Jump to content
IGNORERAD

Snart Första Resan Till Thai :D


Thainab

Recommended Posts

Hej Thainab,

Du kan ju också överväga att ta med en liten anteckningsbok plus penna (penna är för övrigt bra att ha på flyget när man ska fylla i blanketten), så kan du kanske skriva lite dagbok och andra observationer när det är lite dötid i Thailand. Detta kan förstås lika gärna köpas i Thailand, men inte fel att vara förberedd!

För vi förväntar ju oss en fyllig rapport från första besöket! Blir mycket lättare om man har en del anteckningar, även om många bilder också är ett bra stöd för minnet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Thainab

    13

  • Singha711

    7

  • Herr Chang

    4

  • swedenfarang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Ett tips ang myggbett och mosquitos..Köp "Clarityn tabletter" på apoteket.Det finns i sugtabletter ochså.Det är en allergi medecin som är receptfri och den gör även så att du får inga myggbett :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack återigen alla...

Blir att adda Xylocain, Clarityn tabletter, anteckningsbok och penna till listan :P Och en utförlig rapport utlovas när jag är tillbaka, är det minsta jag kan bjuda igen på efter att suttit och lustläst alla andras äventyr och alla utmärkta råd jag fått.

Maja: mycket bra råd att skaffa ett extra bankkort, hade jag aldrig tänkt på.

Tack stugan5 och lycka till själv. Tror chattandet är ett bra sätt att lära känna tjejen och se om man har samma planer. Man fick ju chatta med x antal tjejer före man hittade rätt, bara att hoppas på att personkemin stämmer också ;)

Siamkap: du har nog rätt, jag har ingen aning om vad jag ger mig in på och jag kommer säkert att bli blåst både 1 och 2 gånger... men jag är ingen blåögd duvunge heller så jag tror nog att med sunt förnuft så kommer allt gå bra. Antingen så skrattar man eller gråter efter resan, vad jag hört så lutar det väl mest åt att gråta :whistle:

Ändrades av Thainab
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,allt kommer gå bra och du kommer stortrivas det kan jag nästan garantera :preved: Jag var inte så direkt intresserad av att åka till Thailand i början,men jag blev såld direkt första gången.Och jag är glad att jag åkte dit :great: Så nu blir det Thailand varje år.Shit! Jag har 3 månader kvar innan jag får komma ner till paradiset :blink: men det ska bli 10 mycket trevliga veckor då :drinks:

Jag glömde fråga dig...Har du rest långresor förut?? Är ganska många jag känner inkl mig själv då har lite problem med svullna fötter efter en lång flygning,men stödstrumpa är väldigt bra :great: finns ochså på apoteket.

Slut tjatat om detta...Ha nu en riktigt bra resa och njut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om Thainab vet vad han ger sig in på. Ett flertal varningsklockor ringer.

- Första gången i Thailand -> "know nothing", lätt offer

- Jättesnygg tjej från Internet -> hon har många erbjudanden från länder över hela världen

- Hon planerar en 3 veckors semester med någon hon aldrig träffat -> väldigt "open minded" för en vanlig thaitjej måste man säga. Dvs hon är inte en "vanlig" thaitjej.

- Hon vill åka till Pattaya -> Åk någon annan stans, därför att (välj ett eller flera alternativ):

a.) hon antar att falangen trivs bäst med andra falanger och föreslår detta för att göra dig lycklig

b.) hon vill gärna se hur det går till där, för där finns många falang som man skulle kunna träffa

c.) hon känner till stället och kan guida dig runt och visa dig sina kompisars affärsinrättningar

d.) vilket ställe är bättre än Pattaya för att testa falangens kärlek och stabilitet som familjefar

e.) du kommer att inse att första resan till Thailand skulle ha gjorts som singel

Av ungefär samma anledningar, undvid Nana, Soi Cowboy och andra dylika gator.

Vart skall man åka då? För Siamkap ser alla stränder ungefär lika ut - sand, vatten, parasoll och en massa jvla försäljare som tjatar

Tips:

- Gazebo - Sukhumvit Soi1 - trendig loungebar, 4e våningen, utomhus med tak, många bra band - speciellt fredag 22.00 - 24.00. Bra mat, lite dyrt dricka men vattenpipa kostar bara 350 Baht. Mycket diskret entré med hiss i parkeringsgaraget.

- Hua Hin, mitt i smeten nära beachen, Thipurai City Hotel. Varning - bor man ett par km utanför stan skall stollarna ha 200-300 Baht för enkel TukTuk resa till stan.

Hej Thainab,

När jag läser Siamkaps inlägg så känner jag exakt vilka samvetskval Siamkap genomlevde innan han publicerade sitt inlägg.

