Jump to content
IGNORERAD

MPR tystnad om bärplockare i kris.


Vaxet

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

I Sverige finns inga lagliga minimilöner – detta kom sossarna och LO överrens om för länge sedan.

Lönerna ”bör” istället regleras i samarbete mellan arbetsgivaren och fackföreningarna och LO. Då undertecknas sk kollektivavtal mellan parterna som reglerar lönenivåerna.

Skriver inte arbetsgivaren på kontraktet så blundar snällt stat och myndigheter för att facken ska kunna använda utpressning som påtryckningsmetod. Många gånger i klass med vissa maffiametoder.

När bemanningsföretag exporterar arbetskraft inom exempelvis byggnation, rivning eller montering så rycker LO och de svenska fackföreningarna ut på direkten och bevakar sina intressen. Det gör de därför att medlemsantalen inom dessa branscher fortfarande är höga. Inom dessa branscher är de svenska fackföreningarna mycket måna om att låglönearbetare inte ska komma hit och arbeta utan att också vara knutna till svenska kollektivavtal. Och följer inte arbetsgivaren (bemanningsföretagen) svenska kollektivavtal med dess satta minimilöner så blir det snart blockader, hot, stämningar samt skriverier och reportage från fackets sida.

Men varför skiter fackföreningarna och LO i dessa thailändska bärplockare?

- Jo, dels därför att bärplockarna inte utgör något hot mot den svenska arbetsmarknaden. Detta eftersom det är mycket få svenskar är intresserade av att yrkesmässigt plocka bär i skogen. En annan viktig orsak till varför LO och fackföreningsfolk lyser med sin frånvaro är just för att skogsbärsplockarna inte är fackligt anslutna. Och de tillfälliga bärplockarna i Sverige lär heller inte vara intresserade av att betala några svindyra fackavgifter så att även fackpamparna kan profitera på deras slit i skogen.

Utan inbetalda fackavgifter som kan ge pamparna ännu fler högtidsstunder på stadshotellen runt om i Sverige så lär LO inte bry sig ett skit om dessa bärplockares situation i skogen.

Inför istället lagliga minimilöner i Sverige så att alla vet vad som gäller om man jobbar.

(Löneglidning uppåt ska naturligtvis vara fritt, och då har ju facken ha något som de kan jobba för)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    11

  • ITOY

    7

  • Gnarparn

    5

  • BaBoo

    4

Mest aktiva i denna tråd

I Sverige finns inga lagliga minimilöner – detta kom sossarna och LO överrens om för länge sedan.

Lönerna ”bör” istället regleras i samarbete mellan arbetsgivaren och fackföreningarna och LO. Då undertecknas sk kollektivavtal mellan parterna som reglerar lönenivåerna.

Skriver inte arbetsgivaren på kontraktet så blundar snällt stat och myndigheter för att facken ska kunna använda utpressning som påtryckningsmetod. Många gånger i klass med vissa maffiametoder.

När bemanningsföretag exporterar arbetskraft inom exempelvis byggnation, rivning eller montering så rycker LO och de svenska fackföreningarna ut på direkten och bevakar sina intressen. Det gör de därför att medlemsantalen inom dessa branscher fortfarande är höga. Inom dessa branscher är de svenska fackföreningarna mycket måna om att låglönearbetare inte ska komma hit och arbeta utan att också vara knutna till svenska kollektivavtal. Och följer inte arbetsgivaren (bemanningsföretagen) svenska kollektivavtal med dess satta minimilöner så blir det snart blockader, hot, stämningar samt skriverier och reportage från fackets sida.

Men varför skiter fackföreningarna och LO i dessa thailändska bärplockare?

- Jo, dels därför att bärplockarna inte utgör något hot mot den svenska arbetsmarknaden. Detta eftersom det är mycket få svenskar är intresserade av att yrkesmässigt plocka bär i skogen. En annan viktig orsak till varför LO och fackföreningsfolk lyser med sin frånvaro är just för att skogsbärsplockarna inte är fackligt anslutna. Och de tillfälliga bärplockarna i Sverige lär heller inte vara intresserade av att betala några svindyra fackavgifter så att även fackpamparna kan profitera på deras slit i skogen.

Utan inbetalda fackavgifter som kan ge pamparna ännu fler högtidsstunder på stadshotellen runt om i Sverige så lär LO inte bry sig ett skit om dessa bärplockares situation i skogen.

