Jump to content
IGNORERAD

Thailands investering!


b-tung

Hur mycket pengar har du investerat i Thailand  

78 röster

  1. 1. Sjuka bufflar och finfina risfält!

    • 0-100tkr
      32
    • 100-500tkr
      17
    • 500-1000tkr
      10
    • Mer än en mille
      19


Recommended Posts

Personligen så har jag och svågern stöttat en bar på Koh Chang med totalt 30tkr

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • b-tung

    3

  • JohanR

    3

  • Soengsang

    2

  • HuaHindinnge

    2

Mest aktiva i denna tråd

Vet att många är boende i Thailand och har investerat mycket mer än vad många som har sitt boende i Sverige har gjort. Men det kan vara kul om man får en överblick om hur ni har investerat i Thailand. Måste också passa på att vara lite dryg, BTT du behöver inte bry dig i att rösta, för man måste ha varit i Thailand på riktigt för att kunna svara!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Om det räknas på det man spenderat i barerna så vill jag helst inte räkna efter!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ju fel person att klaga på en omröstning då jag precis klagat på de som klagar på mina omröstningar, men här anser jag mig nog ha en poäng. "Hur mycket har du investerat i Thailand" och "Sjuka bufflar och finfina risfält" är en fråga och ett påstående som inte riktigt hör ihop. Efter över 20 år boendes i Thailand med hus, condo och bilar så är investeringen givetvis långt över 1 miljon men om det skulle gälla investeringen i "sjuka bufflar och finfina risfält" så är svaret 0. Äh, vad fan, jag klickade i "mer än en mille"; känns coolast så. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev b-tung:

Vet att många är boende i Thailand och har investerat mycket mer än vad många som har sitt boende i Sverige har gjort. Men det kan vara kul om man får en överblick om hur ni har investerat i Thailand. Måste också passa på att vara lite dryg, BTT du behöver inte bry dig i att rösta, för man måste ha varit i Thailand på riktigt för att kunna svara!

Jag har väl inte investerat så mycket, Ok hjälpt min fru med huset, farmen så hon får ett bra boende när jag blir en jordgubbe

O läste boende i Thailand det är jag inte och kommer inte att bli även om jag trivs jätte bra i byn och vårt hem och med 

thaimänniskorna, saknar några när man inte är där men bo där, ska väl alldrig säga alldrig men nu vill jag bo där jag bor

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Atom:

Nu är jag ju fel person att klaga på en omröstning då jag precis klagat på de som klagar på mina omröstningar, men här anser jag mig nog ha en poäng. "Hur mycket har du investerat i Thailand" och "Sjuka bufflar och finfina risfält" är en fråga och ett påstående som inte riktigt hör ihop. Efter över 20 år boendes i Thailand med hus, condo och bilar så är investeringen givetvis långt över 1 miljon men om det skulle gälla investeringen i "sjuka bufflar och finfina risfält" så är svaret 0. Äh, vad fan, jag klickade i "mer än en mille"; känns coolast så. 

 

Självklart, en mille räcker ju inte ens till momsen/år :-)

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, SatanG said:

 

Självklart, en mille räcker ju inte ens till momsen/år :-)

 

/ SatanG 

Inte om de hade 24% men nu har de ju bara 7% så det räcker allt, särskilt som det mesta jag köper inte är momsbelagt 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

Inte om de hade 24% men nu har de ju bara 7% så det räcker allt, särskilt som det mesta jag köper inte är momsbelagt 😉

 

Rätt tänkt där, man ska undvika moms, skatter och andra dumheter i största möjliga mån :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev SatanG:

 

Rätt tänkt där, man ska undvika moms, skatter och andra dumheter i största möjliga mån :-)

 

/ SatanG

Helt rätt men man ska utnytja alla rättigheter som finns som moms ,skatter och andra dumheter betalar

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Bästa investering jag gjort i mitt liv då vi flyttade, SEK har sjunkit och THB gått upp......

Jag har nästan inte rört en fena, och ca 30-35% upp :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Bästa investering jag gjort i mitt liv då vi flyttade, SEK har sjunkit och THB gått upp......

Jag har nästan inte rört en fena, och ca 30-35% upp :)

Vilken valuta får du din lön i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Än så länge har vi (jag och hustrun) investerat ca 100 tkr i en markplätt och fyllt på den två gånger. Räknar väl med ca 500 tkr när huset är byggt. Slantar som spenderas under våra semesterresor räknar jag så klart inte som en investering och inte heller de slantar vi bidraget med till hustruns dotters universitetsutbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev b-tung:

Personligen så har jag och svågern stöttat en bar på Koh Chang med totalt 30tkr

Får ni någon avkastning på de pengarna? Annars är det väl knappast en investering utan en gåva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
3 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Vilken valuta får du din lön i?

Flyttade besparingar 2012, där tjänade jag det mesta....

 

Har grundlön i EUR och bonus i SEK.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

0:- i Bufflar å risfält.

