Jump to content
IGNORERAD

Corona - mer civil olydnad att vänta?


spooncreek

Recommended Posts

13 minuter sedan, skrev Rillex:

Går själv på gym eller gymnastik som min 86 årige mamma säger.

Allt rent och fräscht. 

Har ingen bil eftersom jag inte behöver det (Gretas kompis), vill vara lite rolig...

Cyklar till och från mitt jobb, cirka  7 km enkel resa gjort det året runt i kanske 15 år nu.

Jobbigt?  Inte speciellt blir kanske 1-2 ggr/år det inte går för det har snöat för mycket.

Tidsvinst/ förlust gentemot bil eller buss.. Det blir vinst 90% av alla tillfällen.

 

Handlar det gör jag också.... Kollar lite innan vad jag behöver går inte runt i en livsmedelsaffär och strosar runt..

 

Skulle jag exempelvis behöva åka till Ikea eller bauhaus ?? Skulle jag göra det..

Är man osäker eller av någon annan  anledning rädd för att bli smittad varför köpa en soffa eller en spaljé just nu...

Måste man bara shoppa loss för att det bränner finns ju internet allt går ju att beställa hem..

 

Sunt förnuft kommer man långt med, därför tycker jag nu att Sverige gör helt rätt.. punkt....

Klokt, och merparten gör nog som du.

Generellt sköter sig nog Svenskarna bra.

B671266F-F6A2-4BF1-AFB3-5A57F30DE76D.thumb.jpeg.6530ae0a12bda9dd8532687d2b243f73.jpeg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    10

  • spooncreek

    8

  • Atom

    8

  • Surin P3

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

40 minuter sedan, skrev Rillex:

Går själv på gym eller gymnastik som min 86 årige mamma säger.

Allt rent och fräscht. 

Har ingen bil eftersom jag inte behöver det (Gretas kompis), vill vara lite rolig...

Cyklar till och från mitt jobb, cirka  7 km enkel resa gjort det året runt i kanske 15 år nu.

Jobbigt?  Inte speciellt blir kanske 1-2 ggr/år det inte går för det har snöat för mycket.

Tidsvinst/ förlust gentemot bil eller buss.. Det blir vinst 90% av alla tillfällen.

 

Handlar det gör jag också.... Kollar lite innan vad jag behöver går inte runt i en livsmedelsaffär och strosar runt..

 

Skulle jag exempelvis behöva åka till Ikea eller bauhaus ?? Skulle jag göra det..

Är man osäker eller av någon annan  anledning rädd för att bli smittad varför köpa en soffa eller en spaljé just nu...

Måste man bara shoppa loss för att det bränner finns ju internet allt går ju att beställa hem..

 

Sunt förnuft kommer man långt med, därför tycker jag nu att Sverige gör helt rätt.. punkt....

Ja du är en mönstermedborgare Rillex, tyvärr är inte alla så lyckligt lottade att de har cykelavstånd till arbetet. Skulle jag cykla till jobbet så skulle jag inte ens hinna hem förrän det var dags att vända och cykla tillbaka för att börja jobba igen. Kanske skulle funka i två dagar men sen stupade man nog om inte annat av sömnbrist. Kan inte heller åka kommunalt då jag skulle komma en och halv timme försent till jobbet i så fall, inte alla som jobbar kontorstider vettu ;) Jodå väckarklockan drar igång kl 03.00 när jag börjar kl 05.00 Medans ni så snusförnuftiga människor ligger och sover.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev janne_h:

Problemet i Thailand är ju att. Denna nedstängning är ju egentligen bara en show för omvärlden. Där min vill att alla ska tycka hur duktiga Thailand är. Så att turister ska komma tillbaka. 

Att sen  barn tillåts åka runt på motorcycklar i byarna utan hjälm. Thailändarna dör varje år som flugor i trafiken. Där är det inte lika intressant. Då omvärlden inte bryr sig så mycket om detta.

 

Är det någon som vet hur många som vet hur nånga som har dött i trafiken den senaste månaden ?