Inte vill man förstöra för den stora glädjen inför det äventyret som en första thailandsresa innebär. Det finns ju en viss risk att Thainab träffar sitt livs kvinna och då vill man ju inte figurera som domedagsprofet med sina pessimistiska varningar. Nej, då är det bättre att hålla tyst och i övrigt är det ju en annans och helt främmande människas öde det gäller…

Men…

Det finns ett samvete och närmast en skyldighet att påpeka vissa grundläggande fakta så länge man fortfarande förfogar över någon tillstymmelse till empati. Thainab kunde ju faktiskt vara jag….

Jag är säker på att det finns många erfarna thailandresenärer här på MPR som känner likadant och därmed reagerar på framförallt en varningsklocka bland många andra:

Hon vill åka till Pattaya.

Jag har granskat mitt inre, vänd upp och ner på alla tänkbara argumentationssätt och tom frågat fru Singha vilket motiv en vanlig thailändsk tjej skulle kunna ha att träffa en helt främmande kille från andra sidan jordklotet för första gången och tillbringa sin ”honeymoon” i just Pattaya av alla ställen i Thailand. Det finns säkert oskyldiga motiv för det men när allt kommer omkring pekar nog de allra flesta motiv i en annan riktning som Siamkap också redogör för några av dessa.

Innan jag träffade fru Singha hade jag varit i Thailand på 7 resor med flera månaders längd. Jag var inte ensam hela tiden men jag lät inte binda upp mig för en längre tid innan jag visste att jag hade ett ”guldkorn”. Och det tar en ganska lång tid att lära sig att bedöma relationer med thailändska tjejer och visst går det åt en hel del ”läropengar”. Och jag lär mig fortfarande och kommer nog aldrig upp till den ”visdom” som några medlemmar på MPR förfogar över, tackochlov…

Mot denna bakgrund, Thainab, tycker jag att du snabbt bör komma i underfund med din(?) tjejs(?) verkliga intentioner och handla därefter. Det kan vara smärtsamt och jobbigt, så var beredd för denna eventualitet. Men jag kan ju också ha helt fel, vilket jag innerst inne önskar dig.

Men, som sagt, det gäller att minimera läropengarna som du får betala, eller hur?

P.S. Håller med Siamkap: första resan till Thailand skulle ha gjorts som singel…

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,allt kommer gå bra och du kommer stortrivas det kan jag nästan garantera :preved: Jag var inte så direkt intresserad av att åka till Thailand i början,men jag blev såld direkt första gången.Och jag är glad att jag åkte dit :great: Så nu blir det Thailand varje år.Shit! Jag har 3 månader kvar innan jag får komma ner till paradiset :blink: men det ska bli 10 mycket trevliga veckor då :drinks:

Jag glömde fråga dig...Har du rest långresor förut?? Är ganska många jag känner inkl mig själv då har lite problem med svullna fötter efter en lång flygning,men stödstrumpa är väldigt bra :great: finns ochså på apoteket.

Slut tjatat om detta...Ha nu en riktigt bra resa och njut.

Hehe, svullna fötter... ja, om man likt jag lider av det är ett bra tips att ta med ett litet skohorn av plast. Det blir ju lite pinsamt om man inte får på sig skorna efter landning i Bangkok ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kommer ner till Thailand stoppar man skorna i väskan och tar på sig flipp flappsen..skorna ligger bra där tills man åker tillbaks till Sverige.

Thailand=flipp flappsens förlovade land

:dance1:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog inte Siamkaps inlägg som något negativt och jag ber om ursäkt om mitt svar lät som det...

Är uppriktigt tacksam för alla råd och varningar, även dom som man kanske inte vill höra men är minst lika viktiga.

Får förklara hur Pattaya kom upp på tapeten. vi hade en disskution om barlivet i Pattaya och jag förklarade min inställning till detta, att jag inte vill ha något med glädjeflickor att göra. Jag hade som dom flesta andra som inte har någon vetskap fått för mig att Pattaya bara bestod av barer och horklubbar. Hon vill visa mig Pattaya och även glädjegatorna, för hon tycker man ska se även den sidan av Thailand. Kanske är det för att testa hur jag ragerar, om jag drar med första bästta "sexy lady". Vi har ju en massa fördommar om thailändskor, antar att dom har lika mycket fördommar om faranger... Sen ska vi bara stanna i Pattaya ett par dagar, inte hela resan.

Har chattat så otroligt mycket med den här damen så jag litar på att det är en godhjärtad dam, men jag kan ha fel... tjejer är ju inte dom enklaste varelserna att förstå sigpå, men det spelar ingen roll vilken nationalitet dom har. Våra scandinaviska tjejer är ju inte direkt lätta att ha och göra med !

