Jump to content
IGNORERAD

Extension


janne_h

Recommended Posts

Captain Morgan
On 6/4/2020 at 12:36 PM, SatanG said:

 

Japp, den var inom tidsramen och allt såg bra ut men här funkar ju sällan någonting som det ska på immigration.

 

/ SatanG

Antingen har Imm lite att göra eller så har farang-pensionärerna fått lite högre status.
 

I alla fall så är äntligen gud på min sida.

Gjorde min första 90 dagars på internet och det funkade klockrent.

Fick "Approved" per email inom 4 timmar.

 

 

Fyllde i 3 sidor med personuppgifter och adress här (inga bilagor behövdes).

image.thumb.png.bedff4ccdf16eef370428262989c8cf7.png

 

 

4 timmar senare fick jag detta email från Imm.

"Notification 90 days is Approved. You can check status by visit www.immigration.go.th"

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    26

  • janne_h

    24

  • Captain Morgan

    15

  • Esspe

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

hasseigöteborg
On 2020-06-04 at 21:31, skrev biker:

Min plan är att åka till Thailand i slutet av september, om det är möjligt då.

Måste göra 1-års extension i början av oktober.

Jag har i grunden O-A visum. Den försäkring som numera krävs skaffar man i Thailand?

Behöver väl ej uppvisas för immigration vid ankomst till Suvarnabhumi?

Det är väl vid ansökan om extension som den måste finnas?

 

mvh

biker

 

Nu antar jag att du inte kommer ner som du tänkt. 

Sedan om du är i Sverige. Är du pensionär.n Isåfall skulle jag rekommendera att du söker ett Non O singel pensionär här i Sverige på ambassaden/konsulatet.  Och sedan reser ner och får 90 dagar. Och sedan rullar du till 1 års extension som vanligt men med den stora skillnaden att du slipper försäkringskravet som du har med ett Non O-A i botten. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-25 at 08:59, skrev hasseigöteborg:

Nu antar jag att du inte kommer ner som du tänkt. 

Sedan om du är i Sverige. Är du pensionär.n Isåfall skulle jag rekommendera att du söker ett Non O singel pensionär här i Sverige på ambassaden/konsulatet.  Och sedan reser ner och får 90 dagar. Och sedan rullar du till 1 års extension som vanligt men med den stora skillnaden att du slipper försäkringskravet som du har med ett Non O-A i botten. 

 

Hej

Jag har fortfarande en anställning i Sverige. Plockar ännu ej ut någon pension.

Så det är så vitt jag vet endast O-A visum som är möjligt.

Men läste idag att UD flyttat fram avrådan att resa till 15 november.

Så jag hinner kanske bli pensionär innan det är möjligt att återvända till Thailand.......

Man kan väl tänka sig att försäkringskravet snart kommer att gälla inte bara O-A, utan

även övriga visum. Vid min senaste 1-års extension hade försäkringskravet ännu inte

trätt i kraft. Men kvinnan på immigration sa att det kommer att gälla alla framöver.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Jag har fortfarande en anställning i Sverige. Plockar ännu ej ut någon pension.

Så det är så vitt jag vet endast O-A visum som är möjligt.

Men läste idag att UD flyttat fram avrådan att resa till 15 november.

Så jag hinner kanske bli pensionär innan det är möjligt att återvända till Thailand.......

Man kan väl tänka sig att försäkringskravet snart kommer att gälla inte bara O-A, utan

även övriga visum. Vid min senaste 1-års extension hade försäkringskravet ännu inte

trätt i kraft. Men kvinnan på immigration sa att det kommer att gälla alla framöver.

mvh

biker

 

Det finns dom som påstår att du kan omvandla ett vanligt turistvisa till Non-O i Thailand utan krav på bevis från pensionsmyndigheten. Har det från två vanligtvis välinformerade källor men om det stämmer vet jag inte.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Jag har fortfarande en anställning i Sverige. Plockar ännu ej ut någon pension.

Så det är så vitt jag vet endast O-A visum som är möjligt.

Men läste idag att UD flyttat fram avrådan att resa till 15 november.

Så jag hinner kanske bli pensionär innan det är möjligt att återvända till Thailand.......

Man kan väl tänka sig att försäkringskravet snart kommer att gälla inte bara O-A, utan

även övriga visum. Vid min senaste 1-års extension hade försäkringskravet ännu inte

trätt i kraft. Men kvinnan på immigration sa att det kommer att gälla alla framöver.

mvh

biker

 

Det skulle betyda, att de som har bott länge i Thailand och hunnit fylla 75-80 år, inte kan köpa en försäkring pga av ålder och därför inte kan förlänga sitt uppehållstillstånd och måste lämna landet.

Det blir många hemlösa svenskar, som socialen i Sverige får ta hand om.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Jive:

Det skulle betyda, att de som har bott länge i Thailand och hunnit fylla 75-80 år, inte kan köpa en försäkring pga av ålder och därför inte kan förlänga sitt uppehållstillstånd och måste lämna landet.

