Jump to content
IGNORERAD

Permitterad


Nicholas

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Batting:

Det vore ju liiite pissigt att gå i pension nu för att bara dagen efter konstaterar att hela företaget klappade igen till följd av Corona.
Visst kalla mig "Gnidräv", men om man stämplar fram till 65 så blir ju förmodligen pensionen lite bättre.
Jag har ju även fortsättningsvis tänkt mig lite Thailandsresor.
Många parametrar att hålla reda på här.
Visst skulle jag kunna säga upp mig själv, men då har man ju den där karensen.

Jag tycker ju inte ens att jag är speciellt bra på mitt jobb.
Jag jobbade ju på ERICSSON, men alla vet ju hur det gick med den skapelsen efter att Lars Rahmqvist fått göra sina felsatsningar.
Jag fick byta bana och hamnade som CNC-Operatör efter utbildning på Lernia i 3 månader.
Detta med att byta bana i femtioårsåldern är inte bra.

Jag han ju inte mer en börja mitt nya liv inan den där finanskrisen kom.
Där stod jag bland folk som i ungdommen utbildat sig på verkstadsskolor.
Mina tre månader på Lernia kändes lite bleka, och jag är ju inte speciellt händig från början.
Jag kände redan då en viss lättnad, och gjorde mig beredd och städa ur mitt klädskåp och åka hem, men icke fan!  :yuush:
 

2 år kan du väl stå ut, bara bita ihop! Själv har jag 20 plus kvar till pension :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 303
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    43

  • Knasen

    23

  • Mankan

    18

  • Kenneth4618

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

35 minuter sedan, skrev Jolo:

Så vad du menar är att skattebetalarna ska finansiera dina kommande thailandsresor. Du är för snål för att gå i pension, ja till och med för snål för att ta karensen hos a-kassan då det gäller dina egna pengar men sen ska vi leva på skattebetalarna trots att vi är arbetsföra och faktiskt har ett jobb.

 

Tusan vet om jag vill sponsra dig om jag ska vara ärlig.....

Vad är det för fel när den "lille" vill utnyttja systemet !!!!!!!!!!!!

https://www.di.se/nyheter/klart-att-jag-har-utnyttjat-systemet-84-ex-politiker-lever-pa-statliga-miljoner/

 

Mvh. Dollemon

Som får en annan sorts skatteåterbäring (permiterad) 55555555555555555555

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Som CNC-operatör finns väl en del jobb, prova på att sälj dina tjänster till något annat företag, om du är less på nuvarande, och avsluta din arbetskarriär med stil, och inte som arbetslös?

Jo men jag tycker ju liksom inte att jag är någon bra CNC-operatör, och det är liiite sent att byta bana igen.
Jag är väl kanske inte så dålig som jag känner mig.
Jag har ju jobbet kvar hela tiden trotts att jag säger min mening m.m.
Nu har ytligare ett nytt problem dykt upp - ETT NYTT DATASYSTEM! :yuush:
Jag tror att man kommer till ett visst läge i livet då det tar emot att lära sig något nytt.
Visserligen inte saker som intresserar en, men annat...
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jolo:

Så vad du menar är att skattebetalarna ska finansiera dina kommande thailandsresor. Du är för snål för att gå i pension, ja till och med för snål för att ta karensen hos a-kassan då det gäller dina egna pengar men sen ska vi leva på skattebetalarna trots att vi är arbetsföra och faktiskt har ett jobb.

 

Tusan vet om jag vill sponsra dig om jag ska vara ärlig.....

Jag har betalat in pengar till A-Kassan i 46 år!
Så jag tror inte att du behöver vara orolig för de tre månaderna av skral betalning som jag möjligen skulle kunna få till.
Nu kändes du plötsligt som en nervösare snåljåp än mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Knasen:

2 år kan du väl stå ut, bara bita ihop! Själv har jag 20 plus kvar till pension :wacko:

Ja jag lider med dig. 
Alltså de här sista åren i arbetslivet blir ju bara värre och värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Batting:

Ja jag lider med dig. 
Alltså de här sista åren i arbetslivet blir ju bara värre och värre.