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kommer ner till Thailand stoppar man skorna i väskan och tar på sig flipp flappsen..skorna ligger bra där tills man åker tillbaks till Sverige.

Thailand=flipp flappsens förlovade land

:dance1:

Hur tar du på dig skorna när du landar i Sverige? Själv gillar jag att gå barfota men gör det mer här i Sverige än i Thailand.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tar du på dig skorna när du landar i Sverige? Själv gillar jag att gå barfota men gör det mer här i Sverige än i Thailand.

Genom att öppna handbagage väskan där jag stoppa ner dem sist, ta ut skorna och stoppa ner flippisarna, praktiskt och enkelt.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kommer ner till Thailand stoppar man skorna i väskan och tar på sig flipp flappsen..skorna ligger bra där tills man åker tillbaks till Sverige.

Thailand=flipp flappsens förlovade land

:dance1:

Ja, det är för all del en tilltalande lösning! Men man ska ju se prydlig ut när man passerar pass och tullkontroll... inte se ut som en hippie ;-)

Och som sagt, fötterna svullnar lika mycket på resan till Sverige...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekomdera Märket ADDA i Sandaler och Badskor.

Mjukt överdel som inte river upp sår i tårna direkt.

De skall vara utan klistrad sula som kan lossna i värmen.

Tål vatten och är billiga.

Badskor 140 bath på marknaden och sandaler 150 bath Robinson (Var dock nedsatt pris då)

3 par av mindre bra kvalitet fick jag lämna i Thailand senaste resan men ADDA var jag nöjd med.

Lycka till med resan

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thainab,

Det är alltid något som man glömmer, så det gäller att helst glömma något som inte är viktigt, hehe..crazy.gif

Och inte heller skall man glömma laddningsaggregat till alla apparater, telefoner, kameror etc. Det har blivit så mycket nuförtiden att jag behöver en hel platspåse med elektronikskräp som väger flera kilo. Det skall bli så skönt när man har kommit en bit på vägen med att standardisera laddningsaggregat. Men vi får nog vänta minst 10 år till….diablo.gif

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips ang myggbett och mosquitos..Köp "Clarityn tabletter" på apoteket.Det finns i sugtabletter ochså.Det är en allergi medecin som är receptfri och den gör även så att du får inga myggbett :great:

quote]

Bra att du nämnde Clarityn (Loratidin är samma från annat fabrikat). Det hade jag glömt säga. Tar alltid 1 varje morgon i förebyggande syfte. Fanns också antihistaminer på apotek i Thailand. MEN myggorna biter i alla fall fast du reagerar inte lika hårt på dem pga antihistaminet (allergimed). Så använd absolut också myggmedel. Själv tycker jag att den lotion som finns i Thailand var bättre en den svenska Mygga. Men en del rackare är så eländiga så de kliar ändå och då är Xylocain bra.

Ta med handsprit också. Finns både i plastflaska och i våtservetter och tub. Är övertygad om att vi klarat oss från turistsjuka, salmonella i alla år pga god handhygien. Ett paket våtservetter finns också alltid med. Jättebra att ha med på de flesta restauranger. Deras servetter räcker till bara ett finger så små och tunna är de.

Jo, ha alltid lite papper i fickan. Finns bara toapapper på flottare restaurangers toaletter. Thailändare torkar ej rumpan utan spolar sig rena med en slang som finns invid toahålet. Hur de blir torra vet i katten.

Ha det nu så bra.

Maja

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekomdera Märket ADDA i Sandaler och Badskor.

Mjukt överdel som inte river upp sår i tårna direkt.

De skall vara utan klistrad sula som kan lossna i värmen.

Tål vatten och är billiga.

Badskor 140 bath på marknaden och sandaler 150 bath Robinson (Var dock nedsatt pris då)

3 par av mindre bra kvalitet fick jag lämna i Thailand senaste resan men ADDA var jag nöjd med.

Lycka till med resan

Håller med om att Addas sandaler är väl värda att rekommendera. Mycket prisvärda i fin kvalitet och vissa modeller med

fantastisk stötdämpning. Dock, har man större fötter änn storlek 43 blir det nog till att välja ett annat märke eller köpa

sandaler innan avresan i stället. Nu har jag inga större problem med att i Thailand hitta skor som passar men inbillar mig

att det är värre för de som är i behov av större storlekar och det oavsett märke.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mera funderingar...

I dag är ämnet pengar :clapping:

Var och växlade till mig 10.000thb för 2.243:- altså en rate på 0.2243

Är det bättre att växla en massa pengar i sverige än i Thailand ? ATM maskinerna är det dålig kurs på dom eller spelar det roll ?

