Jump to content
IGNORERAD

Ekonomin efter Corona


Captain Morgan

Recommended Posts

Fantastiskt att höra hur 60-talstänket lever kvar hos en del. Sverige är bäst, Sverige kan allt, vi behöver ingen! 

 

Någon som sneglat på exportbalansen. Någon som sneglat på produktionskostnad.

 

Världen är konstant under förändring, det går inte kämpa emot bara att anpassa sig. Inte ens USA som är så gigantiskt stort kan tillverka allt internt, de har inte ens tillgång till råvaran lokalt. 

 

Stängda gränser för Sverige -som oavsett om ni vill tro det eller ej är en liten obefintlig plutt i ena hörnet av världen och nästintill ingen skulle bry sig om vi försvann- skulle få förödande konsekvenser för oss. 

 

Oavsett om ni vill eller ej. Vi är beroende av vår omvärld. Beroende av Kina, beroende av Indien, beroende av Korea... vill man inte förstå det får man krypa tillbaka in under sin sten och dra på sig sin foliehatt igen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 280
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    28

  • Esspe

    21

  • Atom

    20

  • Soengsang

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Är du medveten om att nästan alla datorer och mobiltelefoner idag är helt eller delvis tillverkade i Kina ?

Svensk tillverkad. 😀 Muggtelefon-3.thumb.jpg.ffe24c4e9d91ae0246aca75fcf011e7f.jpg

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, Wanchai said:

Det är förvånande att västvärlden har gett Kina förmånen att vara hela världens verkstad för att kortsiktiga vinster ska tas hem. Att kapitalister agerar på detta sätt är inte förvånande men att politiker tillåtit denna utveckling är förvånande. Hoppas att detta är en väckarklocka och mer produktion tas "hem" för att klara av kriser. Vem vet, vi har kanske mycket större kriser framför oss och vad gör vi då om kineserna säger att ni får klara er själva. Vad ska vi göra med ett starkt försvar när Kina lägger ner all leverans? Bomba hela Kina till avgrunden,? Ja då blir resultatet ännu värre. Lite mer balans i världen vore tacksamt, ja tom lite nationalism skulle vara bra när globalismen har dragit ner byxorna på västvärlden.

Jag tror säkert att Kina från tidigt 80-tal tills en bit in på 10-talet var väldigt glada över förmånen att få vara hela världens verkstad; numera gör de dock allt de kan för att slippa därifrån. För ett oerhört fattigt och folkrikt land så var givetvis arbetsintensiv industri allt de kunde drömma om men idag finns det inte längre någon som vill investera i, jobba i eller bo nära dessa industrier. Nu flyttar söner och döttrar sina fäders fabriker till Kambodja, Bangladesh och Etiopien och inte en människa kommer sakna dessa fabriker. Eller kanske inte förresten, om ytterligare en generation dyker det säkert upp några bakåtsträvare och nostalgiker som vill ha tillbaks dem igen.

 

Jag håller dock helt med dig om att EU som grupp, och Sverige som land, bör se över vilka strategiska produkter som vi måste kunna producera själva i händelse av nya epidemier, krig etc.

 

Jag tycker att tanken bakom globalismen är god och det är varken önskvärt eller möjligt att vrida klockan tillbaka. Däremot så fungerar inte globalismen, som den ser ut idag, särskilt väl för medel- och arbetarklassen i utvecklade länder som Sverige, men istället för att avskaffa globalismen så tror jag istället på att reglera den. Det går inte att ha globalism med nationella regler precis som ingen skulle komma på att spela ett Fotbolls-VM där alla länder får tillämpa sina egna nationella regler. Allra största problemet med globaliseringen är att gigantiska multinationella företag kan dra in miljarders miljarder utan att egentligen betala någon skatt någonstans medans småföretag oftast beskattas till döds; det är inte ett level playing field. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

14 hours ago, Knasen said:

Det beror ju lite på hur man definierar skattemedel. Det är ju inte gratis att bedriva produktion i Sverige med alla skatter och avgifter som finns och att de som faktiskt producerar saker och ting väljer att flytta själva produktionen till mer lönsamma länder är förstående. Kvar blir rena tjänsteföretag som utför tjänster. Det kommer märkas tydligt nu när det slår tvärstopp i ekonomin. Själva motorn i svensk ekonomi de senaste åren har ju varit bostadsbyggandet där man har skapat ett stort behov av bostäder för att hålla ekonomin igång genom att öka på befolkningen. När byggarbetarna förlorar jobben så kommer det bli en kedjereaktion där caféer och restauranger förlorar intäkter och måste göra sig av med tex de söta servitriserna som i sin tur inte längre har råd att hålla frisörer och skönhetsindustrin under sina armar osv. osv. 

