Jump to content
IGNORERAD

A-O Visa


Nypan

Recommended Posts

Har för mig att kravet på pengar inte fanns alls för pensionärer och 55+:are för själva NON Imm visumet utan endast för förlängningen. Som gjordes först efter att visumet gått ut.

Kunde man alltså inte få ett NON Imm multientry visum förut helt utan att visa inkomst uppgift?

Sedan om man funderar lite till så finns det som det ser ut idag ingen möjlighet för personer under 55 år och utan barn och utan thai-fru att på ett enkelt sätt leva i Thailand.

Man kan ju har 800.000 Baht på kontot med är 32 år (alltså under 50)... Hur gör man då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    13

  • Fritz

    12

  • Nypan

    9

  • Jive

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det blandas friskt i de olika inläggen angående vilken ålder som gäller för ett retirement visa. 50+ eller 55+??

Efter vad jag läst på bla Thaivisa så är det 50+ som gäller, inte 55+.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att kravet på pengar inte fanns alls för pensionärer och 55+:are för själva NON Imm visumet utan endast för förlängningen. Som gjordes först efter att visumet gått ut.

Kunde man alltså inte få ett NON Imm multientry visum förut helt utan att visa inkomst uppgift?

Sedan om man funderar lite till så finns det som det ser ut idag ingen möjlighet för personer under 55 år och utan barn och utan thai-fru att på ett enkelt sätt leva i Thailand.

Man kan ju har 800.000 Baht på kontot med är 32 år (alltså under 50)... Hur gör man då?

Hej På dig unge man. Min gissning är att du är alldeles för ung och för att vara med i den exklusiva klubben som kan dra sig tillbaka här i Thailand utan större problem. Men om du går in på denna länk från Thailands ambassad och läser så kanske du hittar en väg...lycka till

http://www.thaiembassy.se/consular/visa_swe.php

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej På dig unge man. Min gissning är att du är alldeles för ung och för att vara med i den exklusiva klubben som kan dra sig tillbaka här i Thailand utan större problem. Men om du går in på denna länk från Thailands ambassad och läser så kanske du hittar en väg...lycka till

http://www.thaiembas...ar/visa_swe.php

Mvh Fritz..

Nja, nu har ju jag bott i Thailand mellan 2000 och 2007 samt ifrån nyss för ett par månader sedan bor vi här igen.

Jag tänker mera på t.ex. ett svenskt par som har pengar, inte vill jobba, inte vill studera, men ej ännu nått åldern 50+.

Vad gör de om de vill bosätta sig i Thailand? Finns det visum för ett sådant par?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har uppnått 50+ eller kanske inte har pengar så det räcker så kan man alltid skaffa ett non-ED visa. Alltså ett education visa på ett år utan krav på visa-runs. Man måste dock rapportera till immigration var 90.e dag. På pricken som ett retirement visa alltså, men utan krav på pengar.

Men då måste man vara inskriven på någon skola som är godkänd av de Thailändska myndigheterna. Jag satt och läste lite om just detta tidigare idag på detta är bara ett exempel, man kan nog plugga lite vad man vill. Om jag fattade rätt så kan man ha non-ED visa i upp till tre år.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nu har ju jag bott i Thailand mellan 2000 och 2007 samt ifrån nyss för ett par månader sedan bor vi här igen.

Jag tänker mera på t.ex. ett svenskt par som har pengar, inte vill jobba, inte vill studera, men ej ännu nått åldern 50+.

Vad gör de om de vill bosätta sig i Thailand? Finns det visum för ett sådant par?

Morsning..jag har nog redan svamlat för mycket i denna tråd inser jag. Rekommenderar att ta kontakt med thailands ambassad i Sthlm och fråga, dom är väl dom riktiga experterna.

http://www.thaiembassy.se/embassy/contact.php

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Morsning..jag har nog redan svamlat för mycket i denna tråd inser jag. Rekommenderar att ta kontakt med thailands ambassad i Sthlm och fråga, dom är väl dom riktiga experterna.

http://www.thaiembas...ssy/contact.php

Mvh Fritz...

Alla har vi svamlat... :)

Ang. ambassaden och andra verk, så anser jag att de riktiga experterna är de som gått igenom processen själva. Alltså vi.

Du anar inte hur många helt felaktiga svar man kan få på t.ex. Migrationsverket.

Nej, så jag tror nog att experterna finns här i forumen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, låter som att du tycker att det är en rättighet att som pensionerad bosätta sig i Thailand.

