Jump to content
IGNORERAD

Ekonomin efter Corona


Captain Morgan

Recommended Posts

51 minuter sedan, skrev Atom:

Politiker har givetvis en del i skulden att Sverige inte är så bra som det kunde varit men så har också vi medborgare; politiker uppstår trots allt inte i ett vacuum. 

 

Sveriges största problem, i min syn, är kravlöshet. Den kravlösheten uppstod inte igår eller 2019 utan går tillbaka till minst 50-talet, kanske ännu längre då vi inte ens förmådde oss att ställa upp för demokratin under andra världskriget. Våra barn pluggar för lite, vi jobbar för lite och våra institutioner är för naiva.

 

Givetvis har tidigare generationer ”byggt landet” precis som dagens generationer bygger vidare. Jag har dock bara så ofantligt svårt

för när folk som klagar på dagens lättja, politiker och slöseri samtidigt hyllar 50-70 talen. Det var ju då miljarderna rann genom silar med hål stora som Siljansringen och vi slängde bort den fördel vi ”fuskat” till oss under andra världskriget.

 

Självklart har vi tagit in alldeles för många invandrare från underutvecklade länder men istället för att bli nostalgiska så måste vi titta på andra länder som klarar sig bättre än oss i nutiden, och faktum är att de flesta länder i Europa klarar sig sämre. Finland är väl ett av få länder vi kan titta på och lyfter vi blicken så känns Kanada som ett lyckat exempel. Öppnar vi våra ögon ännu mer så känns Republiken Kina som det allra bästa exemplet på ett lyckat samhällsbygge. Alltså inte Folkrepubliken utan Taiwan.

 

Helt överens förutom att jag tycker miljarderna verkar rinna genom samma silhål fortfarande och sista meningarna som jag inte kan något om.

Visst bör vi kolla framåt och gärna på länder som har på sig ledartröjan. Massiva satsningar på forskning och stöd till svenskar och deras patent kunde nog också bli bättre för vi kommer som redan sagts aldrig kunna återta täten genom lågkvalitativa jobb.

 

Vad det gäller omvärldskonkurrensen, som du skriver om, är det många vi tävlar med och visst är det många som jobbar mycket fler timmar än vad svenskarna gör. Jag ser de 60 timmar i veckan på frugan och hennes kollegor men även att det inte alltid känns helt ok, hon visade mig en jobbannons som var en arbetsplats i Onnut/Prakanong som sade sig vilja ha en bra work/life balance bland sina anställda. Var tror du om en möjlig sådan utveckling i de länder du känner till?

 

/ SatanG

 

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 280
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    28

  • Esspe

    21

  • Atom

    20

  • Soengsang

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 minuter sedan, skrev Wangthong:

Är det dit du vill att vi ska komma?

Vi blir fler och fler äldre, kommunerna drar hela tiden ner på äldrevården. Hur bra är det?

Sjukvården i Stockholm drog ner på 600 läkar och sjuksköterskeplatser. Varför då? Var det betingat av minskade antal sjuka?

Hur ser situationen för brottslighet ut i landet?

Vi hade minst akutplaser av alla länder i europa innan Corona. Hur bra är det?

Absolut så går det i fel riktning, inget tvivel om det.

Men ändå ett av världens bästa länder att leva i, inget tvivel om det heller!

 

Men vi har utan tvivel ett av europas fördelaktigaste sjukvårdssystem.

 

Tex Sverige och Frankrike som har skattefinansierat, fritt för alla och därav längre vårdköer, men det har ju som bekant försämrats, köerna har ökat.

Nederländerna och Schweiz via försäkringar, vilket inte alla har och därav mindre vårdköer då alla helt enkelt inte har råd med sjukvård!

Tyskland skulle jag tro har det ideala, med en mix av skattefinansierad och försäkring.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Atom:

Politiker har givetvis en del i skulden att Sverige inte är så bra som det kunde varit men så har också vi medborgare; politiker uppstår trots allt inte i ett vacuum. 

 

Sveriges största problem, i min syn, är kravlöshet. Den kravlösheten uppstod inte igår eller 2019 utan går tillbaka till minst 50-talet, kanske ännu längre då vi inte ens förmådde oss att ställa upp för demokratin under andra världskriget. Våra barn pluggar för lite, vi jobbar för lite och våra institutioner är för naiva.

