Jump to content
IGNORERAD

Kuppens misslyckade facit


noBuzz

Recommended Posts

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    9

  • MaiChai

    9

  • Isaan Butterfly

    8

  • ban99arne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Så, vad är lösningen då Herr Barnarne? Omedelbara val? :)

Bäste Herr Inge Buss, inser nu att jag har fel.

Problem i demokratier löses bäst genom att inför militär diktatur, samt att avskaffa politiska partier och gärna införa undantagstillstånd.

Ibland ser man inte lösningen fast den finns framför näsan. :great:

Långsynte Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag påstått det? I så fall får du gärna visa mig var jag tyckt att det var en bra lösning med en militärkupp.

Bäste Bangkok Bob, Du kanske skulle läsa inlägget igen? En gång till! Läsförståelse?

Har inte påstått eller insinuerat att ni tyckt det.

Däremot så har ni inte förstått orsaken till problemet som anges i 1:a inlägget:

Thailand tappade alltså 15 år av politisk frigörelse från militären iom kuppen 2006.

Det första misstaget var alltså inte som du påstår att man inte utlyste val efter 3 månader utan att man utförde militärkuppen.

Kankse har Ni vistats allför länge i Bangkok och behöver en uppgradera Er läsförståelse, sök in på SFI.

Läsförståndige Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där mina samtal till gubbarna funkade, dom har skjutit på bråken tills jag åkt hem. :drinks:

Försöker övertyga Taxen om att köpa Djurgården, vi behöver pengarna.

Han är lite avig men tror kan övertyga honom att mitt superettanlag kan dra in både ett och två tusen kronor, vi har iallafall snygga tröjjor. *lägger upp bollen för frimål, är inte bitter, alls, lovar* :suicide:

Thailand har en historia av kupper, kommer nog fortsätta så eftersom korruption är inbyggd i deras kultur, det skapar spänningar.

Vår svenska pengakultur är tvärt om, sköter du dig och tjänar bra med pengar ska du straffas i Thailand kommer du undan med mord.

Tur är väl att i princip alla thaiare jag umgås med är totalt ointresserade av politik. :great:

//min två satang

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

MaiChai Jag har svårt att förstå att du inte kan ta avstånd från militärkuppen i

Thailand 2006.

Om nu den av folket valde premiärministern Thaksin var så kriminell som du,

och några andra forummedlemmar påstår,

så motiverar väl inte detta en militärkupp?

De grova anklagelser om les Majesty, korruption mm som de gula riktade

mot Thaksin 2006

borde väl ha lämnats in till de thailändska domstolarna.

Om det fanns, eller gick att utreda fram bevis mot Thaksin, skulle dessa

domstolar snabbt ha avsatt honom som premiärminister.

Jämför med Japan.

Eller tycker du att det var generalernas uppgift att utan rättegångar

avgöra detta och avsätta premiärministern?

Min åsikt är att denna militärkupp, liksom alla andra militärkupper,

inte kan försvaras av människor som har ett demokratiskt sinnelag.

Instämmer med Ban Arne att detta var kuppens misslyckade facit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

Eftersom du uppenbarligen är så pass naiv att du tror att ett land är demokratiskt bara för att man har val så är den här diskussionen tämligen meningslös. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

Eftersom du uppenbarligen är så pass naiv att du tror att ett land är demokratiskt bara för att man har val så är den här diskussionen tämligen meningslös. :)

noiBuzz, var nu inte inte så naiv och underskatta fria val... ibland är faktiskt fria val, just fria!

Din lilla, Thaksin-lover! AAAAAAAAAAAAAAAAAAIIIGHT!

