janne_h Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 Men staten skulle kunna ge incitament för att värna inhemsk produktion men jag misstänker att det bryter mot en hel drös lagar och regler, inte minst de som är stiftade i Bryssel Det är väl sånt som kallas för kommunism?Skickat från min SM-N960F via Tapatalk "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 Varför ska jag betala mer för en kyckling från Sverige som är uppfödd 2 mil ifrån mig än för en kyckling som är antibiotika-dopad och transporterad flera tusen mil från Thailand? Kan du förklara det på ett vettigt sett så kanske jag orkar diskutera globalisering med dig istället för furu-möblers förträfflighet [emoji6] Kanske för att det svensla systemet gör att det är många som ska vara med och dela. Staten ska ha sitt, bonden måste ha lön så han klarar sig mm.I Thailand är både omkostnader och löner billigare. Således så länge frakten inte påverkar slutpriset så kommer alltid den svenska kycklingen vara dyrare. Ska svenska staten gå in och subventionera svensk produktion menar du?Eller ska bonden sänka sin lön i paritet med en thailändsk kycklingfarmare? Skickat från min SM-N960F via Tapatalk "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 (ändrad) 11 timmar sedan, skrev Tallviking: Vilka svensktillverkade datorer och mobiler tänker du på då ? Hade du varit påläst så skulle du veta att försvaret köper till känsliga delar av försvaret svenskombyggda datorer och telefoner. Sectra Tiger R, Använder Samsung som bas, bygger om de och byter ut kretsar till svensktillverkade kretsar. Programvara är utbyt till helt svensk. Om det krävs så företaget kan bygga ALLT i Sverige från grunden. Ändrades April 10, 2020 av JJC Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knasen Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 (ändrad) 1 timme sedan, skrev janne_h: Det är väl sånt som kallas för kommunism? Skickat från min SM-N960F via Tapatalk Är det kommunism om staten inte skattar ihjäl företag? Ändrades April 10, 2020 av Knasen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knasen Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 48 minuter sedan, skrev janne_h: Kanske för att det svensla systemet gör att det är många som ska vara med och dela. Staten ska ha sitt, bonden måste ha lön så han klarar sig mm. I Thailand är både omkostnader och löner billigare. Således så länge frakten inte påverkar slutpriset så kommer alltid den svenska kycklingen vara dyrare. Ska svenska staten gå in och subventionera svensk produktion menar du? Eller ska bonden sänka sin lön i paritet med en thailändsk kycklingfarmare? Skickat från min SM-N960F via Tapatalk Som det är nu så subventionerar svenska staten tex sydeuropeiska bönder via EU-avgiften. Misstänker att du inte gnäller om subventioner när någon anlitar dig för att installera en ny panna som de kanske inte haft råd med utan subventioner från staten. ROT kom ju till för att rädda jobben inom bland annat din bransch även om det är konsumenten som subventioneras så finns det till för att gynna dig och andra hantverkare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 7 timmar sedan, skrev Atom: Jag tycker också vi ska rensa vår egen fisk men bara av miljöskäl; ekonomiskt går det nog aldrig ihop, förmodligen billigare att betala socialbidrag dessvärre. Norrmännen rensar ju inte heller sin lax, det görs ju här i Thailand. Det är ju heller inte så att alla industrijobb flyttas ut för att det är billigare i låglöneländer. Vi slutade inte tillverka våra plasttankar i Stockholm för att det var för dyrt utan för att det inte längre finns några Stockholmare som kan eller vill göra den typen av jobb. För oss blev det låglönelandet Dalarna istället. Ibland flyttas ju också produktion för att komma närmare råvarorna, konsumentmarknaden eller för att komma runt diverse handelshinder. Så, nej, jag tror inte det finns särskilt många industrijobb att flytta hem ifall vi inte är beredda att betala subventioner som vida överstiger kostnaden för socialbidrag etc. Det kan givetvis finnas en social vinst i det men omöjligt en ekonomisk dito. Jag tror dock på det gamla småkommunistiska tänket "skatteväxling" där vi beskattar arbete mindre och istället beskattar energi och datorkraft. 