Jump to content
Batting

Kommande Pension

Recommended Posts

IsaanWarrior

Synd att jag är så ung men tur som fan att jag drar in (OBS ej skryt) 13 lakan rent i månaden då . Inkomst före ålder väl?

• Haha 1

Kenneth4618
Precis nyss, skrev Enis:

Å börja jobba statligt vid tidig ålder

enis med guldklocka innan 60

Ja ni får ju en guldklocka vid halvtid 😀

• Ge karma 1

Enis
1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Ja ni får ju en guldklocka vid halvtid 😀

Att sitta och vända papper i 30 år är en bedrift väl värt en guldklocka 😂🥃

enis

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 3

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev Enis:

Att sitta och vända papper i 30 år är en bedrift väl värt en guldklocka 😂🥃

enis

Ska du inte välja medaljen för nit och redlighet istället? 😀

Alarik
21 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jag tog fruktskålen....

IMG_3338.JPG

Fruktbål:

0,5 liter färska jordgubbar

1 färsk ananas

3 kiwis

2 lime

1 flaska torrt vitt vin (inte ekfatslagrat)

1,5 - 2 liter fruktsoda exempelvis 7-up

37 cl vodka

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 1

Nicholas
2 hours ago, Batting said:

Nja dom får väl Garantipension.
Full Garantipension, och det är sannerligen inte så mycket att skriva hem om.
Men nu var det inte i den diskussionen jag ville hamna i.

Jag gick med i en Pensionssida på Facebook för att jag tänkte att jag skulle få snacka pension, men var hamnade jag.
Jo på rena rama rassesidan med bara SD-propaganda!

Det går ju fan inte att röra sig utan att någon ska ställa olika grupper mot varandra  :44:

Ställa grupper emot varandra floskeln, kommer alltid fram när argument saknas. 

• Ge karma 8

Tekkor
3 timmar sedan, skrev Tekkor:

Det finns en gräns beroende på när du är född, runt 1960 eller däromkring tror jag, är du född före så är det dina bästa år som räknas, är du yngre född 1960 eller senare så räknas väl alla dina år...

Andra regler för "flyktingar" de får full pension om de så bara varit här en dag innan pensionen.

3 timmar sedan, skrev Batting:

Nja dom får väl Garantipension.
Full Garantipension, och det är sannerligen inte så mycket att skriva hem om.

Men nu var det inte i den diskussionen jag ville hamna i.

Jag gick med i en Pensionssida på Facebook för att jag tänkte att jag skulle få snacka pension, men var hamnade jag.
Jo på rena rama rassesidan med bara SD-propaganda!

Det går ju fan inte att röra sig utan att någon ska ställa olika grupper mot varandra  :44:

Tycker visst det är mycket att skriva hem om man inte jobbat en dag i nya landet...

Men du fick info i början av mitt inlägg om reglerna, för det var väl det du undra om eller missuppfatta jag dig.

3 timmar sedan, skrev goli006:

Det var det jag reagerade på att dom som inte gjort ett handtag i detta landet ska få allt serverat på silverfat.

Okey, ibland blir det missuppfattningar med emojernas betydelse.

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Snurrigt 1

Soengsang
7 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Ja och privat sparande.  Ju tidigare man börjar dessto bättre blir det

Ja, och det kan ju inte vara någon nyhet för alla svärjevänner som gnäller, att man skulle bli tvungen att börja spara till pensionen fick man ju veta för över 30 år sedan.

Kommer man nu på att pensionen blir taskig då man öppnar det oranga brevet så får man nog skylla sig själv. 

• Ge karma 6
  • Buu 1

Abercrombie
20 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja, och det kan ju inte vara någon nyhet för alla svärjevänner som gnäller, att man skulle bli tvungen att börja spara till pensionen fick man ju veta för över 30 år sedan.

Kommer man nu på att pensionen blir taskig då man öppnar det oranga brevet så får man nog skylla sig själv. 

Ja, det tycks komma som en chock för många att de helt plötsligt är 65 år och ska gå i pension. "-Hade jag ingen aaaaning om!" De flesta har möjligheten att förbereda sig. Somliga har det inte, tex frånskilda eller änkor som jobbat deltid. 

• Ge karma 6

ellim63
8 timmar sedan, skrev Tallviking:

Jag tog fruktskålen....

IMG_3338.JPG

Och jag valde ett guldarmband till favoritdottern! 💕 

8 timmar sedan, skrev Enis:

Fick min vid gåva vid 45 så en till kanske jag hinner med om gud vill och skorna håller.. 😄

• Ge karma 8
  • Fint 1

65Selander
10 timmar sedan, skrev Enis:

Alltid jobbat åt staten sedan -85 varav 4 år på SJ som växlingsledare i S-vall

• Ge karma 3

Dolle
Posted (edited)
32 minuter sedan, skrev Joe:

Om vi återgår till TS fråga...

Allt jag skriver nedan handlar om det nya pensionssystemet och endast den statliga pensionen och inte om garantipension.

Egentligen spelar de sista åren ingen speciell roll alls(nästan). Alla åren räknas i det nya pensionssystemet. Att media och politiker döljer sanningen är bara för att få arbetsföra människor att jobba längre så att de kan betala mer skatt till statskassan.

Skillnaden är att man räknar ut ett visst dödsdatum som beror på ålder, man kan kolla upp sitt dödsdatum nånstans inne på pensionsmyndigheternas sida. De räknar med runt 85 år som dödsdatum(beror på ens ålder) och vi kan för enkelhetens skull använda det som räkneexempel. (Dödsdatumet justeras efterhand eftersom vi lever allt längre och har alltid gjorts så i det nya p-systemet. Så allt BS som politikerna snackar om att vi måste jobba längre är bara just BS, åldern justeras redan. Vad de vill är att tvinga folk som har jobb att betala skatt i fler år)

OK, vi säger pension vid 65 års ålder

Dödsdatum 85.

Pensionskapital 3 000 000

85-65 = 20 år = 20*12 = 240 månader

3000000/240 = 12500 per månad

Om man jobbar två år extra

85-67 = 18 år = 18*12 = 216 månader

3000000/216 = 13888/mån

Det ger alltså en skenbar effekt av 1388 kr/månad om man jobbar två år extra, men vad som verkligen ger denna effekten är att man delar utbetalningen på färre månader. INTE att man betalar in mer till sitt pensionskonto.

Maximalt belopp till den statliga pensionen är 18.5% av den pensionsgrundande inkomsten upp till max 538 700 kronor per år, tjänar man över det så är det bara extraskatt man betalar. Så MAX som sätts in per år till den statliga pensionen är ca 99000kr.

Så då är det lätt att räkna om man jobbar två år extra som i exemplet ovan hur mycket EXTRA man egentligen får för de två extra arbetsåren.

99000*2 = 198000

pension vid 65 -> 198000/240 = 825kr (jmf med att gå vid 63)

pension vid 67 -> 198000/216 = 916kr (jmf med att gå vid 65)

Alltså så tjänar du 916-825 = 91 kr/månad EXTRA på att jobba de två sista åren!!

Kanske inte så konstigt att politikerna och media gör allt för att dölja detta och att de nu skall TVINGA oss att jobba längre...

/ Joe

+ att det är flera som ska vara med på samma kaka som du,jag drar in till sig själv.

Är bara titta på vilken avkastning man har på pensinspengarna dom statliga pengarna inte ppm å dyl

Själv löneväxlar jag så min tjänstepension blir mycke högre än den skulle vara

Edited by Dolle
  • Ge karma 1
  • Fint 2