Fan, jag börja misstänka att du även har en Apple-Jehovas-dator, i din ägor! LAL

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte kommer ihåg fel så var mr t på en "sporadisk" resa till new york när stadskuppen ägde rum 2006, jag stod själv utanför hans kåk i Bangkok där militären blockerade infarten till dess gata det var ovanligt tyst på hans gata(för att vara Bangkok). Att militärkuppen ägde rum kanske var lite synd. Personligen tyckte jag då att man borde ha väntat tills valen som skulle äga rum där någon månad efter. Men tydligen hade mr T sålt thailands enda statligt ägda satellit som även fungerade som militärens navigations satellit, den såldes till ett investment bolag i Singapore, så i princip kan Singapore slå ut dem militära kommunikationerna i landet.(enligt min källa), Vem tjänade på denna affär? Mr T ingen annan. Det är enligt dem thailändska grundlagarna förbjudet att vara ägare av ett företag i Thailand om man sitter på den post som Mr T satt på. Jag är för demokrati, och jag tycker att personer som bryter mot lagar inte borde ha med landet politik att göra. Däremot så gjorde Mr T mycket bra för dem allra fattigaste. Men frågan om det var att köpa röster det kan inte jag svara på. Med tanke på dom ekonomiska brotten som han har gjort sig skyldig till, så kan man säga att han gör rätt i att hålla sig borta ifrån Thailand ett tag till.

Sen måste jag säga att det är bedrövligt att en del ifrån Mr t stab har dragit in kungen i detta drama, genom att skicka in ett protest brev. Politik är politik. Kungen har ingen politisk makt i varje fall inte på pappret. Han skall vara ett gott exempel för sina landsmän och driva på en anda som gynnar landet, inte beblanda sig med politiska beslut. Det Mr T har gjort både bra och dåligt, men frågan är vem han gynnade mest? Thailand eller sig själv?

Här är en ganska bra artikel

Link to comment
Dela på andra sajter

MaiChai Jag har svårt att förstå att du inte kan ta avstånd från militärkuppen i

Thailand 2006.

Om nu den av folket valde premiärministern Thaksin var så kriminell som du,

och några andra forummedlemmar påstår,

så motiverar väl inte detta en militärkupp?

De grova anklagelser om les Majesty, korruption mm som de gula riktade

mot Thaksin 2006

borde väl ha lämnats in till de thailändska domstolarna.

Om det fanns, eller gick att utreda fram bevis mot Thaksin, skulle dessa

domstolar snabbt ha avsatt honom som premiärminister.

Jämför med Japan.

Eller tycker du att det var generalernas uppgift att utan rättegångar

avgöra detta och avsätta premiärministern?

Min åsikt är att denna militärkupp, liksom alla andra militärkupper,

inte kan försvaras av människor som har ett demokratiskt sinnelag.

Instämmer med Ban Arne att detta var kuppens misslyckade facit.

kan du Bossej peka på var när och hur jag tycker att militärkuppen 2006 var en bra lösning på Thailands problem?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

kan du Bossej peka på var när och hur jag tycker att militärkuppen 2006 var en bra lösning på Thailands problem?

God Morgon Mai Chai Ban Arne skrev att kuppens misslyckade facit var att den genomfördes.

Detta argumenterade du kraftigt emot.

Därför ställde jag två raka frågor till dig, se ovan.

Du undviker att svara på dessa frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

ett facit är något man tar fram efter att något är genomfört. Det kan vara ett prov i matematik eller som i det här fallet en militärkupp.

Topicen är "Kuppens misslyckade facit" alltså det som hände efter att kuppen genomfördes.

Du kan ju hjälpa bananen att leta upp någonstans där jag tycker att kuppen 2006 var en bra lösning för Thailand?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

vad jag anser om kuppen, flygplatsockupationen och Thaksin finns i den här tråden. http://www.maipenrai.se/forum/vad-tycker-egentligen-t5538.html

Eller du har hittat något annat inlägg där jag stöder militärkuppen?

Ja, jag anser fortfarande att det första misstaget EFTER militärkuppen var att inte hålla allmänna val inom de tre månader som utlovades.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hur har Thailand utveklats efter militärkuppen för tre år sedan mot Thaksin den 19 september 2006?

