Jump to content
IGNORERAD

MPR tystnad om bärplockare i kris.


Vaxet

Recommended Posts

Jag tror du har mycket positivt att säga om många, Baboo,

men att du väljer att inte överdriva den tendensen just på detta forum.

mvh GD

:)

Jag gör inte skillnad på folk, alla är idi*ter tills jag blir motbevisad ;) (Vilket jag ofta blir)!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    11

  • ITOY

    7

  • Gnarparn

    5

  • Stickan

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jannegbg har aldrig nåt gott att säga om Thailändare, undrar varför han överhuvudtaget hänger på ett forum om Thailand?

hej baboo

jag känner många fina människor i th som är helt underbara.kanske atom har rätt om att kineserna har påvärkar det hela,sedan vill jag nämna att jag o min släkt gav snuskigt mycket bath efter sunamin, vill minnas att det försnillades runt 700 miljoner bath.kanske jag skall tillägga att det saknas etik o moral på många svenskar med. jag ser en del av mina inlägg som en motpol till en del som tycker att är så tuttisnutigt hela tiden, samt blir rabiata så fort någon påstår något annat.jag tycker mycket om klimatet, maten,kulturen, osv,

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Man kan ju bruka det gamla uttrycket "den man älskar, agar man". Visst kan man kritisera Thailand... det visar ju trots allt att man bryr sig om landet och dess invånare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

familjen som morsan bjuder in varje år drog förra året in 200.000skr..i år är dom uppe i 225.000 redan och dom e helt lyriska...detta utanför s-teå

Link to comment
Dela på andra sajter

familjen som morsan bjuder in varje år drog förra året in 200.000skr..i år är dom uppe i 225.000 redan och dom e helt lyriska...detta utanför s-teå

Hur stor är familjen?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

22 ton.jag undrade just hur många ton man behövde plocka för att komam upp i 200000 sek.

Det måste vara en stoooor familj

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tja,

Man kan ju bruka det gamla uttrycket "den man älskar, agar man". Visst kan man kritisera Thailand... det visar ju trots allt att man bryr sig om landet och dess invånare.

Herr Chang har talat.

Tja du Changen, i så fall kanske det ligger något i vad den "välmenande" Biskopen sa till Alexander:

"Straffet ska lära dig att älska sanningen", sade han till Alexander och lät rottingen vina över ändalykten.

Här på MPR är det ju inte helt ovanligt att både medlemmar och Thailand läxas upp av frustrerade sanningsivrare,

och själv har jag nog säkert också skrivit ett och annat som från början var "välmenat" och "vägledande",

men det var kanske också lite onödigt rappt och svidande i sin utformning. (självransakan..hmm..)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

:)

Jag gör inte skillnad på folk, alla är idi*ter tills jag blir motbevisad ;) (Vilket jag ofta blir)!

Alla är idi*ter tills det motsatta är bevisat?

Passa på att presentera ett enda bevis för att du inte själv är en.

Undrar hur många som övertygats av dina, hittills, 522 försök :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Suttit och fungerat lite på dessa bärtrådar och Nerike fick mig att tänka till sen mitt inlägg gällande insammling och what else.

Nerike sa nått mycket klokt om mitt inlägg då, jag propsade på insammling med tanke på hur duktiga vi Svenskar var under tsunamin.

Orkar inte leta upp det, men det var nått i stilen med "Kom hit och plocka bär, går det åt pipan hjälper Svensken dig".

Så varför inte börja göra nått åt det ursprungliga problemet?

Dvs alla löften och goda ord om hur mycket pengar de kan tjäna på att komma hit och vandra i skogarna och leta upp dessa små blåfärgade guldklimpar.

Idag använder sig många personer av internet som en informationskälla, så varför inte starta upp en liten hemsida med information om Sverige och våra bär.

Sidan behöver inte innehålla såpass mycket, utan mer information om att bärsäsonger är inte alltid sig lika och håller inte samma mått år efter år.

Och att risken finns att de åker hem tomhänta oavsett vad bemanningsbolag och bärindustrin säger till dom, och därmed bör de vara medvetna om den risk det finns för att sätta hela sitt liv på spel var det gäller den ekonomiska biten.

Jag tror att en sådan informationskälla inte kommer stoppa bärplockarna från att komma hit, men möjligen minskar antalet personer som kommer hit, nu finns det givetvis de som lyckas, men den skaran verkar vara en såpass liten procent av alla de som finns här så chansen är mer eller mindre att man misslyckas när vi har dålig bärsäsong.

Vilket i mina ögon sker rätt ofta numera (kan dock ha fel där).

Om någon önskar delta i ett sådant projekt med en informations sida så bör man planera lite om hur den ska se ut, vilket innehåll den ska ha, och vilka språk den ska finnas på.

Tex: Svenska, Engelska och Thailändska.

Det ska vara en lätt sida att läsa, och den ska kunna vara rätt dynamisk av sig, då jag antar att det bara inte är Thai som kommer hit och plockar, och tycker någon sidan är bra nog och önskar få in text i annat språk än nämnda går det att få in den informationen snabbt och behagligt.

Ibörjan kommer personer som väljer sig ansluta till ett sådant projekt få lägga ner lite tid och pengar för domän och webhotell kostnad, men idag är finans sidan troligen inga större bekymmer då en årskostnad kommer troligen landa på 300-400kr med Domän+Webhotel.

Sedan tar det nog lite tid att formulera huvudtexten och sedan översättning av huvudtexten.

Har man tur i senare skedde så finns det nog möjlighet att få sponsring för dessa kostnader och möjligen flytt av allt till annan plats, tex UD.

Men det gäller också att sprida sidan till de människor som varje år ansöker om att ta sig hit och plocka bär, och då behöver sidan lite hjälp från troligen UD och den lokala ambassaden, för bäst är nog att när en person lämnar in sin ansökan så om ambassaden på plats ger en lapp med en adress på och ber personen gå in på sidan och läsa undertiden de handlar ansökan så bör inte den stora skadan skett, för de kan alltid backa ur innan alla papper är klara och möjligen räddar sidan en person som då slipper begå ekonomisktsjälvmord.

Jag skulle kunna tro att om UD eller annan orginisation finner att sidan har ett fint syfte och bra information så är det möjligt att de tar över driftadet av informationen till egen sida, eller om det tar över sidan som den vid det tillfället körs under.

Men men, detta är min tanke jag haft nu.

Och om några fler skulle finna detta som ett trevligt projekt att starta upp så kan jag säga att jag är på, men ensamt blir det lite bökigt.

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tanke . MEN .

Jag skulle tro att 99,9 % av de som kommer hit som bärplockare ej har tillgång till internet. De lyssnar och litar blint på det som grannen alt bemmaningsföretaget på thailandsturne säger.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är idi*ter tills det motsatta är bevisat?

Passa på att presentera ett enda bevis för att du inte själv är en.

Undrar hur många som övertygats av dina, hittills, 522 försök :-)

mvh GD

Jag har oftast aldrig samma uppfattning som dig, vilket borde vara ett garanterat bevis för att man inte är så dum som en idi*t bör vara :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Honken har en hyggligt bra idé att spåna vidare på till att börja med. Att ge dom presumtiva frantida plockarna korrekt information är naturligtvis bra, frågan är väl hur man når dom allra bäst? En internetsida känns inte som det allra bästa även om det ju faktiskt är bra mycket bättre än ingenting.

Och ska informationen gå att hitta på internet så är kanske thailändska ambassaden i sthm, svenska ambassaden i Bangkok, webbanthai, mpr mfl redan existerande sidor bättre att dela ut informationen på än att starta något nytt. Men både och skadar förstås inte.

Frågan är sedan vem som är så pass kunnig på området att han/hon kan författa texterna (samt uppdatera dessa när förändringar sker)?

Översättningen till thai är nog inte något större problem, den kan om inte annan jag och min fru fixa.

Eventuella omkostnader lär nog inte bli så höga att de inte går att samla ihop på mpr, vad vi nog är mer betjänta av är kontakter med rätt personer som kan övertyga ambassadpersonal mfl med nyttan av att sprida detta, via sina hemsidor eller via en stencil till alla som söker bärplockarvisum eller på annat sätt.

Personligen har jag inte tiden att hålla i projektet men är gärna med och hjälper till med mindre delar som översättning, ekonomiskt bidrag osv.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tanke . MEN .

Jag skulle tro att 99,9 % av de som kommer hit som bärplockare ej har tillgång till internet. De lyssnar och litar blint på det som grannen alt bemmaningsföretaget på thailandsturne säger.

/Enis

Därav att få med ambassaden antingen kan de väl skriva ut på papprer(not gonna happen), eller ge dom adressen och be dom läsa(kanske de gör).

Vad jag märkt så blir man informerad om nått så brukar man sätta sig ner och läsa om det iaf om det kommer från ambassad eller liknande myndighet som ny till ett land.

Gäller nog att få ner deras förväntningar en aning för jag gissar på att dessa bemanningsbolag målar upp fina tavlor i huvet på dessa individer och skiter i att nämna som kan gå riktigt fel.

Läste precis nu nått i Aftonbladet "Snårigt i blåbärsskogen".

Möjligt att få med LO på denna tanke också, inget är omöjligt.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Honken har en hyggligt bra idé att spåna vidare på till att börja med. Att ge dom presumtiva frantida plockarna korrekt information är naturligtvis bra, frågan är väl hur man når dom allra bäst? En internetsida känns inte som det allra bästa även om det ju faktiskt är bra mycket bättre än ingenting.

Och ska informationen gå att hitta på internet så är kanske thailändska ambassaden i sthm, svenska ambassaden i Bangkok, webbanthai, mpr mfl redan existerande sidor bättre att dela ut informationen på än att starta något nytt. Men både och skadar förstås inte.

Frågan är sedan vem som är så pass kunnig på området att han/hon kan författa texterna (samt uppdatera dessa när förändringar sker)?

Översättningen till thai är nog inte något större problem, den kan om inte annan jag och min fru fixa.

Eventuella omkostnader lär nog inte bli så höga att de inte går att samla ihop på mpr, vad vi nog är mer betjänta av är kontakter med rätt personer som kan övertyga ambassadpersonal mfl med nyttan av att sprida detta, via sina hemsidor eller via en stencil till alla som söker bärplockarvisum eller på annat sätt.

Personligen har jag inte tiden att hålla i projektet men är gärna med och hjälper till med mindre delar som översättning, ekonomiskt bidrag osv.

Kim.

Som du säger finns det flera ställen att hitta information på typ mpr mm.

Men efterstom trådar hamnar allt längre och längre bak, och man vet inte alltid vad/hur man ska söka för att hitta just rätt.

Och som ny dimpa in på ett forum så tar det en stund att hitta länksammlingar mm, så då är det nog bättre med en renordlad sida som enbart håller sig till ett ämne och inget mer.

Sen tror jag nog att om sidan får ett såpass bra innehåll så blir det nog inga problem att ta ett snack med ambassaderna för våra två länder att dela med sig av informationen så den når ut till alla som söker bärplockarvisum mm.

Kanske även hittar sin väg till de personer som funderat på att åka iväg på en sådan resa men först vill läsa lite om det.

Lite sökmotors optimering kan jag möjligen fixa fram via en vän som sysslar/sysslat med det en bra tid.

Fullt medveten om att många här inte har så mycket tid att lägga ner pga familj och allt annat.

Jag är med om det blir av på det ekonomiska och lite av det andra som ursprungstext och upplägg och kan hjälpa till mycket med design och teniska biten.

Som du säger att

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

näää inte 22 ton lingon...men däremot hjortron för 225.000

Hej.

1,8-2 ton då ungefär.Det var duktigt plockat.

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

näää inte 22 ton lingon...men däremot hjortron för 225.000

Oj!! 225 000 för Hjortron! vad är kilopriset på skogens guls guld i år? Grattulerar!!!

Frugans släktingar är snart allihopa på +/- 0 och får väl ihop litegran på lingonen här i Sundsvall. 50 - 100 kg / dag . Men tyvärr mycket sämmre med lingon än i fjol.

De stora vinnarna i år är Bär bolagen i toppen av uppköpspyramiden ( EX Poilarica). Deras tanke har hela tiden varit att betala minimalt för bären i år. Med ca 8000 bärplockare som måste halvt slita i hjälv sig för att komma ur låne fällan så får de in i stort sätt alla bär till reapris. 10 kr för blåbär mot 15 - 20. de har gjort 10 kr + extra på varje kg blåbär i år!

Nu har de fått klalla fötter och betalar 10kr för lingonen för att rädda ansiktet och försöka få stopp på massflykten av bärplockare.

Helt galet med utlänska bemanningsföretag som tar hit folk på ingens uppdrag?? Men bären köps upp av bär uppköpare och bärbolag, Svensk bärmaffia med bärfadern i toppen!

Minister Litorin som enligt hörsägen har för små öron :na: vill att Lo skall agera i frågan! Vill han att LO skall starta ett bär koperativ mev tant Vanja :rtfm: som uppköpare??

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon intelligent person som kan svara på varför det är förbjudet att som Svensk medborgare alt med permanent uppehållstillstånd bjuda in sina släktingar (exempelvis Föräldrar, syskon och syskonbarn) med medborgarskap utanför EU för att umgås under ett par månader i Sverige varje år och vara ute i skog och mark när man så finner vädret och lusten vara på topp?

Som inbjudande garant kan man ju garantera att man står för boende och mat.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon intelligent person som kan svara på varför det är förbjudet att som Svensk medborgare alt med permanent uppehållstillstånd bjuda in sina släktingar (exempelvis Föräldrar, syskon och syskonbarn) med medborgarskap utanför EU för att umgås under ett par månader i Sverige varje år och vara ute i skog och mark när man så finner vädret och lusten vara på topp?

Som inbjudande garant kan man ju garantera att man står för boende och mat.

/Enis

Hej, det är inga som helst problem att bjuda in dem. Kontakta MIG så hjälper de dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det är inga som helst problem att bjuda in dem. Kontakta MIG så hjälper de dig.

Viseringsansökningar där syftet med besöket är att plocka vilda bär.

Ambassaden vill erinra om att schengenviseringar inte kan beviljas när huvudsyftet med besöket är att plocka vilda bär mot ersättning. Sedan två år tillbaka krävs arbetstillstånd för sådan verksamhet. Svenska företag anslutna till SBIF (Svenska skogsbärsbranschens intresseförening) bjuder under bärsäsongen in en större mängd thailändsk arbetskraft genom thailändska bolag. De personer som rekryteras kan erhålla vederbörligt arbetstillstånd.

För thailändska medborgare intresserade av bärplockning i Sverige kan mer information ges av Department of Employment i Thailand.

www.doe.go.th

www.overseas.doe.go.th

Tel: +66 (0)2 245 94 29, +66 (0)2 245 10 34

http://www.swedenabroad.com/Page____16270.aspx

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar ändå, Enis. Huvudsyftet är ju inte att plocka vilda bär. Huvudsyftet är att sälja plockade vilda bär.

"när huvudsyftet med besöket är att plocka vilda bär mot ersättning"

Plockar gör dom ju mot ersättning endast om dom får ersättning för plockandet, dvs. lön.

Att sälja bär som man har plockat utan ersättning, egentligen till och med betalat för att kunna plocka, måste ju vara något helt annat...

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om syftet som du nu skrev var att "umgås under ett par månader i Sverige varje år och vara ute i skog och mark när man så finner vädret och lusten vara på topp?" så är det inga problem. Vill dom komma hit för att jobba så är det en helt annan femma.

Vi kan ju liksom inte öppna gränserna helt...eller vad tycker du?

Plocka bär får de dessutom göra bäst de vill, men inte sälja dom. Många thailändare är lite olydiga och säljer bären ändå och jag ska inte skvallra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...