Jump to content
IGNORERAD

Broken Dreams .


Guest Isan Lover

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    19

  • silom

    6

  • jannegbg

    4

  • Avregistrerad clion

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det blev ju förvisso en ganska omfattande diskussion. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva...

Däremot vill jag än en gång understryka att vi inte accepterar hot mot andra medlemmar. Är det så att hoten framförs i PM bör man snarast ta kontakt med en moderator. Vi övervakar inte vad som skickas via PM, men är det så att hot kommer den vägen kan vi förstås kolla upp detta.

Vi tvekar inte ett ögonblick att kicka ut någon som missköter sig. Vi kan tyvärr inte göra något åt obehagliga email till den adress man angett i sin profil, så jag rekommenderar att man använder en undgänglig emailadress från till exempel hotmail, eller ingen adress alls.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det min tur att tycka till.

Började läsa denna tråd ibörjan och vart rörd av dessa händelser, att folk kan utsätta andra människor för detta är för mig oförklarligt, men på samma gång anade man att skit förekommer.

En del av oss ser det, en del hör, en annan del blundar.

Jag blir lika upprörd som många andra här inne när man ser denna orättvisa som drabbar andra.

Orkade nu inte läsa allt, dels för att Singha gillar att skriva böcker i sina texter :)

Men att påbörja personangrepp?

Fyyy jäkligt mycket fyyy, är det som som gör mig sne är det när någon går till attack med just personangrepp och förnerdrings ord, nu känner jag inte Singha, men jag hoppas att han inte tog allt för illa upp.

Hot och annat mot folk gör mig också rätt sne, vi är alla likvärdiga och det finns inget som säger att en annan ät bättre än någon annan.

Det säga att man ska behandla andra med samma respekt som man själv vill bli behandlad med.

Jag tror på det, och önskar inget mer än att andra också följer den simpla linjen, sen kan man hålla på att jävlas lite lätt med folk.

Men man ska nog vara jävligt medveten om att det finns gränser man troligen trampar över och då får man bita i det sura äpplet.

Så till framtiden: Tänk er för, blir ni förbannade och ser att ni måste nervärdera folk i ord, stäng ner webläsaren, gå ut och slå lite på en lyckstolpe på gården istället för att få ut frustratationen.

Well min synpunkt nedskriven.

Och till sist, good job CH

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

... cut ...

Orkade nu inte läsa allt, dels för att Singha gillar att skriva böcker i sina texter smile.gif

... cut ...

Hej Honken o ni alla andra,

Jag kan naturligtvis förstå dig och alla andra på sätt o vis och har själv funderat många gånger när man skriver kort och när man skriver långa texter.

Vissa ämnen ämnar sig bättre för kort medhållande och ryggdunkande kommentarer, men andra ämnen behöver ibland en fördjupning, i synnerhet när det gäller att bryta ett visserligen etablerat men föga produktivt ”gängkultur” utan att trampa någon på tårna. Speciellt när man vill presentera ett alternativt synsätt för att berika debatten. Det går inte att komma ifrån ett det kan bli långa avsnitt då, för att ha torrt om fötterna och att sammanhanget inte ska gå förlorat. Försök ni själva, så får ni se. Jag skulle iaf bli glad över ett sådant initiativ…

Hur som helst, detta gäller oss alla, Ibland måste man ”plåga” sig genom en text för att få nya infallsvinklar och en del glädje efteråt (förhoppningsvis). Detta känner vi igen ifrån skolan och det har tyvärr inte uppfunnits några genvägar sedan Internets dagar.

Men man behöver inte läsa allt. Ibland har man helt enkelt inte tid nu, så man får återkomma om intresset finns. Helt klart är det välkommen med kortare inlägg. Det lättar upp ungefär som en bil behöver ett avbrott i en brant stigning, då och då. Snart har vi dock kommit över krönet. Till dess ber jag om överseende och tålamod. Nedfarten blir säkert angenämare…

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Honken o ni alla andra,

Jag kan naturligtvis förstå dig och alla andra på sätt o vis och har själv funderat många gånger när man skriver kort och när man skriver långa texter.