Nej, riktigt så ska det inte vara. Det ska vara ett privilegium att kunna flytta till Thailand när man pensioneras.

Vet inte riktigt hur låg en normal pension är i Sverige, men nog ska man vid den åldern kunna spara ihop de övriga slantarna som behövs för att få sig ett riktigt visum.

Tycker att det är min skyldighet att bo i Thai när jag blir pensionär. För då kommer mina pengar att tillfalla Thaifolket och inte någon i Sverige.

En normailpension är i dag 11500kr efter skatt.

Vet visst att man kan komplitera med medel på banken för att få visa.

Även om det är så kan det vara svårt, en del är sjukpensionärer eller har tagit ut pensionen tidigare och då är den inte så stor.

Med dom nya reglerna så har det blivit en klassfråga.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är min skyldighet att bo i Thai när jag blir pensionär. För då kommer mina pengar att tillfalla Thaifolket och inte någon i Sverige.

En normailpension är i dag 11500kr efter skatt.

Vet visst att man kan komplitera med medel på banken för att få visa.

Även om det är så kan det vara svårt, en del är sjukpensionärer eller har tagit ut pensionen tidigare och då är den inte så stor.

Med dom nya reglerna så har det blivit en klassfråga.

Kan bara inte avhålla mig från ett sista inlägg i denna tråd. Jag tycker det är en FÖRMÅN och inte nån diablo.gif SKYLDIGHET att vistas här i Thailand. Muppar som du anser jag ska sprida sin "välgörenhet" någon annan stans. *Hytter med näven*

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara inte avhålla mig från ett sista inlägg i denna tråd. Jag tycker det är en FÖRMÅN och inte nån diablo.gif SKYLDIGHET att vistas här i Thailand. Muppar som du anser jag ska sprida sin "välgörenhet" någon annan stans. *Hytter med näven*

Fritz..

Tror Nypan skojade lite. ;) Och även om han inte gjorde det så känns ditt inlägg aningens aggressivt...?!

Ett sista inlägg på ett tag nu då... Och så vill jag bara tolka ditt inlägg ingående.

Dramaqueen fasoner. Skrivker lite... skriker lite till... Ska skära halsen av nån... Kermit är inte här... Gör våldsamma och ytters skrämmande gester... ;):drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Surin...Jag var nog lite i affekt. Menade vad jag skrev men borde inte skickat med en elak smiely ordet muppar och *hytter med näven*

Ibland har jag verkligen svårt för att förstå när en del menar skämt eller allvar med sina inlägg. Jag brukar lägga till en smiley om det inte är absolut uppenbart att mitt inlägg var mera på skoj wink.gif

Mvh Fritz..

PS. Såg att du tyckte att jag ska jag ligga lågt ett tag...inga problem...din önskan är uppfylld. DS

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ökningen var exakt 100% - Ifrån 400K till 800K Baht. Inte 300%.

De kan ju inte gärna ha ett krav i Svenska kronor... Med din uträkning så ska du skylla på Sverige, som inte kunnat producera en starkare valuta, för hade det gått åt andra hållet med valutan, så hade du ju klarat dig med din pension. Trots ökningen.

Thailand har en nivå i Baht som ska nås till för att kunna bosätta sig här.

Tycker du att de ska ha en speciell nivå per land så att alla har råd att bosätta sig i Thailand? Då kan de ju skippa kravet helt och hållet.

Jag förstår att man som drabbad känner sig lurad på nåt sätt, men jag anser fortfarande att det är ett privilegium att få flytta till det land man vill vid pension.

Det jag ser som fruktansvärt är att Sverige inte har en bättre standard för många av sina äldre, så de blir tvungna att flytta till billigare länder för att kunna leva på ett värdigt sätt.

Och visst, den dan jag blir drabbad, så kommer jag att svära på samma sätt som du gör nu. Helt säkert.

Men nu var det så att förut krävdes det 4000:-/svkr för dom över 55+ nu är det 65000_Tbh som är ungefär 13000- sv kr så då är det med denna summa inte 100% utan drygt 300% i höjning.Det hela beror på att nu används det bara Bath i alla beräkningar.

För övrigt så har du rätt avseende den summan som skall vara på bankenden är dubbelt nu 400 till i dag

800 000tbh om du har dåliga andra bidrag.

