Jump to content
IGNORERAD

Ekonomin efter Corona


Captain Morgan

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Tror tiden är ute då man ska eller bör välja svenskproducerat, men europaproducerat är nog ett bra val, är bara en tidsfråga(säg 10 år till)innan de forna östländerna inte mer kan kallas låglöneländer, och det måste vara målet, varför ska man utnyttja grannländers billiga arbetskraft, det är inte rätt och hållbart i längden.

Hänger inte med riktigt, att tiden är ute för svenskproducerat, samtidigt som man inte skall nyttja grannländers billiga arbetskraft..?

 

Baltikum kommer nog ikapp eller närmare inom 10år. Mina leverantörer där pratar om 5-10%-iga löneökningar i storstadsregionerna. Dessutom svårt att få tag i arbetskraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 280
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    28

  • Esspe

    21

  • Atom

    20

  • Soengsang

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 minuter sedan, skrev M33:

Hänger inte med riktigt, att tiden är ute för svenskproducerat, samtidigt som man inte skall nyttja grannländers billiga arbetskraft..?

 

Baltikum kommer nog ikapp eller närmare inom 10år. Mina leverantörer där pratar om 5-10%-iga löneökningar i storstadsregionerna. Dessutom svårt att få tag i arbetskraft.

Vad jag är ute efter är att priser och löner kommer att stiga, och måste stiga på andra sidan Östersjön så man lika gärna kan producera i Sverige och använda svensk arbetskraft, inte före det kommer det att ske. Så länge en jobbar för 150kr i timmen medan en annan vill ha 250kr så kommer den för 150kr att användas.

Men när kostnaderna på andra sidan kommer i vår nivå, då lär nästa problem bli att kompetens inte finns kvar i Sverige, hantverkare och duktiga arbetsledare. De som säger att polacker, letter etc är okunniga och dåliga hantverkare och arbetare vet inte vad de talar om, de är duktiga och har arbetsstolthet.

Därför så får man nog nöja sig med att saker är europaproducerat i framtiden.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev hamnoi:

Bra input, köper själv dansk antibiotikapreppad fläskfilé framför svensk pga pris.

Till en bra "köttmiddag" så väljer jag dock kötthandlar´n på torget.

Men den danska har ju en stor del i att jag är frisk som en nötkärna, så den är väl värd sitt pris;)

 

Tror få skulle betala priset på svensksydda jeans eller en T-shirt.

I vissa fall skulle det vara fullt möjligt att tillverka kläder till samma totalkostnad som dagens från Kina / Bangladesh.

Lägre volymer, färre långa inköpsresor, lägre fraktkostnader, extremt lite kostnader för kontroller av COC osv. Men det gäller såklart endast redan dyra produkter som säljs i små volymer.

 

Inte heller helt perfekt som du vet... men märker av hur lite ursprunget betyder vid upphandlingar av produkter genom jobbet. Svårt att tro att det ser annorlunda ut i privatlivet hos folk. Märke eller pris styr. Ursprung skiter folk i.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vad jag är ute efter är att priser och löner kommer att stiga, och måste stiga på andra sidan Östersjön så man lika gärna kan producera i Sverige och använda svensk arbetskraft, inte före det kommer det att ske. Så länge en jobbar för 150kr i timmen medan en annan vill ha 250kr så kommer den för 150kr att användas.

Men när kostnaderna på andra sidan kommer i vår nivå, då lär nästa problem bli att kompetens inte finns kvar i Sverige, hantverkare och duktiga arbetsledare. De som säger att polacker, letter etc är okunniga och dåliga hantverkare och arbetare vet inte vad de talar om, de är duktiga och har arbetsstolthet.

Därför så får man nog nöja sig med att saker är europaproducerat i framtiden.

Då fattar jag.

Textilindustrin inom möbler är till väldigt stor del baserad i Polen och Litauen idag, få svenska företag som har kvar kompetensen eller någonsin har haft den. Även fast Sverige har en tradition av att vara duktiga inom detta område.

Men jag tror att steget till Ukraina, Vitryssland eller något annat land ligger närmare än att ta hem produktionen i många fall. På så sätt skjuter man problemet framför sig.

För man skall vara medveten om att svenska företag som lägger produktion utomlands inte alltid gör det för att öka marginalerna, det är nog lika ofta för att ha möjlighet att konkurrera mot produkterna som idag enkelt importeras av slutkunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev M33:

Men jag tror att steget till Ukraina, Vitryssland eller något annat land ligger närmare än att ta hem produktionen i många fall.