 

Det handlar inte bara om att ge industrin lättnader för att förlägga produktion i Sverige. Bara en sån sak som kycklingen eller grisen svensken äter borde vara närproducerad men är istället antibiotikafyllda "kadaver" från Asien, Danmark och Irland. Jag tycker det är jättebra att vi i Sverige har världens tuffaste djurhållningsregler men belöna då detta med kraftigt reducerade skatter och momslättnader istället för att göra det till dyra lyxvaror som kostar ibland det dubbla mot vad de importerade kostar. 

 

Våra åkrar ligger i träda för att gynna södra Europas bönder, som om inte det vore nog så ska vi dessutom betala EU´s högsta medlemsavgift per capita för att ge bidrag till dessa bönder så att de kan sälja varor till oss. Hallå :6: Dags att överge den här globaliserade världen som är ett stort jävla korthus. Ni globalister må hävda att vi fått ökad levnadsstandard med det här systemet, själv är jag övertygad om att vi egentligen fått det betydligt sämre. Frihandel och gränsöverskridande samarbeten fanns även innan vi valde att betala astronomiska summor till en kolossal byråkrati för att avstå produktion och omvandla vårat land till något egentligen helt obetydligt för övriga världen. 

 

Innan vi gick med i EU var vi ett land med världens bästa sjukvård, ett starkt försvar i förhållande till folkmängd, vi hade en stark exportindustri då vi hade rykte om god kvalité. Vad är vi nu? Ett stort jävla internationellt skämt, där våra politiker ideligen försöker putsa "Sverigebilden" och sitter längst fram i klassrummet och räcker upp handen när FN vädjar om stödpengar till klimatfonder eller liknande för att motverka det som egentligen är en produkt av den globaliserande värld vi så välvilligt betalar för att upprätthålla. 

Som vanligt ligger det mycket i det du skriver och flera av mina barndomskamrater skulle helhjärtat ställa sig bakom vartenda ord i din text, det hörde jag när vi var i Skövde och bärsade och bowlade på juldagen, men så är de ju Vänsterpartister också 😉.

 

Jag hoppas också att det ska finnas industri kvar i Sverige men då huvudsakligen high-tech industri, väldigt nischad industri, högkvalitativ hantverksindustri samt industri där vi har uppenbara geografiska fördelar (typ pappersmassa). Att vi ska ha fabriker som gör kläder, vardagsmöbler, bondstål mm anser jag inte på något sätt önskvärt.

 

Ärligt talat tror jag inte det finns särskilt många industrijobb vi kan "flytta hem" igen. Vi lade ut en massa enkel tillverkning på 80- och 90-talet men många av de jobben har sedan dess också försvunnit från det nya landet och ersatts av robotar, datorer eller helt rationaliserats bort. Även om vi skulle flytta hem vartenda jobb vi någonsin flyttat ut så skulle det nog vara mindre än 10% av de jobb vi en gång flyttade. Jag läste så sent som igår om en av våra kunder i Österrike; en av deras fabriker tillverkar nu mer ståltråd med 14 anställda än vad de 1960 gjorde med drygt 1,000 anställda och jag läste någon annanstans att om det skulle krävas lika många stålverksarbetare i Sverige per ton tillverkat stål, som krävdes i början av 1900-talet, så skulle idag fler än 10 miljoner svenskar behöva jobba inom stålindustrin; ett jävla drag i Avesta, Sandviken och Oxelösund!

 

Jag tror också att vi i allmänhet är dåliga på att uppskatta hur mycket bättre vi fått det, i alla fall rent ekonomiskt, de senaste 40 åren. Vi hade det inte på något sätt dåligt men det var aldrig några utlandssemestrar, bilar som inte startade när det var kallt, en TV som var helt grön men ändå inte byttes ut på flera år, inga restaurangbesök och magert klädkonto. Vad jag kan se så har nästan alla mina svenska kompisar och släktingar det betydligt bättre nu.

 

Som jag skrev i inlägget ovan innebär det dock inte att jag tycker globaliseringen fungerar bra. Jag tror dock inte lösningen ligger i att lämna EU och bli en eremit-stat ala Nordkorea. Jag tror istället på mer internationellt samarbete så vi får rättvisa internationella regler och framför allt kan få stora multinationella företag att betala för den fördelen globaliseringen gett dem. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Tallviking said:

Är du medveten om att nästan alla datorer och mobiltelefoner idag är helt eller delvis tillverkade i Kina ?