 

Givetvis har tidigare generationer ”byggt landet” precis som dagens generationer bygger vidare. Jag har dock bara så ofantligt svårt

för när folk som klagar på dagens lättja, politiker och slöseri samtidigt hyllar 50-70 talen. Det var ju då miljarderna rann genom silar med hål stora som Siljansringen och vi slängde bort den fördel vi ”fuskat” till oss under andra världskriget.

 

Självklart har vi tagit in alldeles för många invandrare från underutvecklade länder men istället för att bli nostalgiska så måste vi titta på andra länder som klarar sig bättre än oss i nutiden, och faktum är att de flesta länder i Europa klarar sig sämre. Finland är väl ett av få länder vi kan titta på och lyfter vi blicken så känns Kanada som ett lyckat exempel. Öppnar vi våra ögon ännu mer så känns Republiken Kina som det allra bästa exemplet på ett lyckat samhällsbygge. Alltså inte Folkrepubliken utan Taiwan.

Håller med dig om att kravlösheten är det största problemet i Sverige. 

Om inte politikerna står som ansvariga för kravlösheten vet jag inte hur jag ska tänka!

Om det går tillbaka till 50-talet vet jag inte. Jag föddes på 50-talet och under början på 60-talet var det ganska tufft. 

Sedan 80- 90- talet har politikerna matat oss med information om hur bra det går för Sverige. Vi har haft något år när några partier talat om hur dåligt det varit på skolans område. Då har bevisligen skolan legat långt ner i internationella undersökningar. Andra partier talar bara om hur bra skolan är och att inte ställa krav på betyg etc. 

 

Nu har jag hållit mig vid utbildningsområdet, det är viktigt för att det sätter prägel på befolkningens fortsatta liv. Om kraven inte finns i skolan är det svårt att ställa dom senare i livet. Curlingföräldrar finns det gott om, att resten av livet också ska vara curling fungerar inte. Här finns en stor chans att bli missförstådd. Att ungdomar/folk ska få hjälp de behöver är ett måste, men den curling vi har så utbredd i dagens samhälle är förödande. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska diskutera ekonomin EFTER corona, utan att vara nostalgiska av svensk ekonomi. Så blir det rätt intressant var Thailändska baht hamnar i kurs senare. Vi står ju inför ett scenario, där Thailands ekonomi till stora delar är beroende av turister. Och går flygbolag omkull, minskar ju det konkuransen. Vilket då i framtiden gör resan till Thailand dyrare.
Det Thailändska regeringen kan göra är väl då räntesänkningar eller återta kontrollen över bahten, så att dom kan devalvera.
Det ska bli intressant. Då jag tror att det inte är helt klart att turisterna kommer tillbaka snabbt efter att hjulen börjar rulla igen och gränserna öppnas. Tror nog att för framtiden så ligger länder som Thailand med stor turism, ganska risigt till?
Personligen tror jag att bahten kommer att hamna i paritet med 90 talet. För den delen inte säkert hur kronan ställer sig till det.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Janne du har en stor poäng. Också vad dom styrande tyckt om oss turister. Militären har inte direkt uppmuntrat icke thaiare att bo och spendera sina pengar där. Folket tror jag har en helt annan inställning. Men Militären styr.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, janne_h said:

Om vi ska diskutera ekonomin EFTER corona, utan att vara nostalgiska av svensk ekonomi. Så blir det rätt intressant var Thailändska baht hamnar i kurs senare. Vi står ju inför ett scenario, där Thailands ekonomi till stora delar är beroende av turister. Och går flygbolag omkull, minskar ju det konkuransen. Vilket då i framtiden gör resan till Thailand dyrare.
Det Thailändska regeringen kan göra är väl då räntesänkningar eller återta kontrollen över bahten, så att dom kan devalvera.
Det ska bli intressant. Då jag tror att det inte är helt klart att turisterna kommer tillbaka snabbt efter att hjulen börjar rulla igen och gränserna öppnas. Tror nog att för framtiden så ligger länder som Thailand med stor turism, ganska risigt till?
Personligen tror jag att bahten kommer att hamna i paritet med 90 talet. För den delen inte säkert hur kronan ställer sig till det.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Thailand hör ju också till ett av de länder som överreagerat nått helt vansinnigt sett till det reella antalet allvarligt sjuka och döda (även om man hör till dem som vill ta höjd och tror på ett stort mörkertal i form av att myndigheterna mörkar).  Stora turistorter som Pattaya och Phuket stängs ned helt och turister pekas ut som smittbärare. Invånarna på Phi Phi Island ville väl sparka ut de 300 turister som blivit kvar där häromdagen,  Guvernören fick typ medla. 