1980 var nästan alla världens 20 största företag tillverkande företag (bilar, stål etc) och idag finns det inte ett endaste tillverkande företag i Topp-20; det är bara oljeföretag och IT-företag med väldigt få anställda per miljard i omsättning. Detta tror jag är enda sättet att undvika en framtida situation med en liten elit och en stor grupp människor som aldrig någonsin får ett fast jobb utan lever hela liv på en "internationell minimilön". För några år sen hade vi flera 100 som sökte sommarjobb dom senaste åren har dom fullt upp med att få ihop somarjobbare. Tillverknings industrin är tyvärr ingen glansjobb som dagens yngre vill ha. Typ. allt dom ska göra ska göras med mobilen idag och där finns det jobb åt alla 55555 I framtiden får dom printa ut 3D mat till sig själva Mvh. Dollemon Pappersmaken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 1 timme sedan, skrev JJC: Hade du varit påläst så skulle du veta att försvaret köper till känsliga delar av försvaret svenskombyggda datorer och telefoner. Sectra Tiger R, Använder Samsung som bas, bygger om de och byter ut kretsar till svensktillverkade kretsar. Programvara är utbyt till helt svensk. Om det krävs så företaget kan bygga ALLT i Sverige från grunden. Hmmm på min myndighet så blev jag beordrad att beställa ej i från vårat sortiment ...... men en helt vanlig dator av annat fabrikat för det var den som Försvaret gjort en image till som vi skulle få..... och inte då en porrsurfdator utan ...... /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 47 minuter sedan, skrev Knasen: Som det är nu så subventionerar svenska staten tex sydeuropeiska bönder via EU-avgiften. Misstänker att du inte gnäller om subventioner när någon anlitar dig för att installera en ny panna som de kanske inte haft råd med utan subventioner från staten. ROT kom ju till för att rädda jobben inom bland annat din bransch även om det är konsumenten som subventioneras så finns det till för att gynna dig och andra hantverkare. Ska jag vara ärlig så gör nog rot varken från eller till. Är pannan trasig så är det bara att lätta på lädret oavsett vad staten bidrar med. Jag skulle vilja se den villaägare (inklusive dig) som struntar i att byta panna för att det är för dyrt, när den gamla brakar på nyårsafton? En panna är ju liksom inte riktigt samma sak som att köpa en ny bil som ger lite statuskänsla. Rot är bra på sitt sätt. Framför allt så slog det undan benen för osund konkurrens, som svart jobb (som var mer än vanligt förr i tiden). Tyvärr så verkar vänstermänniskor titta avundsjukt på detta. Och påstå att ROT och RUT är en kostnad för skattebetalarna. Vilket inte är sant. Då den slår undan benen för svart arbetskraft. vilket betyder att vi andra som betalar våra skatter får mera inkomster. Och således betalar in mera skatt till staten. Det är väl problemet att folk som dig förstår sig inte på syftet med vissa subventioner, och anser att det är ytterst bara för att gynna branchen som så. Det är ju i ROT Rut fallet, en win win situation både för stat och dom som åtnjuter rot. Vad gäller jordbrukspolitik, är jag så dåligt insatt så jag vill inte yttra mig något nämnvärt. Men att EU ska subventionera bönder i Grekland och Spaninen ser jag som ett problem i sig. Då det verkar vara en newer ending story. Borde väl vara bättre att i såfall subventionera i affärsledet, för att få ner priset. Så blir det ju inte osund konkurrens EU länder emellan, vilket jag tror det är nu. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knasen Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 1 minut sedan, skrev janne_h: Ska jag vara ärlig så gör nog rot varken från eller till. Är pannan trasig så är det bara att lätta på lädret oavsett vad staten bidrar med. Jag skulle vilja se den villaägare (inklusive dig) som struntar i att byta panna för att det är för dyrt, när den gamla brakar på nyårsafton? En panna är ju liksom inte riktigt samma sak som att köpa en ny bil som ger lite statuskänsla. Rot är bra på sitt sätt. Framför allt så slog det undan benen för osund konkurrens, som svart jobb (som var mer än vanligt förr i tiden). Tyvärr så verkar vänstermänniskor titta avundsjukt på detta. Och påstå att ROT och RUT är en kostnad för skattebetalarna. Vilket inte är sant. Då den slår undan benen för svart arbetskraft. vilket betyder att vi andra som betalar våra skatter får mera inkomster. Och således betalar in mera skatt till staten. Det är väl problemet att folk som dig förstår sig inte på syftet med vissa subventioner, och anser att det är ytterst bara för att gynna branchen som så. Det är ju i ROT Rut fallet, en win win situation både för stat och dom som åtnjuter rot. Vad gäller jordbrukspolitik, är jag så dåligt insatt så jag vill inte yttra mig något nämnvärt. Men att EU ska subventionera bönder i Grekland och Spaninen ser jag som ett problem i sig. Då det verkar vara en newer ending story. Borde väl vara bättre att i såfall subventionera i affärsledet, för att få ner priset. Så blir det ju inte osund konkurrens EU länder emellan, vilket jag tror det är nu. Såna som mig som inte förstår. Vad är det jag inte förstår? Du har ju inte en jävla aning om vad jag har för uppfattning om ROT, eller hur? Har jag någonstans skrivit att det är fel med ROT? Du däremot ifrågasätter subventioner i det ena inlägget för att i nästa hylla subventioner om de faller dig i smaken. Kallas hyckleri... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 1 timme sedan, skrev Knasen: Är det kommunism om staten inte skattar ihjäl företag? Vad gäller skatterna så lever ju alla bolag i princip på samma premisser. Då blir det ju frågan om staten ska subventionera bönderna, sen börjar närsta branch skrika. Och så är det never ending story. Om staten håller sig till att styra statliga saker och näringslivet sköter sitt så tror jag att det blir bättre. Det är alltid så att problemen startar när staten ska ge bidrag till brancher som behöver det utefter vad dom anser. Kommunism är ju när staten ska styra 100% av ekonomin i landet. Och det ser du väl vad som hänt i dom länder som provat på kommunism hur bra det gått. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 (ändrad) 8 minuter sedan, skrev Knasen: Såna som mig som inte förstår. Vad är det jag inte förstår? Du har ju inte en jävla aning om vad jag har för uppfattning om ROT, eller hur? Har jag någonstans skrivit att det är fel med ROT? Du däremot ifrågasätter subventioner i det ena inlägget för att i nästa hylla subventioner om de faller dig i smaken. Kallas hyckleri... Om subventionerna har ett syfte som motverkar negativa krafter som svartjobb så är detta nånting som gagnar alla utom dom som köper och säljer svart arbetskraft. Jag får ej rot. Det är kunden som får bidraget. Dock försöker jag få dig att förstå att detta betalar sig själv. Dock känns det ganska meningslöst att pumpa in bidrag i saker som inte har något syfte annat än att branschen ska överleva, fast konsumenterna bevisligen inte är beredd att betala för produkten. Om du sen vill kalla detta skenhelighet så får det stå för dig. Det finns naturligtvis undantag. Som nu i corona tider där staten borde hjälpa restauranger butiker och taxifirmor mera. Då det blir en massutslagning av tsunamiformat annars. Vilket kommer att kosta samhället oerhört mer om inte staten ser till att dessa företag överlever och inte går i konkurs nu. Ändrades April 10, 2020 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 5 minuter sedan, skrev janne_h: Om staten håller sig till att styra statliga saker och näringslivet sköter sitt så tror jag att det blir bättre Jo det hade varit klädsamt om inte permitteringarna tärde på statskassan, utan företagskassorna istället. Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 2 minuter sedan, skrev hamnoi: Jo det hade varit klädsamt om inte permitteringarna tärde på statskassan, utan företagskassorna istället. Om du menar just nu, så är ju stora delar av permitteringarna på grund av myndighetsbeslut. Då vore det väl konstigt om staten inte tog sitt ansvar och hjälper företagen att överleva. Många verkar tro att företag har ett pengaträd man plockar pengar ifrån. Dock är det ju lite annorlunda i verkligheten. Att sen Kommunist Löfven verkar vilja ha makt att godtyckligt stänga restauranger och affärer utan att dom ersätts av staten är skandal i sig. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 1 minut sedan, skrev janne_h: Om du menar just nu, så är ju stora delar av permitteringarna på grund av myndighetsbeslut. Då vore det väl konstigt om staten inte tog sitt ansvar och hjälper företagen att överleva. Många verkar tro att företag har ett pengaträd man plockar pengar ifrån. Dock är det ju lite annorlunda i verkligheten. Att sen Kommunist Löfven verkar vilja ha makt att godtyckligt stänga restauranger och affärer utan att dom ersätts av staten är skandal i sig. Jo visst är det synd o Volvo, Scania mf som delar ut miljarder varje år men inte kan lösa några veckor utan produktion, Själv har jag en jävligt schysst arbetsgivare som permitterat utan stöd, i princip i varje år(vinter) under 20-års tid, och inte sagt upp folk som är brukligt. Mindre och relativt nystartade företag ska definitivt få hjälp, men notoriska förlustbolag och stora AB kan lösa det själva imo. Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Efraim Barkbit Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 27 minuter sedan, skrev hamnoi: Jo visst är det synd o Volvo, Scania mf som delar ut miljarder varje år men inte kan lösa några veckor utan produktion, Själv har jag en jävligt schysst arbetsgivare som permitterat utan stöd, i princip i varje år(vinter) under 20-års tid, och inte sagt upp folk som är brukligt. Mindre och relativt nystartade företag ska definitivt få hjälp, men notoriska förlustbolag och stora AB kan lösa det själva imo. Torde väl vara pga din arbetsgivare tar ett pris som ger en avkastning utöver det en som Volvo kan ge, trots avkastning. hur många är beroende av er firma? 20-40 pers? volvo Scania med svenska underleverantörer 50000-70000 pers? Vad med om att bli leverantör till fordonsindustrin så kan ja säga att din arbetsgivare aldrig skulle kunna göra det han/hon gör idag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 (ändrad) 3 timmar sedan, skrev Efraim Barkbit: Torde väl vara pga din arbetsgivare tar ett pris som ger en avkastning utöver det en som Volvo kan ge, trots avkastning. hur många är beroende av er firma? 