Jump to content
IGNORERAD

Bärplockare.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

hej

som svensk tänker jag inte be om ursäkt för att thaiare blåser thaiare, däremot kan jag ha synpunkter på hur bärkattellen metoder för att hålla nere priset på bär då detta år ser ut att bli dåligt. priset torde bli högre i år pga dålig tillgång, men på något sätt har dom lyckats hålla ner priset på bär för att kunna hålla upp sina vinster.

herr singha har ett sakligt inlägg enligt mig

detta har varigt min åsikt från det att tråden skapades , men vad skit jag fått, men nu när sanningen kommer fram, så undrar jag var dessa hjältar tagit vägen.

som jag skrev tidigare baltländerna ,norge ,finland,ryssland och kina har också bär och har dom gott om bär så sjunker världsmarknadspriset naturligtvis

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    9

  • Sam sip sam

    9

  • Nikonian

    8

  • GammalDansken

    5

Mest aktiva i denna tråd

... cut ...

Ett alternativ är förstås att garantera plockarna en minimivinst men det kommer ju i sin tur att få betalas av plockarna själva på ett eller annat vis om inte vi konsumenter vill göra det. Slår det undan benen på dom svenska bärföretagen om prislappen på sylten höjs (?) så lär kostnaden behöva tas från plockarna under godare år.

Vad har du själv för funderingar över lösningar eftersom du klagar på mina? Nedläggning av bärbranchen eller ideelt arbete av bärföretagarna?

Att det är något som inte stämmer verkar ju helt klart.

Om det är avsaknaden på konkurrens (kartellbildning) vet jag inte men enligt programmet

(och inte enligt "något rykte" här) så har hanteringen gjort åtminstone én av de uppköpare som

uppträdde i programmet (av en händelse den slipade typen med den silverfärgade Mercedes)

- till en förmögen man. Det talades inte om vad de andra 3-4 uppköpare hade för inkomst,

så om det kan man ju bara gissa, men han hade en inkomst på runt femton miljoner kronor från

sitt bärföretag (fast jag minns inte om det nämndes på hur många år.

Det låter som det skulle kunna betalas lite mer till bärplockarna de år tillgången är dålig.

Ingen har heller kunnat förklara hur priset kan vara så lågt som 10 kr kilot, när det finns

dåligt med bär. Bara det bör väl få en och annan varningsklocka att ringa.

De verkade inte heller vara konkurrerande ovänner precis, grossisterna.

I den svåra stunden, då några av de thailändska plockarna "strejkade" var det inte precis

sorgestämning runt det dukade bordet på hotellet där de tillsammans vakade över "upploppet".

Min lösning är att lönerna till de som lockas hit, ska garanteras av de som köper upp.

De ska helt enkelt ha arbetsgivaransvar.

Sen får sylten kosta vad den vill. Nu vet vi iaf vem det är som betalar priset.

Är svenska bär för dyra (p.g.a. geografin) så är de och skulle fåglarna ta de sista 3% också,

så är det iaf bättre än att 6000 asiater blir lurade i en skuldfälla av svenskar i Sverige.

En skuldfälla som för en del kan betyda att de blir av med sin mark hemma

och som kommer att ta år att komma ur för de flesta.

Nu råkade bärplockarna vara thailändare och det är väl enda anledningen till att problemet

tas upp här och att det i stor utsträckning behandlas positivt i förhållande till plockarna.

Självklart är de i överkant naiva som tror blint på bemanningsföretaget som

(i samarbete med uppköparna) står för den praktiska del av hitluringsstuntet,

och varför det är finns det gott om thaiförståsigpåare här, som hellre än klokt

anser sig kunna teoretisera om.

Hade det handlat om byggnadsarbetare från Lettland och ett skolbygge i närheten av Stockholm så hade

pipan nog haft ett helt annat ljud än skallran.

