Jump to content
IGNORERAD

Budget semester i Thailand 1 månad


Torres

Recommended Posts

lars60,nu får du vara så vänlig att tipsa mig hur du bär dig åt.Själv har jag varit i Thailand ett 50-tal ggr men aldrig varit i närheten av dessa siffror(jag är inte nykterist som du :great: )Kostar det inget hos släkten??har ni inga resor(har ju sett massor av kort)äter ni inte,några bathar till släkten???Skriv en bok den kommer iaf jag att köpa :clapping: kanske man skulle sluta med spriten så man kunde vara där oftare.Mvh Måne :wai:

Jag åker en månad, 12-janauri till 11 februari 2010. Jag flyger med KLM, bor 4 dagar på Narai i BKK och 25 nätter på Beach Garden som ligger i Bang Kwai mellan Cha Am och Hua Hin och min totala budget ligger på 19000:- Och jag snålar inte. Bor i dubblerum eftersom jag måste släpa på min bror. Så lars60 och jag har nog samma budget. Jag är inte heller nykterist...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    16

  • måne

    8

  • Up2You

    6

  • mamma bäng fan pappa käng

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min budget hamnar på ca 2500b/dag.Jag reser runt i landet ganska mycket och snålar inte heller. Ok jag kanske hittar lite billigare boende och håller mig lite utanför alla turistfällor.Men detta är på lite längre tid räknat,typ 3mån.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nu bollas det med summor igen så man blir alldeles häpen.

38000 svenska kronor på en månad är ju rent ut sagt en idi*ts summa i ett så pass billigt land som Thailand ändå är.

Inte så särskilt svårt för någon relativt garvad Thailandsveteran att lägga upp en budget som följer:

Boende per person: 1000 baht per natt gånger 30 = 30.000 baht på en månad

Mat: frukost ca 100 baht, lunch ca 100 baht, middag ca 200 baht, lite extra tilltugg ca 200 baht = 600 baht gånger 30= 18.000 baht.

åå

Så mat+ boende är alltså ca 50.000 baht på en månad.

Nöje: super man varje kväll och tar en dam ca fyra nätter i veckan så slutar notan på ca 35000 baht på en månad.

Då är vi alltså uppe i 85.000 baht och lägger man då till extrapengar för andra utgifter är man uppe i ca 100.000 baht på en månad, vilket är ganska rimligt, om än något i överkant.

Så då hamnar man alltså runt 20.000 svenska kronor på en månad.

Nu vet jag ju att frugorna och stålarna till släkt o vänner blir summor, men å andra sidan har man frugan med sig så bör man ju kunna spara in på bartjejsutgifterna plus spriten, så det bör gå ganska jämt ut.

Slutsatsen blir att en normalt funtad individ bör klara en månad i Thailand kring 20.000 svenska kronor, oavsett om han reser ensam eller med familjen.

Med normalt funtad individ menar jag då en person som har en relativt normal inkomst. Inte jetsetare som Mynobuzz eller slösare som Måne.

En Swippetyp helt enkelt.

Swippe har en förnuftig och genomtänkt budgetanalys i mina ögon.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Lars60!

Vill minnas att din budget för ett år sedan var betydligt högre än 25.000 svenska kronor inklusive två flygbiljetter med Thai.

Men jag kan ju ha fel.

Men stämmer din nuvarande budgetbeskrivning tycker jag ju nästan att du, ni ligger i underkant för vad som är rimligt.

Flygbilljetterna går väl på ca 15.000 kr och då återstår ju "bara" 10.000 att leva för.

Om man räknar 30.000 baht för hotel plus då 15.000 för mat och annat så räcker det ju bra.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, budget sätts i förhållande till "förväntat utfall".

Därför är all information individuell efter egen plånbok=budget i detta fall, att klaga på andras budgetar är som att köra vänstertrafik i sveriga, det funkar lixom inte.

Det är häpnadsväckande att inte de som delar med sig av sina erfarenheter uppskattas för detta i stället för att mer eller mindre idi*tförklaras av de som har andra bugets, d.v.s. andra prioriteringar i förhållande till ekonomi och ev.sparande till drömsemestern.

OK, jag köper BTT:s budget, förutom snacket om stålar till familjen, den kan rimligtvis inte ingå i en semesterbudget, vare sig man har nattsällskapet med sig eller föredrar att betala för det på plats.

Jag köper även jlh66:s 2500 om dagen, även om det går alldeles utmärkt att leva för mindre.

Jag köper Lars60:s budget, verkar väl förvaltade stålar om man följer hans reseskildring i text och (tack för det) bild.

Jag har heller inga problem med en budget på 500 000 om det är vad man eftersträvar och har ekonomi till, men, huvudfrågan var ju vad som kan anses som en "skälig" budget. Tja, inte vet jag, men lycka till, tror nog det ordnar sig i alla fall.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte hur ni bär er åt.