Hur gör ni med stålarna ? Känns ju lite otryggt att springa omkring med hela reskassan i bakfickan...

Är ficktjuvar ett problem i Thai så att man borde skaffa sig en såndäringa magväska ?

Snart bara 1 vecka kvar :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Addas sandaler är väl värda att rekommendera. Mycket prisvärda i fin kvalitet och vissa modeller med

fantastisk stötdämpning. Dock, har man större fötter änn storlek 43 blir det nog till att välja ett annat märke eller köpa

sandaler innan avresan i stället. Nu har jag inga större problem med att i Thailand hitta skor som passar men inbillar mig

att det är värre för de som är i behov av större storlekar och det oavsett märke.

Foppatofflor dominerar!!!!!!!!!!!!!!1

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mera funderingar...

I dag är ämnet pengar :clapping:

Var och växlade till mig 10.000thb för 2.243:- altså en rate på 0.2243

Är det bättre att växla en massa pengar i sverige än i Thailand ? ATM maskinerna är det dålig kurs på dom eller spelar det roll ?

Hur gör ni med stålarna ? Känns ju lite otryggt att springa omkring med hela reskassan i bakfickan...

Är ficktjuvar ett problem i Thai så att man borde skaffa sig en såndäringa magväska ?

Snart bara 1 vecka kvar :dance1:

Ta ut i Thailand så får du bättre växelkurs. Är det stora summor kan det bli mer lönsamt att skicka till Thai-konto men då måste man ha ett sådant. Pengarna skall då skickas som svenska kronor och mottagaren betala eventuella övriga avgifter. Om du tittar i tråden så märker du att flera personer i dagarna fått en växelkurs på 4,7-4,8 bath per krona eller 0,21-0,208. Jag växlar aldrig till mig några Baht innan resan längre. Några hundra baht eller någon tusing har jag redan från förra resan och sedan kan jag när som helst ta ut från ATM i Thailand.

Ficktjuvar finns väl i Thailand såväl som alla andra länder men jag har aldrig märkt av dem och tror nog att detta är mindre vanligt i Thailand än t.ex. Sverige. Stora turistorter skall man dock alltid vara särskild försiktig med sina pengar.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att öppna handbagage väskan där jag stoppa ner dem sist, ta ut skorna och stoppa ner flippisarna, praktiskt och enkelt.

Problemet var just det att fötterna tenderar att svälla under flygningen så att de inte är lika smidiga att ta på sig. Därav kommentaren att skohorn kan vara smidigt för att enklare få på sig skorna på de svullna fötterna i trångt utrymme som det är på planet.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd stödstrumpa!

-----------------

Håller helt med dig. Trodde de flesta begåvade människor vid det här laget visste att det är den bästa försäkringen mot den vanligaste olycks(-dös)orsaken på plan, nämligen propp i kärlen. Men det tål att belysas igen.

T.o.m min envise man (som är odödlig tror han) använder stödstrumpor.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Angående skoproblem på flyget. Finns inga skönare skor att resa i än ett par sandaler.

Jag tar alltid på mig sandaler redan innan jag reser ut till Arlanda.

Om det råkar vara några minusgrader så står jag ut med det.

Skönt att behöva släpa på några extraskor i bagaget.

Uppstår behov av ngt annat skodon under resan kan man alltid köpa på sig ett par.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Stodstrumpor rockar! Ocksa kan man ta pa sig riktiga skor utan problem efter en langflygning och slippa se ut som en lodare nar man kommer fram. Sandaler, flip flops och foppa-skrap ma kanske vara bekvamt men det ser for risigt ut tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen alla !

Är nu i Thailand och sitter i Jomtien framför Maitans dator och slö surfar lite.

Vill bara rekomendera Maitans hotel till alla som är på väg ner, prisvärdare hotel finns nog inte. Kanon rum och vad jag förstår bra läge (har inte hunnit utforska området så mycket än) Maitan själv är en go karl, ett skönt vattenhål med svenska efter all Thaiengelska... man kan bli förvirrad för mindre :whistle:

Ha det gott alla :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

:drinks: Hej gubbar,detta med att Thainab har ej utforskat festiliteterna här nere skall ni ej tro på.Jag kan garantera denne man behöver ej något

karta eller kompass panlampa för att hitta här nere till allt gött(hänger ni med) :whistle: Kan medela att denne gooee gööbbe åker singel till Koh

Samet imorron,ps han har fyllt sin ryggsäck med kondomer(får ej skriva detta utan medgivande,efter en sommarlätt) :drinks::clapping::mdr:

Mvh Maitan

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...