Rätt, men ett viktigt tillägg är att en hel del produktion har eller kommer att flytta vidare till nya låglöneländer. Samsung tillverkar tex inga mobiltelefoner i Kina längre, däremot till stor del i Vietnam

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
2 timmar sedan, skrev samet:

Fantastiskt att höra hur 60-talstänket lever kvar hos en del. Sverige är bäst, Sverige kan allt, vi behöver ingen! 

 

Någon som sneglat på exportbalansen. Någon som sneglat på produktionskostnad.

 

Världen är konstant under förändring, det går inte kämpa emot bara att anpassa sig. Inte ens USA som är så gigantiskt stort kan tillverka allt internt, de har inte ens tillgång till råvaran lokalt. 

 

Stängda gränser för Sverige -som oavsett om ni vill tro det eller ej är en liten obefintlig plutt i ena hörnet av världen och nästintill ingen skulle bry sig om vi försvann- skulle få förödande konsekvenser för oss. 

 

Oavsett om ni vill eller ej. Vi är beroende av vår omvärld. Beroende av Kina, beroende av Indien, beroende av Korea... vill man inte förstå det får man krypa tillbaka in under sin sten och dra på sig sin foliehatt igen. 

Bra inlägg Samet, men ingen har väl argumenterat för helt stängda gränser, eller att  Sverige är bäst, kan allt och behöver ingen.

Min åsikt i denna diskussion är att man inte  bör vara  beroende av Kina  avseende datorer och telefoner som Tallviking frågade om

Tycker att  ni globalister ofta hittar på lite väl mycket argument som vi globalism kritiker inte lagt fram

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Atom:

Som vanligt ligger det mycket i det du skriver och flera av mina barndomskamrater skulle helhjärtat ställa sig bakom vartenda ord i din text, det hörde jag när vi var i Skövde och bärsade och bowlade på juldagen, men så är de ju Vänsterpartister också 😉.

 

Jag hoppas också att det ska finnas industri kvar i Sverige men då huvudsakligen high-tech industri, väldigt nischad industri, högkvalitativ hantverksindustri samt industri där vi har uppenbara geografiska fördelar (typ pappersmassa). Att vi ska ha fabriker som gör kläder, vardagsmöbler, bondstål mm anser jag inte på något sätt önskvärt.

 

Ärligt talat tror jag inte det finns särskilt många industrijobb vi kan "flytta hem" igen. Vi lade ut en massa enkel tillverkning på 80- och 90-talet men många av de jobben har sedan dess också försvunnit från det nya landet och ersatts av robotar, datorer eller helt rationaliserats bort. Även om vi skulle flytta hem vartenda jobb vi någonsin flyttat ut så skulle det nog vara mindre än 10% av de jobb vi en gång flyttade. Jag läste så sent som igår om en av våra kunder i Österrike; en av deras fabriker tillverkar nu mer ståltråd med 14 anställda än vad de 1960 gjorde med drygt 1,000 anställda och jag läste någon annanstans att om det skulle krävas lika många stålverksarbetare i Sverige per ton tillverkat stål, som krävdes i början av 1900-talet, så skulle idag fler än 10 miljoner svenskar behöva jobba inom stålindustrin; ett jävla drag i Avesta, Sandviken och Oxelösund!

 

Jag tror också att vi i allmänhet är dåliga på att uppskatta hur mycket bättre vi fått det, i alla fall rent ekonomiskt, de senaste 40 åren. Vi hade det inte på något sätt dåligt men det var aldrig några utlandssemestrar, bilar som inte startade när det var kallt, en TV som var helt grön men ändå inte byttes ut på flera år, inga restaurangbesök och magert klädkonto. Vad jag kan se så har nästan alla mina svenska kompisar och släktingar det betydligt bättre nu.

 

Som jag skrev i inlägget ovan innebär det dock inte att jag tycker globaliseringen fungerar bra. Jag tror dock inte lösningen ligger i att lämna EU och bli en eremit-stat ala Nordkorea. Jag tror istället på mer internationellt samarbete så vi får rättvisa internationella regler och framför allt kan få stora multinationella företag att betala för den fördelen globaliseringen gett dem. 

Man behöver inte vara vänsterpartist för att inse att vi i Sverige behöver ha mer inhemsk produktion. Inte heller blir man per automatik miljöpartist för att man inser att den här överkonsumtionen som globalismen bygger på är ohållbar. 

