Jump to content
IGNORERAD

Sinsod på 500 000 Baht?


ReKa

Recommended Posts

Tycker det låter billigt,hur många här hade gift sig med en 25 år äldre käring för ynka 150 lök🤑

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    19

  • ArneMorales

    10

  • Soengsang

    9

  • ReKa

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev omarama:

Tycker det låter billigt,hur många här hade gift sig med en 25 år äldre käring för ynka 150 lök🤑

Hallå där! Skruva på korken nu. 25 år yngre och 50 kg lättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev omarama:

Tycker det låter billigt,hur många här hade gift sig med en 25 år äldre käring för ynka 150 lök🤑

Sett till löneläget i Thai och Sverige så är 500k thb ca 4 årslöner. En medelårslön i Sverige äe väl typ 300k sek. Så 1,2 mille... 

 

Jag kan tänka mig att det finns en del som skulle gifta sig med en gammal och tjock kärring för 1,2 mille å sedan bli försörjd till fullo... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig gifta mig i Thailand för jag vill inte betala nån sinsod. Inte i första hand för att jag är snål, även om jag är det, utan för att det går helt emot mina principer att man ska köpa sig sin kärlek. Jag bestämde mig efter att ha varit med på ett par bröllop och blev närmast äcklad av hysterin när sinsoden skulle räknas och visas upp. Tänk efter själva när ni hört om nån farang som gift sig i byn, folk vet kanske inte ens vilket land killen är ifrån, inte hur gammal han är, vad han sysslar med i sitt hemland och i synnerhet så har folk inte en jäkla aning om hurvida han verkar vara en bra snubbe eller ej, Men hur mycket sinsod som betalades, det vet varenda kotte i byn, för det verkar ju vara det viktigaste. 

 

Inte konstigt att många unga fattiga Thaikillar hatar oss faranger med Thaitjej, de kan inte tävla med oss när det gäller pengar och just pengar är ju väldigt viktigt för många Thai. Skulle en tjej fråga sina föräldrar om råd om hon ska gifta sig med "Song" i byn som hon känt i hela sitt liv och vet är en snäll kille eller om de tycker att hon ska gifta sig med "Gunnar" ifrån Sverige som hon träffat i 2 veckor så kommer med 99% säkerhet föräldrarna säga att "Gunnar" kommer hon få ett bättre liv med så hon ska välja honom.

 

Och tjejerna går ju också på dessa Thai/farang bröllop och ser den stora sinsoden, de känner att de också skulle kunna göra sina föräldrar stolta och ge dom respekt i byn och ett bättre liv om de också hittade en farang som löser allt. De fnyser bara åt Thaikillarna i byn som visar intresse.

 

Nä fy f*n, sånt vill jag inte bidra till genom att flasha med cash på ett bröllop i byn.

 

Sen är det ju så här, det ÄR tradition att man ska betala sinsod om man gifter sig i Thailand, ja inte alltid men vanligt förekommande i Isaan osv. Väljer man att gifta sig i Thailand så måste man vara medveten om att man riskerar att förlöjliga tjejens familj om man vägrar betala sinsod. Ingen bryr sig om dina principer, de kommer att tro att du är snål eller inte har några pengar helt enkelt och då drar de så klart slutsatsen att tjejen kommer få ett dåligt liv i farangland och det lär tjejens föräldrar få höra. Så vill du inte betala sinsod så ska du inte gifta dig i byn i Thailand helt enkelt, så slipper du bryta mot dina principer och tjejens familj slipper tappa ansiktet.

 

När jag gifte mig med min förra Thaitjej så gifte vi oss i Las Vegas, min dåvarande tjej tyckte det var helt ok, lät bra i byn att hon gifte sig i USA, ingen risk att nån skulle få för sig att hon hade en fattig kille då 😛 

 

Och om jag skulle gifta mig igen så lär det bli i Karibien eller nåt annat "exotiskt" ställe, aldrig i Sverige eller i Thailand i alla fall. Har givetvis inte bara med sinsod att göra, jag vill inte ha ett stort bröllop och tycker inte det blir rättvist om jag skulle gifta mig i Thailand utan min släkt och vänner eller att jag skulle gifta mig i Sverige utan tjejens släkt och vänner. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha minst 1M i sinsod när dottern gifter sig. 

