Jump to content
IGNORERAD

Kommande Pension


Batting

Recommended Posts

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Tråden handlade ju om pension men spårat ur som vanligt. Då kan jag skriva

om ett telefon samtal jag från en man som jag har känt i , hur länge som hälst

Han börja prata om att när man har en fastighet kan man låna på den i nåt

pensionärslån och man behöver inte betala nån ränta, bara plocka ut 500000

Sanningen, det går att göra ett sånt lån men, det finns altid ett men. Om jag

skulle låna 600 tusen på 15 år så behöver jag inte betala nån ränta förens det säljs

Dom har ett räkne ex 4,5 % ränta plus kapitalkost skulle bli ca 1,1 milj på 15 år

Bra att kunna göra nåt för pengar man låst i fastigheten men vad händer om

jag lever och vill bo kvar efter 15 år

 

Hypotekslån är ingen nyhet. Har alltid varit ofördelaktigt för låntagaren. 

 

Vill man ha loss pengar ur sin fastighet är det bättre att ta ett vanligt bostadslån innan man går i pension. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 526
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    74

  • Boa52

    37

  • Mankan

    35

  • Kenneth4618

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

14 minuter sedan, skrev Boa52:

Tråden handlade ju om pension men spårat ur som vanligt. Då kan jag skriva

om ett telefon samtal jag från en man som jag har känt i , hur länge som hälst

Han börja prata om att när man har en fastighet kan man låna på den i nåt

pensionärslån och man behöver inte betala nån ränta, bara plocka ut 500000

Sanningen, det går att göra ett sånt lån men, det finns altid ett men. Om jag

skulle låna 600 tusen på 15 år så behöver jag inte betala nån ränta förens det säljs

Dom har ett räkne ex 4,5 % ränta plus kapitalkost skulle bli ca 1,1 milj på 15 år

Bra att kunna göra nåt för pengar man låst i fastigheten men vad händer om

jag lever och vill bo kvar efter 15 år

https://hypotekspension.se/sa-fungerar-det/

Det är väl bara att läsa på hur det fungerar men 4,5 % ränta låter ju inte som någon kanonaffär.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev samet:

 

Hypotekslån är ingen nyhet. Har alltid varit ofördelaktigt för låntagaren. 

 

Vill man ha loss pengar ur sin fastighet är det bättre att ta ett vanligt bostadslån innan man går i pension. 

Har gått i pension för 3 år sen men funderar ibland här sitter jag på lite pengar, är inte

utblottad, har ett sparkapital men 68 år, mina barn har allt, min fru finns med på ett

testamente så kommer att få ett bra liv när hon flyttar hem när jag blivit en jordgubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Var får du tag i dom skrifterna från Mig.verket som kallar invandrare för olika namn😉

Var?? Jag skrev ju det! Har du inte själv haft kontakt med Mig.verket? Då tycker jag du bör går in på deras hemsida och läser lite, så tror jag även du hittar detta. Olika handläggare som jag träffat personligen har också använt uttrycket, inget konstigt alls....

Och det handlar ju inte om att ge våra respektive olika "namn", utan bara beskriver vad det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-25 at 10:34, skrev samet:

Hypotekspension...

 

5 timmar sedan, skrev samet:

 

Hypotekslån är ingen nyhet. Har alltid varit ofördelaktigt för låntagaren. 

 

Vill man ha loss pengar ur sin fastighet är det bättre att ta ett vanligt bostadslån innan man går i pension. 

Du tänker troligen på den "Hypotekspension" som helt dissades i en tidigare tråd. Det inget annat än ett förrädiskt sätt att kreditinstitut att ta ohemult bra betalt för bostadslån av pensionärer förklätt som nåt annat.

 

Hypotekslån är dock vanliga lån där panten inte överlämnas fysiskt utan utgörs av ett pantbrev, som vid belåning av fastighet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Jag bor i dom norra delarna av Sverige och inte hört  uttrycket hustruimport

Du kanske umgås med män som tycker så

Fruimport är ett annat ord. 

Har inte du en Thai fru? 

