Jump to content
IGNORERAD

Reseförsäkring


Guest twin1

Recommended Posts

Åkte på en majonästub på Philippinerna en gång, läkarna skrev urinvägsinfektion. Fick ersättning för läkarkostnader och medicin när jag kom till Sverige. Hade då Wasa försäkring

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    6

  • hasseigöteborg

    4

  • Singha711

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

hasseigöteborg

Har LF Göteborg.

Under hösten 2008 åkte jag på en blodpropp i benet. När ultraljudet gick på 7000 THB så kontaktade jag SOS. Och sedan tog dom över all betalning för mina sjukhusbesök. Sköttes mycket bra. SOS läkare kontaktade dessutom läkaren i Thailand ett antal gånger.

När jag kom hem skickade jag in mina kvitton på andra utlägg. Och LF betalade utan problem. Dessutom hotellkostnaden under sjuktiden + taxi till flygplatsen i Bangkok (från HuaHin), stödstrumpor för hemresan.

Så kontentan. LF fungerade som dom skulle.

Och nästa konstaterade. Flyg aldrig utan stödstrumpor på en så lång resa.

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Mars 2008 blev jag bestulen på en kamera som var 3 år gammal. Inköpspris 3600:- LF betalade ersättning med 50 kronor plus 100 kr för översättning av polisrapporten till engelska... Jag bytte försäkringsbolag vid förfallodagen

Born 41 som nästan fick hjärtsnörp när jag läste brevet från LF

Link to comment
Dela på andra sajter

Summan är ju löjeväckande men kanske självrisk på 1000-1500kr är avräknad? Tyvärr är väl en tre år gammal kamera inte värt mer än det.

huvet ner i sanden och rumpan upp i skyn

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Att köpa föräkringar på LF och dom andra hemförsäkringsbolagen innebär nästan alltid att man får betala en självrisk. Och detta gäller även dom flesta reseförsäkringar.

Så att förlora en 3 år kamera borde inte ge så hög ersättning någonstans.

Sak samma när man blir sjuk som jag blev. Dom drar av självrisken.

Det finns ett antal försäkringar som inte har självrisk men oftast hamnar man ganska snabbt på en premie på 1500:- mer än dom med självrisken. Så jag föredrar att betala självrisken när något händer istället för att betala samma summa varje gång jag reser.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har några bra eller dåliga erfarenheter från när reseförsäkringen har behövts utnyttjas?

Och vilka bolag hade ni då?

Försäkring: TryggHansa, Resplus (ingen självrisk, VIP-förmåner på sjukhus etc.)

2008: Hundbiten av hotellets vakthund, 6 läkarbesök

Ersättning: alla faktiska kostnader + Taxiresor + reseavbrott (ca halva flygbiljettpris)

2009: Mopedolycka, påkörd bakifrån, 5 brutna revben

Ersättning: alla faktiska kostnader (4 dagar sjukhus i VIP-suite, Bangkok Hospital, Trat, inkl. ambulans på natten till och från fastlandet, Summa= 235,000.- THB)

+ Taxi-/Båtresor (återbesök) + alla hotellräkningar under rekonvalescens (4 veckor)

+ Taxi- och hotellräkningar för hemresan (Koh Chang-Pattaya-Bangkok-Suvarnabhumi)

+ Reseavbrott (ca halva flygbiljettpris) + dagpenning under sjukhusvistelsen (1120 SEK)

  • Kommentar 1: Jag är supernöjd med servicen på sjukhuset (proffsiga läkare, mycket vackra o uppmärksamma sjuksköterskor/värdinnor, speciellt på VIP-etagen, hehe). Alla utlägg betalades delvis utan kvitto, bara att priset låg på ett för svenska förhållanden ”skälig” nivå. För hemresan till flygplatsen fick jag på så sätt ihop ca 3500 SEK.

  • Kommentar 2: Första dialog med ambulansläkare, innan han undersökte mig: ”Hello hansome man, where you come from?”, ”Saweeden”, ”You have insurance good?”, “Yes, I have Trygg Hansa”, “Oooh, Trygg Hansa, velly good, no ploblem for you, sir”. Senare sa han “Many farang no have insurance good, but Trygg Hansa number one, no ploblem for you, sir” och därmed var jag i gräddfilen och jag tanker med fasa på vad som hade hänt om jag hade kommit med ”Motormännens Riksförbund” eller nåt liknande.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

2008: Hundbiten av hotellets vakthund, 6 läkarbesök

Det är nog fler än jag som vill höra mer om den händelsen. :whistle:

Jag har blandade känslor för försäkringsbolag. Har aldrig blivit allvarligt sjuk mer än vad ett par sprutor kan rätta till och det har aldrig kostat mer än tusen kronor. Däremot har jag blivit rånad flera gånger och blivit av med ett antal kameror och alltid har det visat sig att jag betalat mer för försäkringen än vad jag fick i ersättning. Så under långa reser i framtiden (som börjar nästa månad) blir det bara sjukförsäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixade min försäkring igår.Länsförsäkringar tar 860kr för en försäkring som täcker upp 55dagar extra på dom 45 som jag har på hemförsäkringen.Helt okej pris tycker jag :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett några år sen så blev jag bestulen på min alldeles nya Nikon D70 systemkamera i BKK. Jag fick inte en krona i ersättning eftersom det betraktades som stöldbegärlig egendom. Jag överklagade, men fick fortfarande inte en krona.

Detta var inom 45-dagars perioden och försäkringen var Moderna Försäkringar's hemförsäkring med reseskydd. Så se upp för dem!

Nu har jag bytt bolag.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...