 

Sen kan det förstås finnas en allmän oro över att resa i rädsla att bli smittad, som hänger kvar ett tag och påverkar allt resande. 

 

Men vårt minne, och särskilt det kollektiva, är rätt kort. Turisterna kommer säkert tillbaka, även till Thailand. Särskilt de som betyder mest för ekonomin, dvs kineser, indier och andra asiater. och där också kursen påverkar mindre.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Jag vet ingenting om dina privata forhållanden eller hur du lever.

Min utgångspunkt då jag skrev är att jag läst många av dina välskrivna och bra motiverade inlägg i många trådar här på MPR  och fått den uppfattningen som jag framforde endast utifrån din attityd i dina inlägg.

 

Jag tror nog att världens ekonomier efter Coronakrisen kan klara av ta två steg bakåt innan man tar ett steg framåt igen, och att människor i allmänhet kan minska sin konsumtion när det behovs utan att Sverige hamnar på 50-tals nivå.

 

Blir denna Corona kris länge kommer Sverige att backa ett par steg i konsumtion iallafall

Lever gott i min lilla byhåla

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nja, Men förstår din slutpoäng.

Men Sverige har fortfarande ett av världens bästa utbildningssystem, fri skola, fria universitet.

Den fria sjukvården är globalt sett i absoluta världstoppen.

 

Men så betal vi skatt med så det heter duga.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Knasen said:

Intressant att du tar upp Taiwan som exempel på lyckat samhällsbygge. De är i det närmast självförsörjande när det gäller livsmedel som väl är den produktion som jag mest pekat på måste tillbaka till Sverige. Taiwan hyllas av dig som ett utmärkt samhällsbygge medan jag blir en högerextrem bakåtsträvare ??? 

Jag har aldrig sett dig som högerextrem och har jag någon gång skrivit det så var det garanterat som skämt. Jag ser dig som en gammeldags Socialdemokrat som besviken på ett krackelerande folkhem sökte dig via Fp och M till SD. Inget konstigt i det och inget som gör dig högerextrem.

 

Jag vet inte om jag hyllat Taiwan men det är absolut ett land både våra politiker och "administratörer" borde titta på. Asiens bästa demokrati, liberalt, samt kanske världens bästa och skola och sjukvård. Men de jobbar också mycket hårdare då inget kommer gratis. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, SatanG said:

 

Helt överens förutom att jag tycker miljarderna verkar rinna genom samma silhål fortfarande och sista meningarna som jag inte kan något om.

Visst bör vi kolla framåt och gärna på länder som har på sig ledartröjan. Massiva satsningar på forskning och stöd till svenskar och deras patent kunde nog också bli bättre för vi kommer som redan sagts aldrig kunna återta täten genom lågkvalitativa jobb.

 

Vad det gäller omvärldskonkurrensen, som du skriver om, är det många vi tävlar med och visst är det många som jobbar mycket fler timmar än vad svenskarna gör. Jag ser de 60 timmar i veckan på frugan och hennes kollegor men även att det inte alltid känns helt ok, hon visade mig en jobbannons som var en arbetsplats i Onnut/Prakanong som sade sig vilja ha en bra work/life balance bland sina anställda. Var tror du om en möjlig sådan utveckling i de länder du känner till?

 

/ SatanG

 

 

Jag tycker runt 40 timmar i veckan och runt 4 veckors semester låter anständigt. Jag tror dock vi går mot en framtid med en liten elit, nästan ingen medelklass och en enorm arbetarklass där lönerna inom en ganska snar framtid kommer bli ungefär de samma i alla någorlunda utvecklade länder. De som bara vill jobba 40 timmar i veckan och ha 4 veckors semester kommer tillhöra denna stora arbetarklass och kommer nog att, ekonomiskt sett, ha det ganska mycket sämre än vad vi i väst har vant oss vid. Det här är absolut inte något jag önskar men något jag tror är helt ofrånkomligt om inte hela världsekonomin ska ändras i grunden.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand hör ju också till ett av de länder som överreagerat nått helt vansinnigt sett till det reella antalet allvarligt sjuka och döda (även om man hör till dem som vill ta höjd och tror på ett stort mörkertal i form av att myndigheterna mörkar).  Stora turistorter som Pattaya och Phuket stängs ned helt och turister pekas ut som smittbärare. Invånarna på Phi Phi Island ville väl sparka ut de 300 turister som blivit kvar där häromdagen,  Guvernören fick typ medla. 