Då tillhör du ju kategorin norrlänningar med fruimport. 

Inget å skämmas för, bättre än å sitta å klappa på katten eller hur. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-22 at 12:31, skrev Alarik:

Enligt FN:s flyktingorgan UNHCR har begreppen flykting och migrant olika betydelser.

Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. 

Deras livssituation är ofta så farlig och desperat att de tvingats korsa en nationsgräns för att söka skydd i ett närliggande land.

Migranter flyttar för få ett bättre liv genom att hitta arbete, få utbildning, förenas med familj mm.

 

I Sverige har vi även fenomenet med "återförening". Självklart skall alla barn som förirrat sig till Sverige återförenas med sina föräldrar. MEN vore det inte enklare om man bara skickade hem barnet till mamma och pappa i deras hemland istället för att hela tjocka släkten skall fraktas till Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Boa52:

Tråden handlade ju om pension men spårat ur som vanligt. Då kan jag skriva

om ett telefon samtal jag från en man som jag har känt i , hur länge som hälst

Han börja prata om att när man har en fastighet kan man låna på den i nåt

pensionärslån och man behöver inte betala nån ränta, bara plocka ut 500000

Sanningen, det går att göra ett sånt lån men, det finns altid ett men. Om jag

skulle låna 600 tusen på 15 år så behöver jag inte betala nån ränta förens det säljs

Dom har ett räkne ex 4,5 % ränta plus kapitalkost skulle bli ca 1,1 milj på 15 år

Bra att kunna göra nåt för pengar man låst i fastigheten men vad händer om

jag lever och vill bo kvar efter 15 år

Det där med att ta ett pensionärslån kan möjligen passa för dom som saknar barn. Finns det barn med i bilden, som skall ärva, finns bättre lösningar där man inte behöver göda banken lika mycket.

Ändrades av lasseiudon
Bättrade på kommateringen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Är man pensionär har man inte många valmöjligheter, bara att vända kappan med vinden.

MEN

Är man inte pensionär utan fortfarande löneanställd eller egen företagare kan man spara i aktier/aktiefonder.

Visst kurserna är idag höga men månadsspara, köp aktier/andelar allt eftersom, ibland billigt ibland dyrare men på sikt ändå ett lönsamt alternativ.

Vi har gjort så sedan mitten på 70 talet och några ekonomiska problem lär vi inte behöva uppleva.

Under tidens gång har vi självfallet undrat vad vi hållit på med, framförallt när kurserna verkligt gått nedåt, ibland med flera 10 tals % men långsiktigt har det gått DJÄVLIGT bra och framförallt under de senaste åren när kurserna fördubblats och mer därtill.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

I Sverige har vi även fenomenet med "återförening". Självklart skall alla barn som förirrat sig till Sverige återförenas med sina föräldrar. MEN vore det inte enklare om man bara skickade hem barnet till mamma och pappa i deras hemland istället för att hela tjocka släkten skall fraktas till Sverige?

Men om de nu inte är tjocka?

Tycker du då att det är okay att de som är icketjocka fraktas hit?

Är det verkligen rätt att göra skillnad på människor på grund av olika kroppskonstitution?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Det där med att ta ett pensionärslån kan möjligen passa för dom som saknar barn. Finns det barn med i bilden, som skall ärva, finns bättre lösningar där man inte behöver göda banken lika mycket.

Betydligt bättre att se till att belåna innan man går i pension. Sen är du inte betrodd även om du kan visa upp miljoner på ett bankkonto.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Betydligt bättre att se till att belåna innan man går i pension. Sen är du inte betrodd även om du kan visa upp miljoner på ett bankkonto.

Svarar er båda, OM jag pratat med barnen OM vad jag ska göra, belåna huset

Varför bättre att belåna före pension förstår jag inte, jag behöver inte låna utan

det var bara för en gubbe ringde och sa det var gratis att plocka ut pengar för huset

Men en tanke kan det vara att göra nåt, mina barn behöver inga pengar, min fru som

jag skrivit har det bra på sin ålderdom i Thai.