Jag har iaf inte ofta sett otvetydiga tendenser till facklig kampvilja här :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är något som inte stämmer verkar ju helt klart.

Om det är avsaknaden på konkurrens (kartellbildning) vet jag inte men enligt programmet

(och inte enligt "något rykte" här) så har hanteringen gjort åtminstone én av de uppköpare som

uppträdde i programmet (av en händelse den slipade typen med den silverfärgade Mercedes)

- till en förmögen man. Det talades inte om vad de andra 3-4 uppköpare hade för inkomst,

så om det kan man ju bara gissa, men han hade en inkomst på runt femton miljoner kronor från

sitt bärföretag (fast jag minns inte om det nämndes på hur många år.

Det låter som det skulle kunna betalas lite mer till bärplockarna de år tillgången är dålig.

Ingen har heller kunnat förklara hur priset kan vara så lågt som 10 kr kilot, när det finns

dåligt med bär. Bara det bör väl få en och annan varningsklocka att ringa.

Gissar att du menar Polarica som är ett storföretag med massor av anställda i en norrländsk avfolkningsbygd och som omsätter en halv miljard per år. Startades av Allan Lehto 1972 och handlar med mängder av viltprodukter som bär svamp, ren, älg, hjort, fågel, fisk etc i vidareförädlade former, men även odlade bär, björnkött, struts, antilop, kängure, bison och vildsvin etc. Gör affärer i i många länder. Allan Lehto kom från ingenstans, byggde upp Sveriges största företag i branchen och blev rik, ja. Har faktiskt jobbat ett par år med hans bror som till skillnad från Allan förblev vanlig gruvarbetare hela sitt yrkesliv.

På deras hemsida skriver dom en del om situationen...

Situation för de Thailändska bärplockarna i Sverige

Vi, Polarica AB, vill efter uppkommen debatt klargöra vår syn samt delge faktauppgifter beträffande situationen för Thailändska bärplockare i Sverige. Den uppkomna situationen för delar av de Thailändska viseringsplockarna är mycket bekymmersam. Vi har en mycket tuff global konkurrens vilket medfört att plockar priser framförallt för blåbär sjunkit i jämförelse mot tidigare år. Lokalt dålig skörd är även en betydande orsak till uppkommen situation.

Viktigt att poängtera är att merparten av de hitresa Thailändska plockarna är nöjda med säsongen.

Forts på http://www.polarica.Om_Nyheter.aspx

Är svenska bär för dyra (p.g.a. geografin) så är de och skulle fåglarna ta de sista 3% också,

så är det iaf bättre än att 6000 asiater blir lurade i en skuldfälla av svenskar i Sverige.

En skuldfälla som för en del kan betyda att de blir av med sin mark hemma

och som kommer att ta år att komma ur för de flesta.

Nu var det ju 2-3 hundra thailändare av 6 tusen som krävt att få åka hem i förtid eftersom de inte kunnat plocka ihop till dom dagliga kostnaderna i det område dom fått sig tilldelat. På andra platser finns det mer bär och plockarna där åker hem med vinst. Så som tur är handlar det inte om 6000 pers som åker hem utan lön för mödan och med skuld i bagaget.

Men även om det bara är några hundra så är det ju djupt tragiskt i alla fall och någon typ av förändring måste ju ske till kommande år. Vad som ska förändras och vem som ska stå för kostnaderna vet dock inte jag men jag tycker att problemet förenklas allt för mycket i diskussionen här på mpr.

Bärföretagarna på olika nivåer måste förstås tillåtas göra vinst dom också annars kommer branchen att dö för vi kan ju inte begära att dom ställer upp ideelt när vi själva kräver lön för utfört arbete i dom brancher vi själva jobbar i. Men som sagt, kanske branchen inte ska ta hit plockare som har så stora omkostnader för att ta sig hit som thailändare har?