Vissa ämnen ämnar sig bättre för kort medhållande och ryggdunkande kommentarer, men andra ämnen behöver ibland en fördjupning, i synnerhet när det gäller att bryta ett visserligen etablerat men föga produktivt ”gängkultur” utan att trampa någon på tårna. Speciellt när man vill presentera ett alternativt synsätt för att berika debatten. Det går inte att komma ifrån ett det kan bli långa avsnitt då, för att ha torrt om fötterna och att sammanhanget inte ska gå förlorat. Försök ni själva, så får ni se. Jag skulle iaf bli glad över ett sådant initiativ…

Hur som helst, detta gäller oss alla, Ibland måste man ”plåga” sig genom en text för att få nya infallsvinklar och en del glädje efteråt (förhoppningsvis). Detta känner vi igen ifrån skolan och det har tyvärr inte uppfunnits några genvägar sedan Internets dagar.

Men man behöver inte läsa allt. Ibland har man helt enkelt inte tid nu, så man får återkomma om intresset finns. Helt klart är det välkommen med kortare inlägg. Det lättar upp ungefär som en bil behöver ett avbrott i en brant stigning, då och då. Snart har vi dock kommit över krönet. Till dess ber jag om överseende och tålamod. Nedfarten blir säkert angenämare…

Mvh

//Singha711

Mina ögon är för lata bara för att orka :)

Inget illa menat, var lite mer på skoj att du skriver så mycket åt gången :)

Någon gång i framtiden ska jag orka med att läsa långa texter som inte är data relaterade då jävlar tar jag över världen en gång för alla :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina ögon är för lata bara för att orka

Inget illa menat, var lite mer på skoj att du skriver så mycket åt gången

Någon gång i framtiden ska jag orka med att läsa långa texter som inte är data relaterade då jävlar tar jag över världen en gång för alla

Men då har du ju onekligen en fördel med din IT-drifts bakgrund. Det finns knappast en yrkeskategori som mer än ni behöver ”skanna” efter nyckelord i upp till tusen sidor text varje dag. Det blir man trött av…

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag läst alla inlägg för dagen och det har blivit lite stiltje på MPR innan ”morronskiftet” anträder i Thailand, fastän den morronpigge Surin P3 redan är på sin post.

Då blir det kanske dags för en liten eftertanke som passar till behovet av alternativa synsätt:

En som formulerat skarpa argument för detta är John Stuart Mill i det klassiska verket ”Om friheten” som kom ut 1859. Han skriver då bl.a.:

  • ”Även om de rådande idéerna skulle omfatta hela sanningen, så skulle folk inte inse dess värde som sanning om inte argumenten för teorin fick användas mot konkurrerande teorier. En värdefull sanning skulle bli till en slentrianmässig norm. Den sanna doktrinens mening för folket går förlorad om de inte får uppleva dess motsats eller möta invändningar och argument för den.”
  • ”Även om en åsikt är falsk i sin helhet, innehåller den nästan alltid ett uns av sanning, vilket kan vara värdefullt i en debatt mot maktens doktrin, som verkligen inte står för den absoluta sanningen.”

Dessa argument tål att upprepas än idag…

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara meddela att jag finner långa fördjupade texter och tankar mycket underhållande att läsa. Även om det, som nu, består av en diskussion där alla egentligen tycker likadant men väljer att märka ord för att det ska uppstå en skenbar olikhet i åsikt.

Så fortsätt gärna med dom långa fördjupningarna... åtminstone jag läser dom med nöje. smile.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,

Jag finner det snudd pa meningslost att fora en debatt dar skribenternas begransning att faktiskt forsta varandra omojliggor en verklig dialog.

Singha, nar du dessutom faller tillbaka pa en lang rad daligt kamoflerade forlampning, raljerar over mitt ungdomliga oforstand och google-kunskap osv sa upplever jag det saval ointressant som ovardigt att fortsatta. Trist att du blir “besviken” pa mig som du aterupprepat flera ganger, men personligen sa kanns det i sammanhanget dock som ett sundhetstecken.