 

Har vi det verkligen så mycket bättre ekonomiskt idag, realt sätt? Hela Sveriges ekonomi är en bubbla där allt bygger på tjänster som ska konsumeras, varför är det så hemskt för er globalister att tillföra ekonomin en större del av produktion? Folk är upp över öronen skuldsatta idag med lån som de aldrig kommer kunna betala av under sin livstid och med hjälp av ännu mera lån och avbetalningar så kan man köpa ny TV när skärmen blivit för liten eller innehåller för få pixlar och mobiltelefon när senaste modellen kommer istället för att använda grejerna till dess de tjänat ut sitt syfte. Bilen för en halv miljon startar visserligen när det är kallt men lånet som ska betalas varje månad svider. Min första bil var en Volvo 142 av årsmodell 73 och tänk att den startade också när det var kallt ute, var bara att dra ut choken 😉

 

Findus fraktar torsk till Kina för att fileas för att sen fraktas tillbaka till Sverige. Det är inte bara ohållbart, det är ren idi*ti. Självklart är det av ekonomiska orsaker, samtidigt är det lite konstigt att ett land som Norge med ännu högre löneläge klarar av att behålla sin fiskindustri. Vore ju ett gyllene tillfälle för exempelvis Findus att öppna fiskfabrik i Sverige då det inte råder någon direkt brist på okvalificerad arbetskraft numera. Vilken goodwill de skulle få! Knäcker frågan för politikerna som skrikit om behovet av enkla jobb de senaste 10 åren samtidigt som Greta och hennes sekt skulle applådera miljöbesparingen den skulle resultera i och vi konsumenter skulle få färskare torsk på tallriken som inte åkt ett varv runt jorden. 

 

Är övertygad om att det går att "plocka hem" en hel del jobb om bara viljan finns och det ges någon form av incitament från politikernas sida. Om inte annat av klimatskäl som är så på tapeten. Alla miljarder som Löfven står och lovar ut i diverse klimatfonder och liknande kunde användas till att stimulera inhemsk produktion, istället för att varor ska fraktas fram och tillbaka till Kina. Visst, det skulle kanske göra några kineser arbetslösa, ett par europiska sjöbefäl och en skock filipinos fick väl också mindre uppdrag men tänk vad mycket koldioxid det skulle spara in :) 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Knasen said:

Man behöver inte vara vänsterpartist för att inse att vi i Sverige behöver ha mer inhemsk produktion. Inte heller blir man per automatik miljöpartist för att man inser att den här överkonsumtionen som globalismen bygger på är ohållbar. 

 

Har vi det verkligen så mycket bättre ekonomiskt idag, realt sätt? Hela Sveriges ekonomi är en bubbla där allt bygger på tjänster som ska konsumeras, varför är det så hemskt för er globalister att tillföra ekonomin en större del av produktion? Folk är upp över öronen skuldsatta idag med lån som de aldrig kommer kunna betala av under sin livstid och med hjälp av ännu mera lån och avbetalningar så kan man köpa ny TV när skärmen blivit för liten eller innehåller för få pixlar och mobiltelefon när senaste modellen kommer istället för att använda grejerna till dess de tjänat ut sitt syfte. Bilen för en halv miljon startar visserligen när det är kallt men lånet som ska betalas varje månad svider. Min första bil var en Volvo 142 av årsmodell 73 och tänk att den startade också när det var kallt ute, var bara att dra ut choken 😉

 

Findus fraktar torsk till Kina för att fileas för att sen fraktas tillbaka till Sverige. Det är inte bara ohållbart, det är ren idi*ti. Självklart är det av ekonomiska orsaker, samtidigt är det lite konstigt att ett land som Norge med ännu högre löneläge klarar av att behålla sin fiskindustri. Vore ju ett gyllene tillfälle för exempelvis Findus att öppna fiskfabrik i Sverige då det inte råder någon direkt brist på okvalificerad arbetskraft numera. Vilken goodwill de skulle få! Knäcker frågan för politikerna som skrikit om behovet av enkla jobb de senaste 10 åren samtidigt som Greta och hennes sekt skulle applådera miljöbesparingen den skulle resultera i och vi konsumenter skulle få färskare torsk på tallriken som inte åkt ett varv runt jorden. 