Men en j-v massa pengar i hus,bilar mc + betalt skola för 2st tjejer 1 klar en kvar i skolan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sponsrat ett inköp av en ambulans i Bangkok, utöver det har jag inte behövt donera något till släkt & familj då de har jobb bostad och inte har dyra risfält med sjuka oxar eller trasiga traktorer som behöver dyr "omsorg".

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tekkor:

Sponsrat ett inköp av en ambulans i Bangkok, utöver det har jag inte behövt donera något till släkt & familj då de har jobb bostad och inte har dyra risfält med sjuka oxar eller trasiga traktorer som behöver dyr "omsorg".

Trasiga oxar och sjuka traktorer, det är nog lite av min dröm här i Thailand på något vis. Inser att jag räknar fel, men hoppas det går vägen ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest JJC

För ca 25 år sedan investerade jag 100000 kronor i teak plantor i Thailand.

Snart ska träden sågas. Kärnsund betalar ca 20- 25 tusen kronor per kubik meter beroende på kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

 

I bilar, motorcyklar en hel del pengar.. Men detta är ingen investering, förlorar värde varje gång jag startar dom. 

 

Däremot en hel del i utbildning för barnen som dom med all säkerhet kommer att betala tillbaka den dagen dom börjar jobba, eller kanske inte?!?

 

Sen lite markinköp uppe i Sakon Nakhon som får ses som en investering, som jag........................

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

 

PS. Grannfrun hann tillbaka hem innan utegångsförbudet. 

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälpte svärfar med handpenningen på en traktor för några år sen, tror det var ca 100 000 Baht, han la en slant utöver det han också. Han skulle tjäna massa pengar, men har nog i bästa fall blivit plus minus noll. Jag gjorde det väldigt klart att jag ser detta som hjälp till en investering så att svärfar skulle kunna bevisa att han kan tjäna pengar bara han fick hjälp att komma igång. Men som så ofta så överskattar Thai hur lätt det är att tjäna pengar och man underskattar risken för konkurrens. Kunder hade inga pengar, skulle betala sen, vilket så klart alltid ledde till problem eftersom de inte hade cash sen heller och fler i byn skaffade också traktor så plötsligt så var han inte ensam om att kunna erbjuda sina tjänster. Avbetalningen på trakorn skulle skötas så ibland får min tjej skjuta till pengar (hennes pengar givetvis). Jag bryr mig inte, känns bra att jag drog mitt strå till stacken och gav honom en chans, sen att det inte blev som han drömde om kan jag inte göra något åt.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Vi investerar inte, vi spenderar.
Att man investerar betyder att man sätter upp det investerade beloppet som en tillgång i sin balansräkning.
Hur mycket av det farangen har investerat i risfält, hus, restauranger, barer, traktorer, bilar, bufflar och allt annat kan han sätta upp i sin egen balansräkning? Noll Baht.

 

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
13 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Vi investerar inte, vi spenderar.
Att man investerar betyder att man sätter upp det investerade beloppet som en tillgång i sin balansräkning.
Hur mycket av det farangen har investerat i risfält, hus, restauranger, barer, traktorer, bilar, bufflar och allt annat kan han sätta upp i sin egen balansräkning? Noll Baht.

 

Det är bara en kostnad i sin egen resultaträkning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Vi investerar inte, vi spenderar.
Att man investerar betyder att man sätter upp det investerade beloppet som en tillgång i sin balansräkning.
Hur mycket av det farangen har investerat i risfält, hus, restauranger, barer, traktorer, bilar, bufflar och allt annat kan han sätta upp i sin egen balansräkning? Noll Baht.

 

Ett hus, mark mm går ju att sälja och kan ju rent av öka i värde så det är väl helt ok också för en farang att sätta upp i sin "balansräkning".

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Swippe said:

Hjälpte svärfar med handpenningen på en traktor för några år sen, tror det var ca 100 000 Baht, han la en slant utöver det han också. Han skulle tjäna massa pengar, men har nog i bästa fall blivit plus minus noll. Jag gjorde det väldigt klart att jag ser detta som hjälp till en investering så att svärfar skulle kunna bevisa att han kan tjäna pengar bara han fick hjälp att komma igång. Men som så ofta så överskattar Thai hur lätt det är att tjäna pengar och man underskattar risken för konkurrens. Kunder hade inga pengar, skulle betala sen, vilket så klart alltid ledde till problem eftersom de inte hade cash sen heller och fler i byn skaffade också traktor så plötsligt så var han inte ensam om att kunna erbjuda sina tjänster. Avbetalningen på trakorn skulle skötas så ibland får min tjej skjuta till pengar (hennes pengar givetvis). Jag bryr mig inte, känns bra att jag drog mitt strå till stacken och gav honom en chans, sen att det inte blev som han drömde om kan jag inte göra något åt.

Fel tråd... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev JohanR:

Får ni någon avkastning på de pengarna? Annars är det väl knappast en investering utan en gåva.

Svågern brejakade med gumman i fråga, så det blev bara en nollavkastning ;)

 

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...