Jump to content
IGNORERAD

Thaksin har fått ett nytt hus


MaiChai

Recommended Posts

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    38

  • MaiChai

    25

  • Baa

    17

  • Mooauan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Vad sen gäller att du som språkrör väljer att påtala att liknelsen skulle vara naturlig så tror jag snarare att det handlar om en egen åsikt.

Gissningsvis en majoritet av de fattiga har ingen aning om vilka Nelson Mandela eller Ang San Suu är. Så att dom skulle göra den jämförelsen tror jag inte.

Har precis frågat 6 personer från lite olika håll i Isaan och ingen visste vilka dessa personer var.

Hej

Liknelsen mellan dessa personer förekomm ganska ofta både i TV och i tidningar, och på T-shirts i Isaan när jag var där

senast, nu efter censureringen vet jag inte hur det är.

Så jag förmodar att det är där dom flesta människor har fångat upp dom här likheterna.

Jag förmodar att dom använder dessa jämförelser för att få sin sak belyst och för att provocera lite.

Att Thaksin inte skulle ha fått utstå något lidande för sina åsikters skull undrar jag om man kan säga?

Snart är jag ju där igen och då får vi höra hur läget är nu.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands före detta ambassadör i Burma tyckta att Hun Sens jämförelse mellan Thaksin och Aung San suu kuyi var som att jämföra himmel och helvete. Jag är böjd att hålla med.

Att nämna Thaksins namn som en frihetskämpe i samma klass som Aung San Suu Kuyi eller Nelson Mandela får mig att må illa. Thakisn har inte och kommer aldrig att spendera en enda dag i fängelse, Mandela satt väl 27 år på Robben island och Aung San Suu Kuyi är väl inne på sitt 19:e år i husarrest.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Thailands före detta ambassadör i Burma tyckta att Hun Sens jämförelse mellan Thaksin och Aung San suu kuyi var som att jämföra himmel och helvete. Jag är böjd att hålla med.

Att nämna Thaksins namn som en frihetskämpe i samma klass som Aung San Suu Kuyi eller Nelson Mandela får mig att må illa. Thakisn har inte och kommer aldrig att spendera en enda dag i fängelse, Mandela satt väl 27 år på Robben island och Aung San Suu Kuyi är väl inne på sitt 19:e år i husarrest.

Att Mandela spenderade alla dessa på Robben island, beror i mångt och mycket på att han som ANC ledare vägrade att gå med på att ANC skulle föra sin frihetskamp utan våldsinslag. Han fick ganska tidigt ett stående erbjudande från den vita regimen om att bli frigiven om han bara gick med på ett icke-vålds-avtal. Detta vägrade Nelson att göra då han och den övriga ANC-ledningen ansåg att våld var ett rättmätigt instrument i deras kamp för frihet och likaberättigande. De svarta fick ju också ta emot en hel del ”pisk” från den sittande regimen, så de ville väl svara med samma mynt kan jag tro.

På denna punkt skilde han sig från exempelvis Ghandi och Dali Lama som förespråkade icke-våldsprincipen i frihetskampen.

Även Aung San Suu Kuyi har ett stående “erbjudande” från militärdiktaturen i Burma om att bli frigiven från husarresten om hon går med på att emigrera från Burma. Detta har hon valt att inte göra och sitter därför kvar i husarresten. För ett antal år sedan muttrade även den thailändska konungen om att det vore bättre om hon gav upp sin kamp och istället flyttade ”hem” till sin farangman och sina barn i England. Men hon är envis som få, och likt Nelson härdar hon ut i sitt ensamma förvar och får på köpet all denna sympati.

En sympati som även delas av SiamNilsson.

Även Thakin’s exil är ju mer eller mindre självvald, eftersom han självmant stack från landet. Om han hade stannat kvar och låtit sig buras in så hade han nog både fått mer internationell sympati och ett helt annat martyrskap att rida på.

