Dempa Inlagd April 8, 2020 Dela Inlagd April 8, 2020 6 minuter sedan, skrev måne: Var på röntgen idag på USÖ i Örebro,inte en jävel av besökare eller personal bar skyddsmask(jag hade munskydd enär jag tillhör riskgrupp de luxe) Enligt WHO behövs ingen ansiktsmask om man är frisk förutom om man tar hand om nån man misstänker ha Covid-19 https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks F*ck Palestine! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Inlagd April 8, 2020 Dela Inlagd April 8, 2020 2 timmar sedan, skrev Esspe: Och inte polacker, vitryssar m.fl. heller. Inga jordgubbar till midsommar. Lugn....det finns massor av arbetslösa araber och negrer att sätta på dom jobben. Dom går för närvarande bara och driver överallt på stan. Bara skönt om dom försvinner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ReKa Inlagd April 20, 2020 Dela Inlagd April 20, 2020 Har varit korttidspermitterad ett par veckor nu. Egentligen utan anledning då vi ej berörs av Coronakrisen, men ledningen var gniden och ville ta del av de pengar regeringen pytsar ut. Dock tror jag att detta är ett stort misstag. Eftersom beläggningen är normal, men då vi jobbar bara 16 timmar i veckan blir kunderna nu lidande. Dumsnålt gjort, eller vad man nu säger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clion Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 On 2020-04-08 at 19:34, skrev Dempa: Enligt WHO behövs ingen ansiktsmask om man är frisk förutom om man tar hand om nån man misstänker ha Covid-19 https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks Bra och ha om det är nån smittad som nyser jämte en jag komer att ha på mig en när jag är på bussen spårvagnen ica mm tillhör också risk grupp de lux 70 + Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 36 minutes ago, clion said: Bra och ha om det är nån smittad som nyser jämte en jag komer att ha på mig en när jag är på bussen spårvagnen ica mm tillhör också risk grupp de lux 70 + Köp med dig några hem, kom ihåg att dom skall tvättas så du behöver ombyte. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 7 timmar sedan, skrev ReKa: Har varit korttidspermitterad ett par veckor nu. Egentligen utan anledning då vi ej berörs av Coronakrisen, men ledningen var gniden och ville ta del av de pengar regeringen pytsar ut. Dock tror jag att detta är ett stort misstag. Eftersom beläggningen är normal, men då vi jobbar bara 16 timmar i veckan blir kunderna nu lidande. Dumsnålt gjort, eller vad man nu säger. schysst mot dom företag som går KK innan hjälpen komer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 7 timmar sedan, skrev ReKa: Har varit korttidspermitterad ett par veckor nu. Egentligen utan anledning då vi ej berörs av Coronakrisen, men ledningen var gniden och ville ta del av de pengar regeringen pytsar ut. Dock tror jag att detta är ett stort misstag. Eftersom beläggningen är normal, men då vi jobbar bara 16 timmar i veckan blir kunderna nu lidande. Dumsnålt gjort, eller vad man nu säger. Har erat företag blivit godkända? Isåfall får man hoppas de åker på en kontroll, finns många som behöver pengarna bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 (ändrad) 6 minuter sedan, skrev M33: Har erat företag blivit godkända? Isåfall får man hoppas de åker på en kontroll, finns många som behöver pengarna bättre. "Alla" som söker blir godkända och erhåller stödet, förutsett att man klarar av att läsa instruktionen och fylla i blanketten. Granskningen/uppföljningen görs i efterhand. Då kan man bli återbetalningsskyldig om man inte behövde stödet. Rätt korkat faktiskt att göra så om man har kunder. Minskad produktion och i slutänden inget stöd. Med andra ord, bara kostnader och minskade intäkter. Ändrades April 21, 2020 av samet Rättstavning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 Alla verkar ha missat slutnotan för korttidspermitteringarna. Den kommer att betalas kollektivt av alla skattebetalare i Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 29 minuter sedan, skrev samet: "Alla" som söker blir godkända och erhåller stödet, förutsett att man klarar av att läsa instruktionen och fylla i blanketten. Granskningen/uppföljningen görs i efterhand. Då kan man bli återbetalningsskyldig om man inte behövde