Jump to content
IGNORERAD

Tips Vid Köp Av Iphone.


honken

Recommended Posts

Nästa vecka kommer den och jag har semester...Gott.

Kom hem från Thailand i maj och funderade på att byta till en apple 3G 32 GB men tänkte att den funnits en tid på marknaden och det snart borde komma något nytt, och det gör det, nästa vecka :drinks:

Ställ dig i kön... bakom mig och fru Chang ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 763
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    71

  • GammalDansken

    50

  • korp

    41

  • peerhan

    31

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Toprunner

Nä varför skulle det blir det?

Det enda du märker av mulit-tasking är när man trycker på home knappen 2ggr så kommer dom program som ligger i bakgrunden upp som en meny.

Jag har använt telefon med multi-tasking de senaste 2 åren och användbarheten ökar rejält med det men jag ser inte hur användarvänligheten som nu var ledordet för Apple skulle öka? Det kräver ju att mer eftertanke och att man vet vad man gör för att inte låsa arbetsminnet med för många öppna program. Min fru får såna problem ibland med sin telefon (vi kör samma) och förstår inte alltid vad som händer. Men iPhone har säkert en genial lösning för det, kanske en begränsning av antal öppna appar till 2??

Vad gäller användbarhet för min egen del är samtliga telefoner med pek-skärm uteslutet. Min tumme är för stor så det går inte att använda pekskärms-telefon med bara en hand vilket jag gör då jag kör bil t.ex.

Att fruntimmer och andra småväxta gillar att sitta och pilla med båda händer eller en pek-pinne kan jag förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag har använt telefon med multi-tasking de senaste 2 åren och användbarheten ökar rejält med det men jag ser inte hur användarvänligheten som nu var ledordet för Apple skulle öka? Det kräver ju att mer eftertanke och att man vet vad man gör för att inte låsa arbetsminnet med för många öppna program. Min fru får såna problem ibland med sin telefon (vi kör samma) och förstår inte alltid vad som händer. Men iPhone har säkert en genial lösning för det, kanske en begränsning av antal öppna appar till 2??

Vad gäller användbarhet för min egen del är samtliga telefoner med pek-skärm uteslutet. Min tumme är för stor så det går inte att använda pekskärms-telefon med bara en hand vilket jag gör då jag kör bil t.ex.

Att fruntimmer och andra småväxta gillar att sitta och pilla med båda händer eller en pek-pinne kan jag förstå.

Jag ser på ditt svar att du tydligt inte vet hur iOS4 multi-tasking fungerar.

Läs här så får du veta mer.

Just nu så har jag har 32 program som ligger i bakgrunden och telefonen är INTE seg på nått sätt.

Det är väl inte telefonens fel att du har stora tummar...vilket löjligt argument :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Jag ser på ditt svar att du tydligt inte vet hur iOS4 multi-tasking fungerar.

Läs här så får du veta mer.

Just nu så har jag har 32 program som ligger i bakgrunden och telefonen är INTE seg på nått sätt.

Det är väl inte telefonens fel att du har stora tummar...vilket löjligt argument :whistle:

Multi-tasking för mig innebär att ett program arbetar medan jag jobbar i ett annat, du ligger ju bara ett "bokmärke" i ett när du växlar till ett annat. Nån sorts semi-multi-tasking alltså. Det går alltså fortfarande inte att köra flera program samtidigt. Det innebär kanske fortsatt användarvänlighet men inte högre användbarhet. Jag ser dock att vissa funktioner går att köra samtidigt... så en viss förbättring är det.

Varför skulle det vara ett löjligt argument.. det gör ju att den faller utanför min användbarhet samt mitt intresse som första kriterie och det gällde inte iPhone specifikt utan pekskärmstelefoner generellt (som jag skrev)? Det var väl användbarhet som vi pratar om och det ska väl gälla generellt annars bör man väl ange en målgrupp. Jag tror inte du skulle titta på storlek 41 hyllan om du har 44 och ska köpa skor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Inte jag eller Apple har påstått att iOS4 mulit-tasking är det till 100% men det gör inte deras funktion sämre på nått sätt.

Deras metod gör att all processorkraft går till det program du för närvarande har öppet.

Sen hur andra telefoner gör är ointressant för den metod som iPhone har är optimerat efter dess förutsättningar.

Jag pratade om användarvänlighet.

Det är ett löjligt argument för vem köper en sak som du vet på förväg att du inte kan använda och sen klaga på att den inte är användarvänlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ruggigt bra siffror från Apple i kvartalsrapporten

3,47 miljoner sålda Macar (+ 33 procent)

8,4 miljoner sålda iPhones (+ 61 procent)

3,27 miljoner sålda iPadar

Vinsten för kvartalet hamnade på 3,25 miljarder dollar (motsvarande 23,9 miljarder kronor), vilket är en ökning med 77,5 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året.