20-40 pers? volvo Scania med svenska underleverantörer 50000-70000 pers? Vad med om att bli leverantör till fordonsindustrin så kan ja säga att din arbetsgivare aldrig skulle kunna göra det han/hon gör idag Koncernen +250 pers, vår avd +50. Han har väl lagt undan under de glada 70/80-talet, dessutom investerat i fastigheter i Sverige och Belgien som sålts med bra avans Din sista mening förstår jag inte, vi har och har haft folk permitterade under 2019/2020, så visst kan han göra det. Kapitalismen e fin tills det går dåligt, då är pappa (kommunist) staten en trygg hand som ska rädda upp det. Sen kör vi på som vanligt och delar ut miljarderna igen Volvo... Nettoomsättningen ökade under perioden med 14,2 procent till 64,8 miljarder kronor. Rörelseresultatet landade på 3,5 miljarder kronor, en ökning med 90 procent från de 1,8 miljarder kronor som bokfördes under tredje kvartalet i fjol. Nettoresultatet uppgick till 2,4 miljarder kronor, en ökning med 108,8 procent. Tredje kvartalet i fjol resulterade i 1,1 miljarder kronor. Volvo Cars vände sitt negativa kassaflöde, minus 6,6 miljarder kronor under perioden i fjol, till positivt – två miljarder kronor. Rörelsemarginalen ökade till 5,4 procent från 3,2 procent. Ändrades April 10, 2020 av hamnoi Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Efraim Barkbit Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 4 minuter sedan, skrev hamnoi: Koncernen +250 pers, vår avd +50. Han har väl lagt undan under de glada 70/80-talet, dessutom investerat i fastigheter i Sverige och Belgien som sålts med bra avans Din sista mening förstår jag inte, vi har och har haft folk permitterade under 2019/2020, så visst kan han göra det. Kapitalismen e fin tills det går dåligt, då är pappa (kommunist staten en trygg hand som ska rädda upp det. Sen kör vi på som vanligt och delar ut miljarderna igen Volvo... Nettoomsättningen ökade under perioden med 14,2 procent till 64,8 miljarder kronor. Rörelseresultatet landade på 3,5 miljarder kronor, en ökning med 90 procent från de 1,8 miljarder kronor som bokfördes under tredje kvartalet i fjol. Nettoresultatet uppgick till 2,4 miljarder kronor, en ökning med 108,8 procent. Tredje kvartalet i fjol resulterade i 1,1 miljarder kronor. Volvo Cars vände sitt negativa kassaflöde, minus 6,6 miljarder kronor under perioden i fjol, till positivt – två miljarder kronor. Rörelsemarginalen ökade till 5,4 procent från 3,2 procent. Låt oss enas att vissa tänker olika och kommer fram till olika svar. låt oss enas att Öl e gött 🍻 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 Precis nyss, skrev Efraim Barkbit: Låt oss enas att vissa tänker olika och kommer fram till olika svar. låt oss enas att Öl e gött 🍻 Öl e skit, Sparken e gott😜 Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 Fantastiskt att höra hur 60-talstänket lever kvar hos en del. Sverige är bäst, Sverige kan allt, vi behöver ingen! Någon som sneglat på exportbalansen. Någon som sneglat på produktionskostnad. Världen är konstant under förändring, det går inte kämpa emot bara att anpassa sig. Inte ens USA som är så gigantiskt stort kan tillverka allt internt, de har inte ens tillgång till råvaran lokalt. Stängda gränser för Sverige -som oavsett om ni vill tro det eller ej är en liten obefintlig plutt i ena hörnet av världen och nästintill ingen skulle bry sig om vi försvann- skulle få förödande konsekvenser för oss. Oavsett om ni vill eller ej. Vi är beroende av vår omvärld. Beroende av Kina, beroende av Indien, beroende av Korea... vill man inte förstå det får man krypa tillbaka in under sin sten och dra på sig sin foliehatt igen. Väldigt förenklat från en enda infallsvinkel.Globalisering gynnar kapitalet väldigt mycket.För det enskilde svensken var det som att kissa i byxorna.Alla våra "enkla" jobb har lämnat landet och nu med en utökad importerad begåvningsreserv finns inga enkla jobb att ge.Försörjningsstöd.Oerhört dyrt, dubbelt straff, ingen inkomst till staten + en utgift.Bekymrar förstås inte ica och Ikea plus alla andra som bara ser fler medborgare som vandrande inkomster. Lyckan att köpa Kina prylar billigt hos Jula, clas Olson, biltema etc har en baksida.Kapitalet kontrollerar politiker.Kapitalet har råd med lobby och tankesmedjor och när politiker slutar får dom jobb hos lobbyn, om dom skött sig tidigare vill säga.Det är ett vacker ord demokrati, men