stödet. Rätt korkat faktiskt att göra så om man har kunder. Minskad produktion och i slutänden inget stöd. Med andra ord, bara kostnader och minskade intäkter. Låter rimligt, det gick ju fort att bli godkänd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ReKa Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 36 minuter sedan, skrev M33: Har erat företag blivit godkända? Isåfall får man hoppas de åker på en kontroll, finns många som behöver pengarna bättre. Ja, till min förvåning och besvikelse godkändes vi. Jag hade hellre jobbat på som vanligt då lönen sänks med 7%. Men som vanligt i detta landet delas bidrag ut huller om buller utan större koll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ReKa Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 47 minuter sedan, skrev Dolle: schysst mot dom företag som går KK innan hjälpen komer ”Hjälpen” kommer mycket snabbt. Från ansökan till besked tog nog 3-4 dagar bara. Konstigt att facket inte protesterade då vi löntagare i firman generellt drabbas negativt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clion Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 3 timmar sedan, skrev Baa: Köp med dig några hem, kom ihåg att dom skall tvättas så du behöver ombyte. Har 4 st olika Exets bror har väll 10 han tvättade dem igår🙄 Så var det de här med intyget poliserna kom med en flak Taxi och läu läu passet och så drog de iväg ut i ingenstans till ett sjukhus de var som ugglor Det var tal om Bangkok Hospital inte där heller Grann tjejen bad mig ringa ambasaden och efter 57 olika knapptryckningar kom jag till en svensk Och han sa det behövs inte Allt det här komer från exets bror en riktig ba ba ba boo Med 2 veckors karantän och temp tagning Nu är jag fri så i morgon ska jag göra morgon promenaden ner genom centrum längs Beachen kanske fiskhamnen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 59 minuter sedan, skrev samet: "Alla" som söker blir godkända och erhåller stödet, förutsett att man klarar av att läsa instruktionen och fylla i blanketten. Granskningen/uppföljningen görs i efterhand. Då kan man bli återbetalningsskyldig om man inte behövde stödet. Rätt korkat faktiskt att göra så om man har kunder. Minskad produktion och i slutänden inget stöd. Med andra ord, bara kostnader och minskade intäkter. Om man nu får kunderna till att lida så har man ju absolut klantat sig. Ibland brukar jag undra hur kortsiktigt och ologiskt man tänker i Thailand, men nu vet jag inte om vi är så mycket smartare i Sverige när man permitterar bara för att det går. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clion Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 4 timmar sedan, skrev Baa: Köp med dig några hem, kom ihåg att dom skall tvättas så du behöver ombyte. Den svarta är som string trosa på truten Skål Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knasen Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 40 minuter sedan, skrev Captain Morgan: Alla verkar ha missat slutnotan för korttidspermitteringarna. Den kommer att betalas kollektivt av alla skattebetalare i Sverige. Vet inte om alla missat slutnotan men vad hade alternativet kostat skattebetalarna? Massvarsel och massiva konkurser. När sedan saker och ting börjar rulla igång igen så finns varken företagen eller arbetskraften kvar. Kanske det i vissa branscher går att bara öppna upp och köra igång genom att anställa random arbetssökande men många branscher har hårda regelverk där tidskrävande tillstånd ska sökas och godkännas, personalen måste inneha rätt och färska kompetenser osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 8 timmar sedan, skrev ReKa: Har varit korttidspermitterad ett par veckor nu. Egentligen utan anledning då vi ej berörs av Coronakrisen, men ledningen var gniden och ville ta del av de pengar regeringen pytsar ut. Dock tror jag att detta är ett stort misstag. Eftersom beläggningen är normal, men då vi jobbar bara 16 timmar i veckan blir kunderna nu lidande. Dumsnålt gjort, eller vad man nu säger. Jag förstår inte riktigt vad företaget har att tjäna på detta om du säger att beläggningen är normal. Om personalen inte är lönsam att ha i produktion vid normal beläggning så måste det väl i längden vara bättra att säga upp personal. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 53 minuter sedan, skrev Captain Morgan: Alla verkar ha missat slutnotan för korttidspermitteringarna. Den kommer att betalas kollektivt av alla skattebetalare i Sverige. Det kan väl ändå inte vara så många som inte förstår att det handlar om skattepengar? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ReKa Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 1 timme sedan, skrev Mankan: Jag förstår inte riktigt vad företaget har att tjäna på detta om du säger att beläggningen är normal. Om personalen inte är lönsam att ha i produktion vid normal beläggning så måste det väl i längden vara bättra att säga upp personal. Företaget tjänar på minskade lönekostnader. Den minskar med 53% i vårt fall. Men som sagt så har vi ju ingen minskad beläggning utan man får fokusera på det viktigaste (som att sitta på MPR just nu ;-)), och sedan lägga allt annat på "Att göra-listan". Jag förstår inte riktigt tanken med detta, men det är som det är =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 3 minuter sedan, skrev ReKa: Företaget tjänar på minskade lönekostnader. Den minskar med 53% i vårt fall. Men som sagt så har vi ju ingen minskad beläggning utan man får fokusera på det viktigaste (som att sitta på MPR just nu ;-)), och sedan lägga allt annat på "Att göra-listan". Jag förstår inte riktigt tanken med detta, men det är som det är 😃 Snålheten kan bedra visheten i dessa fall. Jag förstår det inte heller. Bättre att vänta med permitteringar om orderstocken minskar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 1 hour ago, Knasen said: Vet inte om alla missat slutnotan men vad hade alternativet kostat skattebetalarna? Massvarsel och massiva konkurser. När sedan saker och ting börjar rulla igång igen så finns varken företagen eller arbetskraften kvar. Kanske det i vissa branscher går att bara öppna upp och köra igång genom att anställa random arbetssökande men många branscher har hårda regelverk där tidskrävande tillstånd ska sökas och godkännas, personalen måste inneha rätt och färska kompetenser osv. Jag säger inte att det är en felaktig metod, självklart en enorm fördel att ha personalen kvar knutna till företaget på något vis när det är dags att sparka igång igen. Reagerar på snacket om fusk och hurrandet om höga ersättningar. Det är ju inte manna från ovan utan ett förskott från skattebetalarna och det skulle vara stenhård koll på varenda jävla öre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 (ändrad) 4 timmar sedan, skrev ReKa: ”Hjälpen” kommer mycket snabbt. Från ansökan till besked tog nog 3-4 dagar bara. Konstigt att facket inte protesterade då vi löntagare i firman generellt drabbas negativt. Ja för erat företag. Alla andra företag som KK redan då, vad är dom hjälpta av när oseriösa företag utnytjar systemet. Själv permiterad jobbar 60 % av ett seriöst företag som har en beläggning på knapt 30% Ändrades April 21, 2020 av Dolle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 Jag skulle gladeligen ta emot en permittering, men företaget jag jobbar på har tydligen liiite andra idéer. Vi ska jobba övertid trots att företagen vi levererar till ligger i länder som stängt ner. Ja jag skulle nog t.o.m. glatt ta emot ett varsel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 1 minut sedan, skrev Batting: Jag skulle gladeligen ta emot en permittering, men företaget jag jobbar på har tydligen liiite andra idéer. Vi ska jobba övertid trots att företagen vi levererar till ligger i länder som stängt ner. Ja jag skulle nog t.o.m. glatt ta emot ett varsel. Va heter ditt företag som vill leverera till företag i länder som stängt ner😟 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 21, 2020 Dela Inlagd April 21, 2020 (ändrad) 24 minuter sedan, skrev Boa52: Va heter ditt företag som vill leverera till företag i länder som stängt ner😟 Detta svar passar nog bra här också... https://www.maipenrai.se/forum/topic/25266-vad-gör-du-just-nu-bildtråd/?do=findComment&comment=1582429 Från en som just nu är och levererar 6363mt kalkslagg i ett nedstängt land, ska sen också lasta 13000cbm cellulosaflis i ett annat nedstängt land.. Ändrades April 21, 2020 av Soengsang Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu