Jump to content
IGNORERAD

Vad tittar ni på just nu?


Tekkor

Recommended Posts

Yakamoz S 245 på Netflix! En turkisk serie som handlar om ubåtar och solen som är farlig! Trodde aldrig att jag skulle kolla på turkfilm men nu är man fast!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 356
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tekkor

    72

  • audirs2

    43

  • Nakhon

    26

  • Enis

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

SVT 2 Hockeyns historia Tre avsnitt, första finns redan på svtplay.se https://www.svtplay.se / Hockeyns historia

När VM arrangeras i Stockholm 1949 utbryter en ishockeyfeber som ingen kunnat drömma om. Sven Tumba gör med sitt suveräna spel och sin charm ishockey till folkets sport. Värmlandsgrabben Ulf Sterner blir första europé att göra debut i NHL. Hans karriär är den röda tråden i berättelsen om den svenska ishockeyhistorien. När VM avgörs i Stockholm 1970 ser över fem miljoner svenskar den avgörande matchen mot Sovjet. Genom ett unikt arkivmaterial får gamla historier nytt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte än, men snart. The Crown season 5

 

Förmodligen den mest välgjorda serien som har visats på Netflix dom senaste åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här ska jag se snart. Elefantmamman på SVT-PLAY. 

https://svtplay.se/video/KrJYG2W/dox-elefantmamman

En thailändsk kvinna gör allt för att rädda elefanter från turistindustrin.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev rolba:

Njuter av utsikten. 

20221110_205708.thumb.jpg.7ad161c9aafa093731ed476a115afcfc.jpg


 

Faaaaaan

 

där låg man och kisade med ögonen och föreställde sig ett gäng heta brasilianskor med endast färgglada bikiniunderdelar när man kikade på den lilla bilden som visade sig i flödet 

 

enis

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Enis:


 

Faaaaaan

 

där låg man och kisade med ögonen och föreställde sig ett gäng heta brasilianskor med endast färgglada bikiniunderdelar när man kikade på den lilla bilden som visade sig i flödet 

 

enis

 

 

Bara blondiner här så jag fotar inte, än. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-05-27 at 06:26, skrev Tallviking:

När man girar med fartyg lutar den först, när man lägger om rodret, inåt i giren för att sedan luta utåt av centrifugalkraften

 

Båtar lutar inåt när man svänger

 

Ubåtar däremot har helt andra påverkande kraften när man girar i uläge eftersom ingen del av ubåten är över ytan och hur en ubåt beter sig kan vara väldigt olika. Farten påverkar. En ubåt som girar kraftigt och har traditionella roder och kör ganska fort kan råka ut för något som heter "snap roll" och gör att ubåten gör en ganska kraftig dykning neråt p.g.a att roderytorna får lite andra krafter vid gir. Denna effekt kan minska om man har X-roder istället för traditionella +-roder

Sedan påverkas lutning etc mycket av om man har sidoroder i stäven eller uppe på tornet eftersom dom sitter över centrumaxeln på fartyget.

Om man har en eller två propellrar påverkar också samt år vilket håll den enda propellern roterar.

Jag gick Marinens Maskinchefskurs 2002 i Karlskrona.

Vid ett tillfälle gjorde vi studiebesök på Kockums där , varvet ligger i princip i Örlogshamnen.

Varvet var uppköpt av ett Tyskt bolag och därför höll de på att bygga delar av en U-båt åt Greklands flotta...

Bland annat byggde de aktern på U-båten och vi såg att den hade + roder, och frågade vår guide hur det kom sig? (Sveriges U-båtar har haft X-roder sedan länge)

Svaret vi fick var "Det är en Tysk design, VI slutade med det där på 50-talet!".

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag gick Marinens Maskinchefskurs 2002 i Karlskrona.

Vid ett tillfälle gjorde vi studiebesök på Kockums där , varvet ligger i princip i Örlogshamnen.

Varvet var uppköpt av ett Tyskt bolag och därför höll de på att bygga delar av en U-båt åt Greklands flotta...

Bland annat byggde de aktern på U-båten och vi såg att den hade + roder, och frågade vår guide hur det kom sig? (Sveriges U-båtar har haft X-roder sedan länge)

Svaret vi fick var "Det är en Tysk design, VI slutade med det där på 50-talet!".