cash is king, i synnerhet i Sverige.Skickat från min SM-N950F via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Efraim Barkbit Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 (ändrad) 8 minuter sedan, skrev hamnoi: Öl e skit, Sparken e gott😜 Då ha du inte druckitl 🍺 Ändrades April 10, 2020 av Efraim Barkbit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd April 10, 2020 Dela Inlagd April 10, 2020 15 timmar sedan, skrev Tallviking: Var tycker du vi skall köpa datorer och mobiltelefoner ifrån till min arbetsgivare ? Från nåt land som åtminstone är delvis demokratiskt? Sydkorea dyker upp i min skalle... Om vi verkligen är emot diktaturer, så är det svårt att förstå varför vi köper Huawei-produkter, produkter som andra demokratier varnar för, av delvis andra skäl, som att de kan innehålla spion-program. 14 timmar sedan, skrev Tallviking: Vi beställer allt från svenska leverantörer enligt de statliga ramavtal som finns och reglerar detta...... Till och med du fattar väl att leverantören helst säljer det som ger mest vinst för denne, inte det som är bäst för Sverige, eller? Som tidigare Försvarsmaktsanställd, så tycker jag att högre säkerhet bör få kosta. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 11, 2020 Dela Inlagd April 11, 2020 9 timmar sedan, skrev Tommy: Från nåt land som åtminstone är delvis demokratiskt? Sydkorea dyker upp i min skalle... Om vi verkligen är emot diktaturer, så är det svårt att förstå varför vi köper Huawei-produkter, produkter som andra demokratier varnar för, av delvis andra skäl, som att de kan innehålla spion-program. Till och med du fattar väl att leverantören helst säljer det som ger mest vinst för denne, inte det som är bäst för Sverige, eller? Som tidigare Försvarsmaktsanställd, så tycker jag att högre säkerhet bör få kosta. MVH Vem har påstått att jag köper Huawei-produkter ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd April 11, 2020 Dela Inlagd April 11, 2020 10 hours ago, Nicholas said: Väldigt förenklat från en enda infallsvinkel. Globalisering gynnar kapitalet väldigt mycket. För det enskilde svensken var det som att kissa i byxorna. Alla våra "enkla" jobb har lämnat landet och nu med en utökad importerad begåvningsreserv finns inga enkla jobb att ge. Försörjningsstöd. Oerhört dyrt, dubbelt straff, ingen inkomst till staten + en utgift. Bekymrar förstås inte ica och Ikea plus alla andra som bara ser fler medborgare som vandrande inkomster. Lyckan att köpa Kina prylar billigt hos Jula, clas Olson, biltema etc har en baksida. Kapitalet kontrollerar politiker. Kapitalet har råd med lobby och tankesmedjor och när politiker slutar får dom jobb hos lobbyn, om dom skött sig tidigare vill säga. Det är ett vacker ord demokrati, men cash is king, i synnerhet i Sverige. Skickat från min SM-N950F via Tapatalk Det där låter som en förenklad (ditt ordval) programförklaring för vänsterpartiet. Skulle iofs kunna vara SD också, ytterligheterna står ju nära varandra i många viktiga frågor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd April 11, 2020 Dela Inlagd April 11, 2020 Det där låter som en förenklad (ditt ordval) programförklaring för vänsterpartiet. Skulle iofs kunna vara SD också, ytterligheterna står ju nära varandra i många viktiga frågor.I en global värld så ska vi konkurrera med länder som helt saknar socialförsäkringskostnader, helt saknar den brutala överbyggnad med pappersvändare i offentlig förvaltning, dvs saknar alla dessa låtsas jobb som Sverige är helt proppfullt av.Tusen små verk och institutioner som kan packa ihop direkt. Dom långsiktiga konsekvenserna av att politiker och verk fullständigt genomsyras av lobyism är inte förenligt med att det faktiskt är medborgarna som betalar deras lön och att det är medborgarnas intressen som skal tillgodoses.Idag får vi betala, och