Min sista resa juni-09 gick det i snitt mellan 15-20.000bath/dag. Iofs. så reste jag ganska billigt ca. 8000sek men jag har aldrig någonsin varit borta en månad under 100k.sek.

I år var det 1:a gången som jag inte behövde släpa på ett halvt släktträd, men det blev samma ändå. Jag hade istället en (tillfälligt) inte så bemedlad polare med så jag fick ta merparten av alla kostnader för logistik mm.

Men men han kanske bjussar igen nästa resa, vem vet.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lars60!

Vill minnas att din budget för ett år sedan var betydligt högre än 25.000 svenska kronor inklusive två flygbiljetter med Thai.

Men jag kan ju ha fel.

Men stämmer din nuvarande budgetbeskrivning tycker jag ju nästan att du, ni ligger i underkant för vad som är rimligt.

Flygbilljetterna går väl på ca 15.000 kr och då återstår ju "bara" 10.000 att leva för.

Om man räknar 30.000 baht för hotel plus då 15.000 för mat och annat så räcker det ju bra.

BTT

Det var samma summa, 25 000 SEK, förra året också!

Har nog lite tur när vi fixar flygbiljetterna för ca 10.000 SEK, tillsammans för båda.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

lars60,du måste vara unik :great: flygbiljetter 2000 + hyra hus 2000/vecka=4000,hyra av bil ??bensin(ni res runt mycket)mat för alla i bekantskapskretsen(det var fullt hus)inträden.Hur bär ni er åt??som sagt,skriv en bok,den måste bli en bestseller Mvh Måne PS +frun shoppade hela tiden det kostar DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte hur ni bär er åt.

Min sista resa juni-09 gick det i snitt mellan 15-20.000bath/dag. Iofs. så reste jag ganska billigt ca. 8000sek men jag har aldrig någonsin varit borta en månad under 100k.sek.

I år var det 1:a gången som jag inte behövde släpa på ett halvt släktträd, men det blev samma ändå. Jag hade istället en (tillfälligt) inte så bemedlad polare med så jag fick ta merparten av alla kostnader för logistik mm.

Men men han kanske bjussar igen nästa resa, vem vet.

Man far ligga i for att spendera 20,000/dag for "fasta kostnader" om man inte raknar in shopping.

Men man kan:

Bo pa Oriental - 9,000

Kaka lunch pa Lord Jim's och middag pa Vertigo - 4,000

Hyra chaffor och bil hela dagen - 2,000

Besoka tio tempel och andra aktiviteter - 2,000

Supa hart i baren pa intradesklubb eller dylikt - 3,000

Later som en resa i min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu bollas det med summor igen så man blir alldeles häpen.

38000 svenska kronor på en månad är ju rent ut sagt en idi*ts summa i ett så pass billigt land som Thailand ändå är.

Inte så särskilt svårt för någon relativt garvad Thailandsveteran att lägga upp en budget som följer:

Så då hamnar man alltså runt 20.000 svenska kronor på en månad.

Slutsatsen blir att en normalt funtad individ bör klara en månad i Thailand kring 20.000 svenska kronor, oavsett om han reser ensam eller med familjen.

Intressant. Spenderar man 20,000 kronor per manad sa ar man en "relativt garvad Thailandsveteran" och dessutom "normalt funtad individ". Spenderar man daremot 38,000 kronor, dvs knappt dubbelt sa mycket, da ar man en idi*t.

Det ar en snav varld den gode BTT malar upp :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Spenderar man 38000/månad har man haft kul,om man spenderar 10000/månad så har man lagt halva semestern på att leta billiga alternativ på boende och mat.Nöjen har man nog fått hoppa över med den budgeten :whistle: summasumarum,alternativ ett=semester alt.2=påfrestande=ingen kul semester.Mvh Måne :great:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man motivera sitt pengaslösande leverne nere i Siam (med den prisbild som där är) med att det ändå ej drabbar någon

fattig så tja...fair enough. Men att som vissa storspenderare sitta och klia sig i huvudet över hur en del mer prismedvetna

kan leva på mindre och samtidigt ha kul, ju mer pengar som görs av med desto mer lyckad semester liksom, känns ju bara

löjligt. För det är klart att det går. Frågan är väl snarare om man vill. Eller behöver bry sig.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Den här tråden visar väl att alla budget/prisråd och alla är värdelösa.

Hur mycket man vill spendera är högst individuellt.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Edwardpop.

Du har till viss del rätt, man behöver inte hyra en Bkk.taxi i 3 dar komplett m. hotel till chaufören. Men ibland så blir det bara så, och i mitt fall så är det många det blev bara så. Kalla det impusivitet eller idi*ti välj själv.

Visst hade jag kunnat leva billigare än vad jag gjort vid mina resor i Los men frågan kvarstår om jag vill??

