Jump to content
IGNORERAD

Komma in i Thailand


Herluf

Recommended Posts

Jag har 2 små barn i Thailand, men med dom nya reglerna får jag inte resa in i landet med mitt non o family visa.

Enligt reglerna kan man dock ansöka om undantag om man har giltigt skäl. 

 

"This does not apply to passengers with a waiver from Prime Minister or People In Charge of State of Emergency."

 

Någon som vet något ombud som kan hjälpa mig ansöka?

.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herluf

    15

  • Soengsang

    5

  • SatanG

    3

  • apknug

    3

Mest aktiva i denna tråd

Min kompis har samma problem. 

Han sitter i Schweiz nu, medans hans 17 åringa son, som han har ensam vårdnad för pga bortgången mamma och kan inte komma tillbaka hit. 

 

Lite för hårda regler i vissa fall kan man tycka. 

 

Ser också fram emot svar från någon som kanske vet... 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Surin P3 said:

Min kompis har samma problem. 

Han sitter i Schweiz nu, medans hans 17 åringa son, som han har ensam vårdnad för pga bortgången mamma och kan inte komma tillbaka hit. 

 

Lite för hårda regler i vissa fall kan man tycka. 

 

Ser också fram emot svar från någon som kanske vet... 

Jag har varit i kontakt med ambassaden i Stockholm, dom påstår att man endast kommer in med work permit, trots att det framgår att man kan ansöka om undantag. Så frågan är om det finns något annat sätt?

 

Kan inte fatta att dom stoppar folk som måste ta hand om sina barn.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Herluf:

Kan inte fatta att dom stoppar folk som måste ta hand om sina barn.

Tyvärr faller det nog genom stolarna, men barnen har väl en mamma?

Jag är i samma sitts, skulle gärna vilja åka hem till mina barn, men det lär nog dröja ca 3-4mån som bäst gissar jag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2020-04-01 at 19:01, skrev Soengsang:

Tyvärr faller det nog genom stolarna, men barnen har väl en mamma?

Jag är i samma sitts, skulle gärna vilja åka hem till mina barn, men det lär nog dröja ca 3-4mån som bäst gissar jag.

Sitter lite i samma läge. Tror nog inte jag träffar frugan och kids nåt mer i år. Men man kan ju hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
4 minuter sedan, skrev frogfish:

Sitter lite i samma läge. Tror nog inte jag träffar frugan och kids nåt mer i år. Men man kan ju hoppas.

Så kan det mycket väl bli, bäst o vara beredd på det värsta.

 

Men mycket möjligt de öppnar upp för oss som har familj, och har visum för det om 3-4 månader?

Men läkarintyg o försäkring lär krävas, finns ju ett antal kliniker som börjat med tester o fler lär det bli.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många tomma hotell, kan funka som karantän, mycket pengar att tjäna. Tror att det kan börja bli en business rätt så snart. Många desperat non o visa personer (inkl mig själv)som är beredda att betala rejält för att träffa sin familj.

 

De första steget blir att ta hem Thailändarna, vilket de håller på med nu. Nästa på tur blir de med wp. Sen kanske de kan börja bry sig om oss med familj om dom bara inser att de kan tjäna pengar på det.

 

Tror tidigast aug/sept. Hur som helst ska ju högsäsongen börja då, räkna med att de hittar på knep för att få in utänningar. Snabbtest vid ankomst etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss som inte är gamla HPar suger ju det här med flera veckors karantän. Jag jobbar ju inte i Thailand, så jag kan inte slösa bort veckor inlåst nånstans.

 

Nä, även om de öppnar upp för inresor med karantän etc, så lutar det år en lång "semester" från familjen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
3 minuter sedan, skrev Herluf:

Många tomma hotell, kan funka som karantän, mycket pengar att tjäna. Tror att det kan börja bli en business rätt så snart. Många desperat non o visa personer (inkl mig själv)som är beredda att betala rejält för att träffa sin familj.

 

De första steget blir att ta hem Thailändarna, vilket de håller på med nu. Nästa på tur blir de med wp. Sen kanske de kan börja bry sig om oss med familj om dom bara inser att de kan tjäna pengar på det.

 

Tror tidigast aug/sept. Hur som helst ska ju högsäsongen börja då, räkna med att de hittar på knep för att få in utänningar. Snabbtest vid ankomst etc.

Just det med karantän vill man ju helst slippa, hoppas någon form av test trumfar det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, frogfish said:

För oss som inte är gamla HPar suger ju det här med flera veckors karantän. Jag jobbar ju inte i Thailand, så jag kan inte slösa bort veckor inlåst nånstans.

 

Nä, även om de öppnar upp för inresor med karantän etc, så lutar det år en lång "semester" från familjen....

