Jump to content
IGNORERAD

Sinsod på 500 000 Baht?


ReKa

Recommended Posts

9 timmar sedan, skrev Atom:

Eftersom vi snackar i faktor 5 så säger jag 50 miljoner Baht, i dagens penningvärde, för vår dotter. 
 

Jag tycker sinsod är skit så vi kommer givetvis inte kräva någon betalning men jag hoppas verkligen att hon inte kommer gifta sig med någon som skulle tycka att 50 miljoner Baht vore ett problem om det var vad vi frågade efter. Jag menar, när hon är i den åldern så kommer vi ha lagt runt 30 miljoner Baht bara på hennes utbildning så är hon inte värd 50 miljoner så kunde vi ju lika gärna köpt en indexfond och skickat henne till tempelskolan 😉

Ajdå, har svårt att bestämma ett pris på min dotter, men då hon är ovärderlig för mig så låter 50 miljoner baht alldeles för lite trots att hon inte besitter någon lyxskola i Bangkok, nu bor du ju inte i Sverige, men vad tycker du om uttrycket "allas lika värde" som är ett känt uttryck i Sverige?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    19

  • ArneMorales

    10

  • Soengsang

    9

  • ReKa

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

conservator
8 timmar sedan, skrev Atom:

Själv drar jag gränsen vid Hallandsåsen; mest bara skit som är födda söderöver. Och dessutom Klarälven norrut; därefter är det mest inavel. Vi är en liten exklusiv enklav som borde klonas medans resten rensades ut.

Vi söder om hallandsåsen går ju inte och drömmer om Tibrotöser heller direkt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
5 timmar sedan, skrev SatanG:

Nu är det ju naturligtvis inte bara ekonomi man ska väga in i hur lyckat ett förhållande är utan det är ju mycket mer än så.

Men det är för mig obegripligt hur t.ex. Arne M med 15 års boende i Thailand har undgått att se att det finns framgångsrika thailändskor som faktisk är både utbildade, uppdaterade, mycket välbetalda samt är intresserade av faranger och riktigt skarpa. Tiden när svenskar var rika ligger bakom oss men många av oss tror fortfarande vi alltid kan klassas som rika, och det stämmer naturligtvis i många fall, men bland frugan och hennes kollegor finns det nog få som inte har åtminstone 6-siffrigt netto och av vissa svenskar är man klassad som loser om man lägger upp en smula sinsod.

Men självklart ser bilden olika ut om man jämför Bkk med landsbygd samt privat och statliga sektor.

 

/ SatanG 

 

OK skall forsoka ge en kort forklaring.

 

Tråden handlar om en svensk som tar alla sina besparingar, och ett lån därtill, for att hans thaidarling vill visa sin omgivning att hon gift sig, dvs sålt sig, for 500.000 baht.

Jag skulle aldrig ställa upp på en sådan show, och har aldrig varit intresserad av kvinnor som som anser denna show viktig.

Likaså showen att man måste kopa den senaste modellen av pickup for 1,2 miljoner, trots att jag utan problem kan lägga upp detta belopp.

For oss svenskar, som slutat arbeta och bosatt oss i Thailand, är våra besparingar vår grundtrygghet  for framtiden här.

Att  välja en livspartner som kräver ``Show money`` ?

Då är man enligt min mening en loser, oavsett om du eller darlingen är välutbildad, ekonomiskt framgångsrik, eller har 6 siffrig formogenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT ev men min dåvarande Thai flickvän (ej gifta) hade en Restaurang med Bar I Chiang Mai mellan  2006 / 11 ungefär.

Under den tiden hade vi en väldigt duktig Thai dam runt 55 år anställd.

En dag ville hon sluta varför ? Jo hennes dotter hade träffat en Engelsman som hon skulle gifta sig med och flytta till UK då ansåg hon att jobba behövde hon inte mer....hennes dotter  hmm " hade ju Falang" hmm

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, SatanG said:

Min åsikt är snarare att man är en loser om man som svensk inte klarar lägga upp 500k tillfälligt på en show om det är viktigt för den man tänker dela resten av livet med. Sen beror det naturligtvis inte bara på ens egna ekonomi utan även på vad tjejen kan "bring to the table" om man säger så. En outbildad frånskild tvåbarnsmamma som jobbar farang kanske inte bör läggas på den nivån men, tro det eller ej, en del thailändskor har bra jobb som ger långt mer än svenska normallöner.