Jag vill kunna unna mej att bo på Shangri-la hotel i Bkk. 8600TB/natt (lowseason)

jag vill känna att jag inte maniskt måste pruta på saker gatuförsäljaren behöver säkert dom korvörena bättre än jag

jag vill unna mej att äta och dricka gott på min semester

jag vill känna att är det något jag behöver så köper jag det (inom rimligheternas gräns).

Ett exempel:

Jag hyrde en gång en moppe på Koh Chang och den var i ett så dåligt skick att jag omedelbart körde den till en moppeverkstad och där byttes däcken, kedjan och bromsarna lyset reparerades plus en massa annat som jag glömt fixades åxå.

Det kostade mej 3-4k.bath och jag fick en säker och trevlig moppe att köra, att sedan uthyraren (det var hans egen moppe) blev så glad att han grät och jag fick en god vän (för livet)gjorde inte saken sämre.

Jag vill kunna göra såna saker, jag har råd med det och man kan väl se det som bistånd om det känns bättre.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Odingreat.gif

Det är liksom billigare att leva flott och sätta lite guldkant på tillvaron i Thailand

Som när vi bodde i en suite på Lebua, 175 kvadrat, 2 sovrum, 2 badrum, 3 TV, kök, tvättmaskin, torktumlare, 6 st ac mm, mm

samt en grym service 20000 bath natten och vi var 2 par så det blev 2000 sek/par mao bara lite dyrare än Scandic

Motsvarande i Sverige skulle säkert kosta 20000 kr

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss går det på 1000 kr om dan fortfarande tyvär på en månadsresa exkl flygbiljett.

På något mystiskt sätt när man kommit hem och räknat så blir det så????.

Måste till en ändring om man ska bygga hus och leva på pensionen där <_<

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att folk redovisar sin budget här... Kanske man kan lära sig något och få något tips... Men för er som gnäller och klagar på andras budget oavsett åt vilket håll det barkar... Väx upp... Alla är vi olika och när man är på semester så bestämmer väl vederbörande sin egen omsättning efter egen betalningsförmåga... Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hyrde en gång en moppe på Koh Chang och den var i ett så dåligt skick att jag omedelbart körde den till en moppeverkstad och där byttes däcken, kedjan och bromsarna lyset reparerades plus en massa annat som jag glömt fixades åxå.

Det kostade mej 3-4k.bath och jag fick en säker och trevlig moppe att köra, att sedan uthyraren (det var hans egen moppe) blev så glad att han grät och jag fick en god vän (för livet)gjorde inte saken sämre.

Jag vill kunna göra såna saker, jag har råd med det och man kan väl se det som bistånd om det känns bättre.

Värmande att läsa sånt tycker jag...plus på dig.

Håller helt med Knasen...har man mycket pengar och vill spendera är det upp till en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spenderar man 38000/månad har man haft kul,om man spenderar 10000/månad så har man lagt halva semestern på att leta billiga alternativ på boende och mat.Nöjen har man nog fått hoppa över med den budgeten :whistle: summasumarum,alternativ ett=semester alt.2=påfrestande=ingen kul semester.Mvh Måne :great:

Precis!! :drinks: Man går ju inte runt o letar efter det som är billigast utan tar o köper det man vill ha,jag är ju ändå på semester och det har jag bara en gång om året och då har jag ingen lust att åka på en semester och se efter röda prislappa..man ska ha kul och inte stressa med vad saker o ting kostar,,Men alla är vi olika o tycker olika..Jag försöker lägga undan så mycket som möjligt varje år och jobba som f*a så jag slipper tänka på vad saker o ting kostar.

Men idag är det fredag så jag säger skål till alla o go helg :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!! :drinks: Man går ju inte runt o letar efter det som är billigast utan tar o köper det man vill ha,jag är ju ändå på semester och det har jag bara en gång om året och då har jag ingen lust att åka på en semester och se efter röda prislappa..man ska ha kul och inte stressa med vad saker o ting kostar,,Men alla är vi olika o tycker olika..Jag försöker lägga undan så mycket som möjligt varje år och jobba som f*a så jag slipper tänka på vad saker o ting kostar.