Inför istället lagliga minimilöner i Sverige så att alla vet vad som gäller om man jobbar.

(Löneglidning uppåt ska naturligtvis vara fritt, och då har ju facken ha något som de kan jobba för)

Hej

Kommunal har lovat att organisera bärbockarna nästa säsong

enligt Nord Nytt igår kväll

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kommunal har lovat att organisera bärbockarna nästa säsong

enligt Nord Nytt igår kväll

Detta låter ju som dagens skämt eller första april.

Hur skulle dom kunna organisera någonting?

Åka ut på deras arbetsplats som facket gör i vanliga fall?

Kan se dom framför mig när dom är ute i skogen och letar bärplockare.

Eller kräva att inbetalingsavgift till facket betalas med visumsansökan?

Skulle vara likt facket, men då får dom skriva det på thai. Sen har plockarna

ytterligare en avgift utöver flygbiljetten att låna till ockerräntor.

Eller skall facket åka ner till Thailand och organisera därifrån? ? ?

Själv vet jag inte mer om bär än att jag köper dom syltade på burk,

men vad jag läst om bärplockarna här och i nyheterna så är denna business trafficking.

Nått i Sverige vi oftas tror är sexhandel, det är människohandel och arbetarna är en

större grupp än dom som prostitueras. Billig arbetskraft är värt mycket pengar...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang att köpa sylten på ICA så skulle en annan inte bli det minsta förvånad

om bären återfanns i burkar som är såk. rättvisemärkta.

Alla utom bärplockarna själva tycktes ju vara rörande överens om att

det inte var fel på vara sig ersättning, arbetsmiljö eller nivån på det, stackarna

fick betala för boende, mat och hyrkostnader for en uppköpares gamla Volvobilar.

Att döma efter programmet är det inga större fel på uppköparnas/bärgrossisternas ekonomi eller arbetsmiljö

så om produkterna är rättvisemärkta syftas väl isf. på dessa :-)

Förövrigt, i mitt tycke, ett perfekt exempel på arbetsmarknadsförhållanden som den nuvarande regering

inte på något tidpunkt stuckit under stolen med att de gärna ser implementerade

på den svenska arbetsmarknaden.

Kan du lura någon, antingen han eller hon är från Litauen, Iran eller Thailand så varsågod.

Det sker med Migrationsverks och ministrars goda minne. Kallas fri företagsamhet och sådan ska

inte möta hinder i ett land som Sverige med en politik som förut kunde kallas solidariskt.

Definitivt inte nu då ingen annan än "krisen" har ansvar för någotsomhelst.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter ju som dagens skämt eller första april.

Hur skulle dom kunna organisera någonting?

Åka ut på deras arbetsplats som facket gör i vanliga fall?

Kan se dom framför mig när dom är ute i skogen och letar bärplockare.

Eller kräva att inbetalingsavgift till facket betalas med visumsansökan?

Skulle vara likt facket, men då får dom skriva det på thai. Sen har plockarna

ytterligare en avgift utöver flygbiljetten att låna till ockerräntor.

Eller skall facket åka ner till Thailand och organisera därifrån? ? ?

Själv vet jag inte mer om bär än att jag köper dom syltade på burk,

men vad jag läst om bärplockarna här och i nyheterna så är denna business trafficking.

Nått i Sverige vi oftas tror är sexhandel, det är människohandel och arbetarna är en

större grupp än dom som prostitueras. Billig arbetskraft är värt mycket pengar...

Hej! fel av mig det var tv4 lokala nyheter.. http://tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/lulea?videoId=1.1195684&renderingdepartment=2.41562

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Istället för att importera nästan 6000 thailändare för att plocka bär i våra skogar, så skulle väl arbetsförmedlingen och socialen kunna bussa ut alla dessa tomtar som lär vara drabbade av det sk "utanförskapet" i förorterna.

En och annan fet kärring från Somalia och en hel del andra inflyttade nationaliteter skulle nog må gott av att få trava runt ett par månader i våra skogar i jakt på bär. Det vore väl en meningsfull sysselsättning som eventuellt skulle kunna berättiga dem till de bidrag som de nu lyfter utan att behöva stiga upp ur TV-soffan. Men risken är väl att de snavar på burkan när de ska kliva omkring i blåbärsriset.