 

Sen kan det förstås finnas en allmän oro över att resa i rädsla att bli smittad, som hänger kvar ett tag och påverkar allt resande. 

 

Men vårt minne, och särskilt det kollektiva, är rätt kort. Turisterna kommer säkert tillbaka, även till Thailand. Särskilt de som betyder mest för ekonomin, dvs kineser, indier och andra asiater. och där också kursen påverkar mindre.

Då både Indien och Kinas samhällsuppbyggnad är annorlunda jämfört med europa, så tror jag nog att dom kommer tillbaka snabbare än européer och amerikaner.

Dock är min poäng att det kommer nog gå trögt ett bra tag till i Thailand ändå

Vilket i sig kommer att tvinga att på något sätt att ta åtgärder för att få ner bahten.

Det knorrades ordentligt bland befolkningen redan innan corona. Då ekonomin gick i stå eftersom den höga bahten gjorde att exporten gick dåligt. Om nu corona dels bromsar ekonomin genom att göra folk arbetslösa. Så lär det ju inte bli bättre för att turister uteblir. Rismarknaden ang exporten, har ju mer eller mindre tagits över av grannländerna redan. Pratade med generalagenten för Brigg Stratton som jag känner. Han berättade för mig i februari att det var jätte svårt att sälja maskiner just nu. Då Rismarknaden är trög på grund av det höga priset på baht. Vilket gjorde Thailand helt värdelös i det man varit ledande i.

Då inte lika många köper Thailändskt ris.

Och då ledaren hellre likt många hållar svunna tider högt, snarare än att blicka frammåt. Så släcker ju det hoppet att Thailand ska resa sig och bli ledande exportör av något nytt.

Det är ju något som är svensk styrka, att vi får lära oss från barnsben kreativt tänkande. Och ifrågasättande av det självklara enligt många. Skulle det till exempel visa sig att Sveriges öppna modell angående corona inte skulle i slutänden sticka ut mer än andra länder. Och då kommer andra länders ledare att leta skit att kasta på Sverige, för att försöka skydda sig själv mot sin egens befolkningens vrede,för att ha haft lock down i onödan. Mycket börjar dessutom att peka på att svenska strategin är rätt. Då undersökningar visar sig att corona i första hand smittar mellan familje medlemmar hemma, snarare än ute på stan och på jobbet.

Hur Thailand tänkte när man stängde ner alla nöjesetablissemang mm. Är för mig en gåta. För att i prinsip trycka hem alla arbetslösa till gamlingarna på landsbygden. Då både i många fall, bostäder och arbeten stängdes ner som en konsekvens av detta. Och vem bor kvar i Pattaya i sitt lilla rum ihop med 2 rumskompisar? När det enklaste är att åka hem till risbyn till mamma och pappa.

Vilket då ger totalt motsatt resultat av vad myndigheterna försöker uppnå.

 

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Wangthong said:

Håller med dig om att kravlösheten är det största problemet i Sverige. 

Om inte politikerna står som ansvariga för kravlösheten vet jag inte hur jag ska tänka!

Om det går tillbaka till 50-talet vet jag inte. Jag föddes på 50-talet och under början på 60-talet var det ganska tufft. 

Sedan 80- 90- talet har politikerna matat oss med information om hur bra det går för Sverige. Vi har haft något år när några partier talat om hur dåligt det varit på skolans område. Då har bevisligen skolan legat långt ner i internationella undersökningar. Andra partier talar bara om hur bra skolan är och att inte ställa krav på betyg etc. 

 

Nu har jag hållit mig vid utbildningsområdet, det är viktigt för att det sätter prägel på befolkningens fortsatta liv. Om kraven inte finns i skolan är det svårt att ställa dom senare i livet. Curlingföräldrar finns det gott om, att resten av livet också ska vara curling fungerar inte. Här finns en stor chans att bli missförstådd. Att ungdomar/folk ska få hjälp de behöver är ett måste, men den curling vi har så utbredd i dagens samhälle är förödande. 