Ja det gäller ju att se det från den ljusa sidan 🙄.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
12 minuter sedan, skrev Batting:

Ja jag lider med dig. 
Alltså de här sista åren i arbetslivet blir ju bara värre och värre.

En arbetskollega blev pensionär och varje gång han hälsade på sade han:

"Jag rekommenderar er att gå i pension, det är det bästa som finns."

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Batting:

Jag har betalat in pengar till A-Kassan i 46 år!
Så jag tror inte att du behöver vara orolig för de tre månaderna av skral betalning som jag möjligen skulle kunna få till.
Nu kändes du plötsligt som en nervösare snåljåp än mig.

Jag med fler är tydligen inte läskunniga. Tyckte du skrev att du hade 2 år kvar..... Jag tycker det är fel att utnyttja systemet även om det bara är för 3 månader.

 

Varför blir jag snål då jag tycker bedrägeri är fel?

 

Om du nu bara har 3 månader kvar så är  det väl lätt att bita ihop.

 

Jag tror du förväxlar A-kassa med pensionssparande. A-kassa är en slags försäkring, utdelning därifrån enbart vid "olycka" (förlorat jobb) medans man under flera år betalar in till en pensionsförsäkring för att senare få ut pengar därifrån. 

Tråkigt att ingen förklarade skillnaden för 46 år sedan så du kunde välja rätt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har inte jobbat med något intressant i 44 år

Blir inte permiterad/ avskedad när han själv vill

Nytt datasystem på jobbet

Och som lök på laxen inte lyckats att hitta en engelsk frukost

Jesu lidande var ju som en pink i Nilen jämfört med ditt eviga lidande

😉😉

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är nog bra kass som inte varken lyckats stämpla eller vart sjukskriven 1 dag på 37-38år.........

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev berlitz:

Ja det gäller ju att se det från den ljusa sidan 🙄.

Ja det är ju egentligen för djävligt.
Men jag är glad över att jag inte är ung idag.
Så borde det inte vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jolo:

Jag med fler är tydligen inte läskunniga. Tyckte du skrev att du hade 2 år kvar..... Jag tycker det är fel att utnyttja systemet även om det bara är för 3 månader.

 

Varför blir jag snål då jag tycker bedrägeri är fel?

 

Om du nu bara har 3 månader kvar så är  det väl lätt att bita ihop.

 

Jag tror du förväxlar A-kassa med pensionssparande. A-kassa är en slags försäkring, utdelning därifrån enbart vid "olycka" (förlorat jobb) medans man under flera år betalar in till en pensionsförsäkring för att senare få ut pengar därifrån. 

Tråkigt att ingen förklarade skillnaden för 46 år sedan så du kunde välja rätt. 😉

Jag skulle alltså vilja slippa undan 3 månaders karens. Det är väl i så fall det enda fusket i det hela, men annars så visst så skulle det handla om 2 års stämplande.
Men det är ju som sagt var en försäkring som vare sig du eller någon annan behöver bli avundsjuka på.
Snål, och snål, men varför bekymra dig och var ängslig över att någon skulle få ut A-Kassa?
Jag har ju som sagt var betalat, har du?

Läget är förmodligen ganska gynnsamt nu.
Fler och fler blir arbetslösa så varför skulle någon arbetsförmedlare bry sig om mig?
Det vore väl dumt att ge sig på en 63 stackare som mig när landet översvämmas av sysslolösa 20 åringar? 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-22 at 09:20, skrev Soengsang:

Ja tänkte på den också, tragiskt att se hur folk resonerar ”hoppas jag blir uppsagd” 😡😡

Det måste väl vara upp till var och en?
Vore väl värre om jag önskade att någon annan skulle bli arbetslös?
Vad är du för nyliberal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev Batting:

Jag skulle alltså vilja slippa undan 3 månaders karens. Det är väl i så fall det enda fusket i det hela, men annars så visst så skulle det handla om 2 års stämplande.
Men det är ju som sagt var en försäkring som vare sig du eller någon annan behöver bli avundsjuka på.
Snål, och snål, men varför bekymra dig och var ängslig över att någon skulle få ut A-Kassa?
Jag har ju som sagt var betalat, har du?