Även de "besvikna" ungdomarna som i bl.a. Uppsala, Malmö och Göteborg roar sig med att bränna bilar och kasta stenar på allt och alla som de uppfattar som stats och kommunalanställda borde nog transporteras ut till storskogen där de sedan kunde få plocka bär för att få ihop till de fickpengar som de så gärna vill att socialen ska bidra med.

Är jag dum och rasistisk nu - en del kanske tycker det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att importera nästan 6000 thailändare för att plocka bär i våra skogar, så skulle väl arbetsförmedlingen och socialen kunna bussa ut alla dessa tomtar som lär vara drabbade av det sk "utanförskapet" i förorterna.

En och annan fet kärring från Somalia och en hel del andra inflyttade nationaliteter skulle nog må gott av att få trava runt ett par månader i våra skogar i jakt på bär. Det vore väl en meningsfull sysselsättning som eventuellt skulle kunna berättiga dem till de bidrag som de nu lyfter utan att behöva stiga upp ur TV-soffan. Men risken är väl att de snavar på burkan när de ska kliva omkring i blåbärsriset.

Även de "besvikna" ungdomarna som i bl.a. Uppsala, Malmö och Göteborg roar sig med att bränna bilar och kasta stenar på allt och alla som de uppfattar som stats och kommunalanställda borde nog transporteras ut till storskogen där de sedan kunde få plocka bär för att få ihop till de fickpengar som de så gärna vill att socialen ska bidra med.

Är jag dum och rasistisk nu - en del kanske tycker det??

Jag försvarar inte stenkastning och anlagda bränder. Inte alls. Men jo, ditt uttalande får nog ses som rasistiskt - även om du inte är rasist.

Det mesta vad gäller integration av invandrare/flyktingar har misslyckats i Sverige. Oavsett vad våra politiker påstår sig tycka så är jag ganska övertygad om att "svennar" och de "svennar" som jobbar på svenska myndigheter - generellt sett - inte vill ha hit några invandrare/flyktingar alls. Det enda undantaget är väl de invandrare som med uppenbar glädje och stor tacksamhet utför de jobb/sysslor som en lågutbildad svensk anser sig för fin för.

Självklart skall de här gängen lagföras för det dom gör. Deras agerande är totalt oacceptabelt. Men grundproblemet är alldeles för komplicerat att avhandla i ett forum. Jag tror inte att det finns något självklart svar eller någon direkt lösning. Ironin i det hela är dessutom att de enda vinnarna i sammanhanget är SD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag försvarar inte stenkastning och anlagda bränder. Inte alls. Men jo, ditt uttalande får nog ses som rasistiskt - även om du inte är rasist.

Jag är i alla fall ingen kategorisk rasist eftersom jag har en fru som kommer från Thailand och jag trivs med det.

Men visst skulle jag nog även ha inbegripigt lata svennar i den grupp som skulle må bra av att komma ut i skog och mark för att plocka bär till sin försörjning, detta istället för att de som arbetslösa ska gå och dra och kosta samhället en massa pengar.

Då skulle nog kilopriset för den plockade blåbärskorgen också bli betydligt högre.

Vad det gäller integrationen av invandrare så tycker jag att det har gått ganska bra i Sverige för Finnar, jugoslaver, thailändare, greker och italienare mm som har invandrat hit. Med dem har det inte varit några större problem att få in i samhället.

Däremot har Sverige av någon anledning stora problem med att integrera de sk flyktingarna som har kommit hit. Och det beror nog på båda parter, dvs både staten och myndigheterna och de människor som kommer hit, men som inte vill bli "försvenskade". De ogillar ofta kulturen, staten, kommunen, myndigheter, polis, brandkår, skola mm i Sverige, men samtidigt ser de inga problem med att bli försörjda av samma myndigheters skattepengar. Det går inte ihop i min skalle, och hur ofta ser du manifestationer bland dessa grupper där de i efterhand visar sin tacksamhet över att Sverige släppte in dem och gav dem hjälp när de sade sig vara på flykt undan förföljelse och död?

Jag har då aldrig sett eller hört detta.

Jag bor i Västra Frölunda sedan många år tillbaka så jag vet vad jag pratar om, och eftersom jag numera är i minoritet i mitt bostadsområde så får jag väl flytta jag också vad det lider... på så vis blir det ännu mer segriation i samhället, ha ha ha ... :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i alla fall ingen kategorisk rasist eftersom jag har en fru som kommer från Thailand och jag trivs med det.