50- och 60-talet har jag givetvis inget personligt minne av då jag är född 72, utan där litar jag på vad mina föräldrar, släktingar och kompisars föräldrar sagt.

 

Att Sverige var väldigt kravlöst redan i slutet av 70-talet råder det dock inga tvivel om. Många av mina klasskompisar gick 9-årig grundskola och 2-årigt gymnasium utan att någonsin läsa någon läxa. Jag kommer ihåg min far komma hem gormandes på fredagar om hur han fick skicka hem halva arbetslaget redan klockan 11 för att de stod halvfulla vid maskinerna och hur han jobbade till 10 många måndagskvällar för att en fjärdedel av arbetarna aldrig dök upp och satt hemma och kurerade helgen med 100% ersättning. Jag kommer också ihåg grannfrun som gick hemma sedan 30-årsåldern med förtidspension pga dålig rygg men ändå kunde vara ledare för "husmorsgymnastiken". 

 

Då jag inte bott i Sverige på över 20 år vet jag väldigt lite om dagens curlingproblematik men visst curlas det här också och så gjordes det även i Sverige på det goda 70-talet då dessutom många morsor jobbade deltid eller halvtid.

 

Mest av allt ska man komma ihåg att när Olle är ung så är det Olles far och mor som uppfostrar honom och Olles morfar och farfar som sitter i Riksdagen och skriver lagarna. Om dagens ungdomar är skit så är det vi 70- och 60-talister som inte uppfostrat dem ordentligt och ni 50- och 40-talister som inte byggt ett bra nog samhälle så det är svårt att smita undan från kritiken, på generationsnivå alltså.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Atom:

50- och 60-talet har jag givetvis inget personligt minne av då jag är född 72, utan där litar jag på vad mina föräldrar, släktingar och kompisars föräldrar sagt.

 

Att Sverige var väldigt kravlöst redan i slutet av 70-talet råder det dock inga tvivel om. Många av mina klasskompisar gick 9-årig grundskola och 2-årigt gymnasium utan att någonsin läsa någon läxa. Jag kommer ihåg min far komma hem gormandes på fredagar om hur han fick skicka hem halva arbetslaget redan klockan 11 för att de stod halvfulla vid maskinerna och hur han jobbade till 10 många måndagskvällar för att en fjärdedel av arbetarna aldrig dök upp och satt hemma och kurerade helgen med 100% ersättning. Jag kommer också ihåg grannfrun som gick hemma sedan 30-årsåldern med förtidspension pga dålig rygg men ändå kunde vara ledare för "husmorsgymnastiken". 

 

Då jag inte bott i Sverige på över 20 år vet jag väldigt lite om dagens curlingproblematik men visst curlas det här också och så gjordes det även i Sverige på det goda 70-talet då dessutom många morsor jobbade deltid eller halvtid.

 

Mest av allt ska man komma ihåg att när Olle är ung så är det Olles far och mor som uppfostrar honom och Olles morfar och farfar som sitter i Riksdagen och skriver lagarna. Om dagens ungdomar är skit så är det vi 70- och 60-talister som inte uppfostrat dem ordentligt och ni 50- och 40-talister som inte byggt ett bra nog samhälle så det är svårt att smita undan från kritiken, på generationsnivå alltså.

Det känns som att jag borde be om ursäkt för att vi 40-talister, som toppade våra liv på 70-talet och mådde så bra.

I stället borde vi ju sagt - nä, så här kan vi inte ha det, det måste vi ändra på.

Inte fan är det meningen att livet skall vara en dans på rosor.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minutes ago, Jive said:

Det känns som att jag borde be om ursäkt för att vi 40-talister, som toppade våra liv på 70-talet och mådde så bra.

I stället borde vi ju sagt - nä, så här kan vi inte ha det, det måste vi ändra på.

Inte fan är det meningen att livet skall vara en dans på rosor.

Det tycker jag inte, alla generationer har sina fördelar och nackdelar. 
 

Däremot så har jag svårt för de i din generation som säger att allt är fel i dag och att de minsann gjorde allt rätt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Atom:

Det tycker jag inte, alla generationer har sina fördelar och nackdelar. 
 