Vad det gäller IL’s eventuella motstånd till att svara på kritiska frågor om TRT och Dr T, så är väl det ungefär som när man diskuterar religionsfrågor med en frälst. Dessa personer är ju oftast fullkomligt övertygade om att GUD finns och att Jesus var hans son och avbild. Men när man ställer frågor som har sin bäring från lite mer udda historier i det Nya och Gamla testamentet så svalnar plötsligt viljan till att tala om kristendomens avarter. Det kan vara saker som att Jesus kunde gå på vatten eller gick till prostituerade, eller att jorden skapades på några få dagar med Adam och Eva som människorasens urpopulation.

En annan sak som också är tabu och gärna sopas under mattan av de frälsta är ” Teodicé problemet ” dvs varför den GODA guden kan tillåta allt detta elände i världen om han samtidigt är allsmäktigt och närvarande i allt. Vad det gäller Thaksins påstådda brister och gärningar så blir ju ” Teodicé problemet ” ganska uppenbart för en bokstavstroende från Isaan.

Med komprimenterande bevis på bevis så går ju liksom inte Helgonbilden ihop för en normalbegåvad människa även om denna är frälst, och därför blir det lite jobbigt och motsägelsefullt att behöva diskutera eller försvara dessa orimliga inslag i en politisk eller religiös ”tro”.

Kanske jag är för mesig eller snäll, men jag tycker att man kan vara lite överseende och hygglig, och istället låta de troende selektera sin världsbild om det nu innebär att de mår bättre och att de blir lyckliga.

- Själv är jag nog Ateist/Humanist, vad nu det kan innebära i form av trovärdighet och eventuell vilja att svara på besvärande frågor?

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Siam Nilsson,

den thailändske kungen måste ha muttrat någonting innan 1999 iallafall då Michael Ari som Aung San Suu Kuyi´s man hette avlde i cancer. Han nekades givetvis inresetillstånd för att säga farväl till sin hustru men militären ville givetvis att hon skulle lämna landet för att träffa honom så att de äntligen skulle bli av med henne.

Ja Nelson Mandela förespråkade nog mest medbestämmanderätt för Sydafrikas majoritet där på Robben Island och var förmodligen beredd att ta till våld men jag är ganska övertygad om att både han och Aung San Suu Kuyi hade tagits emot med öppna armar av världens ledande demokratier ifall de skulle valt att lämna sina respektive länder. Något som Sverige, Tyskland, Frankrike, England tydligen inte vågar när det gäller Thaksin då dessa länder är skitstirra för handelsutbytet med Thailand...

Märkligt, jag trodde faktiskt inte att du kunde sätta en man som Thaksin jämsides med dessa frihetsikoner. Men man lär sig något nytt varje dag...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Siam Nilsson,

den thailändske kungen måste ha muttrat någonting innan 1999 iallafall då Michael Ari som Aung San Suu Kuyi´s man hette avlde i cancer. Han nekades givetvis inresetillstånd för att säga farväl till sin hustru men militären ville givetvis att hon skulle lämna landet för att träffa honom så att de äntligen skulle bli av med henne.

Ja Nelson Mandela förespråkade nog mest medbestämmanderätt för Sydafrikas majoritet där på Robben Island och var förmodligen beredd att ta till våld men jag är ganska övertygad om att både han och Aung San Suu Kuyi hade tagits emot med öppna armar av världens ledande demokratier ifall de skulle valt att lämna sina respektive länder. Något som Sverige, Tyskland, Frankrike, England tydligen inte vågar när det gäller Thaksin då dessa länder är skitstirra för handelsutbytet med Thailand...

Märkligt, jag trodde faktiskt inte att du kunde sätta en man som Thaksin jämsides med dessa frihetsikoner. Men man lär sig något nytt varje dag...

Hej

Tror du på fullt allvar att Thailand hade köpt JAS Gripen om Thaksin hade fått asyl i Sverige.

Tiilåt mig att tvivla.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du på fullt allvar att Thailand hade köpt JAS Gripen om Thaksin hade fått asyl i Sverige.