För övrigt gäller inte mitt inlägg från början mej själv utan en god vän som tog ut sin pension redan vid 61 år och har nu problem trots att han bor varje vinter halvår i Thailand.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu var det så att förut krävdes det 4000:-/svkr för dom över 55+ nu är det 65000_Tbh som är ungefär 13000- sv kr så då är det med denna summa inte 100% utan drygt 300% i höjning.Det hela beror på att nu används det bara Bath i alla beräkningar.

För övrigt så har du rätt avseende den summan som skall vara på bankenden är dubbelt nu 400 till i dag

800 000tbh om du har dåliga andra bidrag.

För övrigt gäller inte mitt inlägg från början mej själv utan en god vän som tog ut sin pension redan vid 61 år och har nu problem trots att han bor varje vinter halvår i Thailand.

Jaha, nu fattar jag precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara inte avhålla mig från ett sista inlägg i denna tråd. Jag tycker det är en FÖRMÅN och inte nån diablo.gif SKYLDIGHET att vistas här i Thailand. Muppar som du anser jag ska sprida sin "välgörenhet" någon annan stans. *Hytter med näven*

Fritz..

Hej Fritz !!!

Förstår att du har svårt för det här.

Du kan kanske inte kan förstå skillnaden mellan förmån och skyldighet.

Om man bor i Thailand så kommer alla pengar från dom som gästar landet det Thailändska folket till godo i slutändan, inte om om jag bor i Sverige.

Du får för mej bo var du vill, men jag kommer att bo i Thailand.

Om du läser alla mina inlägg så förstår du kanske varför jag öppnade denna tråd, det var i alla fall inte för att du skall vara otrevlig här.

Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan om man funderar lite till så finns det som det ser ut idag ingen möjlighet för personer under 55 år och utan barn och utan thai-fru att på ett enkelt sätt leva i Thailand.

Hej!

Hur "enkelt" är det då för en 50+, som har fru och barn (som båda är thailändska och svenska medborgare), som önskar leva ett stilla och anspråkslöst liv i Thailand?

Skall även vi plågas med ständigt återkommande kostnader för visa/UT och ständiga besök hos myndigheter och resor över gränsen?

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu var det så att förut krävdes det 4000:-/svkr för dom över 55+ nu är det 65000_Tbh som är ungefär 13000- sv kr så då är det med denna summa inte 100% utan drygt 300% i höjning.Det hela beror på att nu används det bara Bath i alla beräkningar.

För övrigt så har du rätt avseende den summan som skall vara på bankenden är dubbelt nu 400 till i dag

800 000tbh om du har dåliga andra bidrag.

För övrigt gäller inte mitt inlägg från början mej själv utan en god vän som tog ut sin pension redan vid 61 år och har nu problem trots att han bor varje vinter halvår i Thailand.

När krävde Thailand att man skulle ha 4000 SEK?

Blev inte det jobbigt för t.ex. Tyskar och Australiensare mm? Vad de då tvungna att växla sina pengar till SEK först eller?

Tittar man ännu längre tillbaka så, har ökningen varit ännu större. Ifrån 0 THB till 800.000 idag.

Då är ju denna ökning så gott som omätbar i %. Eller är ökningen då bara 100%?

Thailand har alltid ändrat på sina lagar och regler, då speciellt för visum. Inget nytt.

Jag har träffat otaliga utlänningar här i Thailand som tyckt att det är alldeles för svårt att få stanna här och efter en tids diskuterande (jag har haft 2 restauranger i Thailand) så börjar de prata om att hur dumt och dåligt det är att i deras hemland minsann, där är det skitenkelt för Somalier och Araber att bosätta sig... Skitland. Där kan man ju inte bo längre...

Jag menar bara att vill man bo i ett land så får man faktiskt rätta sig efter deras lagar och bestämmelser. Speciellt i Thailand där inget av detta är nytt. Ändringar sker hela tiden och ofta till det sämre för oss faranger.

Eller är det till det sämre? Vill vi att det ska vara skitlätt att bosätta sig här? Vill vi ha ett land/områden med bara svenskar/tyskar/ryssar/polacker, i ghetton liksom?

Nja, för de flesta går gränsen vid ryssar... eller?

För Thailändska regeringen går gränsen tydligen vid de som kan visa upp 800.000 på banken eller 65.000 per månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

När krävde Thailand att man skulle ha 4000 SEK?

Blev inte det jobbigt för t.ex. Tyskar och Australiensare mm? Vad de då tvungna att växla sina pengar till SEK först eller?

Tittar man ännu längre tillbaka så, har ökningen varit ännu större. Ifrån 0 THB till 800.000 idag.