Det blir många hemlösa svenskar, som socialen i Sverige får ta hand om.

Finns fler visum typer än OA

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Finns fler visum typer än OA

Jag syftade på sista meningen i bikers inlägg.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Jive:

Jag syftade på sista meningen i bikers inlägg.

Ok men där e vi inte än och Biker är ingen direkt tillförlitlig källa. 

 

En vän tecknade häromdagen en försäkring som precis klarar kraven från IM, kostade honom 6000 baht/år i premie, 200.000 i självrisk och värdelösa villkor i övrigt men ger honom nytt uppehållstillstånd. Kompisen är bara 59 år men tror att det kommer att finnas div skitdåliga försäkringar som uppfyller kraven från IM även för de som är lite äldre. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev LTD:

Ok men där e vi inte än och Biker är ingen direkt tillförlitlig källa. 

 

En vän tecknade häromdagen en försäkring som precis klarar kraven från IM, kostade honom 6000 baht/år i premie, 200.000 i självrisk och värdelösa villkor i övrigt men ger honom nytt uppehållstillstånd. Kompisen är bara 59 år men tror att det kommer att finnas div skitdåliga försäkringar som uppfyller kraven från IM även för de som är lite 

Jag har extension 1 year retirement med OA i botten och håller just nu på med att samla ihop alla dokument som krävs för att få extension 1 year married. Då behöver jag ingen försäkring och behöver ej heller lämna landet.

Ett av kraven är ett "Bank statement", som visar att minst 40 000 baht har kommit in på bankkontot varje månad under de senaste 12 månaderna.

Dessutom kräver de en drös foton i färg, familjefoto och foton av bostadens alla hörn + en handritad karta över vägen till bostadens placering mm,mm.

När jag har lämnat in alla dokument, så brukar de komma och inspektera bostaden.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Jag har extension 1 year retirement med OA i botten och håller just nu på med att samla ihop alla dokument som krävs för att få extension 1 year married. Då behöver jag ingen försäkring och behöver ej heller lämna landet.

Ett av kraven är ett "Bank statement", som visar att minst 40 000 baht har kommit in på bankkontot varje månad under de senaste 12 månaderna.

Dessutom kräver de en drös foton i färg, familjefoto och foton av bostadens alla hörn + en handritad karta över vägen till bostadens placering mm,mm.

När jag har lämnat in alla dokument, så brukar de komma och inspektera bostaden.

Förstår inte riktigt? Om du har extension for retired eller spouse, så har du väl fortfarande ett OA visum i grunden. Det påverkas väl inte av vilken typ av extension du har? Såvitt jag förstår, måste du väl utanför landet, och söka ett O visum, så att du har det som grund i stället för OA. Sen kan du ju söka extension for retired eller spouse, vilket som.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev gst:

Förstår inte riktigt? Om du har extension for retired eller spouse, så har du väl fortfarande ett OA visum i grunden. Det påverkas väl inte av vilken typ av extension du har? Såvitt jag förstår, måste du väl utanför landet, och söka ett O visum, så att du har det som grund i stället för OA. Sen kan du ju söka extension for retired eller spouse, vilket som.

Jag tvivlade också på detta efter att frugan hade varit nere och talat med Imm, så vi åkte ner tillsammans och fick bekräftat vad jag skrev. Fick också en lista med 13 punkter, som måste uppfyllas.

Får se vad som kommer att stå i stämpeln.

Tydligen är detta en variant under OA.

Fick tipset i en fb-grupp, som heter Visum Thailand och då bad jag min fru att kolla detta när hon var nere för att lämna min 90-dagarsrapport.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Jive:

Jag tvivlade också på detta efter att frugan hade varit nere och talat med Imm, så vi åkte ner tillsammans och fick bekräftat vad jag skrev. Fick också en lista med 13 punkter, som måste uppfyllas.

Får se vad som kommer att stå i stämpeln.

Tydligen är detta en variant under OA.

Fick tipset i en fb-grupp, som heter Visum Thailand och då bad jag min fru att kolla detta när hon var nere för att lämna min 90-dagarsrapport.

Att du byter typ av extension påverkar ju inte vilket visum du har i grunden, så jag har svårt att tro att det hjälper, men lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev gst:

Att du byter typ av extension påverkar ju inte vilket visum du har i grunden, så jag har svårt att tro att det hjälper, men lycka till.

Tack!

Officeraren på Imm visade alla dokumenten från en annan farang, som hade gjort samma sak.

 

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Jive:

Tack!

Officeraren på Imm visade alla dokumenten från en annan farang, som hade gjort samma sak.

 

Ja, att du kan byta från retired till spouse på din extension är inga konstigheter. Det är det många som gör när inte pensionen räcker längre för att få extension for retired. Vad jag menar är att du fortfarande har ett OA visum i grunden, det ändras ju inte för att du byter grund för extension from retired till spouse.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Ja, att du kan byta från retired till spouse på din extension är inga konstigheter. Det är det många som gör när inte pensionen räcker längre för att få extension for retired. Vad jag menar är att du fortfarande har ett OA visum i grunden, det ändras ju inte för att du byter grund för extension from retired till spouse.