Däremot så har jag svårt för de i din generation som säger att allt är fel i dag och att de minsann gjorde allt rätt.

Skulle jag stöta på någon sådan, så skulle jag ta avstånd.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Jive said:

Skulle jag stöta på någon sådan, så skulle jag ta avstånd.

Min Far och salig Mor är/var 40-talister och så är alla deras syskon och de flesta av mina kompisars föräldrar. Alla bra och reko människor. Man hör dock ibland, och ser det ofta här på forumet, allt blivit så mycket sämre och det verkar som att vissa tror att det är något som bara uppstått, genom ett trollslag eller via någon osynlig hand, de senaste åren.
 

Ett land är dess befolkning och dess kultur och den essensen tar generationer att ändra. Om det är så att Sverige är helt åt helvete nu så började det givetvis gå fel för minst 50 år sedan och kommer fortsätta gå fel i decennier to come. Jag tycker inte det är åt helvete, och har aldrig så varit, så jag tror på lite justeringar av riktningen istället för att helt slänga allt överbord. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nu börjar även jag bli trött på min outsinliga vishet så jag antar att alla andra också är det. Dags för en dusch och dagens dos av Narcos; det var grabbar som inte led av någon överdriven godhet det 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

Min Far och salig Mor är/var 40-talister och så är alla deras syskon och de flesta av mina kompisars föräldrar. Alla bra och reko människor. Man hör dock ibland, och ser det ofta här på forumet, allt blivit så mycket sämre och det verkar som att vissa tror att det är något som bara uppstått, genom ett trollslag eller via någon osynlig hand, de senaste åren.
 

Ett land är dess befolkning och dess kultur och den essensen tar generationer att ändra. Om det är så att Sverige är helt åt helvete nu så började det givetvis gå fel för minst 50 år sedan och kommer fortsätta gå fel i decennier to come. Jag tycker inte det är åt helvete, och har aldrig så varit, så jag tror på lite justeringar av riktningen istället för att helt slänga allt överbord. 

Du tar ju i också.😁 Det är väl inte många som säger att Sverige är helt åt helvete, men lite översyn och justeringar från grundkursen som du säger behövs nog från tid till annan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

50- och 60-talet har jag givetvis inget personligt minne av då jag är född 72, utan där litar jag på vad mina föräldrar, släktingar och kompisars föräldrar sagt.

 

Att Sverige var väldigt kravlöst redan i slutet av 70-talet råder det dock inga tvivel om. Många av mina klasskompisar gick 9-årig grundskola och 2-årigt gymnasium utan att någonsin läsa någon läxa. Jag kommer ihåg min far komma hem gormandes på fredagar om hur han fick skicka hem halva arbetslaget redan klockan 11 för att de stod halvfulla vid maskinerna och hur han jobbade till 10 många måndagskvällar för att en fjärdedel av arbetarna aldrig dök upp och satt hemma och kurerade helgen med 100% ersättning. Jag kommer också ihåg grannfrun som gick hemma sedan 30-årsåldern med förtidspension pga dålig rygg men ändå kunde vara ledare för "husmorsgymnastiken". 

 

Då jag inte bott i Sverige på över 20 år vet jag väldigt lite om dagens curlingproblematik men visst curlas det här också och så gjordes det även i Sverige på det goda 70-talet då dessutom många morsor jobbade deltid eller halvtid.

 

Mest av allt ska man komma ihåg att när Olle är ung så är det Olles far och mor som uppfostrar honom och Olles morfar och farfar som sitter i Riksdagen och skriver lagarna. Om dagens ungdomar är skit så är det vi 70- och 60-talister som inte uppfostrat dem ordentligt och ni 50- och 40-talister som inte byggt ett bra nog samhälle så det är svårt att smita undan från kritiken, på generationsnivå alltså.

Kravlöshet kommer naturligtvis hemifrån i första hand. Bygger sedan skolan på med kravlöshet, med politikernas instruktioner så har jag som individ svårt att göra något. Personligen har jag svårt att ta ansvar för andras barn. Vår dotter har jag naturligtvis ansvar för och anser nog att jag uppfostrat till en ansvarstagande individ.

 

Eftersom vi har demokrati får jag naturligtvis erkänna att vad vi svenskar gjort är att rösta på fel politiker. Vi får också ta på oss att vi krävt 40-timmars vecka och flera semesterveckor. Politikerna får nog ta på sig skulden med havererat sjukförsäkring och en massa annat. Som individ har jag absolut ingen anledning att ta på mig något av ansvaret annat än för min familj. Möjligtvis för att jag röstat fel i två eller tre val. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Kinas lögner fortsätter genom en striktare censur av forskningsresultat om Coronaviruset. Peking bestämmer vad som är sant, inte forskarna. 
Att hålla inne med viktig information kommer att resultera i en djupare och längre kris, helt i onödan. 
 

China has imposed restrictions on the publication of academic research on the origins of the novel coronavirus, according to a central government directive and online notices published by two Chinese universities, that have since been removed from the web.

Under the new policy, all academic papers on Covid-19 will be subject to extra vetting before being submitted for publication. Studies on the origin of the virus will receive extra scrutiny and must be approved by central government officials, according to the now-deleted posts.

 
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Nu när coronan lugnat ner sig. Bör vi fundera på . Hur ska vi få fart på Sverige så fort som möjligt. För att inte vi ska få en arbetslöshet på 20-40%. Får vi  det brakar hela samhället ihop. Stimulera ekonomin bör omedelbart göras. T.ex genom att sänka skatterna för låginkomsttagare.  Risken är att vi som vanligt  höjer skatten  för vanligt folk. Så att vi garanterat går åt helvete

 

Vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev John Khonken:

Nu när coronan lugnat ner sig. Bör vi fundera på . Hur ska vi få fart på Sverige så fort som möjligt. För att inte vi ska få en arbetslöshet på 20-40%. Får vi  det brakar hela samhället ihop. Stimulera ekonomin bör omedelbart göras. T.ex genom att sänka skatterna för låginkomsttagare.  Risken är att vi som vanligt  höjer skatten  för vanligt folk. Så att vi garanterat går åt helvete

 

Vad säger ni?

 

Gott med lite kommunism från dig 👍

 

Varför sänka skatten för låginkomsttagare, de kommer inte konsumera och driva samhället. 

 

Sänk momsen på varor, då blir det "rea" för alla och shoppingen kommer igång. 

 

Höjbrytpunkten eller sänk skatten för medel- och övre medel-inkomsttagaren, det är de som spenderar pengar på sällansköp, restauranger, barer, resor osv. 

 

Låginkomstagare och höginkomstagare har något gemensamt, de förändrar inte sitt beteende bara för att det tillkommer några % mer i börsen. De lever vidare precis som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Samet det var ett förslag att diskutera. Något måste vi göra. Ditt förslag är mycket bra. Även om alla verkar tro att jag har lösningen på allt. Så har jag inte det. Men 

 

JAG HAR EN ÅSIKT SOM JAG STÅR FÖR

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Atom:

Sverige

 

Jag har gett upp angående gemene Svensk man och kvinna och då menar jag svensk....

 

 

1. person öppnar sin telefon/Dator, startar facebookapp/webbrowser går till facebook

2. söker upp grupp..... Du vet att du är i från.....(Stad), där personen dessutom själv bor i.

3. Startar nytt inlägg, Någon som vet om köpcentrum X är öppet idag?

4. Har den naturliga förväntan att någon annan skall ta reda på det åt TS och svara.

 

I stället för att

1, person öppnar sin telefon/Dator, öppnar webbrowser

2. Skriver köpcentrumets namn

3. klickar på köpcentrumets hemsida, och tittar på öppettider.

 

 

/Enis

 

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Enis:

 

Jag har gett upp angående gemene Svensk man och kvinna och då menar jag svensk....

 

 

1. person öppnar sin telefon/Dator, startar facebookapp/webbrowser går till facebook

2. söker upp grupp..... Du vet att du är i från.....(Stad), där personen dessutom själv bor i.

3. Startar nytt inlägg, Någon som vet om köpcentrum X är öppet idag?

4. Har den naturliga förväntan att någon annan skall ta reda på det åt TS och svara.

 

I stället för att

1, person öppnar sin telefon/Dator, öppnar webbrowser

2. Skriver köpcentrumets namn

3. klickar på köpcentrumets hemsida, och tittar på öppettider.

 

 

/Enis

 

 

 

Det är väl inte så konstigt. FB är ju betydligt mer att lita på än officiella sidor.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...