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, mooton said:

Är det någon som vet hur många som vet hur nånga som har dött i trafiken den senaste månaden ?

Jag vet inte men jag gissar på att det är 10-20 stycken som vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Knasen:

Ja du är en mönstermedborgare Rillex, tyvärr är inte alla så lyckligt lottade att de har cykelavstånd till arbetet. Skulle jag cykla till jobbet så skulle jag inte ens hinna hem förrän det var dags att vända och cykla tillbaka för att börja jobba igen. Kanske skulle funka i två dagar men sen stupade man nog om inte annat av sömnbrist. Kan inte heller åka kommunalt då jag skulle komma en och halv timme försent till jobbet i så fall, inte alla som jobbar kontorstider vettu ;) Jodå väckarklockan drar igång kl 03.00 när jag börjar kl 05.00 Medans ni så snusförnuftiga människor ligger och sover.

 

Tack, men det är jag inte. Mönstermedborgare alltså.

 

Tillhör dem som gör så gott jag kan bara.

Men att jag cyklar det får man skit för (det visste jag iofs).. Jag har turen att bo hyfsat nära där jag jobbar..

Men att börja klockan 05:00 är ingen merit och kommer inte så att bli, jag kan också "tyvärr" få åka ut och titta att allt funkar vilken tid som helst på dygnet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
4 hours ago, Surin P3 said:

Det är inte lätt idag...

Att vara tyrann, alltså.

Xi Jinping har viss framgång dock, både inom och utom landet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nicholas:

Xi Jinping har viss framgång dock, både inom och utom landet.

 

Men han har tränat ett tag. En gammal hederlig tyrann. :D 

 

Det är dessa nya, tyrann-wannabees som har det svårare.

Att folk tänker själva och inte bara gör som de blir tillsagda, är inget dessa ny-tyranner gillar särkilt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-30 at 23:09, skrev Rillex:

 

Cyklar till och från mitt jobb, cirka  7 km enkel resa gjort det året runt i kanske 15 år nu.

Jobbigt?  Inte speciellt blir kanske 1-2 ggr/år det inte går för det har snöat för mycket.

Handlar det gör jag också.... Kollar lite innan vad jag behöver går inte runt i en livsmedelsaffär och strosar runt..

 

 

On 2020-04-30 at 23:24, skrev Soengsang:

Klokt, och merparten gör nog som du.

Generellt sköter sig nog Svenskarna bra.

Merparten cyklar inte på jobbet, speciellt inte om de har 7km enkel resa. 

På jobbet har vi 3,5 st av 15 som cyklar. Räknar mig själv som ,5 för jag cyklar bara när artrosknät tillåter. 

Den som har längst av de som cyklar har nog 4km. Bara 1 av cyklisterna cyklar om det regnar men ej om det är snö (dvs 3 månader/år), en annan har dubbdäck men cyklar bara om det är bra väder. Andra arbetsställen som jag känner till är det ungefär samma på. Om man inte bor i Umeå eller Uppsala, där kan man inte ens köra bil annat än med risk att köra på någon av dessa cyckeldrullar.

 

Tror heller inte att så många är speciellt effektiva när de handlar. Det ser jag när jag själv handlar t.ex många grupphandlar, många andra går planlöst runt i butiken. Själv till hör jag den halvan av befolkningen som vet vad jag ska ha och går in köper det och sedan ut igen. Så något gör jag rätt också.

Rillex är en mönstermänniska i dessa avseenden!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om att cykla till jobbet, så har jag lyckats med det konststycket, när vi bodde i Sverige, ungefär i 3-4 månaders tid.

Företaget jag arbetade åt råkade bygga en ny bilväg bara 300 meter ifrån vår bostad.

Och 300 meter är självklart för långt att gå.

Och för långt att cykla också, om det inte är plan mark hela vägen. Eller nedförsbacke både till och från jobbet.

 

Så gott som alla övriga jobb har legat minst 10 mil hemifrån. Ofta mycket längre.

 

Tills nu då...