Singha, du spelar aven martyr och latsas be om lov att fa ha ditt perspektiv osv. Vilket ar ett spel for galleriet da ingen forsokt stoppa dig eller uppmana dig att inte presentera dem i denna trad. Det som tex. jag har gjort ar att forsokt forsta ditt resonemang samt ifragsatt vissa slutsatser nar det i mina ogon varit mkt oklart hur dessa dragits. Du daremot forsokte dock tala om for folk vad de bor och inte bor diskutera i ditt forsta inlagg. Jag finner denna dubbelmoral ganska tragikomisk och svarforstadd.

Singha, jag har den fullaste respekt for att olika individer har olika slutledningsprocess och tankemonster. Dock hade jag uppskattat att du ocksa accepterar detta faktum och inte forvantar dig att alla diskussioner skall foras efter dina premisser. Du verkar vilja att systematiskt folja en tankeprocess som sakerligen ar glasklar i ditt sinne men du kan knappast forvanta dig att andra individer foljer samma monster.

Jag upplever mig inte riktigt ha tid eller ro att rapa upp sjalvklarheter och diskutera runt karnproblematiken. Jag har inga som helst problem med att du gor det men nar du havdar att det perspektiv jag anlagger ar felaktigt sa forbluffas jag av bristen pa sjalvinsikt och den arrogans detta uttrycker. Personligen tror jag heller inte det ar nodvandigt for forstaelsen av problematiken eftersom jag tror i princip alla pa forumet har en mkt god “forforstaelse” vilket mojliggor att adressera “pudelns karna” direkt.

Sista forsoket nu.

Du vande dig emot att ta upp ett fall dar en svensk man behandlat en thailandsk kvinna extremt illa. Traden behandlade ett par fall dar thailandska familjer haft burmeser arbetande for dem under slavliknande former. Lanken mellan de tva fallen var i mitt tycke mycket tydlig.

Snabbt slangde du in ett inlagg dar du bland annat skrev:

Cut.., istället för att utnyttja den till en snedvriden propaganda om förhållandena i Sverige. Jag reagerar som medlem i detta forum därför att just denna propaganda gör det stundom rätt så besvärligt för de normala farang-thai förhållandena att bara få finnas utan en uppenbar misstänksamhet från omgivningen. Jag är därför nyfiken på vilken agenda som döljer sig under den skenheliga uppmaningen ”Upp till kamp” egentligen….

Det vore bra om vi återigen kunde fokusera på den utnyttjade och ofta rättslösa arbetskraften i Thailand igen, istället för att ideligen älta om ”gubbsvinen” i Sverige…

Har uppmanar du till att fragan bor slappas och inte diskuteras i denna trad samt referar mkt slarvig (i detta inlagget inte sarskillt val underbyggt) till propaganda.

Jag ansag och anser fortfarande att situationen som exemplifierades av Silom ar hogrelevant for detta forum. Skalen till detta ar i mina ogon bade grundlaggande och logiska. Du vander dig emot att media och andra valjer att generalisera och propagera utifran politiska agendor. Detta ar knappast revolutionerande i sig sjalvt och jag haller till viss man med. Dock ansag jag att det ar konstigt att du valjer att domma ut fragan och havda att den inte skall diskuteras har utifran detta.

Just darfor att svenska man blir lidande over den mediabild som finnes blir denna fraga extra angelagen.

Vi kan sjalvklart valja att att lagga hela skulden pa media och intala oss sjalva att det inte finns nagon grund till den negativa bild som finns kring thailandskor/thailandare i Sverige. Eller ar de sa att allt det som skrivs eller rapporteras om kvinnor som far illa eller barplockare blir utnyttjade osv faktiskt har grund i nagonting? Nagonting som i sig sjalvt faktiskt ar vart att diskutera pa ett Thailandsforum?

I mina ogon sa upplever jag det intressant att faktiskt diskutera kring thailandares relativa utsatthet nar de kommer till Sverige och hur detta kan motverkas. Jag upplever aven att det finns gott om erfarnhet pa detta forum kring denna fraga. Att fokusera pa de individuella fallen pa ett offentligt forum ar knappast gangbart ur integritetssynpunkt sa darfor behover man ibland generalisera och forsoka se monster.