Hela artikeln

Jag köpte aktier i Apple under IT-bubblan som jag såklart sålde igen när allt kraschade. :whistle:

Så jag säger bara: Grattis Herr Chang!! :dance1:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Inte jag eller Apple har påstått att iOS4 mulit-tasking är det till 100% men det gör inte deras funktion sämre på nått sätt.

Deras metod gör att all processorkraft går till det program du för närvarande har öppet.

Sen hur andra telefoner gör är ointressant för den metod som iPhone har är optimerat efter dess förutsättningar.

Jag pratade om användarvänlighet.

Det är ett löjligt argument för vem köper en sak som du vet på förväg att du inte kan använda och sen klaga på att den inte är användarvänlig.

När man höll på med Amiga runt början på -90 och MS gjorde inträde på banan gick tongångarna ganska lika. Kul att se hur allt går igen :-) ! Det tog ju MS ett antal år att klara multitask... kanske Apple når dit med iPhone en dag. Hela ideen med multitask är ju att du kan lägga tidskrävande jobb åt sidan och låta dem jobba i bakgrunden för göra annat under tiden, det går liksom inte om du pausar... det blir ingen tidsvinst och användbarheten är alltså mindre.

Det är väl ännu löjligare att hävda att det är ett under av användarvänlighet "Som du säger...användar vänligt är ledordet för Apple" då man utesluter grupper som inte passar med pekskärmar !! Du kan möjligen hävda att den är användarvänlig för de som gillar/passar med pekskärmar. Min 80 åriga farsa skulle inte ens kunna ringa med den trots sina betydligt mindre fingrar och bra syn. En vanlig knapptelefon klarar han.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man höll på med Amiga runt början på -90 och MS gjorde inträde på banan gick tongångarna ganska lika. Kul att se hur allt går igen :-) ! Det tog ju MS ett antal år att klara multitask... kanske Apple når dit med iPhone en dag. Hela ideen med multitask är ju att du kan lägga tidskrävande jobb åt sidan och låta dem jobba i bakgrunden för göra annat under tiden, det går liksom inte om du pausar... det blir ingen tidsvinst och användbarheten är alltså mindre.

Det är väl ännu löjligare att hävda att det är ett under av användarvänlighet "Som du säger...användar vänligt är ledordet för Apple" då man utesluter grupper som inte passar med pekskärmar !! Du kan möjligen hävda att den är användarvänlig för de som gillar/passar med pekskärmar. Min 80 åriga farsa skulle inte ens kunna ringa med den trots sina betydligt mindre fingrar och bra syn. En vanlig knapptelefon klarar han.

Jag har inga problem att hantera min iPhone med tummen och en hand.

Sen är jag ganska säker på att din Pappa hur lätt som helst skulle kunna ringa med en iPhone, det är ju betydligt enklare än knapptelefonerna!!

Svara nu ärligt, har du ens testat en iPhone??

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Jag har inga problem att hantera min iPhone med tummen och en hand.

Sen är jag ganska säker på att din Pappa hur lätt som helst skulle kunna ringa med en iPhone, det är ju betydligt enklare än knapptelefonerna!!

Svara nu ärligt, har du ens testat en iPhone??

/ Joe

Jo.. som du kan se i tråden .. men väldigt långt bak.. så slängde jag en som vi hittade på en marknad i Thailand för något år sen.

Min dotter kan hantera sin Samsung pekskärm med en hand även då hon kör bil... men inte jag... inte en chans. Möjligen om den sitter/ligger på fast underlag. Min knappis kan jag köra enbart i handen.

Angående farsan.. du bör inte slå vad hur säker du än är... det är jag helt säker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frun hittade en Iphone på en marknad i somras och gav mig i uppgift att skaffa en laddkabel till den. Det visade sig vara en grannlaga uppgift och jag la ner projektet efter att ha upptäckt hur komplicerad en dylik produkt är. Man blir ju skinnad av tillbehören oavsett hur billig själva telefonen och dess mjukvaror är.

Det värsta jag fann var att man tydligen inte kan byta upp sig från en fordonsmonterad Iphone till nyare modell,,, utan att byta allt kopplat till telefonen (pga av laddningssystemet)... eller byta till nyare bil. Vad jag förstår är fordonsmonterade Ipods lika illa ute.

Så länge tillverkaren håller på att larva sig med så enkla saker som laddare... håller jag mig ... låååååångt borta från dem.

hmm, så dina slutsatser om iPhone ar alltså grundade på att du inte kunde hitta en laddare till den??

