Jump to content
IGNORERAD

Anders Tegnell borde ställa sin plats till förfogande

Nakhon

Recommended Posts

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev Wangthong:

Det är ju ett råd. Tror ej vi klarat av att stänga ner med förbud. Polisen har nog föredragit att gripa gamlingar istället för grövre brottslingar.

Nu vet jag inte hur många som blivit smittade när de varit ute, men de flesta gamlingarna verkar ha blivit smittade av hemhjälpen och de som jobbar inom äldrevården. Vore intressant att t.ex se hur många som jobbar på affärer som smittats! Att de som jobbat inom sjukhus smittats i stor utsträckning vet vi. 

Trots att de säger att det inte är några problem med skolor nu när de öppnar upp för studier, så finns det skolor som fått stänga.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/overklig-situation-vid-kageskolan-efter-larares-dod-och-10-konstaterade-covid-19-fall

de uppgifter vi får är väldigt filtrerade

Ja, Sverige valde rådsvägen och inte förbud som en del andra länder valde med varierat resultat. 

Verkar som att folk i allmänhet tycker att det har fungerat bra. Egentligen finns det väl ingen sak eller beslut i något ämne som alla tycker om. 

Kritiker finns alltid.

Därför gäller det att göra en avvägning vad som opionen anser är bäst och ställa det mot en rad utfall, faktorer och konsekvenser. 

Dela på andra sajter

• Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Swippe

45

• janne_h

42

• spooncreek

25

• SatanG

16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 minutes ago, HuaHindinnge said:

Ja, Sverige valde rådsvägen och inte förbud som en del andra länder valde med varierat resultat. 

Verkar som att folk i allmänhet tycker att det har fungerat bra. Egentligen finns det väl ingen sak eller beslut i något ämne som alla tycker om. 

Kritiker finns alltid.

Därför gäller det att göra en avvägning vad som opionen anser är bäst och ställa det mot en rad utfall, faktorer och konsekvenser. 

Jag enligt den algoritmen kan ingen klandras. 

Vad man än har gjort eller inte gjort så var det nog okej då. 

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Mycket begrepp där.

Kan bara säga då jag besökt sjukvården i olika regioner så har de sett i mitt tidigare patientregister, iaf av vad jag förstått.

Har tagit det för självklart?

Nej det är inte självklart för det skiljer sig mellan olika vårdinrättningar. 

När jag skulle opereras efter olyckan kunde de inte gå in och se vilka mediciner jag hade. 

Jag kan gå in på 1177 och läsa mina journaler från Akdemiska sjukhuset,  Enköpings lasarett och min nuvarande vårdcentral men inte den gamla där där jag gick under många år. De har tydligen olika journalsystem. 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Vi är sämst i klassen med hästlängder om vi jämför oss med jämförbara länder. 

Ponera nu att det var barn i åldrarna 0-10 som stått för dödsfallen, hade då denna que será será mentalitet fortfarande gällt? 

Det handlar inte enbart om hur många gamlingar som dog eller inte det handlar även om hur kompetent eller inkompetent landet är på att hantera kriser och virus. 

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag enligt den algoritmen kan ingen klandras. 

Vad man än har gjort eller inte gjort så var det nog okej då. 

Ja, men som jag skrev så finns det alltid missnöjda kritiker. Så vi får hoppas att myndigheterna har lärt sig något av detta tills nästa gång, för det går alltid att göra det lite bättre. 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Mycket begrepp där.

Kan bara säga då jag besökt sjukvården i olika regioner så har de sett i mitt tidigare patientregister, iaf av vad jag förstått.

Har tagit det för självklart?

Är en soppa som du ser i svaren ovan i tråden

https://vardgivarguiden.se/administration/patientadministration/sammanhallen-journalforing/

https://www.inera.se/tjanster/nationell-patientoversikt-npo/Nationell-patientoversikt/#4b0447ed-a566-4ed5-83ac-1dcd968d204d

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

24 minutes ago, Esspe said:

Samma här. Byter jag t.ex. vårdcentral kan den nya inte se den gamlas journaler m.m. utan att jag gett tillstånd. Undrar hur dom agerar vid kritiskt läge, det är ju oerhört viktigt då att kunna se vad för mediciner och sjukdomar man har/har haft.

Bedrövligt är ordet. 

Man bor för tusan i Sverige och inte i en vårdcentral. 

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Esspe:

Samma här. Byter jag t.ex. vårdcentral kan den nya inte se den gamlas journaler m.m. utan att jag gett tillstånd. Undrar hur dom agerar vid kritiskt läge, det är ju oerhört viktigt då att kunna se vad för mediciner och sjukdomar man har/har haft.

Fast räcker det inte med att man själv öppnar journalen på 1177 så att den blir tillgänglig för alla vårdgivare tills du själv stänger den? Tror jag sett det som alternativ när jag kollat alt. gjort det. 