Är det thailändska folket mindre splitrat idag än 2006?

Har korruptionen bland politiker, statstjänstemän, och afförsmän i Bangkok minskat?

Har narkotikahandeln minskat?

Följer de gula politikerna, som nu har makten, lagarna bättre än vad de röda politikerna gjorde när de hade makten?

Har Thailand förbättrat sina relationer till sina grannländer Kambodja, Myanmar och Malaysia?

Har generalerna gjort framsteg avseende oroligheterna i de muslimska provinserna i södra Thailand?

Har censuren av Internet, TV, Radio och tidningar minskat?

Har demokratin förbättrats nu när Thailand har en regering vars största parti heter Demokraterna?

Har militärbudgeten minskat?

Har trivseln för turister, och därmed inkomsterna från turismen, ökat ?

Det är ju upp till var och en att svara för sig själv på dessa mfl frågor.

Med facit tre år efter militärkuppen svarar jag NEJ på alla ovanstående frågor.

MaiChai, med facit i hand. Vad har blivit bättre i Thailand pga militärkuppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

inte mycket, men jag ska ge några så exempel.

Pressfriheten har blivit bättre, om än inte så bra som man skulle önska. Tro mig, jag vet eftersom jag jobbar under dessa lagar.

Den politiska medvetenheten hos folket har ökat.

Man har haft ett val som iallafall när det genomfördes betraktades som ganska fritt. Landsflyktiga politiker tilläts till exempel att ställa upp i det valet genom en marionett.

Sjukvården har blivit helt gratis-innan kostade den 30 baht.

Rättssäkerheten har ökat då regeringen inte har gett polisen fritt fram att skjuta ihjäl alla som misstänks vara narkotikalangare. Nuförtiden ska de gripas och åtalas i en domstol först innan det kan bli tal om avrättning.

Till Laos och Malaysia har relationerna förbättrats, till Myanmar så har tonen skärpts avsevärt från tiden när Thaksin eller hans första marionett hade makten. Fast Abbhisit har ju inget företag som gör affärer med juntan. Kambodja är ju en annan stor demokrati så att relationerna till Hun Sen har försämrats ser jag som naturligt då han delar Thaksins syn på hur ett land ska skötas.

De fattigaste får ett bidrag på 2000baht. Utan krav på vad det ska användas till.

Så visst har en del förbättrats...

Har du hittat något inlägg där jag stödjer militärkuppen ännu?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga...

Nämn ett någonsånär stabilt land i världen där någonting händer inom tidsramen 3 år?

Nej, det kommer nog att ta mycket längre tid än 3 år att få denna skuta att bli bra.

Men å andra sidan så händer väl inte så mycket på 3 år i Sverige heller, förutom att politikerna/makteliten skor sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

... eller något partiprogram för de röda som ju enligt egen uppgift "klart finns".

NoBuzz Nu skämtar du väl igen NoBuzz.

För du tror väl inte att Phua Thai, som är Thailands största politiska parti,

och företräder de röda,

saknar politiskt program?

Bra att du vill läsa det.

Jag har själv aldrig läst det eller sökt efter det, men

antar att Phua Thai har en hemsida, åtminstone på thailändska.

Kanske någon annan kan hjälpa NoBuzz med en länk till Phua Thais hemsida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

MaiChai Vill först svara på din fråga.

Jag har aldrig påstått, och aldrig sett, att du skrivit något inlägg där du

skriver att du stödjer militärkuppen,

och det är totalt ointressant för mig att söka efter det bland dina

över 800 inlägg.

Min direkta fråga till dig i mitt inlägg ovan var om du inte kunde ta avstånd

till militärkuppen 2006, men den svarade du inte på.

Jag har inte läst din hemsida eller dina inlägg i andra trådar, så jag vet inte om du tidigare skrivit detta någonstans.

Tack för dina svar på min fråga vad du tycker har blivit bättre pga militärkuppen.