Det jag forsvarar ar vardet av att diskutera Silom’s exempel i traden. Jag ifragasatta aven vardet av din invandning da jag upplevde att det knappast var motiverat i dina inlagg. Ett perspektiv utesluter inte ett annat med nagon som helst nodvandighet.

...slut pa lunch break nu - pa aterseende...

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Håller med Wille.

Många paralleller mellan Burmesernas situation i Thailand och Thailändska kvinnors do. i Sverige.

I bägge fall helt i händerna på sina "uppdragsgivare" och ofta rättslösa p.g.a.

saknat uppehålls- eller arbetstillstånd.

Risken att "skickas tillbaka" är i bägge fall påträngande och i bägge fall

kan konsekvenserna av detta vara ödesdigre.

Håller även med om att här är rätt plats för diskussionen och ställer mig helt

oförstående till att svenska mediers uppfattninger om svenska mansgrisars beteende

ska få påverka denna diskussion överhuvudtaget.

Har inga problem med att abstrahera bort varken det ena eller andra och tycker att Singha

bara kan tala för sig själv när han påpekar nödvändigheten av att göra så.

Att någon vid en given tidpunkt faktisk kan hålla mera än en tanke i huvudet

är uppenbarligen en förmåga som Singha i denna tråd inte anser att andra än han själv besitter :-)

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig wille.Det är väl i högsta grad angeläget att diskutera frågan om någon medlem ställer den i syfte att kunna hjälpa den som är utsatt.Om vi kan ge några (goda)råd till den utsatte så ska väl inte det flummas iväg som du sinhga gör,det är väl inte så att du känner igen dig??Nu finns det ju exempel på damer som har dragit storys för att få stanna när det inte blev som de tänkt sig men jag hoppas och tror att de är i minoritet.Om det nu är som silom säger så kan väl goda råd vara på sin plats.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Wille,

Först och främst ville jag klarställa här att naturligtvis inte har för avsikt att kritisera dig personligen. Du har väl lagt märke till en del uppskattande kommentarer som rör dig personligen och jag vill gärna vidhålla dem. När det gäller anspelningar på ålder, så får du faktiskt komma ihåg att jag inkluderade mig själv i denna kritik. För att upprepa det igen, jag gjorde på samma sätt som du i din ålder, vi människor är ganska lika trots allt. Även du tänker idag annorlunda än för 10-15 år sedan. Men att du (förhoppningsvis) kommer att tänka annorlunda igen om sådär 10-15 år finns kanske inte i ditt sinne idag, i alla fall ger du inte uttryck för det. Hur som helst vill jag att du inte tar kritiken personligt. I så fall ville jag hellre framföra en ursäkt, inte minst för att budskapen går fram då mycket bättre.

Sen, Wille, tycker jag att du gör alldeles rätt att påpeka för mig, att jag ursprungligen vände mig emot att traden tog en annan inriktning, bort från de burmesiska rättslösa i Thailand. Det är i sak en riktig synpunkt, men du få följa trådens utveckling därifrån för att konstatera att jag fick mycket kritik för det Visst skulle det diskuteras och kommenteras svenska gubbsvin som förslavar thailändska kvinnor. Ja, där är vi idag och jag tycker att det är för sent att vända tråden igen nu, i synnerhet när det har påbörjats ett fördjupat sidospår i debatten, med även din mycket uppskattade hjälp. Så, nu vänder vi inte och för saken i hamn i ställe, för att vara värd en riktig debatt.