Som Atom försökt förklara, om jag tolkar han rätt, så är det inte summan som avgör om man har blivit blåst eller inte. Av de summorna på sinsod jag hört så brukar alltid faranger ligga bland de lägsta men förklaringen till det borde nog de flesta förstå. 

 

/ SatanG  

Precis. Antingen är man av princip helt emot sinsod och då är ju givetvis 500 Baht lika fel som 500,000 Baht. 

 

Om man accepterar att betala sinsod så går det heller inte att säga att en viss summa är fel medans en annan är rätt. Ser man på startinlägget (och antar att det är korrekt) så skulle 500,000 vara för högt om hon gifter sig med en jämnårig kille. Om det är allmänt känt i trakten att hon jobbat inom sexindustrin så blir det nog ingen sinsod alls men tror folk att hon jobbat i restaurang så skulle jag tro att en sinsod skulle hamna på runt 100,000. Om den lokale byggherren på 52 år vill ta henne som "officiell mianoi" så tycker jag dock 500,000 låter helt rimligt och den typen av arrangemang är inte alls ovanliga så varför skulle en svensk 50-åring betala mindre?

 

Man kan absolut se snubben i startinlägget som en loser men det baserat på att han betalat med pengar han inte har, inte generellt sett för att han lagt upp 500,000. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det är många som skriver 5 miljoner nu.

Ska nog omvärdera dottern.

 

Minst 6 miljoner är nya budet.

Skit också jag hade precis skrapat ihop 5 mille ja ja ja får väl köpa öl istället då 😇

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Nej. Jag anser att alla som betalar sinsod har forlorat dessa pengar,

och den som betalt 5 miljoner har forlorat 5 miljoner oavsett hur rik han är.

 

Kan aldrig vara en investering, utan en kostnad, att kopa en kvinna.

 

Så länge du har kvar kvinnan så är det bara en utgift och ingen faktisk kostnad. 
Hos en prostituerad är det en kostnad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Bananen said:

Ajdå, har svårt att bestämma ett pris på min dotter, men då hon är ovärderlig för mig så låter 50 miljoner baht alldeles för lite trots att hon inte besitter någon lyxskola i Bangkok, nu bor du ju inte i Sverige, men vad tycker du om uttrycket "allas lika värde" som är ett känt uttryck i Sverige?

Ska jag sälja min dotter så är tveklöst 50 miljoner Baht alldeles för lite men så är även 50 miljoner USD eller något annat pris.

 

Som jag skrivit tidigare så kommer vi inte begära någon sinsod alls, undantaget om hon gifter sig med en thailändare men då enbart för att visa upp. För mer traditionella personer så beräknas dock sinsodvärdet på en dotter till stor del på utbildningskostnader föräldrarna haft för henne så det finns nog en hel del föräldrar runtom i Thailand som för bok på terminsavgifter och tuitors för att senare kunna motivera "priset".

 

Jag tror på allas lika värde när det handlar om brott och straff, rätt till sjukvård och skola etc. Jag är faktiskt så gammaldags att jag tycker att skola och sjukvård ska skötas av staten och att alla ska få samma möjligheter. Så fungerar det givetvis inte i Thailand, och allt mindre även i Sverige.

 

I arbetslivet är alla givetvis inte lika mycket värda. Vissa är intelligentare, jobbar hårdare eller besitter någon unik kunskap och värderas därför högre, dvs tjänar mer pengar. Och det är givetvis rätt. Personligen värderar jag inte heller personer lika. Jag gillar vissa jobbarkompisar, grannar och även MPR-medlemmar mer än andra och därmed har de också ett högre värde för mig.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
8 timmar sedan, skrev SatanG:

Bra jobbat, grattis till den biten.

Nu är det ju naturligtvis inte bara ekonomi man ska väga in i hur lyckat ett förhållande är utan det är ju mycket mer än så.

Men det är för mig obegripligt hur t.ex. Arne M med 15 års boende i Thailand har undgått att se att det finns framgångsrika thailändskor som faktisk är både utbildade, uppdaterade, mycket välbetalda samt är intresserade av faranger och riktigt skarpa. Tiden när svenskar var rika ligger bakom oss men många av oss tror fortfarande vi alltid kan klassas som rika, och det stämmer naturligtvis i många fall, men bland frugan och hennes kollegor finns det nog få som inte har åtminstone 6-siffrigt netto och av vissa svenskar är man klassad som loser om man lägger upp en smula sinsod.

Men självklart ser bilden olika ut om man jämför Bkk med landsbygd samt privat och statliga sektor.