Ändrades av HighWai
Dela på andra sajter

Tegnell har inte gjort nåt större fel, han har lång erfarenhet och man kan inte klaga på hans kompetens. Gubben är duktig på det han gör. Men den här gången så verkar han haft fel förslag på strategi men det är ingen som tvingat regeringen att följa hans råd, de hade kunnat göra som både Norge och Danmark t ex som fick samma förslag av sina Folkhälsomyndigheter (att man skulle köra på Sveriges strategi) men dessa länders regeringar gick emot förslaget och körde på nedstängning istället. Även England var på väg att göra som Sverige men bytte strategi i sista stund. Sen är det säkert som så att Tegnell trodde att alla skulle följa riktlinjerna till punkt och pricka, att alla skulle hålla avstånd och inte gå till jobbet om de kände sig minsta sjuka osv. Detta har ju uppenbarligen inte följts, folk åkte på afterski, trängdes på krogar och bussar osv.

Sen har han sagt en del mindre bra saker, som att ansiktsskydd inte hjälper mm. Där gjorde han fel som uttryckte sig så säkert trots att det nu visat sig att det verkar ha hjälpt att hålla nere smittan i de länder där det varit krav på ansiktsskydd.

Men det är regeringen som gjort fel, de har det yttersta ansvaret. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Dela på andra sajter

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev Swippe:

Tegnell har inte gjort nåt större fel, han har lång erfarenhet och man kan inte klaga på hans kompetens. Gubben är duktig på det han gör. Men den här gången så verkar han haft fel förslag på strategi men det är ingen som tvingat regeringen att följa hans råd, de hade kunnat göra som både Norge och Danmark t ex som fick samma förslag av sina Folkhälsomyndigheter (att man skulle köra på Sveriges strategi) men dessa länders regeringar gick emot förslaget och körde på nedstängning istället. Även England var på väg att göra som Sverige men bytte strategi i sista stund. Sen är det säkert som så att Tegnell trodde att alla skulle följa riktlinjerna till punkt och pricka, att alla skulle hålla avstånd och inte gå till jobbet om de kände sig minsta sjuka osv. Detta har ju uppenbarligen inte följts, folk åkte på afterski, trängdes på krogar och bussar osv.

Sen har han sagt en del mindre bra saker, som att ansiktsskydd inte hjälper mm. Där gjorde han fel som uttryckte sig så säkert trots att det nu visat sig att det verkar ha hjälpt att hålla nere smittan i de länder där det varit krav på ansiktsskydd.

Men det är regeringen som gjort fel, de har det yttersta ansvaret. 

UK har inte lyckats med sin strategi. Sämst av alla är de.

Dela på andra sajter

Vi kunde lika gärna gjort som grannländerna eftersom vi är en extremt exportberoende nation som ska sälja varor till nationer som 

vart i lockdown, en del ekonomer tror att vi kommer få ekonomisk baksmälla i klass med dom länderna pga detta.

Och en del förbud hade jag velat haft då hade vi sluppit lakritstomtarna springa om kring och sprida corona.

Men jag tror inte att lockdown hade förändrat något mer än några procent för vi hade fortfarande klart sämsta beredskapen,

minst IVA platser, inget eller väldigt litet beredskapslager, dåligt utbildad personal inom äldrevården listan kan göras lång.

Vi förlorade detta innan det börjat.

Ändrades av bambam
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

UK har inte lyckats med sin strategi. Sämst av alla är de.

Nån som säger att de har lyckats? Skrev bara att de tänkte köra på Sveriges strategi men bytte i sista stund, om de haft fler eller mindre döda om de gjort som Sverige är omöjligt att veta.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev Swippe:

Nån som säger att de har lyckats? Skrev bara att de tänkte köra på Sveriges strategi men bytte i sista stund, om de haft fler eller mindre döda om de gjort som Sverige är omöjligt att veta.

Tur att Sverige inte gjorde som England. 

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Tur att Sverige inte gjorde som England. 

Hur kan du säga så? England gjorde ju som t ex Norge, Danmark och Finland och våra Skandinaviska grannar har mycket mindre dödsfall tillsammans jämfört med Sverige. Logiskt sett så skulle vi nog haft liknande utveckling som våra grannländer om vi kört lockdown, varför tror du att vi skulle fått samma utveckling som i England?

Dela på andra sajter

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev Swippe:

Hur kan du säga så? England gjorde ju som t ex Norge, Danmark och Finland och våra Skandinaviska grannar har mycket mindre dödsfall tillsammans jämfört med Sverige. Logiskt sett så skulle vi nog haft liknande utveckling som våra grannländer om vi kört lockdown, varför tror du att vi skulle fått samma utveckling som i England?

Kanske en tillfällighet att Norge, Danmark och Finland lyckades och inte England.

Förstår inte att det ska vara logiskt att Sverige också lyckas bara för att de närmaste grannländerna har lyckats. 

