Jump to content
IGNORERAD

Anders Tegnell borde ställa sin plats till förfogande

Nakhon

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev Swippe:

Fast då missförstår du vad jag är ute efter, jag menar inte att vara otrevlig och tycker inte att jag är det, idi*tförklarar absolut ingen, i synnerhet inte dig som drar kloka slutsatser. Jag tycker bara att det blir till att "övertänka" lite om man inte ska räkna här och nu vad Covid-19 har kostat i människoliv här i Sverige jämfört med våra grannländer som valde en annan strategi. För det är ju siffror vi har här och nu, siffror som precis alla kan tolka och jämföra. Om man som du ska säga att vi ska avvakta flera år innan vi vet om Sveriges strategi varit bättre eller sämre jämfört med våra grannländer och du vill vänta flera år tills man kan jämföra olika ekonomiska faktorer så är vi ju inne på "forskarnivå", de vill inte gärna dra snabba slutsatser de heller innan de har alla siffror framför sig.

Vad är det som ska visa sig om 5-10 år hurvida Sveriges Corona strategi var bättre eller sämre jämfört med våra grannländer? De hade ju en ganska kort lockdown och nu öppnar de redan upp igen. Förutsatt att de kan hålla tillbaka viruset som de lyckats med hittills så har de redan haft den värsta biten bakom sig. Om så är fallet så blir deras ekonomiska tapp inte speciellt stort, nu minns jag inte vad Tino sa som hade koll på siffrorna, men enligt honom så kommer våra grannländer klara den ekonomiska biten bättre än Sverige trots att de stängde ner mer eller mindre helt t ex. 

Tegnell har ju aldrig sagt att Sveriges strategi har gått ut på att spara så mycket pengar som möjligt, Folkhälsomyndigheten har aldrig tagit hänsyn till hur mycket det kommer kosta i ekonomiskt bortfall med folk som blir av med jobbet, företag som kursar, folk som köper mindre prylar osv. De har sagt att deras strategi går ut på att rädda så många liv som möjligt. Och då har den misslyckats när så många har dött jämfört med våra grannländer som valde en annan strategi och inte alls har lika många döda. Hade Folkhälsomyndigheten eller regeringen sagt att deras strategi gick ut på att man långsiktigt skulle minimera de ekonomiska skadorna av pandemin så hade det varit en helt annan sak. Då hade man inte bara kunnat räkna antalet döda utan man hade kunnat försöka räkna på hur många företag och jobb man räddat genom att inte införa en lockdown eller liknande. Men var strategin att minimera antalet döda så vågar jag säga att det var en dålig strategi jämfört med grannländerna, enkelt för mig att säga för så är det ju bevisligen.

I USA så har Trump pratat pengar och människoliv, han är väl den ende som vågar göra det offentligt. Han sa att en lockdown gör så att det kanske dör mindre folk av Covid-19, men att psykisk ohälsa, droganvändande, självmord mm ökar om folk inte har ett jobb, om folk har ont om pengar, att människor som inte söker vård, inte får behandling dör av olika sjukdomar och därför måste man även ta hänsyn till det när man beslutar om lockdown och begränsningar.

Jag måste inte ha rätt, ofta kanske jag vill det, men i denna frågan så är det omöjligt att säga helt säkert vem som har rätt eller fel. Folk behöver ju inte hålla med mig, absolut inte, men när man ska förklara Sveriges höga tal när det gäller döda jämfört med våra grannländer och jag tycker att man kommer med fel slutsatser så kommer jag försöka visa att det är fel. Som det här med att vi kanske fått smittan av resenärer ifrån USA och England, ja det kanske vi har fått, men det kom ju massor av resenärer från dessa länder till våra grannländer också vid den tidpunkten så då borde de drabbats på samma sätt som vi. Det är ingen bra förklaring tycker jag att hänvisa till en sån artikel. 

När folk försvarar Sveriges strategi med argument liknade "vi får se om 10 år vem som hade rätt" så är det som att jag tipsar en polare om en megasuperbra aktie han ska köpa och sen backar den 99,9% på några månader och han säger "Du Swippe, det var allt ett rätt dåligt aktietips du kom med" Och jag kontrar med, nej nu ska vi inte se det så negativt, detta är ju alldeles för kort tid att dra några slutsatser, mycket kan hända, vi får kolla om 10 år om det var ett bra tips! 😛 😮😉 

Orkar inte förklara en gång till vad jag menar. Vi ser helt enkelt olika på saken. Och så får vi lämna det.