Tanken kan ju vara jag har jobbat på två hus och nu ligger dom mesta pengarna

i mitt sista hus dom kan ja inte ta med mej i graven. Som ni läst springer jag inte

på krogen, äter inte ute lever ett för mej ett bra liv, behöver inte utelivet

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-16 at 16:17, skrev ellim63:

Fast nu är det väl inte Mankan som tjafsar!?

Jo absolut.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-11 at 16:11, skrev Bike:

Våldsamma vänsterns tillhörighet verkar det som, Afa eller kanske Antifa, lilla Greta håller nog med dig , ni verkar vara på samma planhalva.  

Ja AFA är bra jag väntar på penar från dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Batting:

Ja AFA är bra jag väntar på penar från dem.

Att vänta penar från AFA skulle jag också vilja, Det är fredag nu

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev samet:

 

Hypotekslån är ingen nyhet. Har alltid varit ofördelaktigt för låntagaren. 

 

Vill man ha loss pengar ur sin fastighet är det bättre att ta ett vanligt bostadslån innan man går i pension. 

Men man behöver väl inte betala något förrän man säljer eller dör?
Om man säljer så kan det kanske bli dyrt, men om man får slanta upp allt när man dött så vet jag inte hur ångerfull man känner sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Batting:

Men man behöver väl inte betala något förrän man säljer eller dör?
Om man säljer så kan det kanske bli dyrt, men om man får slanta upp allt när man dött så vet jag inte hur ångerfull man känner sig.

Läser du inte hela tråden, jag skrev om det men om jag plockar ut pengar och skriver 15 år

vad gör jag om jag lever och vill bo kvar, 600 tusen blir 1,2 mille. läs vad jag skrev förut

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Att vänta penar från AFA skulle jag också vilja, Det är fredag nu

AFA väntar på att Försäkringskassan först ska betala ut min sjukförsäkring sedan ska pengarna komma från dem.
Så jag antar att det kommer att dröja. :yuush:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Läser du inte hela tråden, jag skrev om det men om jag plockar ut pengar och skriver 15 år

vad gör jag om jag lever och vill bo kvar, 600 tusen blir 1,2 mille. läs vad jag skrev förut

Det lånet jag tänker på är ett lån som man inte behöver betala tillbaka förrän man själv säljer eller dör.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Batting:

AFA väntar på att Försäkringskassan först ska betala ut min sjukförsäkring sedan ska pengarna komma från dem.
Så jag antar att det kommer att dröja. :yuush:

Brukar gå snabt från AFA hjälpte några på Soc som inte viste dom hade den möjligheten

En fick ganska mycke pengar. Försäkringskassan ?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-10 at 19:14, skrev Batting:

När har jag avreagerat mig på BTT, eller vad menar du?
Jag skulle väl tvärs om gärna se att någon annan blev avstängd innan honom.
Jag kanske har missat något men han har väl aldrig gett sig på och ljugit om folk här?
Det finns ju ett antal ständiga häcklare här (Å så Monkan som står och gör fula grimaser på tryggt avstånd).
Varför får dom vara kvar?
Vad har BTT gjort?

Vad har han inte gjort är lättare att svara på..

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Batting:

Det lånet jag tänker på är ett lån som man inte behöver betala tillbaka förrän man själv säljer eller dör.

Rätt men jag kanske inte vill sälja efter 15 år då sitter jag i skiten och är man snart 70 så

tror jag inte man får " låna" längre

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev scorpio63:

Vad har han inte gjort är lättare att svara på..

Där förstår jag inte ditt inlägg,BTT gjorde väl ingen illa han svamla kanske lite men

roligt att läsa Nog finns andra som byter Nick som jag byter kalsonger, altså en

gång i mån och bara svamlar om samma saker varje dag, HUVA

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Där förstår jag inte ditt inlägg,BTT gjorde väl ingen illa han svamla kanske lite men

roligt att läsa Nog finns andra som byter Nick som jag byter kalsonger, altså en

gång i mån och bara svamlar om samma saker varje dag, HUVA

Du har missat mycket, att han inte är med längre är lika naturligt  som att inte Analarne är kvar.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...