Min pension räcker gott och väl för ett extension retired, men anledningen till bytet är, att jag inte har någon försäkring och det är inget krav för denna varianten. Fråga mig inte varför.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Jive:

Min pension räcker gott och väl för ett extension retired, men anledningen till bytet är, att jag inte har någon försäkring och det är inget krav för denna varianten. Fråga mig inte varför.

Jag har extension retired grundat på O visum, så retired eller spouse Kan du få med vilket visum du vill (O eller OA). Ska du slippa försäkringskraven måste de på något sätt gör om ditt visum till O, vilket jag inte förstår hur, men du skulle du ju kunna fortsätta att ha extension för retired.

 

Jag fattar helt enkelt inte, men som jag skrev, hoppas det går bra, och lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Jag har extension retired grundat på O visum, så retired eller spouse Kan du få med vilket visum du vill (O eller OA). Ska du slippa försäkringskraven måste de på något sätt gör om ditt visum till O, vilket jag inte förstår hur, men du skulle du ju kunna fortsätta att ha extension för retired.

 

Jag fattar helt enkelt inte, men som jag skrev, hoppas det går bra, och lycka till.

Du säger att jag måste göra om mitt visum till O för att slippa försäkringskraven och Imm säger att jag inte behöver försäkring för extension married och jag behöver inte heller lämna landet för att byta till O.

Förmodar därför att detta är en variant på OA extension, men fattar heller inte varför det inte är ett försäkringskrav.

Får se vad som kommer att stå i stämpeln.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jive:

Du säger att jag måste göra om mitt visum till O för att slippa försäkringskraven och Imm säger att jag inte behöver försäkring för extension married och jag behöver inte heller lämna landet för att byta till O.

Förmodar därför att detta är en variant på OA extension, men fattar heller inte varför det inte är ett försäkringskrav.

Får se vad som kommer att stå i stämpeln.

 

Jag tycker du ska göra som Imm säger. Det är ändå de som bestämmer👍

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev frogfish:

Jag tycker du ska göra som Imm säger. Det är ändå de som bestämmer👍

Precis vad jag håller på med.

En satans massa papper och två uppsättningar av varje lunta.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jive:

Jag har extension 1 year retirement med OA i botten och håller just nu på med att samla ihop alla dokument som krävs för att få extension 1 year married. Då behöver jag ingen försäkring och behöver ej heller lämna landet.

Ett av kraven är ett "Bank statement", som visar att minst 40 000 baht har kommit in på bankkontot varje månad under de senaste 12 månaderna.

Dessutom kräver de en drös foton i färg, familjefoto och foton av bostadens alla hörn + en handritad karta över vägen till bostadens placering mm,mm.

När jag har lämnat in alla dokument, så brukar de komma och inspektera bostaden.

Trodde inte att OA fanns för spouse med dom lägre inkomstkraven. 

Inte ett Non O spouse du har? 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jive:

Precis vad jag håller på med.

En satans massa papper och två uppsättningar av varje lunta.

Non O och 65k eller 800k på banken så behöver du bara hyreskontrakt och kopia på husbok och ägarens id. 

Busenkelt. 

Marriage visa är väl det överlägset krångligaste som finns. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev LTD:

Trodde inte att OA fanns för spouse med dom lägre inkomstkraven. 

Inte ett Non O spouse du har? 

Nä, jag har ett OA retirement extension.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev LTD:

Non O och 65k eller 800k på banken så behöver du bara hyreskontrakt och kopia på husbok och ägarens id. 

Busenkelt. 

Marriage visa är väl det överlägset krångligaste som finns. 

Jag vet, men då måste jag lämna landet för att få ett O och det går inte nu när landets gränser är stängda.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

det star  Suporting Thaiwife i exstansion    jag har det. nar du lamnar in pappren sa far du 1 manad att vanta  sedan far du resten  11 manader

jag behover 39 papper ink. kopior 

det ar ju bara forsta ggn som det ar jobbigt  , nasta gang ar det princip bara att kopiera nastan samma papper igen 

sa ha ALLTID kopior kvar pa det som dom har fragat efter forut 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev thaiola:

det star  Suporting Thaiwife i exstansion    jag har det. nar du lamnar in pappren sa far du 1 manad att vanta  sedan far du resten  11 manader

jag behover 39 papper ink. kopior 

det ar ju bara forsta ggn som det ar jobbigt  , nasta gang ar det princip bara att kopiera nastan samma papper igen 

sa ha ALLTID kopior kvar pa det som dom har fragat efter forut 

Behöver man kopior på alla färgfoton också?

Jag har 3 rum, kök och badrum och med 4 foton för varje rum + utvändigt och familjefoton, så blir det 15-20 foton och 2 foton på varje A4 papper.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...