Vad är HPar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
Precis nyss, skrev Herluf:

Vad är HPar?

HeltidsPensionär eller HängPung, välj själv ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

HeltidsPensionär eller HängPung, välj själv ;)

Same same.....😎

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Soengsang said:

Just det med karantän vill man ju helst slippa, hoppas någon form av test trumfar det.

Jag tror att när turistsäsongen kommer igång senare i höst finns nog billiga bra test som de kommer att använda vid ankomst. Vi vet ju hur desperata de är för att få igång turismen. Men om dom kräver karantän så tar jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Just det med karantän vill man ju helst slippa, hoppas någon form av test trumfar det.

 

Det var på tal häromdagen att de med Elitekortet skulle komma undan och istället få garantier mot att bli smittade i Thailand.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, SatanG said:

 

Det var på tal häromdagen att de med Elitekortet skulle komma undan och istället få garantier mot att bli smittade i Thailand.

 

/ SatanG

Var läste/såg du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nå koll på om man kan komma in landvägen?

Från typ Malaysia.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Har nå koll på om man kan komma in landvägen?

Från typ Malaysia.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

Då får du smyga genom djungeln.

 

Ganska säker på att Thailand kommer att öppna igen när dom andra länderna låter sina medborgare flyga ut. Dom stängde ju inte förrän alla andra redan stängt i princip och insåg väl att det kvittade för turismen när ändå ingen fick komma hit.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Befinner mig i Sverige nu. Nuvarande 1-års extension giltig till början av oktober.

Har re-entry permit i passet. Planen var att åka tillbaka i september, skaffa income letter

och göra ny 1-års extension. Nu vet man inte hur det går med dessa planer.

Vågar i varje fall inte boka biljett ännu.

Om man inte kan ta sig dit i tid för extension, så blir det väl att börja om med

att söka O-A visum här i Sverige? Lite trist med hela den hanteringen en gång till.

 

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Esspe said:

Då får du smyga genom djungeln.

 

Ganska säker på att Thailand kommer att öppna igen när dom andra länderna låter sina medborgare flyga ut. Dom stängde ju inte förrän alla andra redan stängt i princip och insåg väl att det kvittade för turismen när ändå ingen fick komma hit.

Börjar ned Kina.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
10 minuter sedan, skrev Esspe:

Då får du smyga genom djungeln.

 

Ganska säker på att Thailand kommer att öppna igen när dom andra länderna låter sina medborgare flyga ut. Dom stängde ju inte förrän alla andra redan stängt i princip och insåg väl att det kvittade för turismen när ändå ingen fick komma hit.

Då får han smyga samma väg tillbaka genom djungeln.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du smyga genom djungeln.

 

Ganska säker på att Thailand kommer att öppna igen när dom andra länderna låter sina medborgare flyga ut. Dom stängde ju inte förrän alla andra redan stängt i princip och insåg väl att det kvittade för turismen när ändå ingen fick komma hit.

Så är det troligen. Fast jag har bara läst om att Thailand har stoppat flygtrafiken. Är landgränser också stängda? Går det några tåg från kulan till Bangkok? Annars funkar jag på att just flyga till kulan och ta tåget upp!

 

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, stefan5300 said:

Då får han smyga samma väg tillbaka genom djungeln.

Måste vara enklare att betala nån nisse att fixa stämplarna i passet så man kan åka in ändå? Slipper ju risken för brutna ben, malaria etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Så är det troligen. Fast jag har bara läst om att Thailand har stoppat flygtrafiken. Är landgränser också stängda? Går det några tåg från kulan till Bangkok? Annars funkar jag på att just flyga till kulan inta tåget upp!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

Allt är stängt så vitt jag vet. Alla långdistansbussar står stilla, provinsbussar tror jag har fått börja köra igår. Tåg går inte, endast några enstaka matartåg. Inrikesflyget har öppnat idag men ett flertal provinser kommer att sätta folk i karantän när dom landar. Korat har infört karantän idag för alla som kommer från dom 10 mest smittade provinserna. Du får nog hålla dig bota ett tag till.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Befinner mig i Sverige nu. Nuvarande 1-års extension giltig till början av oktober.

Har re-entry permit i passet. Planen var att åka tillbaka i september, skaffa income letter

och göra ny 1-års extension. Nu vet man inte hur det går med dessa planer.

Vågar i varje fall inte boka biljett ännu.

Om man inte kan ta sig dit i tid för extension, så blir det väl att börja om med

att söka O-A visum här i Sverige? Lite trist med hela den hanteringen en gång till.

 

mvh

biker

Du vet att det krävs försäkring för O-A nu? Non-O är ett bättre alternativ, kräver ingen försäkring än iaf men du kanske inte har åldern inne?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...