Läget är förmodligen ganska gynnsamt nu.
Fler och fler blir arbetslösa så varför skulle någon arbetsförmedlare bry sig om mig?
Det vore väl dumt att ge sig på en 63 stackare som mig när landet översvämmas av sysslolösa 20 åringar? 

Du får bara a-kassa i 300 dagar och du måste kunna visa att du sökt minst ett jobb eller annan aktivitet per månad

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du får bara a-kassa i 300 dagar och du måste kunna visa att du sökt minst ett jobb eller annan aktivitet per månad

Tydligen inte nu i dessa Coronatider.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Har inte jobbat med något intressant i 44 år

Blir inte permiterad/ avskedad när han själv vill

Nytt datasystem på jobbet

Och som lök på laxen inte lyckats att hitta en engelsk frukost

Jesu lidande är ju som en pink i Nilen jämfört med ditt eviga lidande

😉😉

 

Din omtanke och förståelse får det att bränna till innanför mina ögonlock, jag blir uppriktigt rörd.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Soengsang:

Man är nog bra kass som inte varken lyckats stämpla eller vart sjukskriven 1 dag på 37-38år.........

Eller så har man ett flytarjobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
27 minuter sedan, skrev Batting:

Tydligen inte nu i dessa Coronatider.

Om allt är avblåst om ett halvår då,  du hade ju tänkt stämpla i två år? 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Batting:

Jag skulle alltså vilja slippa undan 3 månaders karens. Det är väl i så fall det enda fusket i det hela, men annars så visst så skulle det handla om 2 års stämplande.
Men det är ju som sagt var en försäkring som vare sig du eller någon annan behöver bli avundsjuka på.
Snål, och snål, men varför bekymra dig och var ängslig över att någon skulle få ut A-Kassa?
Jag har ju som sagt var betalat, har du?

Läget är förmodligen ganska gynnsamt nu.
Fler och fler blir arbetslösa så varför skulle någon arbetsförmedlare bry sig om mig?
Det vore väl dumt att ge sig på en 63 stackare som mig när landet översvämmas av sysslolösa 20 åringar? 

Kan till en viss del förstå om du längta till pension om det inte är roligt på jobbet.

Men det är väl inte bara dom 3 månaderna som är "fusket" om du bli uppsagd.

Om företaget har kollektivavtal så får du också AGB om du bli uppsagd men inte om du sluta själv.

 

AGB.JPG.f0f8fc6fd453fe335497142e73a517ca.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Ja det är ju egentligen för djävligt.
Men jag är glad över att jag inte är ung idag.
Så borde det inte vara.

Också glad att man inte är ung idag, den frihet vi upplevde under vår uppväxt är svår att förklara för ungdomar idag... Svårigheten idag att kunna bygga upp ett stabilt liv som ger en en god ålderdom.

 

I och för sig tror jag att vi röstar på olika partier, men jag har inga problem med att tycka att du har gjort rätt för dig och gott kan stämpla fram till pension... Helt okey med de åsikter du har. Tycker du har dragit ditt strå till stacken och kan känna dig tillfreds med det.

 

Sen tror jag att de mest kaxiga här har svårt att förstå hur det är att genomlida vuxendagis och omskolning mm, jag kan förstå dig.

 

Själv har jag genom livet varit anställd i privata företag, hårt arbete.  Varit egen företagare, också hårt arbete men med frihet dock med ökat ansvar.  Varit statsanställd med mindre hårt arbete,  men även varit arbetslös.  Så man kan sätta sig in i ditt tänkande även om man är politiskt olika, inga problem för mig.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Batting:

Jag skulle alltså vilja slippa undan 3 månaders karens. Det är väl i så fall det enda fusket i det hela, men annars så visst så skulle det handla om 2 års stämplande.
Men det är ju som sagt var en försäkring som vare sig du eller någon annan behöver bli avundsjuka på.
Snål, och snål, men varför bekymra dig och var ängslig över att någon skulle få ut A-Kassa?
Jag har ju som sagt var betalat, har du?

Läget är förmodligen ganska gynnsamt nu.
Fler och fler blir arbetslösa så varför skulle någon arbetsförmedlare bry sig om mig?
Det vore väl dumt att ge sig på en 63 stackare som mig när landet översvämmas av sysslolösa 20 åringar? 

Ja, jag har varit med i a-kassan sedan jag gick ut gymnasiet.

 

Du verkar tro att A-kassan är en försäkring som man kan utnyttja när man känner för det.

Ungefär som att jag vill få badrummet renoverat på försäkringen så jag tar sönder ett rör så allt blir vattenskadat. Jag har ju betalat för det......

Du har ett fast jobb och behöver inte utnyttja försäkringen. 

Sök dig vidare och sluta när du har ett nytt jobb.

 

Tror du att det medlemmarna betalar till a-kassorna i månadsavgifter täcker vad  a-kassorna betalar ut?

A-kassan är enligt dig till för att man ska kunna säga upp sig utan att tänka på att skaffa ett nytt jobb? 

Jag som trott att det i första hand var tänkt som en försäkring om man ofrivilligt blev arbetslös.....

 

Varför inte hitta ett nytt jobb, t ex spara ihop och ta körkort och YKB. Saknas mängder med serviceinriktade förare. Då kan du köra lite efter 65 så tjänar du snart in utbildningskostnaden också.

 

Varför är det så synd om dig?

Hur många tror du inte får bita ihop periodvis under arbetslivet?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Batting:

Jo men jag tycker ju liksom inte att jag är någon bra CNC-operatör, och det är liiite sent att byta bana igen.
Jag är väl kanske inte så dålig som jag känner mig.
Jag har ju jobbet kvar hela tiden trotts att jag säger min mening m.m.
Nu har ytligare ett nytt problem dykt upp - ETT NYTT DATASYSTEM! :yuush:
Jag tror att man kommer till ett visst läge i livet då det tar emot att lära sig något nytt.
Visserligen inte saker som intresserar en, men annat...
 

Måste väl gå att bli uppsagd på nåt sätt?

Sextrakassera en arbetskamrat, skriv skit om ert företag i nån facebookgrupp där andra anställda skriver, börja komma försent varje dag eller om du jobbar på rätt företag gå med i SD och tala högt om hur fantastisk Jimmie är... 

Bara lite tips.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Du får bara a-kassa i 300 dagar och du måste kunna visa att du sökt minst ett jobb eller annan aktivitet per månad

Nja...

Hur svårt kan det vara att söka ett jobb som man vet att man inte kommer att få?

Vi har haft platsannonser ute säkert 10 gånger, om jobb som thaikock med krav på erfarenhet av att laga Thailändsk mat på restaurang.

Får svar från Afrikaner som praktiserat kommunala förskolor, Nån fd bilmekaniker från Irak osv...

De flesta sökande har inte en (1) kompetens som vi skrev att vi krävde...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Om allt är avblåst om ett halvår då,  du hade ju tänkt stämpla i två år? 

Shit happens, jag kan ju inte lyckas med allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fager:

Kan till en viss del förstå om du längta till pension om det inte är roligt på jobbet.

Men det är väl inte bara dom 3 månaderna som är "fusket" om du bli uppsagd.

Om företaget har kollektivavtal så får du också AGB om du bli uppsagd men inte om du sluta själv.

 

AGB.JPG.f0f8fc6fd453fe335497142e73a517ca.JPG

Va...är det sant?
Där ser ni att jag inne på rätt spår!
Och det handlar fortfarande inte om några skattepengar! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...