Att få möjlighet att plocka ihop kanske 20 000 - 100 000 kr på en 2,5 månads säsong (beroende på bärtillgång, pris samt den enskilda plockarens iver och kunskap) är ju fortfarande bra om man inte först har kostnader på ca 25 000 som måste upplånas och riskeras.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissar att du menar Polarica som är ett storföretag med massor av anställda i en norrländsk avfolkningsbygd

...cut ...

Nu var det ju 2-3 hundra thailändare av 6 tusen som krävt att få åka hem i förtid eftersom de inte kunnat plocka ihop till dom dagliga kostnaderna

...cut

Har i stort sett inget nytt att komma med mer än att den statistik som efter mycket besvär togs fram

av grossisterna - inklusive Polarica - visade att månadsinkomsten i snitt för alla thailändska bärplockare

och även under bättre år - låg på 7000 kr.

En månad / säg 4x7 dagar á 10-12 (backbreaking) timmar / minst 55 kg bär per dag

och i sällskap med norrländska myggor.

De första 2 månader går alltså (för en thai, föreställer jag mig) med att få ihop till

biljetten och sen får du börja plocka ihop till boende, mat, bil och benzin.

Enligt Lahto själv alltså - om det nu var det han hette som pratade mest för bäruppköperna i programmet.

Det inser ju vemsomhelst att knappt nån som har mer än en halvmil att åka, kan leva gott på det

och det enda lama exemplet på svenska, nöjda plockare som grossisterna själva kunde ta fram

(i svepande, ej konkreta ordalag) var "att kanske nån pensionär kunde. "

(dryga ut kattmatsbudgetten? :-) )

Jo Polarica, var det, och de 15 miljoner var uttag till Lahto personligen.

Det kanske är en rimlig lön till vd'n och ska också bara ses som en kontrast

till de drabbade plockares inkomster.

Mycket kan tyckas och tänkas om allt detta, men fakta är ändå att 6000 thailändare har

snackats hit på ett oschysst sätt med löfte om orealistiska förtjänster.

Det är dubbelt så många som finns totalt här på MPR, och som, bara i år, kan åka hem

och prata skit om svenska faranger.

Vem som än ska betala för att det inte ska ske igen, får lov att ta den utgiften.

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Har i stort sett inget nytt att komma med mer än att den statistik som efter mycket besvär togs fram

av grossisterna - inklusive Polarica - visade att månadsinkomsten i snitt för alla thailändska bärplockare

och även under bättre år - låg på 7000 kr.

En månad / säg 4x7 dagar á 10-12 (backbreaking) timmar / minst 55 kg bär per dag

och i sällskap med norrländska myggor.

De första 2 månader går alltså (för en thai, föreställer jag mig) med att få ihop till

biljetten och sen får du börja plocka ihop till boende, mat, bil och benzin.

Enligt Lahto själv alltså - om det nu var det han hette som pratade mest för bäruppköperna i programmet.

Det inser ju vemsomhelst att knappt nån som har mer än en halvmil att åka, kan leva gott på det

och det enda lama exemplet på svenska, nöjda plockare som grossisterna själva kunde ta fram

(i svepande, ej konkreta ordalag) var "att kanske nån pensionär kunde. "

(dryga ut kattmatsbudgetten? smiley.gif )

Jo Polarica, var det, och de 15 miljoner var uttag till Lahto personligen.

Det kanske är en rimlig lön till vd'n och ska också bara ses som en kontrast

till de drabbade plockares inkomster.

Mycket kan tyckas och tänkas om allt detta, men fakta är ändå att 6000 thailändare har

snackats hit på ett oschysst sätt med löfte om orealistiska förtjänster.

Det är dubbelt så många som finns totalt här på MPR, och som, bara i år, kan åka hem

och prata skit om svenska faranger.