besluten tas till gagn för andra intressenter. Vänsterpartiets metaformos under Gudrun och Jonas har gjort att dom helt slutat fundera på globalism och sådana saker. Vänstern driver frågor som HBQT, miljö och ökad invandring, dvs skillnaden till MP och C är ju svår att urskilja.Några "arbetarfrågor" står inte längre på agendan, vilket trumvirvel, lämnar det fältet öppet för ett enda parti SD.Finns inget annat parti överhuvudtaget som reflekterar över, eller berättar för väljarna vad denna globalism leder till. Inte bara vanliga knegare ligger dåligt till, hela medelklassen inklusive horder av pappersvändare kommer få sänkt standard.Inte hög standard som Peps tror.Men klyftorna däremot kommer fortsätta att öka för varje år.På vilket sätt kan detta vara god socialdemokratisk politik?Världens högsta skattetryck. Kass sjukvård. Kass pension. Kasst försvar. Kass äldreomsorg. Ökad klasskillnad. Etc etc.50 talets visioner är skrotade, folkhemmet är förbytt til något helt annat. Var är pengarna, försvunnit till SIDA, WHO, EU, FN, köpt plats i säkerhetsrådet, offentlig förvaltning och ett i övrigt enormt slöseri som världens moder Theresa. Socialdemokraterna är inte längre ett arbetarparti och så fort corona har blåst över kommer kräftgången fortsätta ner mot 20%, för man sålde sin själ till intressegrupper och nu kan man inte ta tillbaks den, jag tror inte ens man är mentalt medveten längre.S är medvetslöst., politisk koma, lobotomy by lobby.Skickat från min SM-N950F via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd April 11, 2020 Dela Inlagd April 11, 2020 4 minutes ago, Nicholas said: I en global värld så ska vi konkurrera med länder som helt saknar socialförsäkringskostnader, helt saknar den brutala överbyggnad med pappersvändare i offentlig förvaltning, dvs saknar alla dessa låtsas jobb som Sverige är helt proppfullt av. Tusen små verk och institutioner som kan packa ihop direkt. Dom långsiktiga konsekvenserna av att politiker och verk fullständigt genomsyras av lobyism är inte förenligt med att det faktiskt är medborgarna som betalar deras lön och att det är medborgarnas intressen som skal tillgodoses. Idag får vi betala, och besluten tas till gagn för andra intressenter. Vänsterpartiets metaformos under Gudrun och Jonas har gjort att dom helt slutat fundera på globalism och sådana saker. Vänstern driver frågor som HBQT, miljö och ökad invandring, dvs skillnaden till MP och C är ju svår att urskilja. Några "arbetarfrågor" står inte längre på agendan, vilket trumvirvel, lämnar det fältet öppet för ett enda parti SD. Finns inget annat parti överhuvudtaget som reflekterar över, eller berättar för väljarna vad denna globalism leder till. Inte bara vanliga knegare ligger dåligt till, hela medelklassen inklusive horder av pappersvändare kommer få sänkt standard. Inte hög standard som Peps tror. Men klyftorna däremot kommer fortsätta att öka för varje år. På vilket sätt kan detta vara god socialdemokratisk politik? Världens högsta skattetryck. Kass sjukvård. Kass pension. Kasst försvar. Kass äldreomsorg. Ökad klasskillnad. Etc etc. 50 talets visioner är skrotade, folkhemmet är förbytt til något helt annat. Var är pengarna, försvunnit till SIDA, WHO, EU, FN, köpt plats i säkerhetsrådet, offentlig förvaltning och ett i övrigt enormt slöseri som världens moder Theresa. Socialdemokraterna är inte längre ett arbetarparti och så fort corona har blåst över kommer kräftgången fortsätta ner mot 20%, för man sålde sin själ till intressegrupper och nu kan man inte ta tillbaks den, jag tror inte ens man är mentalt medveten längre. S är medvetslöst., politisk koma, lobotomy by lobby. Skickat från min SM-N950F via Tapatalk Som sagt, du låter som en agitator som ligger väldigt långt åt vänster ideologiskt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu