Jump to content
IGNORERAD

Kommande Pension


Batting

Recommended Posts

För egen del blir det uttag så fort som möjligt (vid 64 i mitt fall) efter 41 års yrkesliv.

Jag räknar med 13k i allmän och tjänstepension efter skatt (som det ser ut nu)

ca 6k i sparande och investeringar även det efter skatt samt ett obelånat litet hus att sälja.

Än så länge ser det bra ut men långt ifrån rik...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 526
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    74

  • Boa52

    37

  • Mankan

    35

  • Kenneth4618

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

36 minuter sedan, skrev p125:

För egen del blir det uttag så fort som möjligt (vid 64 i mitt fall) efter 41 års yrkesliv.

Jag räknar med 13k i allmän och tjänstepension efter skatt (som det ser ut nu)

ca 6k i sparande och investeringar även det efter skatt samt ett obelånat litet hus att sälja.

Än så länge ser det bra ut men långt ifrån rik...

Aj då.

Min morsa på 85 år har ca15 k efter skatt. Farsan när han levde hade något bättre. Jag hoppas väl på lite mer när jag går i pension om så där 15 år men det låter ju inte så där jätte positivt.  De är väl för mig bara att öka på privatsparandet.

 

Bra att du har ett obelåna hus att sälja . Beroende på vart det ligger förståss så ger det väl lite buffert.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Mankan:

Aj då.

Min morsa på 85 år har ca15 k efter skatt. Farsan när han levde hade något bättre. Jag hoppas väl på lite mer när jag går i pension om så där 15 år men det låter ju inte så där jätte positivt.  De är väl för mig bara att öka på privatsparandet.

 

Bra att du har ett obelåna hus att sälja . Beroende på vart det ligger förståss så ger det väl lite buffert.

En gammal slagdänga inte inkomsterna som avgör utan utgifterna. Har skitdålig pension

viste det fö 20 år sen skaffa mej en stuga byggde i 15 år på den från plånboken, klarar oss

mycket bra, kan åka till Thai varje år och jag kan hålla på med mina hobbys både i 

Sverige och Thailand. Rik nä

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Boa52:

En gammal slagdänga inte inkomsterna som avgör utan utgifterna. Har skitdålig pension

viste det fö 20 år sen skaffa mej en stuga byggde i 15 år på den från plånboken, klarar oss

mycket bra, kan åka till Thai varje år och jag kan hålla på med mina hobbys både i 

Sverige och Thailand. Rik nä

Ja alla har vi inte samma hobbys som dig.  Skrubbleken låter nog mer roligt än vad det är.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte särskilt orolig, man fick ju redan för 40 år sen veta att man måste spara till sin egen pension, så lite sent att komma nu och vara förvånad vid 57 års ålder.

Har man bara hälsa i ordning så blir det väl till att jobba dryga 10 år till, men måste försöka dra ned på jobbandet, kanske max 4 månader om året.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det stora problemet med sina sparpengar. Var ska man placera dom för att inte tappa värde. Det är dom som kan sätta guldkant på livet efter arbetet. Allt rasar och inflationen är hög. 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Boa52:

En gammal slagdänga inte inkomsterna som avgör utan utgifterna. Har skitdålig pension

viste det fö 20 år sen skaffa mej en stuga byggde i 15 år på den från plånboken, klarar oss

mycket bra, kan åka till Thai varje år och jag kan hålla på med mina hobbys både i 

Sverige och Thailand. Rik nä

Den slagdängan är bara ett försvarstal från den som inte jobbat å sparat. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev John Khonken:

Det stora problemet med sina sparpengar. Var ska man placera dom för att inte tappa värde. Det är dom som kan sätta guldkant på livet efter arbetet. Allt rasar och inflationen är hög. 

Finns gott om placeringar som ger högre avkastning än inflationen, spec nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
20 timmar sedan, skrev LTD:

Finns gott om placeringar som ger högre avkastning än inflationen, spec nu. 

Har du något förslag. Vi hjälper varandra

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev John Khonken:

Har du något förslag. Vi hjälper varandra

Valfritt läkemedelsbolag som tillverkar covid vaccin, när dom aktiverar 5g sändaren så jävlar blir det rally. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-07-21 at 12:01, skrev Mankan:

Aj då.

Min morsa på 85 år har ca15 k efter skatt. Farsan när han levde hade något bättre. Jag hoppas väl på lite mer när jag går i pension om så där 15 år men det låter ju inte så där jätte positivt.  De är väl för mig bara att öka på privatsparandet.

 

Bra att du har ett obelåna hus att sälja . Beroende på vart det ligger förståss så ger det väl lite buffert.

 

Din mor borde väl nästan ha änkepension också?

Den finns för alla som gifte sej senast någon gång i slutet av 80-talet, minns inte exakt vilket år.

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
19 timmar sedan, skrev LTD:

Valfritt läkemedelsbolag som tillverkar covid vaccin, när dom aktiverar 5g sändaren så jävlar blir det rally. 

Fortsätter vi med dessa dumheter har du helt rätt. Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte många som har koll på att garanti pensionen försvinner nästa år för utlandssvenskar. Läste om det idag på AB

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev MickeN:

Inte många som har koll på att garanti pensionen försvinner nästa år för utlandssvenskar. Läste om det idag på AB

Stackars Thailands svenskar.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
31 minuter sedan, skrev apknug:

Stackars Thailands svenskar.......

Den har ingen fått som flyttat till Thailand eller annat land utanför EU

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Kenneth4618:

Den har ingen fått som flyttat till Thailand eller annat land utanför EU

 

Nä det är kanske därför detta är en icke nyhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev apknug:

Nä det är kanske därför detta är en icke nyhet.

Det nya är att det tydligen kommer att gälla även inom EU från 2023

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MickeN:

Inte många som har koll på att garanti pensionen försvinner nästa år för utlandssvenskar. Läste om det idag på AB

Jag har alltid gått i tron att den inte funkade utomlands. 

 

Jag var lurad helt klart. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MickeN:

Inte många som har koll på att garanti pensionen försvinner nästa år för utlandssvenskar. Läste om det idag på AB

 

Lite humor att läsa Börje Nilssons gnäll:

"En av dem är Börje Nilsson som flyttade till Portugal 1986. Han har med några års avbrott tillbaka i Sverige sedan dess levt och arbetat i landet.

– Jag känner panik och jag ser inte hur jag ska kunna överleva om de tar bort de här pengarna för mig. Det innebär rent krasst att jag inte kommer att ha några pengar kvar att leva för och köpa medicin som är nödvändig för mig. Det känns väldigt uppgivet att inte veta hur jag ska kunna klara mig." 

 

Jag tvivlar på att Börje hade fyllt 65 när han 1986 flyttade till Portugal för att leva där.

 

Nu 36 år senare så tycker han att det är katastrof att han inte kan leva på bidrag från de svenska skattebetalarna och njuta av livet i Portugal....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det nya är att det tydligen kommer att gälla även inom EU från 2023

Fast det ska nu inte gälla utomlands längre enligt ovan.......

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Lite humor att läsa Börje Nilssons gnäll:

"En av dem är Börje Nilsson som flyttade till Portugal 1986. Han har med några års avbrott tillbaka i Sverige sedan dess levt och arbetat i landet.

– Jag känner panik och jag ser inte hur jag ska kunna överleva om de tar bort de här pengarna för mig. Det innebär rent krasst att jag inte kommer att ha några pengar kvar att leva för och köpa medicin som är nödvändig för mig. Det känns väldigt uppgivet att inte veta hur jag ska kunna klara mig." 

 

Jag tvivlar på att Börje hade fyllt 65 när han 1986 flyttade till Portugal för att leva där.

 

Nu 36 år senare så tycker han att det är katastrof att han inte kan leva på bidrag från de svenska skattebetalarna och njuta av livet i Portugal....

Reagerade ochså på artikeln,35 år i Portugal och hade inte ens fått ihop ett par tusen i pension från landet.

Är inte garantipension typ socialbidrag för för äldre som inte jobbat ihop till riktig pension,tro fan att det inte ska skickas iväg till folk som bor utomlands!

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag har alltid gått i tron att den inte funkade utomlands. 

 

Jag var lurad helt klart. 

 

 

Du har lurat dig själv genom att tro att du vet något istället för att ta reda på fakta. The story of your life......

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev omarama:

Reagerade ochså på artikeln,35 år i Portugal och hade inte ens fått ihop ett par tusen i pension från landet.

Är inte garantipension typ socialbidrag för för äldre som inte jobbat ihop till riktig pension,tro fan att det inte ska skickas iväg till folk som bor utomlands!

 

Han har nog mest suttit vid stenbordet utanför närmaste 7/11.

 

"För honom innebär de nya förutsättningarna att hans pension som också innefattar inkomstpension, premiepension, tilläggspension, samt runt 1 400 kronor i portugisisk pension sjunker, från 8 900 kronor i månaden, till 6 200 kronor när garantipensionen försvinner.

– Efter att hyran är betald så kommer jag ha 2 200 kronor kvar att klara mig på, säger Börje Nilsson."

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan att man inte kan få garantipension åxå!😅

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...