Vem som än ska betala för att det inte ska ske igen, får lov att ta den utgiften.

mvh GD

Jag hörde också statistiken i uppdrag granskning och dom 7000 kr gällde som snitt för i år och förra året (dvs sämre år). Och åter igen, den överväldigande majoriteten av dom 6000 plockarna åker inte hem med skuld, ens i år. Det har du fått det om bakfoten. Finns en del länkar till artiklar som handlar om dom det gått bättre för här på mpr. Leta lite i alla bärtrådarna så får du läsa själv.

Lägger ned den här diskussionen nu, har trevligare saker att syssla med än att försvara bärindustrins handlande. Speciellt eftersom jag inte tar deras parti i frågan.

Det enda jag vill är att nyansera debatten en aning genom att ifrågasätta dom enkla lösningar som presenteras i inlägg efter inlägg där man tycker att om bara bärbranchfolket jobbar gratis, hyr ut sina gamla bilar ideelt, låter thailändarna bo gratis och vd:n sänker sin lön så löser sig allt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag tror vi hade en tråd förra året då en hel del norrmän hade blivit lurade på flera hundratusen, på husprojekt.

Tror det var i Phuketområdet..Då var det flera här inne på MPR som bara hånade dom, men nu ska vi halshugga hela bär industrin..

Kontentan är alltså: blås faranger, för det är dom värda(självklart ingen här på MPR), men jävlar om någon missbrukar en Thailändare..(klart att det går att gå med en barflicka, för då ser man till att familjen har mat på bordet)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

I övriga brancher krävs en minimilön på 13.000 kronor för att få ett arbetsvisum till sverige. Borde vara samma krav för att ge arbetsvisum till Bärplockare. Klarar inte bärbranchen av att ge denna minimilön genom rationaliseringar, höjt konsumeentpris, strukturrationaliseringar o dyl. så tycker jag inte den förtjänar att överleva. Kan inte vara så att en branchs överlevnad ska hänga på att bönder från 3:e världen ska ta risken.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det väl företaget polarica som gjorde en vinst på 15 milj.varav 3 milj.gick till ap-fonden tror jag(så staten ser till att vinna lite förutom de 2 milj.i viseringsavgifter)men faktum kvarstår någon sorts garantilön borde finnas.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag tror vi hade en tråd förra året då en hel del norrmän hade blivit lurade på flera hundratusen, på husprojekt.

Tror det var i Phuketområdet..Då var det flera här inne på MPR som bara hånade dom, men nu ska vi halshugga hela bär industrin..

Kontentan är alltså: blås faranger, för det är dom värda(självklart ingen här på MPR), men jävlar om någon missbrukar en Thailändare..(klart att det går att gå med en barflicka, för då ser man till att familjen har mat på bordet)

Rock on!

Norrmän har så mycket pengar ändå

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så då spelar det ingen roll??

Rock on!

Trodde ironin framgick trots avsaknaden av smiley ;)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde ironin framgick trots avsaknaden av smiley ;)

Nu tror jag dock att vi har ganska lika uppfattningar, för jag har delat många av dina tidigare åsikter.

Men jag är rädd att flera på detta forum står för just det du nyss skrev, typ att det är ju rika faranger, så dom kan få bita i det sura äpplet.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Natuligtvis har bärbranschen sin del i ansvaret för plockarna, att skylla på dom bemanningsföretag där dom beställer plockarna är bara ett sätt att

mörka sitt eget ansvar.

Att LO inte skulle kunna få till minimi löner tror jag inte på, vad skulle skillnaden vara mellan alla utländska hantverkare som jobbar i Sverige

men är anställda av företag i hemlandet och plockare som är anställda utomlands vara?

För övriga yrkeskategorier som jobbar i Sverige men är anställda utomlands gäller ju svenska minimi löner.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Svenska bärköparna har hittat sätt att lura hit folk utan att behöva betala om det är dålig bärsäsong.