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Kanske en tillfällighet att Norge, Danmark och Finland lyckades och inte England.

Förstår inte att det ska vara logiskt att Sverige också lyckas bara för att de närmaste grannländerna har lyckats. 

Ja kanske för att det är bättre att jämföra med grannländer med ungefär samma folkmängd än att jämföra med England som har över 66 miljoner innevånare. 

Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Ja kanske för att det är bättre att jämföra med grannländer med ungefär samma folkmängd än att jämföra med England som har över 66 miljoner innevånare. 

Kan jämföra med Australien och Tyskland också. De har större folkmängd än Sverige men har ändå lyckats mycket bättre. 

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Kan jämföra med Australien och Tyskland också. De har större folkmängd än Sverige men har ändå lyckats mycket bättre. 

Varför inte jämföra med Italien eller Spain?

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev Amigo:

Varför inte jämföra med Italien eller Spain?

Ja, bra idé. Strikt lockdown och ändå lyckades de sämre än Sverige, åtminstone Italien. 

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Ja precis, men varför vill du tvunget jämföra med England då? Det mest logiska är som sagt att jämföra med våra grannländer och de har lyckats betydligt bättre än Sverige, som det ser ut just nu i alla fall. Och våra grannländer valde den strategin som de flesta andra länder valde.

Du skrev ju att det var tur att vi inte valde samma strategi som England, vad var fel på strategin när flera andra länder som körde den strategin har betydligt lägre dödstal än Sverige? Exakt vad får dig att tro att Sverige inte skulle nått ungefär samma resultat som våra närmaste grannländer utan istället så antyder du att vi likt England skulle fått ännu sämre resultat? Jag är bara nyfiken på hur du kommer fram till den slutsatsen.

Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Ja precis, men varför vill du tvunget jämföra med England då? Det mest logiska är som sagt att jämföra med våra grannländer och de har lyckats betydligt bättre än Sverige, som det ser ut just nu i alla fall. Och våra grannländer valde den strategin som de flesta andra länder valde.

Du skrev ju att det var tur att vi inte valde samma strategi som England, vad var fel på strategin när flera andra länder som körde den strategin har betydligt lägre dödstal än Sverige? Exakt vad får dig att tro att Sverige inte skulle nått ungefär samma resultat som våra närmaste grannländer utan istället så antyder du att vi likt England skulle fått ännu sämre resultat? Jag är bara nyfiken på hur du kommer fram till den slutsatsen.

Därför att jag inte ser någon logik att jämföra med grannländerna. Det finns absolut ingen garanti att Sverige också hade lyckats på samma sätt.

Jag ville också påvisa att länder som har använt samma strategi, även närliggande länder med ungefär samma befolkning, har ändå haft helt olika utfall.

De har haft olika typer av förutsättningar, resurser, reserver, m.m.  Så det är inte alls säkert att Sverige hade lyckats som grannländerna har gjort. 

Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Därför att jag inte ser någon logik att jämföra med grannländerna. Det finns absolut ingen garanti att Sverige också hade lyckats på samma sätt.

Jag ville också påvisa att länder som har använt samma strategi, även närliggande länder med ungefär samma befolkning, har ändå haft helt olika utfall.

De har haft olika typer av förutsättningar, resurser, reserver, m.m.  Så det är inte alls säkert att Sverige hade lyckats som grannländerna har gjort. 

Njae, alla jämför ju med hur just våra grannländer agerat. Vi har en liknande folkmängd, bor på ungefär samma sätt, ja vi lever kort och gott på ungefär samma sätt som dom. Därför är det fullt logiskt att dessa länder bokstavligt talat ligger närmast till hands att jämföra med. Några garantier för att Sverige skulle ha klarat sig lika bra som dom finns naturligtvis inte, men att jämföra med t ex England känns betydligt mer ologiskt. Men nåt facit finns inte, din åsikt är lika rätt eller fel som min.

Ändrades av Swippe

Dela på andra sajter

HuaHindinnge
8 minuter sedan, skrev Swippe:

Njae, alla jämför ju med hur just våra grannländer agerat. Vi har en liknande folkmängd, bor på ungefär samma sätt, ja vi lever kort och gott på ungefär samma sätt som dom. Därför är det fullt logiskt att dessa länder bokstavligt talat ligger närmast till hands att jämföra med. Några garantier för att Sverige skulle ha klarat sig lika bra som dom finns naturligtvis inte, men att jämföra med t ex England känns betydligt mer ologiskt. Men nåt facit finns inte, din åsikt är lika rätt eller fel som min.

Dom 3 grannländerna hade lite olika strategier, t.ex. satte Finland Helsingfors i karantän en period. Det finns regioner och städer i Sverige som har klarat av Corona med samma resultat som våra grannländer. 

Stockholmslän har cirka 1/5 del av Sveriges befolkning men har nästan 1/2 av alla dödsfall. 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...