Du har aldrig testat att ringa med en, eller att köra appar i den??

Då undrar jag verkligen hur du kan säga att iPhone är så dålig... :whistle: Eller det kanske är något du bara vet??

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

hmm, så dina slutsatser om iPhone ar alltså grundade på att du inte kunde hitta en laddare till den??

Du har aldrig testat att ringa med en, eller att köra appar i den??

Då undrar jag verkligen hur du kan säga att iPhone är så dålig... :whistle: Eller det kanske är något du bara vet??

/ Joe

Den var fulladdad då vi hittade den, men inget vi såg gjorde oss imponerad nog för att lägga nån tid eller pengar på den. Pengarna på kortet ringdes nog upp rätt snart.

Jag har även fått iPhonar tryckt upp i ansiktet i tid och otid av saliga ägare som vill visa sin senaste App... men inte sett något jag jag redan har eller skulle sakna.

Det jag tycker är dåligt är den märkliga marknadsföringen från främst ägarna som är allt annat än saklig. Telefonen gör säkert det den är tänkt för, det är få telefoner som inte klarar det.

Sen tyckte jag det var dåligt med ett laddsystem som är gjort som det på iPhone och iPod... jag fattar inte vitsen mer än att binda upp folk genom att krångla till det. Här i Sverige går det ju bra att lösa problem alternativt ... men prova utanför MBK och Panthip i Thailand. I CM kanske det skulle gå att hitta passande piratprylar oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man höll på med Amiga runt början på -90 och MS gjorde inträde på banan gick tongångarna ganska lika. Kul att se hur allt går igen :-) ! Det tog ju MS ett antal år att klara multitask... kanske Apple når dit med iPhone en dag. Hela ideen med multitask är ju att du kan lägga tidskrävande jobb åt sidan och låta dem jobba i bakgrunden för göra annat under tiden, det går liksom inte om du pausar... det blir ingen tidsvinst och användbarheten är alltså mindre.

Det är väl ännu löjligare att hävda att det är ett under av användarvänlighet "Som du säger...användar vänligt är ledordet för Apple" då man utesluter grupper som inte passar med pekskärmar !! Du kan möjligen hävda att den är användarvänlig för de som gillar/passar med pekskärmar. Min 80 åriga farsa skulle inte ens kunna ringa med den trots sina betydligt mindre fingrar och bra syn. En vanlig knapptelefon klarar han.

Du har totalt missuppfattat Apples modell för multitasking i iOS 4. Det är ju exakt det programutvecklare kan göra, om användaren vill gå in i ett annat program kan man begära av iOS 4 att man får slutföra en uppgift i bakgrunden. Och när den är klar "fryses" programmet, vilket väl är bättre än att det bara ligger och loopar för ingenting och drar ström?

Läs på lite!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Sen tyckte jag det var dåligt med ett laddsystem som är gjort som det på iPhone och iPod... jag fattar inte vitsen mer än att binda upp folk genom att krångla till det. Här i Sverige går det ju bra att lösa problem alternativt ... men prova utanför MBK och Panthip i Thailand. I CM kanske det skulle gå att hitta passande piratprylar oxå.

Du snackar ju bara goja...vilken mobiltillverkare har inte sitt eget system,kontakt för att ladda telefonen.

Toprunner är bara ute efter att starta ett flame war...inget annat.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett snabbt stop i London idag och fick leka med en iphone 4 under en halv timme, nej tack till en från mig.

Men designen är mycket trevligare än 3Gs, fast hur en telefon ser ut hamnar långt ner på listan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett snabbt stop i London idag och fick leka med en iphone 4 under en halv timme, nej tack till en från mig.

Men designen är mycket trevligare än 3Gs, fast hur en telefon ser ut hamnar långt ner på listan.

Ja och ännu snyggare med "Gaffa" tejpen eller den fula skärmningen.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Ja och ännu snyggare med "Gaffa" tejpen eller den fula skärmningen.

Du har visst inte fattat att nästan alla smartphones har samma "problem" som iPhone?

Och att i Sverige med vårt starka 3G nät är det ett icke problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

En piss i mississippi när dom drar in 18 milljarder dollar per kvartal.

Enligt Apples egna beräkningar kommer det att kosta 175 miljoner dollar (motsvarande 1,3 miljarder kronor) att dela ut skyddsfodral till alla som vill ha. Men med tanke på att företaget räknar med att omsättningen under nuvarande kvartal stiger till 18 miljarder dollar är det nästan som en droppe i havet.

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har visst inte fattat att nästan alla smartphones har samma "problem" som iPhone?

Stämmer icke!

En helt ovetenskaplig test idag visade att SE Xperia X10 jämfört med iphone 4 inte tappade "en stapel" när man omslöt telefonerna med båda händerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer icke!

En helt ovetenskaplig test idag visade att SE Xperia X10 jämfört med iphone 4 inte tappade "en stapel" när man omslöt telefonerna med båda händerna.

Jaha. Vem f-n älskar sin mobil så mycket att de omsluter den med BÅDA händerna? Kanske iofs vår tioåring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Vem f-n älskar sin mobil så mycket att de omsluter den med BÅDA händerna? Kanske iofs vår tioåring.

Nu vet jag inte hur du håller din telefon i lanskapsläge när man skriver mail och liknande, men jag känner hundratals människor som gör så.

Jag skulle faktiskt kunna sträcka mig till att säga att alla jag sett i hela världen med en telefon av x10/iphone/liknande modell gör så.

Förutom du då.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Nu är det ju så att vi pratar 2 olika problem. Det första är det som Iphone och enligt mr jobs många andra telefoner har. Och det är att man skärmar något med händerna om man håller fel. Ok detta är inte så viktigt i många telefoner iallafall för man har den i fickan och pratar med handsfree. Så desto mer smartphone det är desto mer håller man i händerna. Iphone borde gå med gott exempel.

Sedan har vi det andra problemet som nya Iphonen har. Detta att man skapat en antenn som är en del av skalet. Och eftersom man har den runt hela telefonen så är det en skarv på antennen. Vad som då händer när man håller i antennen är att den får fel egenskaper och försämrar effekten. Dessutom om man råkar kortsluta skarven så sätter man hela antennen ur funktion. Och dessa 2 problem har inga andra telefoner. Det är nämligen kurs 1.0 i utbildning vad gäller mottager/sändar utbildning. Se till att du inte förstör antennen med händerna. det gälde även dom gamla Walkie Talkie som jag hade när jag var ung på 60-70 talet.

OK det kanske finns sådana missar på andra telefoner på marknaden men nu är ju Iphonen en av dom absolut dyraste man kan köpa.

Sedan var det ju kul att Apple hade ett bra resultat. Men detta resultat är ju från perioden innan dessa problem dök upp på internet-himlen. Sedan har dom ju dessutom haft en ganska ensam marknad men när väl Andriod 2.2 kommer och marknaden översvämmas av modeller i prisklass 2000:- och uppåt. Då är det nog troligt att marknaden för dyra Iphone dyker där priset är ganska mycket högre. OK Iphonen kanske har mer funktioner om nu MR Jobs godkänt dom. Men exempelvis SIP via 3 G , NoNo. Då kan ju AT&T bli sur.

Sedan att det finns sådana som Mr Chang och hans fru som kan sätta pengar som 2 flygbiljetter till Thailand på en "mobil-leksak". Men det finns ju fanatiker.

Jag fortsätter nog med min nalle alla 1000:- och åket till Thailand i vinter istället.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Stämmer icke!

En helt ovetenskaplig test idag visade att SE Xperia X10 jämfört med iphone 4 inte tappade "en stapel" när man omslöt telefonerna med båda händerna.

Jag har inte ens nämt den utan jag sa nästan alla.

Om du följde min länk så får du se att det är en hel del som lider av samma problem.

Jag är väldigt nyfiken hur du ens kan skriva när du använder BÅDA händerna för att hålla den :whistle:

Sedan att det finns sådana som Mr Chang och hans fru som kan sätta pengar som 2 flygbiljetter till Thailand på en "mobil-leksak". Men det finns ju fanatiker.

Jag fortsätter nog med min nalle alla 1000:- och åket till Thailand i vinter istället.

hf

Andra kanske har råd att både resa och handla en dyr mobil :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte ens nämt den utan jag sa nästan alla.

Om du följde min länk så får du se att det är en hel del som lider av samma problem.

Jag är väldigt nyfiken hur du ens kan skriva när du använder BÅDA händerna för att hålla den :whistle:

Korrekt att du inte skrev alla. My bad.

Jag skriver med tummarna och handflatorna täcker båda kortsidorna samt att övriga fingrar möts mitt på telefonens baksida.

Varenda människa håller ju så om det inte är frågan om att skriva i porträttläge.

Hur som helst så försvann en stapel från mottagningen med iphone 4 jämfört med SE's Experia X10 i denna test.

Det är möjligt att det blivit samma resultat med en telefon av annat märke, men det var som sagt en ovetenskaplig test och iphone 4 förlorade.

Tills dess man provat själv så får man nog hålla tand för tunga för att inte framstå som rabiat extremist vad det gäller mottagningen.

Jag har iaf. provat och vet vad jag pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...