2. Thailändska uthyrningsfirmorna är ju lika smutsiga som bärköparna med sin ockerverksamhet.

3. Dom thailändska bärplockarna triggar varandra om guld och gröna skogar. i år bara gröna skogar.

Alla 3 har ju precis lika stort ansvar i detta fiasko, Men alla 3 skyller ifrån på varandra. Ta ansvar för helvete.

Förbjud helt enkelt denna form av arbetskraft så är problemet löst. men det vill ju ingen. för då skulle ingen av dessa 3 tjäna pengar. Samt svensson måste ju då plocka sina egna jävla bär.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde också statistiken i uppdrag granskning och dom 7000 kr gällde som snitt för i år och förra året (dvs sämre år). Och åter igen, den överväldigande majoriteten av dom 6000 plockarna åker inte hem med skuld, ens i år. Det har du fått det om bakfoten. Finns en del länkar till artiklar som handlar om dom det gått bättre för här på mpr. Leta lite i alla bärtrådarna så får du läsa själv.

Lägger ned den här diskussionen nu, har trevligare saker att syssla med än att försvara bärindustrins handlande. Speciellt eftersom jag inte tar deras parti i frågan.

Det enda jag vill är att nyansera debatten en aning genom att ifrågasätta dom enkla lösningar som presenteras i inlägg efter inlägg där man tycker att om bara bärbranchfolket jobbar gratis, hyr ut sina gamla bilar ideelt, låter thailändarna bo gratis och vd:n sänker sin lön så löser sig allt.

Du kan knappast mena thaiarna i Västerbotten iallafall.I min hemby är det ca 250 st och en har nått breakeven hittills.

Dom flesta har fått ihop mellan 5000-20000 kr.På det ska dom betala 80000 baht för resan+150 kr om dan för mat och boende.

Om dom hade en chans att få ihop pengar så undrar man varför dom dom letar slaktplatser efter älgjakten i dagsläget istället för att plocka lingon

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det blir lågt bärpris när plockarna får gå med armbågs lucka och plocka. Spelar ingen roll om det är lite bär då så många plockar, dessutom är det ju ett bra bärår på många ställen både i Sverige och Finland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag undrar just om det är bärmaffian som är ägare an thailändska bemanningsföretagen det skulle inte förvåna mig

Hej

Det skulle vara bra om någon tidning rotade i ägarförhållandena, jag misstänker också att det skulle kunna vara så.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara upplysa om att det inte bara bärplockare som råkar illa ut.

Det är årligen tusensals Thailändare som betalar 150 000 bht för intyg och resa till

bemanningsföretag som lovar jobb i Taiwan. Frugans moster och hennes man nappade på

det och belånade släktens mark där frugans mor och morbror även har sina bostäder.

Kostnad 2x150 000 bht. Lön 0kr.

Det blev mer kostnader för boende och mat innan de beslutade sig att resa hem efter

3 veckor utan jobb i Taiwan.

Nu löste vi det genom att frugan löste lånet och marken skrevs över på henne

för att undvika fler belåningar i framtiden.

Thailändska bemannings företag har i årtionden levt på att lura sina egna

landsmän om det sedan är utländska intressenter som ligger bakom låter

jag vara osagt.

Grannarna till frugans mor befinner sig i Sverige och plockar bär och dom

har tydligen skickat hem 150 000 bht redan men då bor dom hos någon släckting

i Närke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vill bara upplysa om att det inte bara bärplockare som råkar illa ut.

Det är årligen tusensals Thailändare som betalar 150 000 bht för intyg och resa till

bemanningsföretag som lovar jobb i Taiwan. Frugans moster och hennes man nappade på

det och belånade släktens mark där frugans mor och morbror även har sina bostäder.

Kostnad 2x150 000 bht. Lön 0kr.

Det blev mer kostnader för boende och mat innan de beslutade sig att resa hem efter

3 veckor utan jobb i Taiwan.

Nu löste vi det genom att frugan löste lånet och marken skrevs över på henne

för att undvika fler belåningar i framtiden.