 

Är övertygad om att det går att "plocka hem" en hel del jobb om bara viljan finns och det ges någon form av incitament från politikernas sida. Om inte annat av klimatskäl som är så på tapeten. Alla miljarder som Löfven står och lovar ut i diverse klimatfonder och liknande kunde användas till att stimulera inhemsk produktion, istället för att varor ska fraktas fram och tillbaka till Kina. Visst, det skulle kanske göra några kineser arbetslösa, ett par europiska sjöbefäl och en skock filipinos fick väl också mindre uppdrag men tänk vad mycket koldioxid det skulle spara in :) 

 

 

Jag tycker också vi ska rensa vår egen fisk men bara av miljöskäl; ekonomiskt går det nog aldrig ihop, förmodligen billigare att betala socialbidrag dessvärre. Norrmännen rensar ju inte heller sin lax, det görs ju här i Thailand.

 

Det är ju heller inte så att alla industrijobb flyttas ut för att det är billigare i låglöneländer. Vi slutade inte tillverka våra plasttankar i Stockholm för att det var för dyrt utan för att det inte längre finns några Stockholmare som kan eller vill göra den typen av jobb. För oss blev det låglönelandet Dalarna istället. Ibland flyttas ju också produktion för att komma närmare råvarorna, konsumentmarknaden eller för att komma runt diverse handelshinder. Så, nej, jag tror inte det finns särskilt många industrijobb att flytta hem ifall vi inte är beredda att betala subventioner som vida överstiger kostnaden för socialbidrag etc. Det kan givetvis finnas en social vinst i det men omöjligt en ekonomisk dito.

 

Jag tror dock på det gamla småkommunistiska tänket "skatteväxling" där vi beskattar arbete mindre och istället beskattar energi och datorkraft. 1980 var nästan alla världens 20 största företag tillverkande företag (bilar, stål etc) och idag finns det inte ett endaste tillverkande företag i Topp-20; det är bara oljeföretag och IT-företag med väldigt få anställda per miljard i omsättning. Detta tror jag är enda sättet att undvika en framtida situation med en liten elit och en stor grupp människor som aldrig någonsin får ett fast jobb utan lever hela liv på en "internationell minimilön".

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Knasen:

Min första bil var en Volvo 142 av årsmodell 73 och tänk att den startade också när det var kallt ute

Haha, min med! Racing Green👍

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har även jag kommit igenom denna tråden och vad som slår mig är allt prat om verkstadsindustri hit verkstadsindustri dit, möbeltillverkning i Baltikum eller ej, mobiltelefoner från Kina etc. etc. Men är det verkligen ingen av er som tänker alls på följande viktiga industrier som ni inte har nämnt med ett ord och som vi är (tror jag) världsledande på och där vi säkert har 80% av våra kvinnor jobbande inom och sist men inte minst är SÅ VIKTIGA för vår fortlevnad:

Bloggare typ Blondinbella
Debattörer typ Cissi Wallin och  Linneas Claseon
HBTQ certifierare 
Miljöreportrar
Genusforskare


Bara för att nämna några viktiga grupper för det är ju ändå dessa yrkesgrupper som har byggt detta landet och skulle de inte finnas kvar efter denna krisen hur skall det då gå för vår ekonomi?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Tråkigt att hora.

Beror väl isåfall på

att for många beställt från Kina de senaste åren istället for att samarbeta med sitt eget lands tillverkare eller andra inom västvärlden.

Donald Trumps regering  har ju borjat lägga mera beställningar till foretag i USA.

Bara att hoppas att Sveriges forsvar och myndighet for beredskap  numera forstår nyttan med att beställa i Sverige eller inom EU eller Nato länder

Att beställa av företag i USA innebär inte att deras produkter tillverkas i USA. Håll isär begreppen leverantör och tillverkare. De flesta USA-företags elektronikprodukter tillverkas i Kina eller länderna runt Kina

 

Ta t.ex Donald Trumps egna "produkter"

image.thumb.png.46aaf48a7601e5be23bd87222ff06389.png

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Knasen:

Bilen för en halv miljon startar visserligen när det är kallt men lånet som ska betalas varje månad svider. Min första bil var en Volvo 142 av årsmodell 73 och tänk att den startade också när det var kallt ute, var bara att dra ut choken 😉

 

 

 

Min första bil var en Amazon startade alltid. 

