommer dock fortfarande att åka dit och spendera.

Lite krasst kan man utrycka det som så att med ökad arbetskraftsinvandring blir både de Röda och de Gula anhängarna nöjda i slutändan. När folket i Isaan tillåts att välja en premiärminister som faller dem i smaken och när de kan erbjudas hyggligt betalda industri-, och turistjobb, ja då gläds både Isaanbönderna och de övrig Röda anhängarna.

Den importerande arbetskraften från de fattigare grannländerna blir istället nytt tjänstefolk hos de mer välbärgade Gula anhängarna. När nu landsortsbefolkningen från Isaan mer eller mindre helt ratar tvättbaljor och barnpassning i Bangkok, så kan istället importerad arbetskraft bli en billig tjänarstab att få bossa över. På så vis kan den för självkänslan så viktiga hierarkin hos eliten och övre medelklass bevaras i Thailand. De behöver då inte känna att sin privilegierade ställning i samhället blir hotad av det faktum att det uppstår en upplyst och mer självständig lansortsbefolkning.

Den ”röde” Thaksin förstod att denna utveckling var på gång i samband med att han arbetade för att Isaan och dess befolknings levnadsstandard skulle lyftas upp ett snäpp eller två. Med mer pengar i lönekuvertet för den fattiga delen av befolkningen att spendera, innebar också att det blev fler betalande kunder i Thaksins telekomimperium. Han gav med ena handen och tog smart tillbaka med den andra (en win-win situation med andra ord)

Inflation var dock inte bra för den rådande turismnäringen och Thaksin var därför snabbt inne på att landet istället skulle satsa ännu mer på Industriparker och ”High-End tourists” eller ”High quality visitors” som han kallade dem. Stor vikt lades därför vid byggandet av nya lyxiga golfanläggningar och spa-retreat för besökare som inte behöver bry sig så mycket om kostnadsläget. Han lockade också med dyra VIP-kort för de förmögna turisterna, ett bonuskort som senare visade sig ganska värdelöst och försäljningen av dessa kort misslyckades ganska kapitalt.

För att jag nu inte ska bli klassad som en synisk fascist och egoistisk glädjedödare så vill jag poängtera att jag själv inte är emot att den fattiga befolkningen i Thailand ska få det bättre. Jag vill alltså inte att dessa människor ska ha det fortsatt fattigt och jävligt för att jag och andra turister ska kunna fortsätta med att åka dit och leva som en kung. Jag vill bara peka på vissa ekonomiska samband och hur dessa påverkar ett land. Även om en höjd levnadsstandard i Thailand drabbar mig som är budgetturist ekonomiskt negativt, så önskar jag att både folket i Isaan och de som är fattiga i de södra delarna att de kan få en förhöjd levnadsstandard. Om så skulle ske, så får jag väl bita i det sura äpplet och göra som de nuvarande turisterna i Spanien gör, dvs jag får spara ihop lite mer slantar innan jag åker iväg till Thailand på min välförtjänta semester.

Som svar till signatur Atoms inlägg

” Ett litet konstigt inlägg som jag inte förväntade mig av dig”,

vill jag säga att detta faktiskt glädjer mig eftersom jag inte vill vara en förutsägbar och lite blek individ. Vidare är en livlig debatt nyttig, och den kan vara både rolig och givande om debattörerna inte blir så otroligt fastlåsta vid att abonnera på sanningen och prompt måste ”vinna” en diskussion. Vad som anses vara rätt eller fel är nästan alltid subjektiva tyckanden eftersom dessa övertygelser växer fram i personen, och sanningen är därför naturligt färgad från både dina och mina personliga upplevelser. Båda sidor kan därför ha rätt i sak även om exempelvis du och IL tycker helt olika om Dr T´s gärningar och syften.

Därför tyckte jag att debattörerna kunde ”Tagga ner” och att de borde lyssna mer än att de i sin övertygelse-iver försöker skrika högre och högre.

Nog av amatörfilosofiska utsvävningar från mig.

POWER to the People! whistle.gif

Aha!, det var hos Siam-Nilsson sanningen var. Så jag har letat! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej NoBuzz.

Som sagt gällande levererade hel-, och halvsanningar från mig till annan:

"Nog av amatörfilosofiska utsvävningar från mig." :crazy:

Ser dock fram emot att berika mig med mer debatt-mat från dig, Atom, MaiChai, IL och alla andra aktiva tyckare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin har kompisar

Verkar vara en ballanserad snubbe, men det är väl klart, han måste väl se till att barren inte sjunker i värde om polaren Per (DrT) skulle bli allför utfryst.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa just nu är att han gör en IL och jämför Thaksin med Aung San Suu Kyi.

"många pratar om Aung San Suu Kyi -varför inte prata om Thaksin?" - säger han.

Båda offer för militärkupper.

Båda kämpar för demokrati.

Båda representerar de fattiga.

Eller hur IL? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bästa just nu är att han gör en IL och jämför Thaksin med Aung San Suu Kyi.

"många pratar om Aung San Suu Kyi -varför inte prata om Thaksin?" - säger han.

Båda offer för militärkupper.

Båda kämpar för demokrati.

Båda representerar de fattiga.

Eller hur IL? :)

Hej

Ja det finns onekligen många likheter.

Jag kan ju lägga till några till.

Båda motarbetas av ej valda ledare för sitt land.

Båda nekas tillträde till den politiska arenan.

Båda censureras av makthavarna.

Båda är demokratiskt valda av sitt folk.

Båda är emot korruption.

Båda utsätts för förtal och smutskastning av kuppmakarna.

Båda döms i korrumperade och köpta domstolar.

O.S.V

Dom skulle nog ha mycket att diskutera om dom tilläts träffa varandra.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det finns onekligen många likheter.

Jag kan ju lägga till några till.

Båda motarbetas av ej valda ledare för sitt land.

Båda nekas tillträde till den politiska arenan.

Båda censureras av makthavarna.

Båda är demokratiskt valda av sitt folk.

Båda är emot korruption.

Båda utsätts för förtal och smutskastning av kuppmakarna.

Båda döms i korrumperade och köpta domstolar.

O.S.V

Dom skulle nog ha mycket att diskutera om dom tilläts träffa varandra.

Mvh Isan Lover

Så du tycker att de är likvärdiga offer och symboler för frihetssträvan från förtryck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du tycker att de är likvärdiga offer och symboler för frihetssträvan från förtryck?

Hej

Likvärdiga är väl kanske inte helt rätt ord, men båda behandlas likartat av kuppmakarna och är offer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...