Förhandlingarna has begun.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Swippe:

Skulle aldrig gifta mig i Thailand för jag vill inte betala nån sinsod. Inte i första hand för att jag är snål, även om jag är det, utan för att det går helt emot mina principer att man ska köpa sig sin kärlek. Jag bestämde mig efter att ha varit med på ett par bröllop och blev närmast äcklad av hysterin när sinsoden skulle räknas och visas upp. Tänk efter själva när ni hört om nån farang som gift sig i byn, folk vet kanske inte ens vilket land killen är ifrån, inte hur gammal han är, vad han sysslar med i sitt hemland och i synnerhet så har folk inte en jäkla aning om hurvida han verkar vara en bra snubbe eller ej, Men hur mycket sinsod som betalades, det vet varenda kotte i byn, för det verkar ju vara det viktigaste. 

 

Inte konstigt att många unga fattiga Thaikillar hatar oss faranger med Thaitjej, de kan inte tävla med oss när det gäller pengar och just pengar är ju väldigt viktigt för många Thai. Skulle en tjej fråga sina föräldrar om råd om hon ska gifta sig med "Song" i byn som hon känt i hela sitt liv och vet är en snäll kille eller om de tycker att hon ska gifta sig med "Gunnar" ifrån Sverige som hon träffat i 2 veckor så kommer med 99% säkerhet föräldrarna säga att "Gunnar" kommer hon få ett bättre liv med så hon ska välja honom.

 

Och tjejerna går ju också på dessa Thai/farang bröllop och ser den stora sinsoden, de känner att de också skulle kunna göra sina föräldrar stolta och ge dom respekt i byn och ett bättre liv om de också hittade en farang som löser allt. De fnyser bara åt Thaikillarna i byn som visar intresse.

 

Nä fy f*n, sånt vill jag inte bidra till genom att flasha med cash på ett bröllop i byn.

 

Sen är det ju så här, det ÄR tradition att man ska betala sinsod om man gifter sig i Thailand, ja inte alltid men vanligt förekommande i Isaan osv. Väljer man att gifta sig i Thailand så måste man vara medveten om att man riskerar att förlöjliga tjejens familj om man vägrar betala sinsod. Ingen bryr sig om dina principer, de kommer att tro att du är snål eller inte har några pengar helt enkelt och då drar de så klart slutsatsen att tjejen kommer få ett dåligt liv i farangland och det lär tjejens föräldrar få höra. Så vill du inte betala sinsod så ska du inte gifta dig i byn i Thailand helt enkelt, så slipper du bryta mot dina principer och tjejens familj slipper tappa ansiktet.

 

När jag gifte mig med min förra Thaitjej så gifte vi oss i Las Vegas, min dåvarande tjej tyckte det var helt ok, lät bra i byn att hon gifte sig i USA, ingen risk att nån skulle få för sig att hon hade en fattig kille då 😛 

 

Och om jag skulle gifta mig igen så lär det bli i Karibien eller nåt annat "exotiskt" ställe, aldrig i Sverige eller i Thailand i alla fall. Har givetvis inte bara med sinsod att göra, jag vill inte ha ett stort bröllop och tycker inte det blir rättvist om jag skulle gifta mig i Thailand utan min släkt och vänner eller att jag skulle gifta mig i Sverige utan tjejens släkt och vänner. 

"Inte konstigt att många unga fattiga Thaikillar hatar oss faranger med Thaitjej"

 

Fotat hejvilt i Thailand och det är inte alltid man vet vad som kommer med på bilden innan man tittar på den i datorn. Jag tror jag har fångar en (eller två) av dessa Thaikillar som inte gillar farranger på bild :)

DSCN0886.thumb.JPG.811ccd19bb62d2d21af3117479d154f2.JPG

 

 

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
7 timmar sedan, skrev ReKa:

En bekant har gift sig och betalade 500 000 Baht i sinsod.

När jag säger att det låter jävligt mycket skrattar han och säger att det var ett skäligt belopp. Eran åsikt?