Även om de inte är med i EU, för lär väl komma till mer kostnader då?

Är det verkligen lönsamt för "mindre" produktserier, men ok Ukraina har ju extremt billig arbetskraft?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Även om de inte är med i EU, för lär väl komma till mer kostnader då?

Är det verkligen lönsamt för "mindre" produktserier, men ok Ukraina har ju extremt billig arbetskraft?

Har inte koll på vad det skulle bli för merkostnader då jag har tackat nej till att sondera dessa länder, men frågan har varit uppe från vår vd.

Mindre produktserier är absolut billigare att tillverka i baltikum, givet att man har en ok totalvolym som samtransporteras. Att skicka 1-2 pall från t.ex Litauen är väldigt dyrt. 

Jag har ett snitt på 10 pall / vecka från 4-5 olika leverantörer så jag köper nästan allt kundorderstyrt.

 

Det Sverige fortfarande är oerhört bra på är prisvärd tillverkning av mindre serier i stål. Vi köper allt vårt egendesignade hyfsat lokalt, och har för avsikt att fortsätta så.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Vad jag är ute efter är att priser och löner kommer att stiga, och måste stiga på andra sidan Östersjön så man lika gärna kan producera i Sverige och använda svensk arbetskraft, inte före det kommer det att ske. Så länge en jobbar för 150kr i timmen medan en annan vill ha 250kr så kommer den för 150kr att användas.

Men när kostnaderna på andra sidan kommer i vår nivå, då lär nästa problem bli att kompetens inte finns kvar i Sverige, hantverkare och duktiga arbetsledare. De som säger att polacker, letter etc är okunniga och dåliga hantverkare och arbetare vet inte vad de talar om, de är duktiga och har arbetsstolthet.

Därför så får man nog nöja sig med att saker är europaproducerat i framtiden.

Det Sverige är bra på att konkurera med är där vi har en stor automatiseringsgrad. Att konkurera med låga löner kommer vi aldrig att klara av. I takt med att andra länder utvecklas och ökar sin automatiseringsgrad  så tappar vi i konkurenskraft. Förr har många outsourcat sin tillverkning. Många har gjort det väldigt dyrköpt när de inte fått det att fungera i de nya länderna. En del har då försökt ta hem tillverkningen igen men då fått erfara att den kunniga arbetskraften de en gång hade inte har väntat på att få tillbaka sina gamla arbeten utan varit så fräcka att de gått vidare till andra företag. 😜 

Några företag har dock sista tiden tagit tillbaka en del av tillverkningen med lönsamhet, det gäller dock att ha muskler för att göra det. 

 

En annan fördel vi har i landet är den billiga elkraften, finns få aluminiumverk kvar i europa, de flesta la av på 90-talet pga höga energipriser. Sverige har dock kvar ett verk, men som så mycket annat inte svenskägt. Att batterifabriken Northvolt bygger i Skellefteå är till största del Skellefteåkrafts förtjänst. Att serverhallar i stor utsträckning byggs i landet är ett annat bevis på att låga energipriser är viktigt. Två av de kommuner som har bra ekonomi (möjligen flera) i landet har ej sålt ut sina energibolag. När stockholmarna sålde ut Stockholmsenergi gjorde de nog en av de sämsta affärer som gjorts.

 

Tappar vi den kunskap vi har av automatiserad tillverkning ligger vi nog nära till att bli ett land som behöver stöd utifrån.

1 timme sedan, skrev M33:

Har inte koll på vad det skulle bli för merkostnader då jag har tackat nej till att sondera dessa länder, men frågan har varit uppe från vår vd.

Mindre produktserier är absolut billigare att tillverka i baltikum, givet att man har en ok totalvolym som samtransporteras. Att skicka 1-2 pall från t.ex Litauen är väldigt dyrt. 

Jag har ett snitt på 10 pall / vecka från 4-5 olika leverantörer så jag köper nästan allt kundorderstyrt.

 

Det Sverige fortfarande är oerhört bra på är prisvärd tillverkning av mindre serier i stål. Vi köper allt vårt egendesignade hyfsat lokalt, och har för avsikt att fortsätta så.