Då är ju denna ökning så gott som omätbar i %. Eller är ökningen då bara 100%?

Thailand har alltid ändrat på sina lagar och regler, då speciellt för visum. Inget nytt.

Jag har träffat otaliga utlänningar här i Thailand som tyckt att det är alldeles för svårt att få stanna här och efter en tids diskuterande (jag har haft 2 restauranger i Thailand) så börjar de prata om att hur dumt och dåligt det är att i deras hemland minsann, där är det skitenkelt för Somalier och Araber att bosätta sig... Skitland. Där kan man ju inte bo längre...

Jag menar bara att vill man bo i ett land så får man faktiskt rätta sig efter deras lagar och bestämmelser. Speciellt i Thailand där inget av detta är nytt. Ändringar sker hela tiden och ofta till det sämre för oss faranger.

Eller är det till det sämre? Vill vi att det ska vara skitlätt att bosätta sig här? Vill vi ha ett land/områden med bara svenskar/tyskar/ryssar/polacker, i ghetton liksom?

Nja, för de flesta går gränsen vid ryssar... eller?

För Thailändska regeringen går gränsen tydligen vid de som kan visa upp 800.000 på banken eller 65.000 per månad.

Tidigare hade Thailand olika krav för olika länder därav dom 4000:-. som nämnts tidigare.

Nu har man i Thailand avstått från detta, och infört samma krav för alla utlänningar, och då drabbar det oss Svenskar hårt då vår stackars krona är så svag.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare hade Thailand olika krav för olika länder därav dom 4000:-. som nämnts tidigare.

Nu har man i Thailand avstått från detta, och infört samma krav för alla utlänningar, och då drabbar det oss Svenskar hårt då vår stackars krona är så svag.

det har nog att göra med att vi gick med i EU då blev det andra å sämre visum regler

ett tag fick vi 3 mån vid annkomst å thai det samma

Link to comment
Dela på andra sajter

När krävde Thailand att man skulle ha 4000 SEK?

Blev inte det jobbigt för t.ex. Tyskar och Australiensare mm? Vad de då tvungna att växla sina pengar till SEK först eller?

Tittar man ännu längre tillbaka så, har ökningen varit ännu större. Ifrån 0 THB till 800.000 idag.

Då är ju denna ökning så gott som omätbar i %. Eller är ökningen då bara 100%?

Thailand har alltid ändrat på sina lagar och regler, då speciellt för visum. Inget nytt.

Jag har träffat otaliga utlänningar här i Thailand som tyckt att det är alldeles för svårt att få stanna här och efter en tids diskuterande (jag har haft 2 restauranger i Thailand) så börjar de prata om att hur dumt och dåligt det är att i deras hemland minsann, där är det skitenkelt för Somalier och Araber att bosätta sig... Skitland. Där kan man ju inte bo längre...

Jag menar bara att vill man bo i ett land så får man faktiskt rätta sig efter deras lagar och bestämmelser. Speciellt i Thailand där inget av detta är nytt. Ändringar sker hela tiden och ofta till det sämre för oss faranger.

Eller är det till det sämre? Vill vi att det ska vara skitlätt att bosätta sig här? Vill vi ha ett land/områden med bara svenskar/tyskar/ryssar/polacker, i ghetton liksom?

Nja, för de flesta går gränsen vid ryssar... eller?

För Thailändska regeringen går gränsen tydligen vid de som kan visa upp 800.000 på banken eller 65.000 per månad.

Hej. När jag var nere förra vintern hade jag ett Visa som hette Non-immegration O. Om man var mellan 55-60 år krävdes intyg på minst 55.000 bath/månad. Det märkliga var att om man passerat den magiska gränsen 60 år så sjönk kravet drastiskt till 20.000 bath/månad. Be mig inte förklara logiken i detta för det kan jag inte.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Från början skrev jag denna tråd ang inkomster för longstay.Berättade att jag skrev till Thaiambassy och ställde en fråga ang. detta.

I dag fick jag svar::

Dear sir,

The Embassy are on the process to change some information from the website, hopfully it will be finished at october,

some requirement about money will change,

i sent you a preliminary for the new information from us about Non Immigrant visa type O

> Best regards,

Det bifogades även 2 filer som jag inte kan öppna av någon anledning. Är det någon har som tror sig kunna så kan jag vidarebeforedra detta emil från Thai amb. send priv. medd.

Jag anger här när det är klart,så min inbox inte spricker.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...