 

/ SatanG 

 

Vad man ser beror nog ofta på vilken samhällsklass man själv kommer från eller har jobbat sig upp till. 
 

Svunna tider då Sverige var ”världens rikaste land”, hade världens bästa skola, världens bästa sjukvård och allt var bara som livet i en saga. 
Vi är tragiskt nog så indoktrinerade så att vi fortfarande lever i den devisen. 
Norrbaggarna är nästan värre än svenskarna på den punkten, men då med tanken att Norge har världens högsta löner, är världens dyraste land och så tror dom stenhårt på att dom har världens högsta skatt. Inget av dessa tre påståenden stämmer, vilket vi alla vet. Dock så surrar det mantrat i deras (och våra) huvuden konstant. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
21 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Så länge du har kvar kvinnan så är det bara en utgift och ingen faktisk kostnad. 
Hos en prostituerad är det en kostnad. 

Lite svårt med periodiseringen med ``show money``  kvinnor, så jag rekomenderar att kostnadsfora utgifterna  direkt.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Lite svårt med periodiseringen med ``show money``  kvinnor, så jag rekomenderar att kostnadsfora utgifterna  direkt.

Nedu, det är ingen direktavskrivning på fruntimmer. Sinsoden skrivs av under hela förhållandet, likaså gör värdet. 

 

Värdet sjunker årligen för att någonstans vid 50 års ålder vara noll. 

 

Då är det dags att förkasta den förverkade och avskrivna inventarien och ersätta med en ny, yngre och förbättrad modell. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Vad man ser beror nog ofta på vilken samhällsklass man själv kommer från eller har jobbat sig upp till. 
 

Svunna tider då Sverige var ”världens rikaste land”, hade världens bästa skola, världens bästa sjukvård och allt var bara som livet i en saga. 
Vi är tragiskt nog så indoktrinerade så att vi fortfarande lever i den devisen. 
Norrbaggarna är nästan värre än svenskarna på den punkten, men då med tanken att Norge har världens högsta löner, är världens dyraste land och så tror dom stenhårt på att dom har världens högsta skatt. Inget av dessa tre påståenden stämmer, vilket vi alla vet. Dock så surrar det mantrat i deras (och våra) huvuden konstant. 

 

Kanske inte riktigt sant för mig andrejs.. Tar det en annan dag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Nakhon:

Kanske inte riktigt sant för mig andrejs.. Tar det en annan dag 🙂

Nej, det stämmer ju inte alltid och därav ordet ”oftast”. 
Om alla mina vänner är narkomaner, så är det stor risk att även jag är en narkoman. 
Om mina vänner tillhör top10 på Forbes lista för förmögna personer så är det nog stor chans att jag åtminstone hör till top500. 
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 timmar sedan, skrev samet:

Nedu, det är ingen direktavskrivning på fruntimmer. Sinsoden skrivs av under hela förhållandet, likaså gör värdet. 

 

Värdet sjunker årligen för att någonstans vid 50 års ålder vara noll. 

 

Då är det dags att förkasta den förverkade och avskrivna inventarien och ersätta med en ny, yngre och förbättrad modell. 

Helt logiskt borde man kunna byta en på 50 år mot två 25-åringar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 5/16/2020 at 2:31 AM, ReKa said:

500 000 baht, så det är väl ca 100 000 sek. Nejdå, han har inte tömt kontot. Det var nämligen tomt sedan innan, men banken "Seven Day" var schyssta att låna ut runt 100 laxar som han omedelbums kunde ge svärföräldrarna.

 

Suck, önskar att han tillhörde 10-miljonersklubben här på Mpr så jag kunde släppa det hela.

Gubben har ju i alla fall "a good heart" och blir säkert populär ett litet tag.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar vad med inlägg! Men när jag fick förklarat att 500 000 Bt är 150 000 sek, och inte 100 000 sek så fattar t.o.m. jag att det var orimligt högt.

Hade inte ens behövas starta den här tråden.

 

Undrar förresten vad en sinsod mellan två medelklass-thaiare ligger på. Gissar på en tiodel av beloppet ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Gubben har ju i alla fall "a good heart" och blir säkert populär ett litet tag.

 

Och dessutom är han "very handsome man". Åtminstone enligt hans mor och frugan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev ReKa:

Jäklar vad med inlägg! Men när jag fick förklarat att 500 000 Bt är 150 000 sek, och inte 100 000 sek så fattar t.o.m. jag att det var orimligt högt.