Bra exempel på mindre företag som automatiserar specialicerat i hög utsträckning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Wangthong:

Det Sverige är bra på att konkurera med är där vi har en stor automatiseringsgrad. Att konkurera med låga löner kommer vi aldrig att klara av. I takt med att andra länder utvecklas och ökar sin automatiseringsgrad  så tappar vi i konkurenskraft. Förr har många outsourcat sin tillverkning. Många har gjort det väldigt dyrköpt när de inte fått det att fungera i de nya länderna. En del har då försökt ta hem tillverkningen igen men då fått erfara att den kunniga arbetskraften de en gång hade inte har väntat på att få tillbaka sina gamla arbeten utan varit så fräcka att de gått vidare till andra företag. 😜 

Några företag har dock sista tiden tagit tillbaka en del av tillverkningen med lönsamhet, det gäller dock att ha muskler för att göra det. 

 

En annan fördel vi har i landet är den billiga elkraften, finns få aluminiumverk kvar i europa, de flesta la av på 90-talet pga höga energipriser. Sverige har dock kvar ett verk, men som så mycket annat inte svenskägt. Att batterifabriken Northvolt bygger i Skellefteå är till största del Skellefteåkrafts förtjänst. Att serverhallar i stor utsträckning byggs i landet är ett annat bevis på att låga energipriser är viktigt. Två av de kommuner som har bra ekonomi (möjligen flera) i landet har ej sålt ut sina energibolag. När stockholmarna sålde ut Stockholmsenergi gjorde de nog en av de sämsta affärer som gjorts.

 

Tappar vi den kunskap vi har av automatiserad tillverkning ligger vi nog nära till att bli ett land som behöver stöd utifrån.

Bra exempel på mindre företag som automatiserar specialicerat i hög utsträckning. 

Bör väl tillägga att de vi och många i vår bransch lägger ut är produkter med tidsintensivt arbete. Att köpa laserskurna plåtbitar från Lettland är oftast dyrare än att köpa dem från Gnosjö, investeringen är ju densamma. Ja förutom för de fabrikerna i t.ex Polen som fått 50% i EU-bidrag för sina maskiner...

 

Pressgjutet aluminium köper jag från Italien, den nu ganska kända regionen Lombardiet, de nyttar 99% återvunnet aluminium som kommer från närområdet. Och de startade full produktion i måndags, räknar inte med några förseningar trots den tuffa tiden de har haft. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Ni blandar ihop regeringar med företag

 

Regeringar har ansvar för ett land och dess invånare. Företag tillverkar saker för att tjänat pengar till sina ägare

 

Staten styr inte var tillverkning sker och har ganska lite påverkan på konsumtion av varor och tjänster i dagens moderna värld

Vilken tur att Kina håller strikt skillnad mellan vad staten styr och vad statsägda företag i Kina tillverkar och säljer... 🤨

Hoppas du inte köper in tex Huawei-tillverkade produkter till din arbetsgivare, det minsta problemet med Kinesiskt tillverkad högteknologi från deras statskontrollerade företag är väl inte att de prisdumpar?

 

Utan att de tar marknadsandelar tack vare sitt spionage, och eventuellt använder sina produkter för att spionera mera.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev M33:

Konsumenten har också ett ansvar. Är man villig att betala lite mer för en produkt, så kan företagen fortsätta tillverka i Sverige i stället för låglöneländer i asien eller baltikum.

Men att skylla allt på andra är oftast enklast, och sedan sitter man där om beställer skitprodukter från Alibaba eller vad det kan tänkas heta. Förhoppningsvis är det få som köper spannmål och kött den vägen iofs ;) 

 

Väljer du själv svenskproducerat före lägsta pris?

Varför ska jag betala mer för en kyckling från Sverige som är uppfödd 2 mil ifrån mig än för en kyckling som är antibiotika-dopad och transporterad flera tusen mil från Thailand? Kan du förklara det på ett vettigt sett så kanske jag orkar diskutera globalisering med dig istället för furu-möblers förträfflighet ;)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Det måste ju vara rätt jobbigt att vara så konstant ilsk på sitt hemland. . Ingenting är bra...kvittar om det är vanliga tider eller coronatider, allt är uppenbarligen mest åt helvete mest hela tiden. Globalister, liberalister, och förstås Folkhälsomyndighetens (fick jag det rätt nu?) Doktor Mengele som kronan på verket i kristider. Till och med kommunism är bättre än hur vi har det nu tydligen. Löfven är skit, men Reinfeldt är nog värre...und so weiter, und so  weiter. Eländes elände, på alla håll, hela tiden. 