Hörde nått om att Thailand skulle köpa JAS om Sverige köpte kyckling, vet inte om det stämmer. Undrar bara vilka förutom dom med thaikänningar som skulle köpa dessa magra kycklingar i Sverige i så fall. Själv tycker jag dom är svingoda, men dom ser ju liksom inte ut som våra. Vad Thaksin beträffar, han har väl redan fått fin asyl på Bangkok Hilton där han hör hemma? Han har bara inte checkat in än.

Ändrades av Farang

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tror du på fullt allvar att Thailand hade köpt JAS Gripen om Thaksin hade fått asyl i Sverige.

Tiilåt mig att tvivla.

Mvh Isan Lover

Javisst hade Thailand det.

Förhandlingarna om försäljningen inleddes redan år 2004 under Thaksin´s tid vid makten, han ville byta mot kycklingar...

http://www.svenskfagel.se/attachments/35/353.pdf

Sådana här affärer bestäms inte över en kafferast utan tar många år att genomföra, det var ju din husgud som bjöd in JAS-gruppen att lägga bud?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Siam Nilsson,

den thailändske kungen måste ha muttrat någonting innan 1999 iallafall då Michael Ari som Aung San Suu Kuyi´s man hette avlde i cancer. Han nekades givetvis inresetillstånd för att säga farväl till sin hustru men militären ville givetvis att hon skulle lämna landet för att träffa honom så att de äntligen skulle bli av med henne.

Ja Nelson Mandela förespråkade nog mest medbestämmanderätt för Sydafrikas majoritet där på Robben Island och var förmodligen beredd att ta till våld men jag är ganska övertygad om att både han och Aung San Suu Kuyi hade tagits emot med öppna armar av världens ledande demokratier ifall de skulle valt att lämna sina respektive länder. Något som Sverige, Tyskland, Frankrike, England tydligen inte vågar när det gäller Thaksin då dessa länder är skitstirra för handelsutbytet med Thailand...

Märkligt, jag trodde faktiskt inte att du kunde sätta en man som Thaksin jämsides med dessa frihetsikoner. Men man lär sig något nytt varje dag...

MaiChai

Satt i det aktuella och av mig nämnda sammanhanget så tycker jag nog att man kan dra vissa beteendeparalleller mellan de dyrkade personerna Thaksin, Nelson Mandela och fru Aung San Suu Kuyi som efter hand har satts på piedestal för att beundras. Jag har alltså inte buntat ihop deras totala välgärningar eller deras samlade fel och brister och på så vis hittat tre likvärdiga individer som kan mätas eller stöpas efter en och samma måttstock.

Däremot så skrev jag som du också vet att de alla tre har gjort vissa personliga val, vilket sedan har försatt dem i en mindre gynnsam situation, och då får man förmoda att de valde det minst dåliga alternativet. Där av likheten. Likväl har de haft en valmöjlighet, vilket många andra människor i nöd inte har haft. Därför tycker jag inte speciellt synd om någon av dem. Det var därför som jag dristade mig till att nämna alla tre personerna i ett och samma inlägg av mig, vilket kanske upplevdes som lite stötande eller i alla fall förvånade hos vissa. Ett måhända konstruerat samband av mig i min skriviver. Ha ha

Vad det gäller Thaksin så erbjöds han kanske inte direkt någon valmöjlighet av den sittande militärdiktaturen, utan det var väl snarare så att han pös på eget bevåg när det hettade till.

Thaksin valde alltså sin landsflykt för att slippa finkan och för att kunna arbeta som affärsman och för att kunna fortsätta med att sponsra den röda oppositionen i Thailand.

Nelson valde istället att sitta kvar i finkan för att främja ANC’s kamp och sitt eget martyrskap.

Aung San Suu Kuyi valde också bort en erbjuden frihet i landsflykt där hon hade kunnat leva tillsammans med sin familj. Hon valde istället att kvarstanna i husarresten. På så vis kunde hon visa hennes väljarkår och partikamrater ett moraliskt stöd i deras demokratikamp.

Som du säkert förstår så är jag själv inte så mycket för ikonskaperi och hjältedyrkan av vare sig det ena eller andra slaget. Folk är folk med både plus och minus. Om jag tidigare har funnit det intressant att skrutinera och även smått kritisera den av många vördade Thailändska konungafamiljens göromål och dess extravaganta leverne, så vore det väl smått orättvist av mig om jag inte även synar andra sk heliga makthavare i sömmarna.

Att Aung San Suu Kuyi valde bort både hennes man och barn för att i stället kunna fortsätta sin demokratikamp inne i Burma, och att hon då bla drog på sig kritik från den Thailändske kungen, ja det är det inte jag själv som har hittat på. Det har jag istället läst och återgivit från boken ”The King never smiles”. Man får väl förmoda att det ligger en viss sanningshalt i de uppgifterna.

Är då gamle Nelson en riktig helyllehjälte som ej får kritiseras eller förkomma i så tvivelaktiga samband som när man skriver om den i domstol dömde politikern Dr T. ??

- Tja, det beror nog på vem man frågar. :whistle:

De flesta som har hört talas om Nelson Mandela eller har varit aktiva i ANC’s kamp vill nog inte se något annat än en helgonlik gloria över hans huvud. Men skulle man istället fråga Nelsons första fru och deras gemensamma barn som Nelson i unga år dumpade för att istället kunna umgås med den mer spännande Vinnie, ja då skulle nog glorian hamna lite på sniskan.

Jag läste för ganska många år sedan en artikel där Nelson och hans första fru uttalade sig om deras ”gömda” och havererade äktenskap. Motvilligt erkände då Nelson att han hade varit en skitdålig far och ett svin som hade lämnat familjen i sticket i den fattiga slummen.

Så för mig ter sig ingen av de tre personerna som något stackars offer för omständigheterna, utan snarare är deras situation i huvudsak ett resultat av det personliga valet.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Siam-Nilsson,

Du försöker få det till att Nelson satt fängslad i 27 år för att han ville det.

Och Ang San Suu .. vad är det för jälva brud som inte träffar sin döende man en sista gång innan han dör?

Hon har också sig själv att skylla.. hon kunde ju dra om hon ville..

Nej, nej, - dom ville ju bli martyrer... Det var deras "personliga val". Ungefär som en karriär liksom. crazy.gif

Snacka om att "belittle others" och göra sig själv viktig.

Det är jättefint att du kunde hitta beteendeparalleller mellan Thaksin, Nelson och Ang San Suu. Grattis.

Jag kan hitta en beteendeprallell mellan dig och en självdyrkade nolla jag känner. Vinner jag också ett pris?

suicide.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Javisst hade Thailand det.

Förhandlingarna om försäljningen inleddes redan år 2004 under Thaksin´s tid vid makten, han ville byta mot kycklingar...

http://www.svenskfagel.se/attachments/35/353.pdf

Sådana här affärer bestäms inte över en kafferast utan tar många år att genomföra, det var ju din husgud som bjöd in JAS-gruppen att lägga bud?

Hej

Det märks att du inte sysslar med industriella affärer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde nått om att Thailand skulle köpa JAS om Sverige köpte kyckling, vet inte om det stämmer. Undrar bara vilka förutom dom med thaikänningar som skulle köpa dessa magra kycklingar i Sverige i så fall. Själv tycker jag dom är svingoda, men dom ser ju liksom inte ut som våra. Vad Thaksin beträffar, han har väl redan fått fin asyl på Bangkok Hilton där han hör hemma? Han har bara inte checkat in än.

År 2002 importerades cirka 172 000 ton thailändsk kyckling till EU. De största importländerna är Holland, Tyskland, UK och Frankrike. I dag direktimporteras inte så mycket kyckling från Thailand till Sverige. Problemet är att den thailändska kycklingen ofta paketeras om i andra EU-länder och sedan säljs i Sverige som holländsk eller tysk kyckling. Detta gör att många konsumenter inte ens vet om att de äter kyckling från Thailand. Oftast hamnar denna kyckling på restauranger och i storhushåll. Enligt Statistiska Centralbyrån skedde 27 procent av svenskens konsumtion av mat via storhushåll eller restauranger år 2002.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det märks att du inte sysslar med industriella affärer.

Mvh Isan Lover

Jag förstår att du sitter i styrelsen för BAE systems. Din insikt om hur om hur stora internationella vapenaffärer går till talar ju för det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam Nilsson,

det står ju dig fritt och tycka att Aung San Suu Kuyi är en taskig morsa och hustru eftersom hon inte drog så fort hon fick möjligheten.

Du får också tycka att Nelson Mandela var en misslyckad äkta man som skulle hållt sig till att vara en "boy" för de vita i Sydafrika istället för att beblanda sig med ANC och andra samhällsomstörtare. Jag menar Sydafrika hade säkert varit där landet är idag ändå utan honom.

Du kan även hävda att Dr T är jesus som har återuppstått, vi lever i en demokrati där yttrande och åsiktsfrihet är en hörnsten i samhället.

Men du kan inte begära att jag ska hålla med dig eller ens förstå ditt resonemang utifrån de otvivelaktiga fakta som faktiskt föreligger kring dessa tre personer.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att den thailändska kycklingen ofta paketeras om i andra EU-länder och sedan säljs i Sverige som holländsk eller tysk kyckling. Detta gör att många konsumenter inte ens vet om att de äter kyckling från Thailand.

Det är ju förfärligt. Undrar om kycklingen själv ens vet att den är Thailändsk?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag förstår att du sitter i styrelsen för BAE systems. Din insikt om hur om hur stora internationella vapenaffärer går till talar ju för det.

Hej

Ja stora affärer innehåller det mesta och ofta både pengar, gåvor och politik.

Och om man står inför större affärer så har man faktiskt en situation där man kan påverka en hel del.

Detta märks ju ganska ofta i t.ex FN när är det något land som är invecklad i någon affär med det utpekade

landet då är det nästan omöjligt att få dom att uttala sig kritiskt även i dom mest uppenbara fallen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Siam-Nilsson,

Du försöker få det till att Nelson satt fängslad i 27 år för att han ville det.

Och Ang San Suu .. vad är det för jälva brud som inte träffar sin döende man en sista gång innan han dör?

Hon har också sig själv att skylla.. hon kunde ju dra om hon ville..

Nej, nej, - dom ville ju bli martyrer... Det var deras "personliga val". Ungefär som en karriär liksom. crazy.gif

Snacka om att "belittle others" och göra sig själv viktig.

Det är jättefint att du kunde hitta beteendeparalleller mellan Thaksin, Nelson och Ang San Suu. Grattis.

Jag kan hitta en beteendeprallell mellan dig och en självdyrkade nolla jag känner. Vinner jag också ett pris?

suicide.gif

Hej NoBuzz,

Kul att du nappade på agnet. Det blev ett rungande garv hos mig på söndagsmorgonen.

Det var underhållande att läsa ditt svar på mina funna (möjligen uppfunna) beteendeparalleller mellan några vedertagna hjältar och idoler.

Det är nästan så att man anar en liten irritation hos dig och ”Nä nu jäklar. . . först den där envetne IL och sedan detta!

Här ska det jäklar anamma tolkas fram ett spetsfundigt och nersablande svar på den ordbajsande och fabulerande SiamNilsson och hans skitviktiga rappakalja”.

Det var ett bra försök av dig, men som den självdyrkande nolla jag möjligen är så rann det bara av mig. Det där med att andra forumister har en självklar tolkningsrätt på det skrivna ordet, ja det får man finna sig i då man som jag väljer att sticka ut hakan för att påskina att även solen skulle ha sina fläckar.

Tråkigt dock att du inte hittade några direkta faktafel i det jag skrev.

Det hade ju varit bra om man lärt sig något nytt på kuppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Siam Nilsson,

det står ju dig fritt och tycka att Aung San Suu Kuyi är en taskig morsa och hustru eftersom hon inte drog så fort hon fick möjligheten.

Du får också tycka att Nelson Mandela var en misslyckad äkta man som skulle hållt sig till att vara en "boy" för de vita i Sydafrika istället för att beblanda sig med ANC och andra samhällsomstörtare. Jag menar Sydafrika hade säkert varit där landet är idag ändå utan honom.

Du kan även hävda att Dr T är jesus som har återuppstått, vi lever i en demokrati där yttrande och åsiktsfrihet är en hörnsten i samhället.

Men du kan inte begära att jag ska hålla med dig eller ens förstå ditt resonemang utifrån de otvivelaktiga fakta som faktiskt föreligger kring dessa tre personer.

Till MaiChai vill jag säga,

Du är ju en person (en man får jag förmoda) som vanligen får mycket ros istället för ris på detta forum. Det är du också värd för det du brukar berätta är ofta både faktaspäckat, aktuellt och intressant. Men försök nu att hålla fanan lika högt även i framtiden så att du inte trillar dit och hemfaller i pöbelns indignerade pajkastning mot den som skriver obekväma sanningar eller tänker högt det otänkbara.

Var det jag som tyckte att ” Aung San Suu Kuyi är en taskig morsa och hustru”?

- Nej det var det inte. Men det var jag som skrev att det var den Thailändske kungen som hade uttryckt att hon borde ge upp och åka hem till sin man och sina barn i England.

Var det jag som tyckte att Nelson Mandela var en dålig pappa?

- Nej det var det inte. Istället skrev jag att det var han själv och hans första hustru som tyckte så. Hans politiska gärning har jag inte kastat någon märkbar skit på. Och jag kan skriva under på att han var en mycket viktig symbol för de svartas frihetskamp i Syd Afrika. Att han satt i fängelse under så många år var också positivt för kampen och den internationella sympatin för ANC.

Var det jag som tyckte att Dr T är en återuppstånden Jesus?

- Nej det var det inte. Jag har aldrig någonsin fört fram en sådan befängd tanke.

Däremot försökte jag vara lite lustig i ett tidigare inlägg i samma tråd där jag skrev om vår vän signaturen IsanLover:

”Budskapet om den ondskefulle Röde Djävulen och den Gule Gudens förträfflighet faller dock platt till marken och tränger ej in i IL’s döva öron. Plågad som Voltairs Candid av prästerskapets kampanj, valde han ändå att vända den andra kinden till istället för att "plocka upp den verbala handsken" (Isaan-Jesus ?).”

Mig veterligen har jag aldrig försökt att smeta ner dig med några negativa tankar eller adjektiv, ej heller har jag försökt lägga valda ord i munnen på dig, så bemöt istället eventuella felaktigheter i det jag skrev, och återkom sedan med dina vanliga faktaspäckade, aktuella och intressanta skriverier.

No har feelings ;-)

Bara för att det är du så ska du få ett karmapoäng av mig för lång och trogen tjänst :great: Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej NoBuzz,

Kul att du nappade på agnet. Det blev ett rungande garv hos mig på söndagsmorgonen.

Det var underhållande att läsa ditt svar på mina funna (möjligen uppfunna) beteendeparalleller mellan några vedertagna hjältar och idoler.

Det är nästan så att man anar en liten irritation hos dig och ”Nä nu jäklar. . . först den där envetne IL och sedan detta!

Här ska det jäklar anamma tolkas fram ett spetsfundigt och nersablande svar på den ordbajsande och fabulerande SiamNilsson och hans skitviktiga rappakalja”.

Det var ett bra försök av dig, men som den självdyrkande nolla jag möjligen är så rann det bara av mig. Det där med att andra forumister har en självklar tolkningsrätt på det skrivna ordet, ja det får man finna sig i då man som jag väljer att sticka ut hakan för att påskina att även solen skulle ha sina fläckar.

Tråkigt dock att du inte hittade några direkta faktafel i det jag skrev.

Det hade ju varit bra om man lärt sig något nytt på kuppen.

555... ok.. poäng till dig. Fattade inte att du bara var en ordbajsare. biggrin.gif

Ska försöka att inte gå på samma mina igen. rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam Nilsson,

av IL så väntar jag mig inget annat men när det gäller dig trodde jag att du skulle kunna finna andra personer att jämföra med som nästan passar in bättre på Dr T än vad Nelson Mandela och Aung San Suu Kuiy gör. Får se om du kan lsta ut vem jag syftar på?

Båda två valdes av folket.

Båda två var populära på hemmaplan.

Båda två kontrollerade media.

Båda två ändrade lagar till egen vinning.

Båda två var mycket auktoritära.

Båda två förde "krig" mot delar av sin egen befolkning.

Båda två började som kulturarbetare.

Båda två avskaffade rättssäkerheten.

Båda två avsattes med militärmakt.

Den ena är Thaksin Shinawatra, vem är den andra?

Nu väntar jag bara på att U2 sak meddela vilket datum de släpper sin CD som stödjer frihetskämpen Thaksin. Jag menar kan de tillägna konserterna till den fängslade Aung San Suu Kuyi så kan de väl dedikera näsyt CD till den missförstådde filantropen Dr T?

Fast de är kanske oroliga för att skivförsäljningen i Thailand kommer att gå ner i så fall...

Har ni ring Bob Geldorf än? Han måste väl sitta och organisera "Thaksin Aid" i detta nu? Det var ju ett otal stödkonserter för Nelson Mandela under 1980-talet så visst bör Thaksin få samma hjälp av musikeliten i världen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej MaiChai,

Bättre kan du säkert, för denna gång var ditt inlägg lite väl urvattnat och inte så fyndigt tycker jag.

Men det blir väl lätt så eftersom du helt tydligt inte har orkat läsa igenom vad jag faktiskt har skrivit i denna tråd, och var jag har eventuella sympatier, om jag nu har några. Förmodligen har det väl varit lite bekvämare att bara bestämma sig för att både jag och IL är fartblinda beundrare av Dr T.

Nåväl, åter till dina egna fiffiga liknelser:

Jag förstår att du förmodligen syftar på vissa likheter mellan Thaksin och en mustaschprydd konstnär från Österrike.

Tja varför inte, det står dig helt fritt att hitta dessa likheter.

Och eftersom ingen av dessa herrar röner något idolskap hos mig, så upprörs jag inte över det.

Vidare var ju båda svarthåriga män, en inte nog så viktig jämförelse i sammanhanget, eller hur? ;-)

Dock viste jag inte att Dr T har varit en ”kulturarbetare”, men där ser man vad man kan lära sig av dina ofta upplysande och faktaspäckade inlägg.

Fortsätt gärna på den inslagna banan så kan vi alla lära oss något nytt.

Men om det går, försök då att låta bli att smeta ner andra med div påhittade politiska sympatier.

Den typ av argumentation behövs liksom inte för att det ska bli en givande debatt på Mpr.

Med vänlig hälsning

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MaiChai,

Bättre kan du säkert, för denna gång var ditt inlägg lite väl urvattnat och inte så fyndigt tycker jag.

Fortsätt gärna på den inslagna banan så kan vi alla lära oss något nytt.

Men om det går, försök då att låta bli att smeta ner andra med div påhittade politiska sympatier.

Den typ av argumentation behövs liksom inte för att det ska bli en givande debatt på Mpr.

Med vänlig hälsning

SiamNilsson

En debatt består av två eller flera personer som uttrycker sina åsikter om ett eller kanske många olika ämnen.

Detta brukar du vara bra på SiamNilsson!

I denna tråd tycks du dock hänfalla till att istället kommentera och raljera över andras debatteknik.

IL har för första gången på hur länge som helst, just i denna tråd valt att svara på de frågor han fått, inte fortsätta dra samma ramsa och låtsas som det regnar.

Det hedrar dig IL.

Jag tycker fortfarande inte som du, men bara det att du försöker att svara, gör det hela så mycket trevligare och betydligt mer smakfullt, än att bara köra huvudet i sanden och blunda.

Bravo! :great:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Vaxet.

Att jag mycket riktigt har "raljerat över andras debatteknik",

tja det skäms jag inte över även om det resulterade i att en del personer som som inte var vana att få kritik surnade till en smula.

Bl.a. bidrog nog mitt raljerande till att IL började svara på en del ställda frågor, vilket var bra för debatten.

Mina egna jämförelser må vara moraliskt och etiskt förkastliga, men de innehåller nog inga direkta sakfel... tror jag ha ha

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...