 

 

MVH

 

Ja, märkligt att inte fler gått över till Kryssroder

 

Det var det tyska varvet HDW som då köpte Karlskronavarvet (som i sin tur köpte Kockums ubåtsvarvsdelar men det vart en väldig skandalaffär av det hela för svensk ubåtsdesign är något av det hemligaste vi har så FMV gjorde militär beväpnad husrannsakan hos tyskarna i Malmö och tog tillbaka allt och tvångsinlöste varvet samt tvingade SAAB att ta över det. Så idag är det SAAB som bygger ubåtarna helt i Karlskrona (malmö-delarna finns inte kvar)

 

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sanningen-om-den-hemliga-gryningsraden-mot-kockums/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Ja, märkligt att inte fler gått över till Kryssroder

 

Det var det tyska varvet HDW som då köpte Karlskronavarvet (som i sin tur köpte Kockums ubåtsvarvsdelar men det vart en väldig skandalaffär av det hela för svensk ubåtsdesign är något av det hemligaste vi har så FMV gjorde militär beväpnad husrannsakan hos tyskarna i Malmö och tog tillbaka allt och tvångsinlöste varvet samt tvingade SAAB att ta över det. Så idag är det SAAB som bygger ubåtarna helt i Karlskrona (malmö-delarna finns inte kvar)

 

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sanningen-om-den-hemliga-gryningsraden-mot-kockums/

 

Var det inte något med en "topphemlig" motortyp i detta också?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Var det inte något med en "topphemlig" motortyp i detta också?

Det finns rätt mycket på Youtube om U-båten Gotland, som hyrdes först i ett år och sen ett år till av USA för att de försökte lära sig hur de skulle hitta och försvara sig emot tysta U-båtar.

Jänkarna lyckades inte så bra, inte ens när Gotland försågs med sonar-reflektorer för att underlätta för för USAs flotta...

 

Jag läste Maskintjänstschefs kursen tillsammans med några U-båtsmaskinister, de skulle till USA med HMS Gotland nåt år senare, jag vill påstå att de är de bäst utbildade maskinisterna i vår Marin.

Träffade ett par av dem på Sjöbefälsskolan i Kalmar 2005, när vi studerade till Sjöingenjörer, de hade en del intressanta historier att berätta!

 

Här en Youtube, som berättar lite om tekniken, jag kan lite mer.

 

 

Det tyska varvet som Tallviking berättade om köptes upp av en Amerikansk firma och det var också för att komma över vår teknologi, det sket sig som sagt!

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Var det inte något med en "topphemlig" motortyp i detta också?

Jo. Sterling-motor

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-10 at 07:45, skrev Peolito:

Karppi finsk polisserie. Är inne på tredje säsongen. 

Karppi knarppi verkar ju va bra, ett jävla mördande hit å dit!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev audirs2:

Karppi knarppi verkar ju va bra, ett jävla mördande hit å dit!

Lipa niven och nulla är ju de finska ord jag kan. Titta på Surjonen också rätt bra polisserie.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Peolito:

Lipa niven och nulla är ju de finska ord jag kan. Titta på Surjonen också rätt bra polisserie.

Tror han är med i en SVT serie som går nu: Försvunna männinskor! Handlar om flyktingsmuggling via Malmö från Danmark! Många finska namn i rollerna! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
15 minuter sedan, skrev Amigo:

Gränsbevakarna Sverige, Kanal fem. Haloo, dags att bli upprörd när Thailands resenärer blir av med smuggelgods.

Varför blir du upprörd över det?

🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Amigo:

Gränsbevakarna Sverige, Kanal fem. Haloo, dags att bli upprörd när Thailands resenärer blir av med smuggelgods.

Vad blir de av med?

Och vad får de behålla? 

Får de böter åxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Vad blir de av med?

Och vad får de behålla? 

Får de böter åxå?

Åkte fast förra året med massor av penicillin och liknande. Fick skriva under ett papper där jag skänkte bort allt till Tullverket och sedan var det bara att gå därifrån, inga böter alltså.
När jag gick därifrån tänkte jag att nästa gång skall jag inte ha så bråttom ut utan dröja mig kvar lite extra vid bagagebandet så att tullarna hinner få lite andra passagerare att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Åkte fast förra året med massor av penicillin och liknande. Fick skriva under ett papper där jag skänkte bort allt till Tullverket och sedan var det bara att gå därifrån, inga böter alltså.
När jag gick därifrån tänkte jag att nästa gång skall jag inte ha så bråttom ut utan dröja mig kvar lite extra vid bagagebandet så att tullarna hinner få lite andra passagerare att jobba med.

Ge upp smugglingen e inte att tänka på? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev rolba:

Vad blir de av med?

Och vad får de behålla? 

Får de böter åxå?

Oftast är det ju en massa mat, som man inte får ta in utanför EU. Ibland även mediciner som är receptbelagta i Sverige och resenären inte har recept för sig själv att visa. Är det en mindre mängd, slipper man undan  med en varning första gången, är det mycket, blir det ett ärende för åklagaren. de får behålla det som man får införa med sig. I en avsnitt var det nån snubbe som blev av med sina potensmedel, men inga böter eller annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...