Visst har den politiska medvetenheten ökat, men det beror väl snarare på

de gulas

och de rödas aktiviteter än pga militärkuppen.

Skulle nog föredra om den politiska medvetenheten ökade pga skolutbildning, och

en friare debatt i TV, radio och Internet. Dvs minskad censur.

Håller med dig om att rättssäkerheten är på rätt väg just nu.

Sedan har du ett litet sakfel avseende de 2000 bahten.

Dessa gavs inte till de fattigaste som du skriver, utan till dem som hade ett

arbet där arbetsgivaren betalat in sociala avgifter, och de tjänade mindre än

12.000 baht i månaden.

De fattigaste arbetslösa, jordbruksarbetare, byggarbetare, transportarbetare

mfl fick således inte del av detta bidrag från regeringen Abhisit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har Thailand utveklats efter militärkuppen för tre år sedan mot Thaksin den 19 september 2006?

Är det thailändska folket mindre splitrat idag än 2006?

Har korruptionen bland politiker, statstjänstemän, och afförsmän i Bangkok minskat?

Har narkotikahandeln minskat?

Följer de gula politikerna, som nu har makten, lagarna bättre än vad de röda politikerna gjorde när de hade makten?

Har Thailand förbättrat sina relationer till sina grannländer Kambodja, Myanmar och Malaysia?

Har generalerna gjort framsteg avseende oroligheterna i de muslimska provinserna i södra Thailand?

Har censuren av Internet, TV, Radio och tidningar minskat?

Har demokratin förbättrats nu när Thailand har en regering vars största parti heter Demokraterna?

Har militärbudgeten minskat?

Har trivseln för turister, och därmed inkomsterna från turismen, ökat ?

Det är ju upp till var och en att svara för sig själv på dessa mfl frågor.

Med facit tre år efter militärkuppen svarar jag NEJ på alla ovanstående frågor.

MaiChai, med facit i hand. Vad har blivit bättre i Thailand pga militärkuppen?

Hoppas ni ursäktar att jag kommer med en kommentar.

Hur man ställer frågorna gör ju att man får det svar man är ute efter, eller hur?

Vad är det som säger att det inte hade varit så ändå?

För det var det ju så innan kuppen med.

Demokratiska partiet vart förbjudet om jag inte mins fel. Så de heter något annat nu.

Missförstå mig inte. Jag är inte för kuppen.

För att svara på dina frågor blir svaret: Ingen större skillnad, kupp eller ej.

// Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

vad jag tycker om militärkuppen finns ju redovisat i länken på inlägg 38. Räcker inte det för dig?

Nej, jag har aldrig stött någon militärkuppp även om vissa verkar tro det bara för att man inte jämställer Dr T med Nelson Mandela? Så jag vore glad om du och tua talook inte utmålar mig som en anhängare av militärkupper i fortsättningen.

Att utveckla skolan i Thailand är inget som görs över en weekend, det kommer att ta många år. Thaksin hade till exempel 6 år på sig och hann ju inte precis utveckla skolan och utbildningens kvalité.

Tack för förtydligandet om bidragen.

Sen när det gäller Phuea Thai och deras program, du som är insatt. Vem är partiledare för Phuea Thai?

Jag har inte sett deras partiprogram och jag får massvis med material tillsänt mig från olika politiska partier i Thailand. Deras agenda verkar annars mest att bestå av att frikänna och rentvå Dr T från alla gamla, nuvarande och förmodligen framtida domar. Men finns där mer på deras agenda så får du gärna upplysa mig om det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

Vad fint du försökte glida undan med Phuea Thai! :)

Nu var det ju dock så att du själv skrev att de röda hade eget eget politiskt program, men att Abhisit cencurerade dem så hårt att det inte gick att få fram på internet.

Alltså borde det ha varit ett annat program än Pheua Thais du hade i åtanke.

Eller babblade du bara och tog första bästa chans att ogenomtänkt gnälla på Abhisit igen? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...