En händelse som jag kom att tänka på nu var en söndagmorgon någon gång på tidigt 70-tal. Kompisen ringde och väckte mig runt 9 på morgonen och frågade om jag kunde hämta honom ca 5 mil bort. Han hade hamnat på efterfest ute i skogen. Naturligtvis kunde jag hämta honom. Klev upp och konstaterade att det var runt - 40 grader kallt. Tänkte att det är nog bäst att stoppa i motorvärmaren medans jag äter frukost. Startade och drog sedan iväg blev bara kallare och kallare ju längre in i obygden man kom. Sikthålet i rutan blev mindre och mindre, varenda gruskorn (på den tiden grusade man faktiskt vägarna mot halka) kändes och hördes som en storsten i fjädringen. Dåligt klädd och inga bilar ute på vägen, mobiltelefon fanns ej på den tiden. Men runt 20 år och odödlig så gick det. 

 

När jag kom fram vågade jag ej stanna av bilen. Motortempen var katastrofalt låg. Var runt - 45 grader där ute, satte i motorvärmaren och lämnade bilen på tomgång. Efter kaffe och upptining hade bilen fått upp motortempen så vi vågade vända mot varmare trakter.

 

Idag så har bärgarna i norrbotten fullt upp med att få igång alla nyare bilar när det kyler på. Äldre bilar har ej samma problem med kylan. Fast de saknar massor av de bekvämligheter som finns i nyare bilar. Inte så många idag köper en ny bil utan AC och elhissar t.ex. Det är väl samma sak med tågen går inte så bra i kylan, utan idag görs andra prioriteringar.

 

Vad jag vill ha sagt är att bilen för en halv miljon är det inte säkert att den startar när det är kallt. Möjligen startar den när det blir lite kyligt, men vid - 30, - 40 ska man nog ha något annat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
58 minuter sedan, skrev Tallviking:

Att beställa av företag i USA innebär inte att deras produkter tillverkas i USA. Håll isär begreppen leverantör och tillverkare. De flesta USA-företags elektronikprodukter tillverkas i Kina eller länderna runt Kina

 

Ta t.ex Donald Trumps egna "produkter"

image.thumb.png.46aaf48a7601e5be23bd87222ff06389.png

 

Så  bra.  Då är det Donald Trumps fel om det skulle visa sig att  Sveriges forsvars  inkop av datorer och telefoner  från Kina skulle visa sig få  negativa foljder.

 

Jag kan inte se att det skulle ha någon betydelse for ett lands beredskap var i världen Trump eller någon annan får slipsar tillverkade

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Men staten skulle kunna ge incitament för att värna inhemsk produktion men jag misstänker att det bryter mot en hel drös lagar och regler, inte minst de som är stiftade i Bryssel :rolleyes: 
Det är väl sånt som kallas för kommunism?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska jag betala mer för en kyckling från Sverige som är uppfödd 2 mil ifrån mig än för en kyckling som är antibiotika-dopad och transporterad flera tusen mil från Thailand? Kan du förklara det på ett vettigt sett så kanske jag orkar diskutera globalisering med dig istället för furu-möblers förträfflighet [emoji6]
 
 
Kanske för att det svensla systemet gör att det är många som ska vara med och dela. Staten ska ha sitt, bonden måste ha lön så han klarar sig mm.
I Thailand är både omkostnader och löner billigare. Således så länge frakten inte påverkar slutpriset så kommer alltid den svenska kycklingen vara dyrare. Ska svenska staten gå in och subventionera svensk produktion menar du?
Eller ska bonden sänka sin lön i paritet med en thailändsk kycklingfarmare?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vilka svensktillverkade datorer och mobiler tänker du på då ?

Hade du varit påläst så skulle du veta att försvaret köper till känsliga delar av försvaret svenskombyggda datorer och telefoner.

Sectra Tiger R, Använder Samsung som bas, bygger om de och byter ut kretsar till svensktillverkade kretsar. 

Programvara är utbyt till helt svensk. 

Om det krävs så företaget kan bygga ALLT i Sverige från grunden.

 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Det är väl sånt som kallas för kommunism?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Är det kommunism om staten inte skattar ihjäl företag? 

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev janne_h:

Kanske för att det svensla systemet gör att det är många som ska vara med och dela. Staten ska ha sitt, bonden måste ha lön så han klarar sig mm.
I Thailand är både omkostnader och löner billigare. Således så länge frakten inte påverkar slutpriset så kommer alltid den svenska kycklingen vara dyrare. Ska svenska staten gå in och subventionera svensk produktion menar du?
Eller ska bonden sänka sin lön i paritet med en thailändsk kycklingfarmare?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Som det är nu så subventionerar svenska staten tex sydeuropeiska bönder via EU-avgiften. Misstänker att du inte gnäller om subventioner när någon anlitar dig för att installera en ny panna som de kanske inte haft råd med utan subventioner från staten. ROT kom ju till för att rädda jobben inom bland annat din bransch även om det är konsumenten som subventioneras så finns det till för att gynna dig och andra hantverkare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Atom:

Jag tycker också vi ska rensa vår egen fisk men bara av miljöskäl; ekonomiskt går det nog aldrig ihop, förmodligen billigare att betala socialbidrag dessvärre. Norrmännen rensar ju inte heller sin lax, det görs ju här i Thailand.