Nu har jag ca 25 meter att gå till kontoret från sängen.

Och jag undviker kontoret de flesta dagar i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Nu har jag ca 25 meter att gå till kontoret från sängen.

Och jag undviker kontoret de flesta dagar i veckan.

Så Du stannar i sängen!

 

Att ha kontor hemma, ingen bra system. Blev genast bättre för mig när vi hyrde en kontor hos en elektrikfirma i Weda. Fan man kunde inte låta bli alla pärmar, räkningar, fax, räkna offert och annat när man hade dem under ögat hemma.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Surin P3 said:

Men han har tränat ett tag. En gammal hederlig tyrann. :D 

 

Det är dessa nya, tyrann-wannabees som har det svårare.

Att folk tänker själva och inte bara gör som de blir tillsagda, är inget dessa ny-tyranner gillar särkilt mycket.

En bra beskrivning av Trumpen, håller helt med om den. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

En bra beskrivning av Trumpen, håller helt med om den. 😉

Vem tyranniserar han över?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Så Du stannar i sängen!

 

Att ha kontor hemma, ingen bra system. Blev genast bättre för mig när vi hyrde en kontor hos en elektrikfirma i Weda. Fan man kunde inte låta bli alla pärmar, räkningar, fax, räkna offert och annat när man hade dem under ögat hemma.

Alla är vi olika.

Jag har hellre kontoret hemma.

Allt handlar om disciplin.

 

Alltså tillräckligt med självdisciplin för att låta bli att jobba så mycket som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Surin P3 said:

Vem tyranniserar han över?

Han är ju en tyrann-wannabee,  som du uttryckte det, så inte så många än. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Han är ju en tyrann-wannabee,  som du uttryckte det, så inte så många än. 😎

Vi tolkar tyrann-wannabee olika kanske.

 

Men Trump liksom de flesta politker, har nog tendenser att vilja basa över andra människors liv.

 

Finns nåt nygammalt ordspråk som låter ungefär såhär...

De som borde bli politiker, blir det aldrig.

Och de som är politiker, borde aldrig blivit det.

 

Osjälviskhet är inte dagens politikers valspråk. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/13/2021 at 9:22 AM, Surin P3 said:

Det är inte lätt idag...

Att vara tyrann, alltså.

Tyvärr är det nog lättare att vara tyrann nu än det varit någon gång sedans vi 70-talister föddes. Internet och social media skulle ju förbättra demokratin men tyvärr är det nog bara tillgången på dansande katter, fotogeniska maträtter och absurda ideer som ökat.

 

Inte bara är internet och sociala medier den perfekta uppfinningen för existerande tyranner; de är också perfekta redskap för de som vill bli tyranner. Ren censur är lätt att genomskåda och kritisera men fullständig kontroll över social media är betydligt mer förrädiskt. Enligt Freedom House så har demokratin totalt sett i världen sjunkit varje år i 15 år och nästan allt tyder på att det kommer bli värre innan det, förhoppningsvis, blir bättre. 

 

Personligen är jag mest oroad över att vi, den lilla minoriteten som kommer från välfungerande demokratier, på lite längre sikt också förlorar vår demokrati då vi konstant fokuserar på fel hot och går all-in på de mest absurda kulturkrig istället för att stå enade mot hotet från Kina och Ryssland.  

 

https://freedomhouse.org/article/new-report-global-decline-democracy-has-accelerated

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/15/2021 at 3:55 PM, Atom said:

Tyvärr är det nog lättare att vara tyrann nu än det varit någon gång sedans vi 70-talister föddes. Internet och social media skulle ju förbättra demokratin men tyvärr är det nog bara tillgången på dansande katter, fotogeniska maträtter och absurda ideer som ökat.

 

Inte bara är internet och sociala medier den perfekta uppfinningen för existerande tyranner; de är också perfekta redskap för de som vill bli tyranner. Ren censur är lätt att genomskåda och kritisera men fullständig kontroll över social media är betydligt mer förrädiskt. Enligt Freedom House så har demokratin totalt sett i världen sjunkit varje år i 15 år och nästan allt tyder på att det kommer bli värre innan det, förhoppningsvis, blir bättre. 

 

Personligen är jag mest oroad över att vi, den lilla minoriteten som kommer från välfungerande demokratier, på lite längre sikt också förlorar vår demokrati då vi konstant fokuserar på fel hot och går all-in på de mest absurda kulturkrig istället för att stå enade mot hotet från Kina och Ryssland.  

 

https://freedomhouse.org/article/new-report-global-decline-democracy-has-accelerated

Vi går all in på tusende förintelse-konferensen samtidigt som Kina kör över oss med en bulldozer. 

 

Jag har kontakt med kineser snudd på varje arbetsdag. 

Dom är totalt organiserade via staten för att uppnå max ekonomisk kontroll.

 

Vi blir helt utmanövrerade, för våra regeringar har ingen sådan agenda och vår uppfostran via dagis och vidare nämnde inget om denna kultur. 

Vi skolades för en rosenskimmrande värld där alla håller varandra i hand och bara tänker goda tankar. 

Inget krimtänk på vår gata tack. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-15 at 20:55, skrev Atom:

stå enade mot hotet från Kina och Ryssland

Hoten därifrån är säkert verkliga.

 

Jag anser dock att ett större hot är de stora multinationella företagen, som har allt mer makt över oss.

Makt som smyger på oss från alla väntade och oväntade håll.

Makt som de bara tar utan att någon i "opposition" kan eller vill göra något åt.

Företag inom privatsektorn som t.ex. Black Rock med mer monetära tillgångar än alla länder i världen, utom två.

 

Samt "organisationer" som EU. :D Som nu öppet skriver att deras lag gäller över alla underordnade länders lagar och grundlagar.

 

Globalisering är inget annat än centralisering av makt.

Och all centralisering av större skala är av ondo, enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/18/2021 at 11:44 AM, Surin P3 said:

Hoten därifrån är säkert verkliga.

 

Jag anser dock att ett större hot är de stora multinationella företagen, som har allt mer makt över oss.

Makt som smyger på oss från alla väntade och oväntade håll.

Makt som de bara tar utan att någon i "opposition" kan eller vill göra något åt.

Företag inom privatsektorn som t.ex. Black Rock med mer monetära tillgångar än alla länder i världen, utom två.

 

Samt "organisationer" som EU. :D Som nu öppet skriver att deras lag gäller över alla underordnade länders lagar och grundlagar.

 

Globalisering är inget annat än centralisering av makt.

Och all centralisering av större skala är av ondo, enligt mig.

Håller inte alls med dig; så länge de multinationella företagen har sin bas i ett demokratiskt land så kan vi göra något åt deras makt. Det finns dock inget större intresse att göra något åt dem, varken från politiker eller fotfolket. Det är på sin höjd några längst ut på vänsterkanten som i fyllan skriker "kapitalistsvin".

 

Jag håller absolut med om att företag som Blackrock har alldeles för mycket makt tack vare de enorma summor från framför allt institutionella investerare, men även privatpersoner, som de förfogar över. Samtidigt tycker jag det blir lite fel när du skriver att Blackrock har "mer monetära tillgångar än alla länder i världen, utom två". Faktum är att de "inte ens" är ett av USA's 200 största företag och det finns flera svenska företag som har större monetära tillgångar än Blackrock. Däremot är det säkert sant att de "förfogar" över dessa enorma summor men det är ju inte deras pengar, och precis som jag sålde min sista Blackrock fond förra året och fick pengarna dagen efter så kan alla andra göra samma sak.

 

Att vilja att privata företag ska få mindre makt samtidigt som man vill att överstatliga organ ska få mindre makt är lite av en paradox. Ett multinationellt företag är, per definition, verksamt i många länder och har ofta dessutom sett till att ha olika delar av företaget där det är mest lönsamt vilket gör det väldigt svårt att komma åt dem med nationella lagar. Inte helt sällan ligger det också ofta i "hemlandets" intresse att hjälpa dem med alla tillåtna och, alltför ofta, otillåtna medel.

 

Jag är helt för decentraliserad makt när det gäller frågor på kommunal, provinsiell eller nationell nivå. Så fort exempelvis ett företag konkurrerar på internationell nivå så måste dock internationella regler trumfa nationella, allt för att det ska bli en så kallad level playing field. Om man jämför med sportens värld så är det givetvis helt upp till USA, Kina och Schweiz att ha sina egna regler inom ungdomsidrotten eller i inhemska ligor. Det skulle dock inte funka på internationell nivå om det vore som i affärsvärlden. Exempelvis skulle då Kina när de kvalar mot Thailand till fotbolls-VM kunna plocka upp bollen med handen och kasta in bollen i mål, USA skulle kunna spela sin match mot Honduras på någon Stilla Havs ö och flyga dit på Airforce One medans Hondurianerna får ro dit och Schweiz spela sin hemmamatch mot Holland på en alptopp och kräva att det bara är en halvlek och att de spelar med 30 graders medlut.  

 

Nej; kineser och ryssar är vår tids överlägset största hot. De skiter fullständigt i alla internationella överenskommelser och lägger dessutom enorma resurser på att förgifta vår demokrati. Folk på de extrema vänster- och högerkanterna glufsar dagligen i sig ryss- och kinespropaganda förklädd i "samhällskritiska" kläder.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/17/2021 at 12:41 AM, Nicholas said:

Vi går all in på tusende förintelse-konferensen samtidigt som Kina kör över oss med en bulldozer. 

 

Jag har kontakt med kineser snudd på varje arbetsdag. 

Dom är totalt organiserade via staten för att uppnå max ekonomisk kontroll.

 

Vi blir helt utmanövrerade, för våra regeringar har ingen sådan agenda och vår uppfostran via dagis och vidare nämnde inget om denna kultur. 

Vi skolades för en rosenskimmrande värld där alla håller varandra i hand och bara tänker goda tankar. 

Inget krimtänk på vår gata tack. 

 

 

 

Jag har tillbringat merparten av mitt arbetsliv i Kina eller jobbandes med kineser; numera skulle jag säga att kineser utgör minst 80% av min arbetstid. 

 

Tveklöst har kinesiska staten en möjlighet till långsiktig planering som vi i väst aldrig kan uppnå, samtidigt vill jag ändå tro att marknaden i längden är bättre på att skapa ekonomiskt välstånd än vad trötta gamla gubbar i en Politbyrå är. Visst finns det en övergripande organisation som alla följer men min personliga uppfattning är att det genomsnittliga kinesiska företaget eller kinesiske privatpersonen bryr sig mindre om vad regeringen säger än vad dito svenska företag och privatpersoner gör.

 

Om vi bara slutade vara så naiva så vore inte Kina något hot. Politiker är mjäkiga och sätter inte hårt mot hårt och många privatpersoner är naiva och läser Kinesfinansierad slaskmedia och köper en Huaweitelefon.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, Atom said:

Håller inte alls med dig; så länge de multinationella företagen har sin bas i ett demokratiskt land så kan vi göra något åt deras makt. Det finns dock inget större intresse att göra något åt dem, varken från politiker eller fotfolket. Det är på sin höjd några längst ut på vänsterkanten som i fyllan skriker "kapitalistsvin".

 

Jag håller absolut med om att företag som Blackrock har alldeles för mycket makt tack vare de enorma summor från framför allt institutionella investerare, men även privatpersoner, som de förfogar över. Samtidigt tycker jag det blir lite fel när du skriver att Blackrock har "mer monetära tillgångar än alla länder i världen, utom två". Faktum är att de "inte ens" är ett av USA's 200 största företag och det finns flera svenska företag som har större monetära tillgångar än Blackrock. Däremot är det säkert sant att de "förfogar" över dessa enorma summor men det är ju inte deras pengar, och precis som jag sålde min sista Blackrock fond förra året och fick pengarna dagen efter så kan alla andra göra samma sak.

 

Att vilja att privata företag ska få mindre makt samtidigt som man vill att överstatliga organ ska få mindre makt är lite av en paradox. Ett multinationellt företag är, per definition, verksamt i många länder och har ofta dessutom sett till att ha olika delar av företaget där det är mest lönsamt vilket gör det väldigt svårt att komma åt dem med nationella lagar. Inte helt sällan ligger det också ofta i "hemlandets" intresse att hjälpa dem med alla tillåtna och, alltför ofta, otillåtna medel.

 

Jag är helt för decentraliserad makt när det gäller frågor på kommunal, provinsiell eller nationell nivå. Så fort exempelvis ett företag konkurrerar på internationell nivå så måste dock internationella regler trumfa nationella, allt för att det ska bli en så kallad level playing field. Om man jämför med sportens värld så är det givetvis helt upp till USA, Kina och Schweiz att ha sina egna regler inom ungdomsidrotten eller i inhemska ligor. Det skulle dock inte funka på internationell nivå om det vore som i affärsvärlden. Exempelvis skulle då Kina när de kvalar mot Thailand till fotbolls-VM kunna plocka upp bollen med handen och kasta in bollen i mål, USA skulle kunna spela sin match mot Honduras på någon Stilla Havs ö och flyga dit på Airforce One medans Hondurianerna får ro dit och Schweiz spela sin hemmamatch mot Holland på en alptopp och kräva att det bara är en halvlek och att de spelar med 30 graders medlut.  

 

Nej; kineser och ryssar är vår tids överlägset största hot. De skiter fullständigt i alla internationella överenskommelser och lägger dessutom enorma resurser på att förgifta vår demokrati. Folk på de extrema vänster- och högerkanterna glufsar dagligen i sig ryss- och kinespropaganda förklädd i "samhällskritiska" kläder.

Nej; kineser och ryssar är vår tids överlägset största hot. De skiter fullständigt i alla internationella överenskommelser och lägger dessutom enorma resurser på att förgifta vår demokrati. Folk på de extrema vänster- och högerkanterna glufsar dagligen i sig ryss- och kinespropaganda förklädd i "samhällskritiska" kläder.

 

HEAR HEAR 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, Atom said:

Jag har tillbringat merparten av mitt arbetsliv i Kina eller jobbandes med kineser; numera skulle jag säga att kineser utgör minst 80% av min arbetstid. 

 

Tveklöst har kinesiska staten en möjlighet till långsiktig planering som vi i väst aldrig kan uppnå, samtidigt vill jag ändå tro att marknaden i längden är bättre på att skapa ekonomiskt välstånd än vad trötta gamla gubbar i en Politbyrå är. Visst finns det en övergripande organisation som alla följer men min personliga uppfattning är att det genomsnittliga kinesiska företaget eller kinesiske privatpersonen bryr sig mindre om vad regeringen säger än vad dito svenska företag och privatpersoner gör.

 

Om vi bara slutade vara så naiva så vore inte Kina något hot. Politiker är mjäkiga och sätter inte hårt mot hårt och många privatpersoner är naiva och läser Kinesfinansierad slakmedia och köper en Huaweitelefon.

De sista åren så har deras styrende blivit rabiata. Så fort någon kina kännare eller journalist i Sverige skriver något negativt så blir de förtäckt hotande mm.

 

https://www.europaportalen.se/2021/09/kina-hotar-svenska-eu-politiker-med-konsekvenser

 

https://www.expressen.se/nyheter/kinesiska-ambassadens--hotmejl-till-jojje-olsson/

 

https://www.svd.se/ui-forskaren-kina-vill-inte-granskas

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde med lite civil olydnad igår. Här i Santo Domingo så måste man, förutom att visa vaccinpass, ha mask på sig när man går in i en bar. Jag försökte förklara det ologist orimliga i det hela för vakten men han förstod nog inte så mycket av min svenska och jag hajjade inte allt han babblade på spanska men in kom jag. Utan munblöja... 

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...