Thailändska bemannings företag har i årtionden levt på att lura sina egna

landsmän om det sedan är utländska intressenter som ligger bakom låter

jag vara osagt.

Grannarna till frugans mor befinner sig i Sverige och plockar bär och dom

har tydligen skickat hem 150 000 bht redan men då bor dom hos någon släckting

i Närke.

Hej

Det stämmer som du skriver, jag känner till liknande fall i vår by, och det har även förekommit att ingen resa till det land man skulle åka till

för att arbeta har blivit av överhuvudtaget.

Då har arbetaren lånat pengar som bara försvinner till bemanningsföretaget och han får en skuld att betala, utan att ens ha fått chansen att arbeta.

Varna alla anhöriga för bemannings företagen, och även resor till Sverige i deras regi.

Frugan tänker ta med Uppdrag Gransknings program och visa där nere för släkten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens bror jobbar och lever i Taiwan just nu. Tror att han är där ett eller två år varje gång. Första gången så lånade och tog hjälp av bemaningsföretag. Verkade funka bra för honom. De senaste gångerna så har han vad jag fattar fixat allt själv.

Men det har varit svårt att få jobb i Taiwan denna period men för några veckor sedan så fick han ett "bra betalt" arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart går det riktigt bra för många som åker utomlands och arbetar.

Känner flera Thai som jobbar i Japan och Hongkong som lever gott

och sänder hem pengar till familjen.

Problemet för min frus moster och man var som här med bärplockarna i Sverige

att bemanningsföretaget tjänade pengar på antalet personer de lyckades

värva till utlands arbete eftersom en stor del av kostnaden för att

få jobbet gick direkt till bemanningsföretagets vinst.

Hur ska då bemanningsföretaget tjäna mer jo genom att värva fler till arbete utan

någon som helst koll på hur många som företagen är i behov av.

Detta medförde att en stor del personer blev utan jobb men det fick de

inte reda på innan resan för då hade de inte betalat avgiften.

Problemet här i Sverige med bär plockarna kan vem som helst se.

När man dubblar antalet arbetare samtidigt som majoriteten ska plocka bär

i den del av sverige där man visste att det skulle bli ett dåligt bär år

redan i Juni månad. Borde man inte då tagit kontakt med grossister i mellan sverige

och kollat om det fanns intresse att ta emot bärplockare från Thailand.

Varför ska man göra det?

1.Bemanningsföretaget har ju fått sina pengar så dom är nöjda.

2.De som hyr ut gamla rishögar till bilar och boende får sina pengar ändå.

3.Det blir merarbete att hitta nytt boende för plockarna och högre kostnader.

4.Det går antagligen inte så smidigt att byta arbetsgivare när man har fått arbetsvisum.

Jag är inte hundra på det men med tanke på den svenska byråkratin kanske jag inte är helt fel ute.

5.Grossisterna får sina bär och kan sänka priset eftersom det är så många som vill sälja.

Fast självklart skulle de vilja få in mer bär för att öka sin förtjänst.

Men skulle man flytta på bärplockarna skulle de sälja till en grossist i den delen av sverige.

Det här är bara vad jag tror kan ligga bakom varför bärplockarna råkat så illa ut.

Personligen tycker jag alltid att det är förjävligt när någon eller några skor sig

på andras olycka. Såg en bil som hyrdes ut till bärplockarna för 12000kr för 3 månader

och bilvärdet kunde inte vara mer än skrotvärdet.

Tyvärr tror jag man aldrig blir kvitt med problemen i Thailand för det har alltid och kommer alltid att finnas människor som lever på andras olycka. Det är bara att hoppas de lyckas med att höja utbildningsnivån i Thailand och att man får råd att studera vidare för det är oftast svårare att lura en välutbildad person. Självklart går det att lura välutbildade också fast det kräver kanske lite mer list. Problemet kanske är att Thai tror gott om alla och vill inte tro något ont om någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...