Dela på andra sajter

• Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Swippe

45

• janne_h

42

• spooncreek

25

• SatanG

16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sverige måste ner till 0 SMITTADE Innan Thailand öppnar gränserna för oss. Vi räknar fortfarande döda. Blir karantän om man ska komma in i det landet. 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herluf:

Sverige måste ner till 0 SMITTADE Innan Thailand öppnar gränserna för oss. Vi räknar fortfarande döda. Blir karantän om man ska komma in i det landet. 

Den som lever får se. Thailändska befolkningen är inte speciellt roade av politikerna eller Prayut just nu. Enligt statistiska undersökningar, så har valunderlaget för regeringen minskat med 50 procent. Vilket är ett kraftigt underbetyg för regeringen. Allra helst i dessa tider, då det borde vara tvärtom. Man har skjutit en redan sarjad ekomi i sank. Man upprätthåller fortfarande utegångsförbud på nätterna som ingen egentligen förstår nyttan. Man säger att man ska öppna helt 1a Juli. Men häromdagen uttalade sig Prayut om att ingenting är bestämt. Och la ytterligare frågetecken, som en våt filt över det hela. Nu får tydligen hotellen öppna som vanligt. Vilket gör att bidrag är slut från denna månad. Då man optimistiskt tror att hotellen tar tillbaka anställda och börjar betala löner igen. 

Det blir nog så att det blir folkligt uppror i Thailand, om det fortsätter så här. 

Och då lär man nog vara tvungen att släppa in allt som går på 2 ben i Thailand. Då ekonomin och thailändarna nog inte tål mer lekstuga från regeringen. Allra helst då alla vet att regeringen normalt inte bryr sig nämnvärt om vem som dör av vad. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

NiceBeaver
1 timme sedan, skrev Herluf:

Hörde en notis på ekot i gårkväll om att senaste dygnet var det högsta i antalet smittade med 136 000 globalt.

Så noll smittade lär nog inte hända på ett år eller så, vare sig i Sverige eller många andra länder. Det är väl bara Nya Zeeland som har lyckats hittills. 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev janne_h:

Den som lever får se. Thailändska befolkningen är inte speciellt roade av politikerna eller Prayut just nu. Enligt statistiska undersökningar, så har valunderlaget för regeringen minskat med 50 procent. Vilket är ett kraftigt underbetyg för regeringen. Allra helst i dessa tider, då det borde vara tvärtom. Man har skjutit en redan sarjad ekomi i sank. Man upprätthåller fortfarande utegångsförbud på nätterna som ingen egentligen förstår nyttan. Man säger att man ska öppna helt 1a Juli. Men häromdagen uttalade sig Prayut om att ingenting är bestämt. Och la ytterligare frågetecken, som en våt filt över det hela. Nu får tydligen hotellen öppna som vanligt. Vilket gör att bidrag är slut från denna månad. Då man optimistiskt tror att hotellen tar tillbaka anställda och börjar betala löner igen. 

Det blir nog så att det blir folkligt uppror i Thailand, om det fortsätter så här. 

Och då lär man nog vara tvungen att släppa in allt som går på 2 ben i Thailand. Då ekonomin och thailändarna nog inte tål mer lekstuga från regeringen. Allra helst då alla vet att regeringen normalt inte bryr sig nämnvärt om vem som dör av vad. 

Jo, det kommer bli tuffa tider i thailändska ekonomin.

Jag har några känningar inom barsvängen i Fiskebyn, och där ser med bävan inför öppnandet igen. Nu har många lyckats göra en deal med fastighetsägaren så att hyran ligger på 50%, även det är tufft med 0 baht i inkomst. Men ännu värre tror dessa att det blir om det öppnar upp. Då kommer hyrorna smälla upp till 100%, men fortfarande kommer inga kunder finnas. Det kommer vara mkt röda siffror resten av året, många kommer gå under. De flesta skulderna för thaiare är personliga, de har inga bolag som kan dumpa skulderna i en konkurs. Jag tror det blir enorma problem för thaiarna framöver.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Hörde en notis på ekot i gårkväll om att senaste dygnet var det högsta i antalet smittade med 136 000 globalt.

Så noll smittade lär nog inte hända på ett år eller så, vare sig i Sverige eller många andra länder. Det är väl bara Nya Zeeland som har lyckats hittills. 