Bruden är i 25-årsåldern. Ingen högre utbildning. Jobbade i bar. Snäll och trevlig, normalt utseende och kropp. Fattig familj.

 

Inget fel på henne, men sinsoden fick mig att sätta groggen i vrångstrupen.

 

Utöver det har han köpt två vattenbufflar och guld (vet ej hur mycket) till svärpäronen.

 

 

 

Det är enkelt att avstyra, de får väl även gifta sig i Sverige och följa svenk tradition där brudens föräldrar ska betala hemgift till brudgummens föräldrar.

Nu tror jag att du vill skoja en fredagskväll😄, förövrigt tycker jag att sinsod och hemgift tillhör hedenhös tid men i och för sig lever ju en del byar fortfarande i den tidseran även om nästan alla har mobiler datorer motorfordon och bor i hus i stället för grottor.

Du kan ju lyckönska Sten och Flisa😉.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa faranger bosätter sig ute på landet bara för att tillfredsställa frun. 

Sen har dom så dålig pension att dom inte kan göra lite som dom själva vill och intalar sig att detta är ett underbart pensionärs liv. Långt till civiliserade butiker, restauranger, nöjen och annat gott. För att inte tala om saknaden av att träffa kompisar fysisk och umgås. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Stoneys:

Vissa faranger bosätter sig ute på landet bara för att tillfredsställa frun. 

Sen har dom så dålig pension att dom inte kan göra lite som dom själva vill och intalar sig att detta är ett underbart pensionärs liv. Långt till civiliserade butiker, restauranger, nöjen och annat gott. För att inte tala om saknaden av att träffa kompisar fysisk och umgås. 

Så är det nog ofta, finns massor av bevis på det...... sen intalar de sig att avsaknaden av sociala kontakter med folk de kan umgås med inte alls påverkar dem :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så är det nog ofta, finns massor av bevis på det...... sen intalar de sig att avsaknaden av sociala kontakter med folk de kan umgås med inte alls påverkar dem :)

Sedan går de med i ett thaiforum, berättar att de älskar livet bland risfälten och att de redan varit i storstan en gång och aldrig vill tillbaka.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru är halv thai halv japanska.

Gör saken enkelt. Tala om för svärföräldrar att i Sverige är det brudens föräldrar som betalar.

Förklara att bruden är bättre begagnad även om hon inte jobbade på en bar eller dylik då blir det extra dyrt.

Den höga utbildningen hon har kompenserade att hon inte var oskuld.

Klart. Har aldrig hört snack om sinsod mera.

Vad är det för snack om att det bli dyrt efteråt. Vi lever som vanlig och hittills ingen ringde om sjuka bufflar eller liknande.

Vi har kvar frugans lägenhet i Chiang Mai och så byggde vi hus på landet utanför stan.

Dyrt? det kan jag inte påstå.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
56 minuter sedan, skrev Stoneys:

Vissa faranger bosätter sig ute på landet bara för att tillfredsställa frun. 

Sen har dom så dålig pension att dom inte kan göra lite som dom själva vill och intalar sig att detta är ett underbart pensionärs liv. Långt till civiliserade butiker, restauranger, nöjen och annat gott. För att inte tala om saknaden av att träffa kompisar fysisk och umgås. 

Sedan finns de faranger som bosätter på landet med frun som de inte får tillfredställa utan rantar runt med en byhora till allmän beskådan.

Vad är en dålig eller bra pension? Det kan ju finnas sparade medel på konton.

Vad är långt till något eller någon?

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Bor i Thailand på heltid nu sedan 15 år, och visst är det upp till var och en hur man vill använda sina pengar, men

min åsikt är att man är en Loser om man som svensk betalar 500.000 i sinsod.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Bor i Thailand på heltid nu sedan 15 år, och visst är det upp till var och en hur man vill använda sina pengar, men

min åsikt är att man är en Loser om man som svensk betalar 500.000 i sinsod.

Hur mycket är max man ska betala för att inte vara en förlorare?

Min åsikt är att man inte alls ska betala sinsod, inte en baht!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur mycket är max man ska betala för att inte vara en förlorare?

Min åsikt är att man inte alls ska betala sinsod, inte en baht!