 

Det är ju heller inte så att alla industrijobb flyttas ut för att det är billigare i låglöneländer. Vi slutade inte tillverka våra plasttankar i Stockholm för att det var för dyrt utan för att det inte längre finns några Stockholmare som kan eller vill göra den typen av jobb. För oss blev det låglönelandet Dalarna istället. Ibland flyttas ju också produktion för att komma närmare råvarorna, konsumentmarknaden eller för att komma runt diverse handelshinder. Så, nej, jag tror inte det finns särskilt många industrijobb att flytta hem ifall vi inte är beredda att betala subventioner som vida överstiger kostnaden för socialbidrag etc. Det kan givetvis finnas en social vinst i det men omöjligt en ekonomisk dito.

 

Jag tror dock på det gamla småkommunistiska tänket "skatteväxling" där vi beskattar arbete mindre och istället beskattar energi och datorkraft. 1980 var nästan alla världens 20 största företag tillverkande företag (bilar, stål etc) och idag finns det inte ett endaste tillverkande företag i Topp-20; det är bara oljeföretag och IT-företag med väldigt få anställda per miljard i omsättning. Detta tror jag är enda sättet att undvika en framtida situation med en liten elit och en stor grupp människor som aldrig någonsin får ett fast jobb utan lever hela liv på en "internationell minimilön".

 

 

För några år sen hade vi flera 100 som sökte sommarjobb dom senaste åren har dom fullt upp med att få ihop somarjobbare.

Tillverknings industrin är tyvärr ingen glansjobb som dagens yngre vill ha.

Typ. allt dom ska göra ska göras med mobilen idag och där finns det jobb åt alla 55555

I framtiden får dom printa ut 3D mat till sig själva

 

Mvh. Dollemon

Pappersmaken

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Hade du varit påläst så skulle du veta att försvaret köper till känsliga delar av försvaret svenskombyggda datorer och telefoner.

Sectra Tiger R, Använder Samsung som bas, bygger om de och byter ut kretsar till svensktillverkade kretsar. 

Programvara är utbyt till helt svensk. 

Om det krävs så företaget kan bygga ALLT i Sverige från grunden.

 

Hmmm på min myndighet så blev jag beordrad att beställa ej i från vårat sortiment ...... men en helt vanlig dator av annat fabrikat för det var den som Försvaret gjort en image till som vi skulle få..... och inte då en porrsurfdator utan ...... 

 

 

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Knasen:

Som det är nu så subventionerar svenska staten tex sydeuropeiska bönder via EU-avgiften. Misstänker att du inte gnäller om subventioner när någon anlitar dig för att installera en ny panna som de kanske inte haft råd med utan subventioner från staten. ROT kom ju till för att rädda jobben inom bland annat din bransch även om det är konsumenten som subventioneras så finns det till för att gynna dig och andra hantverkare. 

Ska jag vara ärlig så gör nog rot varken från eller till. Är pannan trasig så är det bara att lätta på lädret oavsett vad staten bidrar med. Jag skulle vilja se den villaägare (inklusive dig) som struntar i att byta panna för att det är för dyrt, när den gamla brakar på nyårsafton? En panna är ju liksom inte riktigt samma sak som att köpa en ny bil som ger lite statuskänsla.  Rot är bra på sitt sätt. Framför allt så slog det undan benen för osund konkurrens, som svart jobb (som var mer än vanligt förr i tiden). Tyvärr så verkar vänstermänniskor titta avundsjukt på detta. Och påstå att ROT och RUT är en kostnad för skattebetalarna. Vilket inte är sant. Då den slår undan benen för svart arbetskraft. vilket betyder att vi andra som betalar våra skatter får mera inkomster. Och således betalar in mera skatt till staten.

Det är väl problemet att folk som dig förstår sig inte på syftet med vissa subventioner, och anser att det är ytterst bara för att gynna branchen som så. Det är ju i ROT Rut fallet, en win win situation både för stat och dom som åtnjuter rot. Vad gäller jordbrukspolitik, är jag så dåligt insatt så jag vill inte yttra mig något nämnvärt. Men att EU ska subventionera bönder i Grekland och Spaninen ser jag som ett problem i sig. Då det verkar vara en newer ending story. Borde väl vara bättre att i såfall subventionera i affärsledet, för att få ner priset. Så blir det ju inte osund konkurrens EU länder emellan, vilket jag tror det är nu.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Ska jag vara ärlig så gör nog rot varken från eller till. Är pannan trasig så är det bara att lätta på lädret oavsett vad staten bidrar med. Jag skulle vilja se den villaägare (inklusive dig) som struntar i att byta panna för att det är för dyrt, när den gamla brakar på nyårsafton? En panna är ju liksom inte riktigt samma sak som att köpa en ny bil som ger lite statuskänsla.  Rot är bra på sitt sätt. Framför allt så slog det undan benen för osund konkurrens, som svart jobb (som var mer än vanligt förr i tiden). Tyvärr så verkar vänstermänniskor titta avundsjukt på detta. Och påstå att ROT och RUT är en kostnad för skattebetalarna. Vilket inte är sant. Då den slår undan benen för svart arbetskraft. vilket betyder att vi andra som betalar våra skatter får mera inkomster. Och således betalar in mera skatt till staten.

Det är väl problemet att folk som dig förstår sig inte på syftet med vissa subventioner, och anser att det är ytterst bara för att gynna branchen som så. Det är ju i ROT Rut fallet, en win win situation både för stat och dom som åtnjuter rot. Vad gäller jordbrukspolitik, är jag så dåligt insatt så jag vill inte yttra mig något nämnvärt. Men att EU ska subventionera bönder i Grekland och Spaninen ser jag som ett problem i sig. Då det verkar vara en newer ending story. Borde väl vara bättre att i såfall subventionera i affärsledet, för att få ner priset. Så blir det ju inte osund konkurrens EU länder emellan, vilket jag tror det är nu.

 

Såna som mig som inte förstår. Vad är det jag inte förstår? Du har ju inte en jävla aning om vad jag har för uppfattning om ROT, eller hur? Har jag någonstans skrivit att det är fel med ROT? 

 

Du däremot ifrågasätter subventioner i det ena inlägget för att i nästa hylla subventioner om de faller dig i smaken. Kallas hyckleri...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Knasen:

Är det kommunism om staten inte skattar ihjäl företag? 

Vad gäller skatterna så lever ju alla bolag i princip på samma premisser. Då blir det ju frågan om staten ska subventionera bönderna, sen börjar närsta branch skrika. Och så är det never ending story. 

Om staten håller sig till att styra statliga saker och näringslivet sköter sitt så tror jag att det blir bättre. Det är alltid så att problemen startar när staten ska ge bidrag till brancher som behöver det utefter vad dom anser.

Kommunism är ju när staten ska styra 100% av ekonomin i landet. Och det ser du väl vad som hänt i dom länder som provat på kommunism hur bra det gått.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Knasen:

Såna som mig som inte förstår. Vad är det jag inte förstår? Du har ju inte en jävla aning om vad jag har för uppfattning om ROT, eller hur? Har jag någonstans skrivit att det är fel med ROT? 

 

Du däremot ifrågasätter subventioner i det ena inlägget för att i nästa hylla subventioner om de faller dig i smaken. Kallas hyckleri...

 

 

Om subventionerna har ett syfte som motverkar negativa krafter som svartjobb så är detta nånting som gagnar alla utom dom som köper och säljer svart arbetskraft. Jag får ej rot. Det är kunden som får bidraget.

Dock försöker jag få dig att förstå att detta betalar sig själv. Dock känns det ganska meningslöst att pumpa in bidrag i saker som inte har något syfte annat än att branschen ska överleva, fast konsumenterna bevisligen inte är beredd att betala för produkten. 

Om du sen vill kalla detta skenhelighet så får det stå för dig.

Det finns naturligtvis undantag. Som nu i corona tider där staten borde hjälpa restauranger butiker och taxifirmor mera. Då det blir en massutslagning av tsunamiformat annars. Vilket kommer att kosta samhället oerhört mer om inte staten ser till att dessa företag överlever och inte går i konkurs nu.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Om staten håller sig till att styra statliga saker och näringslivet sköter sitt så tror jag att det blir bättre

Jo det hade varit klädsamt om inte permitteringarna tärde på statskassan, utan företagskassorna istället.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...