Jump to content
IGNORERAD

Är det något jag missat


lasseiudon

Recommended Posts

Hur gör ni om era pengar tar slut en månad,går och ber er respektive om en peng och viceversa.verkar förlegat det där att ha delad ekonomi.

Hur gör man när pengarna tar slut i en gemensam ekonomi? Till exempel, ena parten har shoppat loss ordentligt ;-)

Vad är det som är förlegat med delad ekonomi? Det torde väl vara ganska individuellt vad man tycker om det, och för åtminstone mig och fru Chang passar delad ekonomi bäst.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    4

  • Baa

    3

  • dibobal

    3

  • RoiET

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hur gör man när pengarna tar slut i en gemensam ekonomi? Till exempel, ena parten har shoppat loss ordentligt ;-)

Vad är det som är förlegat med delad ekonomi? Det torde väl vara ganska individuellt vad man tycker om det, och för åtminstone mig och fru Chang passar delad ekonomi bäst.

Herr Chang har talat.

Skulle tro att du tycker så, en vild gissning är att du uppbär den högsta inkomsten av dig och din elefant eller är det ölen du syftar på.Har man ett öppet förhållande så kan jag inte förstå det där med att shoppa loss.Jag förmodar att du har valt partner med omsorg, jag har i allfall gjort det.Då är det inte så svårt för mig och min fru att handskas vuxet/förståndigt med (VÅRA) pengar.Av ren nyfikenhet vad är det som gör att delad ekonomi passar er bäst.

Ändrades av dibobal
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att du tycker så, en vild gissning är att du uppbär den högsta inkomsten av dig och din elefant eller är det ölen du syftar på.Har man ett öppet förhållande så kan jag inte förstå det där med att shoppa loss.Jag förmodar att du har valt partner med omsorg, jag har i allfall gjort det.Då är det inte så svårt för mig och min fru att handskas vuxet/förståndigt med (VÅRA) pengar.Av ren nyfikenhet vad är det som gör att delad ekonomi passar er bäst.

Vem som har högst inkomst... det var för all del jag första två tredjedelarna av vår relation tillsammans hittills (sju år). Numera har fru Chang högre inkomst än mig. Främst för att hon jobbar mycket hårdare än vad jag gör. Jag är en riktig latmask ;-)

Varför delad ekonomi? Svår fråga... kan inte påminna mig att vi diskuterat det särskilt mycket, det bara kändes väl bäst så för båda. Shoppa loss var bara ett exempel, jag tror inte varken jag eller fru Chang skulle göra det. Men du får väl ändå medge att det finns viss möjlighet att ena partnern av någon akut anledning tömmer kontot, och sen sitter andra partnern där med alla räkningar?

För egen del känner jag stor motvilja till att lämna över kontrollen av mina pengar till någon annan. Det gäller inte bara fru Chang, även till exempel min släkt i Sverige eller någon redovisningskonsult. Då jag driver eget AB så har det ibland inneburit ett antal onödiga resor Thailand-Sverige-Thailand, bara för att jag inte vill lämna över till någon annan när jag är i Thailand. Sån är jag... paranoid kanske?

Fru Chang får tala för sig själv, fast det gör hon väl knappast på detta forum.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förståt det där med mina och dina pengar i vår familj är det våra pengar,du verkar nästan lite stollt över att att det är hon som betalar.

Stolt? Nej då missförstod du mig. Jag är ju indirekt med och betalar i alla fall då jag tjänar mer pengar och därför betalar mer än hälften av räkningarna.

Om jag, mot förmodan, ska investera i Thailand blir det vid havet.

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fd äktenskap så hade vi delad ekonomi. Jag tjänade pengarna, min fru gjorde av med dem... <_<

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vad göra efter att solen gått ned.

Det skall jag förklara.

Borttaget av moderatorerna med tillsägelse

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...