Från olika håll anklagas jag att för inte ta på allvar med det stigma och massmediebilden som drabbar många av oss medlemmar genom att jag inte kräver genast att gubben skall lynchas för att på så sätt svära sig fri från skuld. Detta är höjden på ignorans och även du måste väl hålla med att jag sakta men säkert bygger upp en hållbar argumentation just emot dessa fenomen. Det gäller som alltid att förstå orsakerna för att komma tillrätta med dem. Inte angripa symptom, det är fullständigt meningslös. Det är vad denna debatt handlar om och den är ytterst angelägen för oss alla, i synnerhet för medlemmarna på detta forum. Detta upplägg och taktik har jag dragit igenom flera inlägg och det borde vid det här laget vara självklart vart jag vill komma. Vi alla pratar i princip om samma sak, men vi har olika angreppsätt. Många vill hoppa på symptomen i ett fåfängt försök att få lindring för stunden. Men hur mycket är det egentligen värt eftersom besvären återkommer gång på gång (och vi kan hoppa hage igen,hahaha…). Låt oss istället sätta ljuset på de mekanismer som leder till dessa otyg, istället för att gnälla och raljera med politiska paroller (”Upp till kamp” etc.). Detta går naturligtvis inte i en handomvändning utan behöver lugn, tålamod och saklighet. Jag kommer i alla fall att föra min talan efter mitt koncept efter bästa förmåga och jag välkomnar all kritik i förhållande till detta, inte något annat. Detta koncept är inte alls glasklart i mitt sinne, som du påstår, Wille, och jag förväntar mig ingalunda att alla följer denna. Tvärtom förväntar jag mig adekvat input som ömsedig hjälp i denna rätt svåra fråga. Genom att ställa andra på skampålen kommer vi ingenvart, så mycket är säkert. Men att undra över hur skampålen har kommit dit och vilken funktion den har i förhållande till problemets skenbara lösning, är kanske lite smartare i längden. Hajar du nu?

Slutligen kan jag trösta dig med att frågan om att svenska män blir lidande av en förvrängd mediabild, samt thailändernas relativa utsatthet när de kommer till Sverige och många fler relevanta aspekter kommer jag att ha en åsikt om, var så säker. Men jag vill gärna underbygga mina åsikter istället för att harkla ur mig ogenomtänkta glossor i bästa SMS stil. Dessa för oss viktiga frågor förtjänar en bättre behandling. I detta sammanhang vill jag åter erinra på min invandrarbakgrund i Sverige, som jag tycker högst relevant och värdefull, tvärt emot vad du anser om detta. Dessa nästan 40 år har gett mig en del värdefulla och konstruktiva insikter hur det är att leva i en annan kultur och med ett annat språk etc. Dessa vill jag gärna vidareförmedla i all välmening, precis som du vill göra i Thailand. Och det är bra så.

Vi hörs!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lite OT, men jag hittar inget bättre ställe att placera funderingar kring problemet ”långa inlägg”.

Det är utan tvekan ett problem när man vill framföra en längre sammanhållen tanke under en debatt. Det går inte att lösa med lite dösnack i bästa ”grabbjargong” utan det blir gärna fler ord om man vill vara noggrann och korrekt och vill föra fram debatten en aning varje gång utan att hamna i en massa halvmesyrer. En bra debatt är ingalunda som en armbrytning där en vinner och någon förlorar. Då vore det bara en tidsfråga tills ett ämne är uttömt och efter en tid skulle allt börja om igen, bara med andra figurer. Det skulle vara tråkigt och bara främja populistisk vulgärargumentation som medel. En bra debatt däremot lever av och mår bra av nya infallsvinklar, alternativa synsätt och lite av visioner. Det är inte så enkelt att klä dessa tankar i ord utan att genast bli sönderplockat. Å andra sidan blir alltför långa inlägg lätt kontraproduktiva för att man inte alltid har tid eller orkar ”plåga” sig igenom argumentationen med grova missförstånd som följd.

Därför förslå jag en debatteknik, där man begränsar sitt omedelbara svar eller bemötande av andras inlägg till ett eget tillägg. Därefter har man möjlighet att framföra sina egna tankar och funderingar i ett nytt inlägg. Det krävs en viss disciplin att hålla sig till den formen men det fungerar väldig bra i forum som värdesätter en kultiverad debatt. Detta är naturligtvis ingalunda tvingande och kan man få ihop bägge delarna i ett kort svar, så finns inget som hindrar en. Detta upplägg tvingar även i viss mån deltagarna att komma med egna idéer, istället för enbart sabotera och gnälla sönder en tråd. Detta mår vi alla bra av.

Väl mött!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...