 

 Jag kan förstås ha fel, men känslan är att många som är så ilsk som du tror jag har det ganska bra,  uppvuxen och boendes  i ett Sverige, som under hela din och min uppväxttid verkligen varit för internationalisering och globalisering. Vilket alla stora storföretag varit också, vilket i sin tur skapat våra stora exportberoende svenska företag. Och, apropå ingenting alls, en rätt stor tjänstesektor för att t.ex. stödja det ökade resandet som följer i globaliseringens spår,..

 

Nya tider nu visst,, men vi lever trots allt rätt bra fortsatt, både pga av de traditionella svenska industriföretagen men kanske mer pga av det  som i viss mån kommit istället, t.ex. nya innovativa tjänsteföretag. . Som oftast även de exporterar sina tjänster.  Inte sällan  med EU som största marknad, eftersom det är lättare att sälja utan handelshinder.

 

Den där "det var bättre förr" nostalgin kryddad med en önskan att vrida tiden tillbaka, har jag rätt svårt för. Roligare och mer lönande att se på framtiden med lite optimism, och kanske till och med lite glädje? 

Vet ärligt talat inte vad det är du vill ha sagt med ditt inlägg. Att du inte håller med mig har jag förstått men kan du förklara vad exakt som är så illa med att en kyckling som är uppfödd och utfodrad nästgårds borde vara billigare än en kyckling som är uppfödd, slaktad och transporterad från andra sidan jordklotet? 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Knasen:

Varför ska jag betala mer för en kyckling från Sverige som är uppfödd 2 mil ifrån mig än för en kyckling som är antibiotika-dopad och transporterad flera tusen mil från Thailand? Kan du förklara det på ett vettigt sett så kanske jag orkar diskutera globalisering med dig istället för furu-möblers förträfflighet ;)

 

 

Åja, det är du smart nog att förstå själv.

Men just kyckling sett till växlingskurs senast, så var det nog fan billigare på ICA.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tommy:

Vilken tur att Kina håller strikt skillnad mellan vad staten styr och vad statsägda företag i Kina tillverkar och säljer... 🤨

Hoppas du inte köper in tex Huawei-tillverkade produkter till din arbetsgivare, det minsta problemet med Kinesiskt tillverkad högteknologi från deras statskontrollerade företag är väl inte att de prisdumpar?

 

Utan att de tar marknadsandelar tack vare sitt spionage, och eventuellt använder sina produkter för att spionera mera.

 

 

MVH

Var tycker du vi skall köpa datorer och mobiltelefoner ifrån till min arbetsgivare ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
37 minuter sedan, skrev Tallviking:

Var tycker du vi skall köpa datorer och mobiltelefoner ifrån till min arbetsgivare ?

Svenska foretag om de kan uppfylla era krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev ArneMorales:

Svenska foretag om de kan uppfylla era krav.

Vilka svensktillverkade datorer och mobiler tänker du på då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Tallviking:

Var tycker du vi skall köpa datorer och mobiltelefoner ifrån till min arbetsgivare ?

I stället för att ständigt svara med en insinuant fråga, kunde du ju, i detta fall, förklara varför du måste köpa från Kina.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vilka svensktillverkade datorer och mobiler tänker du på då ?

Tänker inte på något speciellt foretag.

Det är väl din uppgift som inkopare att ha koll på vilka foretag som kan uppfylla era krav avseende datorer och mobiler.

 

Sedan finns det kvalificerade tillverkare i Finland också.

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Tänker inte på något speciellt foretag.

Det är väl din uppgift som inkopare att ha koll på vilka foretag som kan uppfylla era krav avseende datorer och mobiler.

 

Sedan finns det kvalificerade tillverkare i Finland också.

 

Är du medveten om att nästan alla datorer och mobiltelefoner idag är helt eller delvis tillverkade i Kina ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det Sverige är bra på att konkurera med är där vi har en stor automatiseringsgrad. Att konkurera med låga löner kommer vi aldrig att klara av. I takt med att andra länder utvecklas och ökar sin automatiseringsgrad  så tappar vi i konkurenskraft. Förr har många outsourcat sin tillverkning. Många har gjort det väldigt dyrköpt när de inte fått det att fungera i de nya länderna. En del har då försökt ta hem tillverkningen igen men då fått erfara att den kunniga arbetskraften de en gång hade inte har väntat på att få tillbaka sina gamla arbeten utan varit så fräcka att de gått vidare till andra företag. 😜 

Några företag har dock sista tiden tagit tillbaka en del av tillverkningen med lönsamhet, det gäller dock att ha muskler för att göra det. 