Men visst skulle jag nog även ha inbegripigt lata svennar i den grupp som skulle må bra av att komma ut i skog och mark för att plocka bär till sin försörjning, detta istället för att de som arbetslösa ska gå och dra och kosta samhället en massa pengar.

Då skulle nog kilopriset för den plockade blåbärskorgen också bli betydligt högre.

Vad det gäller integrationen av invandrare så tycker jag att det har gått ganska bra i Sverige för Finnar, jugoslaver, thailändare, greker och italienare mm som har invandrat hit. Med dem har det inte varit några större problem att få in i samhället.

Däremot har Sverige av någon anledning stora problem med att integrera de sk flyktingarna som har kommit hit. Och det beror nog på båda parter, dvs både staten och myndigheterna och de människor som kommer hit, men som inte vill bli "försvenskade". De ogillar ofta kulturen, staten, kommunen, myndigheter, polis, brandkår, skola mm i Sverige, men samtidigt ser de inga problem med att bli försörjda av samma myndigheters skattepengar. Det går inte ihop i min skalle, och hur ofta ser du manifestationer bland dessa grupper där de i efterhand visar sin tacksamhet över att Sverige släppte in dem och gav dem hjälp när de sade sig vara på flykt undan förföljelse och död?

Jag har då aldrig sett eller hört detta.

Jag bor i Västra Frölunda sedan många år tillbaka så jag vet vad jag pratar om, och eftersom jag numera är i minoritet i mitt bostadsområde så får jag väl flytta jag också vad det lider... på så vis blir det ännu mer segriation i samhället, ha ha ha ... :great:

Och alla dessa thailändskor som kommer hit de integreras inte alls. Käkar thaimat, spelar kort, tjattrar på thailändska, pallar äpplen och utnyttjar SFI för att få bidrag. Sedan när sfi är färdigt så ska de ha alla möjliga andra bidrag som finns. Det finns speciella forum på internet där de diskuterar hur man mjölkar stat och kommun på så mycket pengar som möjligt. Och om dessa thailändskor får för sig att jobba så blir det svartjobb på restaurang eller på massageinstitut och de oskattade pengarna skickar de till sina släktingar i Thailand. Och man läser ju också ofta om att de säljer sex och sprider säkert både det ena och det andra genom de sexuella kontakterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kära ITOY,

HA HA HA, du är rolig du :preved: Jag tror att jag vill ge dig en kram.

Vilken helhjärtad sågning av alla thaidamer i Sverige.

Damerna som du beskriver har verkligen integrerats i den svenska välfärdapparaten.

Snacka om att ta för sig och förkovra sig med samhällets hjälp.

All heder åt dem :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel men LO är väl en ideell förening som är till för att ta tillvarata sina EGNA medlemmars intressen och inget annat. Nu har dom kanske brutit mot sina egna stadgar när dom fattat följande beslut http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidview/1DC8819F6DAD0D3DC125762C00240420

Hoppas att ingen har något att invända mot detta eventuella stadgebrott rtfm.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte rasist men...har ni hört historien om negern som...

Jag är inte den som far med skvaller men... har ni hört vad som sägs om Fru Bengtsson tre trappor uppwhistle.gif

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i alla fall ingen kategorisk rasist eftersom jag har en fru som kommer från Thailand och jag trivs med det.

Men visst skulle jag nog även ha inbegripigt lata svennar i den grupp som skulle må bra av att komma ut i skog och mark för att plocka bär till sin försörjning, detta istället för att de som arbetslösa ska gå och dra och kosta samhället en massa pengar.

Då skulle nog kilopriset för den plockade blåbärskorgen också bli betydligt högre.

Vad det gäller integrationen av invandrare så tycker jag att det har gått ganska bra i Sverige för Finnar, jugoslaver, thailändare, greker och italienare mm som har invandrat hit. Med dem har det inte varit några större problem att få in i samhället.

Däremot har Sverige av någon anledning stora problem med att integrera de sk flyktingarna som har kommit hit. Och det beror nog på båda parter, dvs både staten och myndigheterna och de människor som kommer hit, men som inte vill bli "försvenskade". De ogillar ofta kulturen, staten, kommunen, myndigheter, polis, brandkår, skola mm i Sverige, men samtidigt ser de inga problem med att bli försörjda av samma myndigheters skattepengar. Det går inte ihop i min skalle, och hur ofta ser du manifestationer bland dessa grupper där de i efterhand visar sin tacksamhet över att Sverige släppte in dem och gav dem hjälp när de sade sig vara på flykt undan förföljelse och död?

Jag har då aldrig sett eller hört detta.

Jag bor i Västra Frölunda sedan många år tillbaka så jag vet vad jag pratar om, och eftersom jag numera är i minoritet i mitt bostadsområde så får jag väl flytta jag också vad det lider... på så vis blir det ännu mer segriation i samhället, ha ha ha ... :great:

Jag tror att jag poängterade att problemet är komplext. Vissa invandrargrupper har lyckats ganska bra i Sverige, men mot bakgrund av att jag är 50+ så vill jag minnas att det gnälldes ganska friskt mot främst juggar o greker på det glada 60-talet. "Svartskalle" var väl ett uttryck som myntades då ? Finländare stod inte heller speciellt högt i kurs, trots alla likheter som faktiskt finns mellan svenskar och finnar.

Sen håller jag med om att det tyvärr finns väldigt många som inte vill bli "försvenskade". Dom väljer att bosätta sig i redan invandrartäta områden vilket från start bidrar till "utanförskapet". Unga hamnar i gäng med egen jargong ("zlatan-svenska"). Redan där kan man ana att det blir svårt att nå framgång på en platsintervju hos en svensk arbetsgivare.

Västra Frölunda var helt OK på den gamla goda tiden.. (tidigare bosatt Majorna)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag tror att jag poängterade att problemet är komplext. Vissa invandrargrupper har lyckats ganska bra i Sverige, men mot bakgrund av att jag är 50+ så vill jag minnas att det gnälldes ganska friskt mot främst juggar o greker på det glada 60-talet. "Svartskalle" var väl ett uttryck som myntades då ? Finländare stod inte heller speciellt högt i kurs, trots alla likheter som faktiskt finns mellan svenskar och finnar.

Sen håller jag med om att det tyvärr finns väldigt många som inte vill bli "försvenskade". Dom väljer att bosätta sig i redan invandrartäta områden vilket från start bidrar till "utanförskapet". Unga hamnar i gäng med egen jargong ("zlatan-svenska"). Redan där kan man ana att det blir svårt att nå framgång på en platsintervju hos en svensk arbetsgivare.

Västra Frölunda var helt OK på den gamla goda tiden.. (tidigare bosatt Majorna)

Ordet svartskalle kom nog till och blev populärt lite senare än på 1960-70 talet.

När greker och italienarna kom hit kallades de för degos och gipskatter.

Jag kommer ihåg när jag var barn på 1960-talet och bodde några år i Olofström.

Då var vi barn jätterädda för t.ex. finnarna som kom hit och bodde i baracker och arbetade som skogsarbetare mm. Det gick hemska skrönor om att alla finnarna var beväpnade till tänderna med vassa slidknivar som de drog fram och stack i folk så fort de blev fulla och arga.

Det hände att vi barn smög på dessa för oss mystiska Aliens (finnarna), och de som var modigast kröp fram i det höga gräset mot baracken för att få en skymt av de utländska vild-djuren. Det räckte att någon finne stack ut skallen genom fönstret så flydde vi stackars barn all världens väg under vilda skräckblandade förtjusta skrik. Det visade sig senare att våra hårt arbetande grannar i öst var som folk i allmänhet och att de faktiskt blev en naturlig del av det svenska samhället. Vem hade kunnat ana det då?

Även Juggarna som kom hit på 1970-talet gick nästan direkt in på fabriksgolvet och jobbade utan att de kunde någon svenska alls. Detta gjorde att de snabbt blev accepterade av allmänheten. De jobbade och skötte sitt och de var ingen till last, och jag jobbade faktiskt med en del av dem på en fabrik när jag var tonåring. No problema!

Under balkankriget kom dock en andra våg av div Juggar som vi kanske skulle ha klarat oss bättre utan, men det får väl framtiden utvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Jag såg inte programmet själv, men frugan såg det och hon grät faktiskt efter programmet.

Hon tyckte synd om sina landsmän som råkat illa ut här och tvingats jobba för peanuts. dvs 10-15 SEK i timmen. Hon vet ju själv hur jävla lite det är.

Själv tycker jag inte det är samhällets rätt att behöva hjälpa alla som hamnat i klistret i Sverige pga oseriösa arbetsgivare. Men det borde kanske vara lite hårdare kontroll

innan dom beviljas någon form av tillfälligt arbetstillstånd.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort problem, som jag ser det, är att de thailändska bärplockarna får ta hela risken av eventuell bärbrist och/eller så lågt pris att det i praktiken kan bli omöjligt att ens tjäna in kostnader för resa och boende. Som tydligen är fallet i år.

Någon form av kontrakt borde göras där bäruppköparna tvingas ta hela risken för resekostnad och rimligt boende för utomeuropeiska plockare. En variant är att bärplockarna bjuds på resa och boende till Sverige men att deras förtjänst sätts som marknadspriset per kilo bär med avdrag för en kostnad (per kilo bär) för resa och boende. Exempel: marknadspris på blåbär 12 kr per kilo minus avdrag för resa och boende 5 kr per kilo => plockarens förtjänst 7 kr per kilo. I exemplet har jag inte funderat på vad som kan vara en rimlig nivå för omkostnadsavdraget, men det borde bli en förhandlingsfråga mellan någon intresseorganisation som företräder bärplockarna och en annan som representerar bäruppköparna inför varje säsong. Poängen med ett sådant kontrakt är att bäruppköparna tar hela risken med svår bärbrist, samtidigt som bärplockarna alltid har incitament att plocka mer. Ett sådant kontrakt kan gälla som krav för att få visum.

Om bäruppköparna inte anser att detta är skäligt - fine - då får de hitta europeiska bärplockare, låta bären ruttna eller plocka själva.

Sedan vore intressant att veta mer om hur bärpriserna egentligen sätts. Är det en kartell av stora bäruppköpare som har stort inflytande över bärpriset? Hoppas inte, men sådant förekommer i många branscher. Det måste styras upp så att marknadspriset inte kan sättas på artificiellt låg nivå för att gynna uppköpare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort problem, som jag ser det, är att de thailändska bärplockarna får ta hela risken av eventuell bärbrist och/eller så lågt pris att det i praktiken kan bli omöjligt att ens tjäna in kostnader för resa och boende. Som tydligen är fallet i år.

Någon form av kontrakt borde göras där bäruppköparna tvingas ta hela risken för resekostnad och rimligt boende för utomeuropeiska plockare. En variant är att bärplockarna bjuds på resa och boende till Sverige men att deras förtjänst sätts som marknadspriset per kilo bär med avdrag för en kostnad (per kilo bär) för resa och boende. Exempel: marknadspris på blåbär 12 kr per kilo minus avdrag för resa och boende 5 kr per kilo => plockarens förtjänst 7 kr per kilo. I exemplet har jag inte funderat på vad som kan vara en rimlig nivå för omkostnadsavdraget, men det borde bli en förhandlingsfråga mellan någon intresseorganisation som företräder bärplockarna och en annan som representerar bäruppköparna inför varje säsong. Poängen med ett sådant kontrakt är att bäruppköparna tar hela risken med svår bärbrist, samtidigt som bärplockarna alltid har incitament att plocka mer. Ett sådant kontrakt kan gälla som krav för att få visum.

Om bäruppköparna inte anser att detta är skäligt - fine - då får de hitta europeiska bärplockare, låta bären ruttna eller plocka själva.

Sedan vore intressant att veta mer om hur bärpriserna egentligen sätts. Är det en kartell av stora bäruppköpare som har stort inflytande över bärpriset? Hoppas inte, men sådant förekommer i många branscher. Det måste styras upp så att marknadspriset inte kan sättas på artificiellt låg nivå för att gynna uppköpare.

Det funkar inte så , vad ska bäruppköparna ta pengar ifrån om det inte finns några bär

??som jag sagt tidigare det är många att konkurera med bla kina, ryssland

Priset på de svenska lingonen har pressats rejält och ligger idag på ungefär samma nivå som de från Finland och Ryssland. De kinesiska kostar däremot ungefär hälften, säger Bo Ahlstedt, lingonimportör på Olle Svensson AB i Blekinge

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag är trött på att det gnälls på LO i denna fråga. Återigen. LO är en förening vars främsta uppgift är att tillvara ta sina EGNA medlemmars intressen. "Don't ask what LO can do for the thaipeople, ask yourself what you can do for the thaipeople" för att travestera Churchill.

Lämpligare är väl att dom som är medlemmar i svenska kyrkan vänder sig dit och begär stöd till dom drabbade thailändarna och det av flera orsaker.

1. I kyrkans statuter ( bibeln) står det klart att dom ska stå på dom svaga och utstöttas sida.

2. Kyrkan har en förmögenhet på ca: 25 miljarder. "Bara" 1 % av denna summa är fantastiska 250 miljoner.

3. Kyrkans marktillgångar är ca: 500 000 hektar vilket är väldigt mycket. Även om man slår ihop sveriges samtliga golfbanor och multiplicerar den ytan

med 20 så är fortfarande kyrkans ytor större.

4. Med all sannolikhet så har även kyrkans marker drabbats av dålig bärtillgång och det ansvaret måste väl helt och hållet falla på Gud Fader den

Allsmäktige själv.

Så därför, kyrkans medlemmar i alla församlingar. Förenen eder och uppsök närmaste kyrka på söndag och framför dessa synpunkter !!!rtfm.gif

Mvh..Fritz

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det skrivs mycket om LO,s ansvar och fackföreningars ansvar kanske dags att även tala om arbetsgivarnas ansvar de vill ha arbetskraft som tar risken för deras affärer!

Det borde inte beviljas några arbetstillstånd eller visum för dessa bärplockare om inte den aktuella arbetsgivaren garanterar en minimilön i avtal för varje enskild person som kommer för att plocka bär här! Det är några som har kommenterat att bäruppköparna kan ju inte garantera något de vet inte hur mycket bär det finns! Absurt de begär således att plockarna skall ha bättre kunskaper om bärtillgången än vad de själva har de tar ju den ekonomiska risken helt själva utifrån uppgifter från uppköpare eller deras ombud!

Avseende fackföreningarnas ansvar anser ni som tycker att det är fackföreningarnas ansvar att tex en Bostadsrätts föreningen skall dela ut gratislägenheter till de som tycker att de behöver lägenheter gratis?

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det framgår helt tydligt att båda personerna har släktingar i sverige, således går de utanför de thailänska bemanningsåckrarnas fällor, där är ena skillnaden, den andra skillnaden är att de förmodligen, tillskillnad från de som plockar åt bärsnyltarna, har kost, logi och transport gratis.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Det framgår helt tydligt att båda personerna har släktingar i sverige, således går de utanför de thailänska bemanningsåckrarnas fällor, där är ena skillnaden, den andra skillnaden är att de förmodligen, tillskillnad från de som plockar åt bärsnyltarna, har kost, logi och transport gratis.

Det frågasätter jag inte.det är ju på detta sätt det skulle vara och något som migrationsverk och svenska ambasaden skulle främja.

Det naiva är ju att gå ut med dessa uppgifter i media för den syn som migrationsverk och svenska ambasaden har på detta i dagsläget så måste inbjudande part och besökare farit med grov osanning vid ansökan och intervju eftersom de beviljats visum.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på text tv att 3 bär uppköpare skulle åtalas för bokföringsbrott.Dom stackarna hade tydligen ingen bokföring att visa upp överhuvudtaget. Men dom hävdar att inget olagligt hade förekommit.

Bären som dom här 3 hade köpt kom mest från Thai plockarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och alla dessa thailändskor som kommer hit de integreras inte alls. Käkar thaimat, spelar kort, tjattrar på thailändska, pallar äpplen och utnyttjar SFI för att få bidrag. Sedan när sfi är färdigt så ska de ha alla möjliga andra bidrag som finns. Det finns speciella forum på internet där de diskuterar hur man mjölkar stat och kommun på så mycket pengar som möjligt. Och om dessa thailändskor får för sig att jobba så blir det svartjobb på restaurang eller på massageinstitut och de oskattade pengarna skickar de till sina släktingar i Thailand. Och man läser ju också ofta om att de säljer sex och sprider säkert både det ena och det andra genom de sexuella kontakterna.

Hej!

Går det att få bidrag när en Thai med 2 årigt up går på SFI? Flyktingar från ex Irak får bidrag. Men flyktingar anses ha sämre ekonomi utan att det går att kontrollera eller så saknas viljan att kontrollera ekonomin för flyktingar. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...