Antalet döda under 70 år 

Är i Sverige 413 p 1 juni ! 

Det stora antalet är på vårdhem och hemtjänst! 

Alltså kommuner och Regioners ansvar.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Lyckas för nya Zeeland är väl en sanning med modifikation. Nu ska ju bara landet vara stängt till dess att ett vaccin finns. Lycka till med det säger jag. Thailands regering tror att dom ska kunna upprätta resebubbla med bland annat nya Zeeland. Undra hur intresserad nz är av detta? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

spooncreek
1 timme sedan, skrev janne_h:

Man börjar mer och mer inse hur mycket de militäriskt fostrade thailändska myndighetspersonerna gillar den extra disciplinering som följt i coronapanikens spår. Känslan av kontroll de har över medborgarna. Inte så mycket "mai pen rai" över det tänket. Men jag tror ungefär som du, de måste släppa på den snart innan det blir mer av upprorsstämning, och vips, så är de fogliga medborgarna snart en arg mobb istället.

Det börjar också krackelera mer och mer när man kommer lite längre ned i hierarkierna. I Sin City står poliserna numer närapå och vaktar på en del ställen där folk öppet sitter och dricker alkohol. Knappt någon av de anställda  som sitter med listor, appar och temperaturmätare på 7/11, shoppingcenters affärer etc, kontrollerar temp, spritpåtagning eller lämnade uppgifter särskilt noga heller. Civil olydnad som sagt..

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev spooncreek:

Man börjar mer och mer inse hur mycket de militäriskt fostrade thailändska myndighetspersonerna gillar den extra disciplinering som följt i coronapanikens spår. Känslan av kontroll de har över medborgarna. Inte så mycket "mai pen rai" över det tänket. Men jag tror ungefär som du, de måste släppa på den, snart innan det blir mer av upprorsstämning, och vips, så är de fogliga medborgarna snart en arg mobb istället

Det börjar också krackelera mer och mer när man kommer lite längre ned i hierarkierna. I Sin City står poliserna numer närapå och vaktar på en del ställen där folk öppet sitter och dricker alkohol. Knappt någon av de anställda  som sitter med listor, appar och temperaturmätare på 7/11, shoppingcenters affärer etc, kontrollerar temp, spritpåtagning eller lämnade uppgifter särskilt noga heller. Civil olydnad som sagt..

Jag är iaf glad att jag bor i Thailand nu och inte i Sverige., men det är kanske fel....

Det känns helt enkelt väldigt tryggt och lugnt här.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

spooncreek
1 minut sedan, skrev Jive:

Jag är iaf glad att jag bor i Thailand nu och inte i Sverige., men det är kanske fel....

Under rådande coronapnik hade jag mycket hellre bott i Sverige, vilket är första gången den känslan infunnit sig på över 10 år. Men det lär ändras så småningom om/när paniken gått över.

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Under rådande coronapnik hade jag mycket hellre bott i Sverige, vilket är första gången den känslan infunnit sig på över 10 år. Men det lär ändras så småningom om/när paniken gått över.

Varför hade du hellre bott i Sverige?

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Som jag sagt innan, Coronan kom väldigt lämpligt för juntan. 

Jag känner inga olägenheter av juntaregeringen, men jag har inga problem med att följa lagar och regler.

Det känns tryggt här.

Dela på andra sajter

spooncreek
12 minuter sedan, skrev Jive:

Varför hade du hellre bott i Sverige?

Främst därför att Sverige haft mindre av panik. I Pattaya har ju livet i princip decimerats till noll och intet under paniktillståndet. Trist som bara den, och utan rimlig anledning. Nu kunde det ju som alltid varit värre,om man hade bott i till exempel Spanien, Storbritannien eller Italien. Men på frågan Sverige vs Thailand, tveklöst Sverige just nu.

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Främst därför att Sverige haft mindre av panik. I Pattaya har ju livet i princip decimerats till noll och intet under paniktillståndet. Trist som bara den, och utan rimlig anledning. Nu kunde det ju som alltid varit värre, tex om man hade bott i till exempel Spanien, Storbritannien eller Italien. Men på frågan Sverige vs Thailand, tveklöst Sverige just nu.

Visst är det trist med vad coronan har ställt till med och absolut inte lika "spännande" här som i Sverige.

Du ochh jag har nog inte riktigt samma syn på det hela eftersom jag är så mycket äldre än dig och tillhör en riskgrupp.

I Sverige skulle jag inte få adekvat vård och dö om jag skulle bli sjuk i corona, till skillnad från i Thailand.

Ändrades av Jive

Dela på andra sajter

Om vi förutsätter att Sverige är en aktie bolag Sverige AB. Vem skulle då vara ansvarig för alla misslyckande? 

I privata Bolag är det alltid VD.

Inför politiker och tjänstemanaansvar.

Dela på andra sajter

spooncreek
Precis nyss, skrev Jive:

Visst är det trist med vad coronan har ställt till med och absolut inte lika "spännande" här som i Sverige.

Vad Coronapaniken ställt till med skulle jag säga då. Det är väl där vi skiljer oss åt, och visst är det så att fler i världen, även i Thailand, tycker som du verkar göra , att coronan är ett hot som motiverar alla "lock-downs", att det är tryggt att Thailand stängt ned, och att det är värt konsekvenserna vi ser av det.

Jag har en annan åsikt.

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev spooncreek:

Vad Coronapaniken ställt till med skulle jag säga då. Det är väl där vi skiljer oss åt, och visst är det så att fler i världen, även i Thailand, tycker som du verkar göra , att coronan är ett hot som motiverar alla "lock-downs", att det är tryggt att Thailand stängt ned, och att det är värt konsekvenserna vi ser av det.

Jag har en annan åsikt.

Kan du förstå min åsikt, med tanke på min ålder?

Dela på andra sajter

spooncreek
1 minut sedan, skrev Jive:

Kan du förstå min åsikt, med tanke på min ålder?

Ja, jag kan förstå att du känner dig tryggare i Thailand på grund av att du tillhör en riskgrupp. Tveklöst är smittan klart mindre spridd här.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Ja, jag kan förstå att du känner dig tryggare i Thailand på grund av att du tillhör en riskgrupp. Tveklöst är smittan klart mindre spridd här.

Och i Sverige nekas åldringar att få IVA.

De får morfin så resan mot döden skall bli mindre smärtsam.

Min erfarenhet är, att i Thailand ser man med respekt på äldre och behandlar dem därefter även i sjukvården.

Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Jive:

Jag känner inga olägenheter av juntaregeringen, men jag har inga problem med att följa lagar och regler.

Det känns tryggt här.

Tryggt om man lever på pension men hur är det för lokalbefolkningen,känns som att många lägger sig hungriga nu.

And that's all I have to say about that

Dela på andra sajter

spooncreek
4 minuter sedan, skrev Jive:

Och i Sverige nekas åldringar att få IVA.

De får morfin så resan mot döden skall bli mindre smärtsam.

Min erfarenhet är, att i Thailand ser man med respekt på äldre och behandlar dem därefter även i sjukvården.

Min erfarenhet av äldrevård i Thailand är att de inte får intensivvård i någon större omfattning, samt att de äldre som behöver vård i stor utsträckning vårdas hemma, av anhöriga. Men rätta mig gärna om du har andra erfarenheter om hur det är för den vanlige thailändaren på ålderns höst.

Därmed inte sagt att jag tycker att äldrevården i Sverige är särskilt bra, varken nu eller tidigare. Själv hade jag, givet hyfsade ekonomiska förutsättningar, valt att spendera ålderdomen i Thailand.

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev omarama:

Tryggt om man lever på pension men hur är det för lokalbefolkningen,känns som att många lägger sig hungriga nu.

Ja, Thailand är ett u-land och det finns mycket att förbättra här, men en stor skillnad mot Sverige är, att här ställer folket upp och hjälper varandra och det är riktigt rörande att se.

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev spooncreek:

Min erfarenhet av äldrevård i Thailand är att de inte får intensivvård i någon större omfattning, samt att de äldre som behöver vård i stor utsträckning vårdas hemma, av anhöriga. Men rätta mig gärna om du har andra erfarenheter om hur det är för den vanlige thailändaren på ålderns höst.

Därmed inte sagt att jag tycker att äldrevården i Sverige är särskilt bra, varken nu eller tidigare. Själv hade jag, givet hyfsade ekonomiska förutsättningar, valt att spendera ålderdomen i Thailand.

Jag har samma erfarenhet, att i Thailand tas de äldre om hand av sina yngre familjemedlemmar. Huruvida de nekas IVA på sjukhusen vet jag inte.

Jag har iaf fått imponerande vård de två gånger jag har varit inlagd på sjukhus.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...