 

En annan fördel vi har i landet är den billiga elkraften, finns få aluminiumverk kvar i europa, de flesta la av på 90-talet pga höga energipriser. Sverige har dock kvar ett verk, men som så mycket annat inte svenskägt. Att batterifabriken Northvolt bygger i Skellefteå är till största del Skellefteåkrafts förtjänst. Att serverhallar i stor utsträckning byggs i landet är ett annat bevis på att låga energipriser är viktigt. Två av de kommuner som har bra ekonomi (möjligen flera) i landet har ej sålt ut sina energibolag. När stockholmarna sålde ut Stockholmsenergi gjorde de nog en av de sämsta affärer som gjorts.

 

Tappar vi den kunskap vi har av automatiserad tillverkning ligger vi nog nära till att bli ett land som behöver stöd utifrån.

Bra exempel på mindre företag som automatiserar specialicerat i hög utsträckning. 

Norden är bra på kvalite . Visst tillverkas det skit men där kommer jag in som mättekniker och sållar ur. Kvalitetsproblem blir det ofta med nya leverantörer som skall uppfinna hjulet på nytt. Men jämfört med utanför västländer så står vi högt. Visst Sydkorea, Japan också men kina har mycket varierande kvalitet kanske på grund av hierarkin typ Storbritanien där ingen har talan om det känns fel.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Svenska foretag om de kan uppfylla era krav.

Av vilken anledning, tycker du ALL gränshandel ska upphöra, av vilken anledning?

Isof tycker jag att alla pensionärer skulle bli av med sin pension och inkomst från ev investeringar i Sverige. Svenska pengar ska inte gynna andra länder, de behövs i Sverige!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Är du medveten om att nästan alla datorer och mobiltelefoner idag är helt eller delvis tillverkade i Kina ?

Tråkigt att hora.

Beror väl isåfall på

att for många beställt från Kina de senaste åren istället for att samarbeta med sitt eget lands tillverkare eller andra inom västvärlden.

Donald Trumps regering  har ju borjat lägga mera beställningar till foretag i USA.

Bara att hoppas att Sveriges forsvar och myndighet for beredskap  numera forstår nyttan med att beställa i Sverige eller inom EU eller Nato länder

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
40 minuter sedan, skrev Tallviking:

Är du medveten om att nästan alla datorer och mobiltelefoner idag är helt eller delvis tillverkade i Kina ?

Enligt min åsikt har Sverige i nuläget  tre tänkbara fiender. Isåfall bor man inte lägga  viktiga beställningar hos någon av dessa

 

1 Islamistisk extremism.

 

2 Kina

 

3 Ryssland

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Försöker få en fingervisning om Sveriges ekonomiska framtid genom att noga betrakta Maggan under en presskonferens, vilket påminner om
att iaktta en flygvärdinna under en flygning rakt in i tidernas turbulens över Vitryssland för att förvissa sig om att vi inte kommer att krascha.
Flygvärdinnan ler och man känner sig säker men Maggan ler inte.

 image.png.baefe56a3818357f426cb5ed2b54ca2d.png
 

Hon ler väl aldrig. Tycker hon ser ut som vanligt

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Tänker inte på något speciellt foretag.

Det är väl din uppgift som inkopare att ha koll på vilka foretag som kan uppfylla era krav avseende datorer och mobiler.

 

Sedan finns det kvalificerade tillverkare i Finland också.

 

Vad för datorer och telefoner tillverkas i Finland?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Tråkigt att hora.

Beror väl isåfall på att på att for många beställt från Kina de senaste åren istället for att samarbeta med sitt eget lands tillverkare eller andra inom västvärlden.

Donald Trumps regering  har ju borjat lägga mera beställningar till foretag i USA.

Bara att hoppas att Sveriges forsvar och myndighet for beredskap  numera forstår nyttan med att beställa i Sverige eller inom EU eller Nato länder

Vi beställer allt från svenska leverantörer enligt de statliga ramavtal som finns och reglerar detta......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...