Men idag är det fredag så jag säger skål till alla o go helg :drinks:

Visst är det så...men det roliga är när folk säger typ "när jag är på semester så vill jag bo bra och betalar gärna för det!!!" och betalar 2000baht natten för ett rum som kostar 15000baht/månad i ett likadant hus på andra sidan gatan.

sen så är det ju skillnad om man är nere 2veckor eller 4månader.kvittar ju lite vad saker och ting kostar om man är där 2veckor... :crazy:

Men som någon sa, i Thailand väljer man själv hur mycket man vill göra av med :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så...men det roliga är när folk säger typ "när jag är på semester så vill jag bo bra och betalar gärna för det!!!" och betalar 2000baht natten för ett rum som kostar 15000baht/månad i ett likadant hus på andra sidan gatan.

sen så är det ju skillnad om man är nere 2veckor eller 4månader.kvittar ju lite vad saker och ting kostar om man är där 2veckor... :crazy:

Men som någon sa, i Thailand väljer man själv hur mycket man vill göra av med :drinks:

Ok,det är en annan sak om man stannar 6 mån varje dag,då kan jag förstå att man inte bränner 30 lök i månaden (om man inte vunnit på Triss då) haha..men jag talar bara för mig själv..jag stannar i 11 veckor och då vill jag ha minst 5000bath o leva på varje dag ex boende o resa...Jag bor inte speciellt lyxigt,men ändå ett skapligt rum för 15.000bath/mån...sen är man kanske lite för givmild och bjuder en heeel del till kompisar osv. men jag räknar bara på min budget och åker jag till Thailand så ska jag kunna ha rå o spendera min 5000bath om dagen om det skulle vara så..men det är bara jag :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Up2you!

15000 baht för boende innebär ju 500 baht per dag, vilket innebär att du gör av med 4500 baht på mat och övrigt.

Men med kompisar menar du kanske bartjejer och då kan jag förtså att stålarna rinner iväg snabbt.

Bara en vända till guldbutiken eller Royal garden plaza i Pattaya kan ju innebära att man är några tiotusentals baht fattigare.

Men annars tycker jag att 4500 baht låter ganska mycket per dag om nu rummet är betalt.

Det är ju svårt att äta för mer än 500-700 baht per dag, oavsett hur stor i maten man är.

Dricka i baren kostar en 1000 bahtare om man brer på rejält.

Pippar man sen en barbrud per kväll innebär det ca 1500-1700 baht. Så då stannar notan på ca 3000 baht per dag.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Up2you!

15000 baht för boende innebär ju 500 baht per dag, vilket innebär att du gör av med 4500 baht på mat och övrigt.

Men med kompisar menar du kanske bartjejer och då kan jag förtså att stålarna rinner iväg snabbt.

Bara en vända till guldbutiken eller Royal garden plaza i Pattaya kan ju innebära att man är några tiotusentals baht fattigare.

Men annars tycker jag att 4500 baht låter ganska mycket per dag om nu rummet är betalt.

Det är ju svårt att äta för mer än 500-700 baht per dag, oavsett hur stor i maten man är.

Dricka i baren kostar en 1000 bahtare om man brer på rejält.

Pippar man sen en barbrud per kväll innebär det ca 1500-1700 baht. Så då stannar notan på ca 3000 baht per dag.

BTT

hahahahaa...ja du...har fler kompisar än bara bartjerer,men sen hittar man ju på saker o göra ochså än bara köpa öl på 7 Eleven o sitta på rummet o dricka själv och sen gå på baren och träffa en thaidam...då kanske man kan klara sig på 2000 bath om dagen..Sen när det gäller mat så orkar jag inte käka thaimat varje dag,och vill jag ha lite vanlig mat så kostar det 300-600bath tack vare att falangerna som kommit till Thailand och öppnat restaurang håller samma priser i stort sätt som hemma,tyvärr. Sen,Pattaya?? det lockar mig inte för 5 öre...Ligger gott i Phuket :drinks: och där trivs jag som bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Precis!! drinks.gif Man går ju inte runt o letar efter det som är billigast utan tar o köper det man vill ha,jag är ju ändå på semester och det har jag bara en gång om året och då har jag ingen lust att åka på en semester och se efter röda prislappa..man ska ha kul och inte stressa med vad saker o ting kostar,,Men alla är vi olika o tycker olika..Jag försöker lägga undan så mycket som möjligt varje år och jobba som f*a så jag slipper tänka på vad saker o ting kostar.

Men idag är det fredag så jag säger skål till alla o go helg drinks.gif

Tja.

Både håller med och håller inte med. Med lite planering kan man hitta väldigt bra boende för lite mindre peng än just snäppet bättre. I vinter har vi till exempel bokat "Samui Reef view Resort" på samui som är rankat som nummer 5 av 281 hotell (www.tripadvisor.com) och kostar bara 1200 baht per natt. den som är 6:e rankad kostar SEK 2300 per natt!! Alltså har vi "tjänat" SEK 11000 på våra 11 dagar men ändå fått "bättre boende".. nja kanske inte ... men ändå... allt enligt min princip, och jag är nöjd smile.gif

"Försöker lägga undan så mycket som möjligt varje år och jobba som f*a så jag slipper tänka på vad saker o ting kostar"

Själv försöker jag vara prismedveten. Jag tycker det är en skön känsla att veta att kapitalet ökar med (relativt) stora steg även dom 2-3 månader varje år som jag är på semester och lever i (realtiv) lyx.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...