Precis så.

Den som redan där visar att han är en Loser kommer att få ännu hogre kostnader senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev ArneMorales:

Precis så.

Den som redan där visar att han är en Loser kommer att få ännu hogre kostnader senare.

Kostnader är nog rätt synonymt med att vara gift, oavsett vart eller hur :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Kostnader är nog rätt synonymt med att vara gift, oavsett vart eller hur :)

Visst, det finns Losers i Sverige också, dvs de som gift sig och forlorat kontrollen over sina tillgångar.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Visst, det finns Losers i Sverige också, dvs de som gift sig och forlorat kontrollen over sina tillgångar.

Nja, kostnad är inte riktigt det samma som att förlora kontrollen.

Familj med barn kostar oavsett, och eftersom barn ofta är resultatet av giftermål är det vanligt.

Jag har kostnader, troligen skulle merparten av pankisar o snålpäron på mpr kacka i byxan om de hörde månadsbudgeten.

Men 3+2 barn kostar :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
19 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, kostnad är inte riktigt det samma som att förlora kontrollen.

Familj med barn kostar oavsett, och eftersom barn ofta är resultatet av giftermål är det vanligt.

Jag har kostnader, troligen skulle merparten av pankisar o snålpäron på mpr kacka i byxan om de hörde månadsbudgeten.

Men 3+2 barn kostar :)

Enligt min mening är det väldigt stor skillnad på om du har kostnader for dina egna barn och din ThaiDarling, eller om du är en Loser och även  har kostnader for hennes släkt  eller halva byn  i Thailand.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev omarama:

Tycker det låter billigt,hur många här hade gift sig med en 25 år äldre käring för ynka 150 lök🤑

Undrar just på vilket sätt jag skulle kunna ha det mysigt med en 105 år gammal kvinna?

Det krävs nog att hon betalar en rejäl sinsond!

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina absoluta favoritdiskussioner, på forum alltså. I verkliga livet är Sinsoddiskussioner inte helt sällan början på slutet för en relation, eller början på decennier av lågfrekvent bråkande mellan hela släkter. Notera att jag pratar bara om thai-thai giftermål, jag känner inte till en endaste diskussion om sinsod där en utlänning är ena parten, förutom från forumvärlden.

 

Som alla andra traditioner så finns det givetvis en logisk anledning till att den uppstått och som alla andra traditioner som överlevt så har den anpassat sig med tiden. Traditionen säger att en kvinna efter giftermålet blir en tillgång för mannen och hans familj och då är det ju självklart att mannens familj måste ersätta kvinnans familj för deras förlorade tillgång. Så fungerar det inte längre i Bangkok och andra större städer eller mer utvecklade områden men ute på landet är resonemanget fortfarande relevant då tjejen oftast flyttar hem till killen och bidrar i jordbruk, nudelshopen eller vad det nu kan vara.

 

Vår by/stad ligger både geografiskt och ekonomiskt närmare Bangkok än Isaan men här är sinsod fortfarande blodigt allvar. Frugan har fyra yngre kusiner (som alla är våra grannar) och tillsammans har de gift sig 6 gånger. Svärmor är släktens matriark och åtminstone två giftermål har avstyrts för att sinsod kraven varit för höga eller för låga (en manlig och en kvinnlig kusin). Den yngste kusinen gifte sig förra året och det var ganska hårda förhandlingar. Det landade på 100,000 i kontanter och 20 Baht guld vilket då var ungefär 200,000 till. Tjejen säljer motorcyklar i stans största affär och har bara gymnasieutbildning och är runt 25 bast. Föräldrarna ville ha 500,000 Baht vilket inte är jättekonstigt här men ligger något i överkant. Svärmor antog att det var vårt hus som drev upp kravet något och förklarade att vi inte på något sätt sponsrar sinsoden och att killens föräldrar omöjligt kan betala mer än 100,000. När det kom fram att tjejen var på smällen sänktes snabbt kraven till 300,000 och till slut blev det 100,000 i cash och att guldet för 200,000 tillföll brudparet; ganska normalt häromkring.

 

Själv betalade jag ingen sinsod men svärmor plockade ut en rejäl sudd och visade upp. Jag hade verkligen ingen koll och vid den tiden, jag var 27, så hade jag inte i närheten av de pengar som svärmor lade upp. Vi kommer absolut inte begära någon sinsod för vår dotter men gifter hon sig med en thailändare är det inte omöjligt att pengar kommer läggas fram, om det fortfarande är praxis om 15-20 år. 

 

   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
5 timmar sedan, skrev Stoneys:

För att inte tala om saknaden av att träffa kompisar fysisk och umgås

Enligt en säker källa så är det bara sörlänningar som vill det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Atom:

om det fortfarande är praxis om 15-20 år. 

Optimist där 😉

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Soengsang said:

Optimist där 😉

Jag är tämligen liberal och uppfostrar också dottern så men jag lägger fan inte en miljon Baht om året på hennes utbildning för att hon ska gifta sig med risodlar-Somrak när hon tar studenten 😉

 

Hon har 4 år kvar här och sedan 4-5 år i USA eller Europa. Jag tror aldrig hon kommer flytta tillbaka till Thailand och utbildade kvinnor i USA eller Europa har väl redan en giftasålder på en bit över 30 och den kommer nog fortsätta flyttas framåt och snart vara runt 35 och dit har dottern 21 år så känns hyfsat realistiskt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, Atom said:

En av mina absoluta favoritdiskussioner, på forum alltså. I verkliga livet är Sinsoddiskussioner inte helt sällan början på slutet för en relation, eller början på decennier av lågfrekvent bråkande mellan hela släkter. Notera att jag pratar bara om thai-thai giftermål, jag känner inte till en endaste diskussion om sinsod där en utlänning är ena parten, förutom från forumvärlden.

 

Som alla andra traditioner så finns det givetvis en logisk anledning till att den uppstått och som alla andra traditioner som överlevt så har den anpassat sig med tiden. Traditionen säger att en kvinna efter giftermålet blir en tillgång för mannen och hans familj och då är det ju självklart att mannens familj måste ersätta kvinnans familj för deras förlorade tillgång. Så fungerar det inte längre i Bangkok och andra större städer eller mer utvecklade områden men ute på landet är resonemanget fortfarande relevant då tjejen oftast flyttar hem till killen och bidrar i jordbruk, nudelshopen eller vad det nu kan vara.

 

Vår by/stad ligger både geografiskt och ekonomiskt närmare Bangkok än Isaan men här är sinsod fortfarande blodigt allvar. Frugan har fyra yngre kusiner (som alla är våra grannar) och tillsammans har de gift sig 6 gånger. Svärmor är släktens matriark och åtminstone två giftermål har avstyrts för att sinsod kraven varit för höga eller för låga (en manlig och en kvinnlig kusin). Den yngste kusinen gifte sig förra året och det var ganska hårda förhandlingar. Det landade på 100,000 i kontanter och 20 Baht guld vilket då var ungefär 200,000 till. Tjejen säljer motorcyklar i stans största affär och har bara gymnasieutbildning och är runt 25 bast. Föräldrarna ville ha 500,000 Baht vilket inte är jättekonstigt här men ligger något i överkant. Svärmor antog att det var vårt hus som drev upp kravet något och förklarade att vi inte på något sätt sponsrar sinsoden och att killens föräldrar omöjligt kan betala mer än 100,000. När det kom fram att tjejen var på smällen sänktes snabbt kraven till 300,000 och till slut blev det 100,000 i cash och att guldet för 200,000 tillföll brudparet; ganska normalt häromkring.

 

Själv betalade jag ingen sinsod men svärmor plockade ut en rejäl sudd och visade upp. Jag hade verkligen ingen koll och vid den tiden, jag var 27, så hade jag inte i närheten av de pengar som svärmor lade upp. Vi kommer absolut inte begära någon sinsod för vår dotter men gifter hon sig med en thailändare är det inte omöjligt att pengar kommer läggas fram, om det fortfarande är praxis om 15-20 år. 

 

   

Kommer säkert att finnas kvar om en Thailänsk sed, men det blir nog allt färre falanger som gifter sig med Thailändskor i framtiden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...