Hade inte ens behövas starta den här tråden.

 

Undrar förresten vad en sinsod mellan två medelklass-thaiare ligger på. Gissar på en tiodel av beloppet ovan.

Är faktiskt rätt högt, ofta flera 100k, lite beroende på utbildning osv. man blir mörkrädd ibland när man hör vad de lägger upp.

Men tydligen oftast bara ”uppvisning” av pengar och guld.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 timmar sedan, skrev ArneMorales:

``show money`` 

Är inte det när man får tillbaka pengarna efter giftemålet?

Då är det ju nästan gratis ju 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
28 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Är inte det när man får tillbaka pengarna efter giftemålet?

Då är det ju nästan gratis ju 😉

Har hort talas om att detta forekommer  bland  `` de smarta``,  främst  i Bangkok.

Att bara  visa upp brudens pris for omgivningen, kan det vara ett sätt att hävda sig?

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
19 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Har hort talas om att detta forekommer  bland  `` de smarta``,  främst  i Bangkok.

Att bara  visa upp brudens pris for omgivningen, kan det vara ett sätt att hävda sig?

 

 

 

Snarare "att inte tappa ansiktet"

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ReKa:

Jäklar vad med inlägg! Men när jag fick förklarat att 500 000 Bt är 150 000 sek, och inte 100 000 sek så fattar t.o.m. jag att det var orimligt högt.

Hade inte ens behövas starta den här tråden.

 

Undrar förresten vad en sinsod mellan två medelklass-thaiare ligger på. Gissar på en tiodel av beloppet ovan.

Skulle gissa mellan 500k-1 mille vanligtvis men finns nog alla möjliga varianter.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, ReKa said:

Jäklar vad med inlägg! Men när jag fick förklarat att 500 000 Bt är 150 000 sek, och inte 100 000 sek så fattar t.o.m. jag att det var orimligt högt.

Hade inte ens behövas starta den här tråden.

 

Undrar förresten vad en sinsod mellan två medelklass-thaiare ligger på. Gissar på en tiodel av beloppet ovan.

Vi får nog skilja på "Medelklass-Thai" och "Medel-Thai". Medel-Thai är relativt fattig och tjänar kanske 15,000 Baht i månaden medan en Medelklass-Thai kan vara rätt tät med löner en bra bit över 100,000 i månaden.

 

Jag har varit på många Medel-Thai bröllop här i byn och det ligger oftast anständiga mängder guld och cash till beskådan; inte sällan uppemot 500,000 Baht. I de fallen jag verkligen vet vad de betalat så ligger nog snittet på runt 200,000 och resten är bara skådebröd. Av de 200,000 så går kanske hälften till brudparet och en fjärdedel till att betala kalaset.

 

Bland Medelklass-Thai så tycker jag att det blir allt vanligare att det inte är någon sinsod alls (åtminstone i Bkk) eller att det bara visas upp. Skulle det vara sinsod så är nog numera 500,000 en absolut miniminivå och det kan gå upp till många miljoner. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland dotterns kusiner (medelthai) är det flera som inte gifter sig pga sinsod. Detta är uppe i Pitsanulok. I de fallen så har det rört sig om mellan 100k till 300-400k. Är ju svårt att säga vad de skulle gott till.

 

En av hennes kusiner hade inte pengar, men bruden i det här fallet tog fram en miljon. Hon köpte en del guld också. De bor i Bangkok men hon är från södra Thailand. Föräldrarna äger stora marker med kokospalmer, gummiplantage mm. Så det är dom som tagit fram pengarna. Bröllopet hölls där nere. Jag hade hoppats vara med, men hade inte tid när det begav sig. En fantastisk tjej, jag tror inte hon bryr sig om guldet eller sinsoden, men gick med på det för föräldrarnas skull. Han är helt ansvarslös obekymrad om allt. Hon har fått ordning på honom, hur länge det räcker efter giftermålet återstår väl att se. Hon jobbar minst 150%. Han jobbar nog 100% men festar nog upp en hel del med pengarna hon drar in plus de han drar in. När hon har tid har de roligt tillsammans. 

 

Bland bekanta så hör man ofta att de inte gifter sig för sinsodens skull. Ett riktigt otyg kan man gott påstå.

En kusin är tjej hon fick 100k + guld. Hennes föräldrar fixade mat od till bröllopet, vet ej vem som betalade det. Men jag tror att det var brudgummens föräldrar. De 100 000 tog hennes föräldrar.

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...