Jump to content
IGNORERAD

Resa till Sverige


hasseryd

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Koh Changer:

Nu verkar det som att jag kommer till Helsingfors, men inte vidare. Ingen info alls att fortsättningsflyget till Göteborg blivit inställd, så vete fan. Huvudstadsområdet är ju avspärrat, så hyra bil kommer nog inte på fråga, dessutom går det färjor en gång /dag från Åbo, men dit kommer man inte pga spärrarna. Och skulle man lyckas komma igenom spärrarna så är det osäkert att man kan åka med färjan. Kollade deras hemsida men det var så luddigt att jag chansar inte. Men Finnair får helt enkelt bjussa på hotell o käk så länge. Faran är att när man lämnar transitområdet så åker man på 14 dagars karantän. 🤬

Skulle tro att Finnarna kan hjälpa dig med ett flyg till Stockholm.

Går ju några per dag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 278
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    43

  • gst

    30

  • samet

    21

  • Drivern

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nä, de går inte sen typ 1 vecka.

Du får väl göra en kringelkrok med barkbåten och hämta upp honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev rolba:

Du får väl göra en kringelkrok med barkbåten och hämta upp honom.

Haha, här släpps inga över landgången...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19bf530d-9bda-454f-b22e-c8eb755e689d.jpg?preset=768x432

Läs mer här
Svårt att ta sig hem för resenärer

I takt med att allt fler länder stänger igen sina gränser, och flygbolagen kraftigt drar ned på antalet avgångar blir det nu allt svårare för de svenskar som befinner sig runt om i världen och vill ta sig hem, att göra just det.
Johan Wennberg bor i Kambodja och skulle egentligen ha flugit hem via Bangkok i för nåra dagar sedan, för att flytta till Frankrike. Johan har själv arbetat som kommersiell pilot i Sydostasien i två och ett halvt år. Men trots det har även han nu svårt att ta sig hem.
Sedan mitten av januari har han inte haft några egna flygningar alls. Länderna i regionen var tidigt ute för att hindra smittan att sprida sig till deras länder från Kina. Men det är först nu den senaste veckan som resande till och från västvärlden kraftigt börjat begränsas.

UD uppskattar att det i Thailand finns runt 15 000 svenskar, men bara 6 000 av dem har registrerat sig hos den svenska ambassaden i Bangkok.

Det är viktigt att poängtera att inte alla svenskar utomlands nu försöker ta sig hem. Många har valt att vänta ut coronakrisen där de befinner sig istället. Men för de som faktiskt vill ta sig hem har det blivit svårare. Inte minst gäller detta just Sydostasien, och Thailand.

På torsdagen stängde Thailand helt sina gränser för personer som vill ta sig in i landet, med undantag för thailändare som återvänder hem, och diplomater. Det är fortfarande tillåtet att lämna landet, men det kraftigt minskade antalet flyg in till Thailand som inreseförbudet innebär kommer att leda till ännu färre avgångar från landet.

Och eftersom Bangkok tjänar som en flyghub för hela regionen, kommer det att påverka även de som vill resa från andra länder, som till exempel Johan Wennberg.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Koh Changer:

Nu verkar det som att jag kommer till Helsingfors, men inte vidare. Ingen info alls att fortsättningsflyget till Göteborg blivit inställd, så vete fan. Huvudstadsområdet är ju avspärrat, så hyra bil kommer nog inte på fråga, dessutom går det färjor en gång /dag från Åbo, men dit kommer man inte pga spärrarna. Och skulle man lyckas komma igenom spärrarna så är det osäkert att man kan åka med färjan. Kollade deras hemsida men det var så luddigt att jag chansar inte. Men Finnair får helt enkelt bjussa på hotell o käk så länge. Faran är att när man lämnar transitområdet så åker man på 14 dagars karantän. 🤬

 

Hjälpte en polare idag på morgonen med exakt samma problem. Fixade så Finnair bokade om honom med ett flyg till Stockholm. Väl där har flyg och tåg redan gått. Så blev en natt på hotell och sedan tåg dagen efter till Göteborg. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, samet said:

 

Hjälpte en polare idag på morgonen med exakt samma problem. Fixade så Finnair bokade om honom med ett flyg till Stockholm. Väl där har flyg och tåg redan gått. Så blev en natt på hotell och sedan tåg dagen efter till Göteborg. 

Kan intyga att han vart glad och nöjd med "Samets Travel Service". Den ska jag också utnyttja när behov uppstår.  😉

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Esspe:

Lustigt. Är med på svensklistan men har inte fått det.

Jag fick det också. Anmälde mig i november.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 hours ago, Esspe said:

Lustigt. Är med på svensklistan men har inte fått det.

Samma här, har frågat tidigare och fått svar att du skall få ett meddelande på din angivna mailadress innan tiden för anmälan gått ut och att du då skall förnya dina uppgifter. Detta verkar inte fungera till alla av någon anledning. 

Har i alla fall gjort en nyanmälan....

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Baa:

Samma här, har frågat tidigare och fått svar att du skall få ett meddelande på din angivna mailadress innan tiden för anmälan gått ut och att du då skall förnya dina uppgifter. Detta verkar inte fungera till alla av någon anledning. 

Har i alla fall gjort en nyanmälan....

Kontaktade Pär och enl honom fanns jag på listan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade om till den 30/3 med Thai till Köpenhamn, men kan inte se någonstans om flyget kommer att avgå.

Är det nån som har tips var man kan se det. Har provat bokningssidor och allt möjlgt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista Norwegian flighten gick igår. Knökfullt sa Bill, får sitta i knät på varandra sa Bull - planet var halvfullt!!!

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev wheels:

Bokade om till den 30/3 med Thai till Köpenhamn, men kan inte se någonstans om flyget kommer att avgå.

Är det nån som har tips var man kan se det. Har provat bokningssidor och allt möjlgt

https://www.thaiairways.com/en_TH/index.page?utm_source=partnerize&utm_medium=affiliate

sök här så du hittar flighten flyger med samma plan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick forst igår mail från Finnair att min flight 8 april var inställd,forsokte boka om redan den 20 mars men det gick inte,fanns inget flyg på några datum.Gick in på Qatars bokningssida men det funkade inte det heller,provade Travellink och det gick,bokade en enkel BKK-DOHA 6 april och DOHA-ARN 7 april den bokningen är bekräftad hos TL men hittar den inte på varken Qatars eller Check my trips sida som comfirmed,kanske dyker upp när det närmar sig.Qatars flighter är bekräftade att de flyger dessa datum.Får väl åka tillbaka till Rayong om det skiter sig och jobba hemifrån.

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

Karantän är nog inte så viktigt längre. Jag kom hem i Onsdags och börjar jobba på Måndag. Jobbet är att köra färdtjänst, skolresor och

sjukresor så det är lite svårt att fixa det hemifrån.

Pratade med en på resan som kör buss i Stockholm. Han hade pratat med arbetsledningen och förklarat att han kom hem från Thailand.

Dom frågade bara om han mådde bra, sen förklarade dom att han kunde börja jobba på Torsdag. D.v.s. dagen efter hemkomst.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Drivern:

Fick forst igår mail från Finnair att min flight 8 april var inställd,forsokte boka om redan den 20 mars men det gick inte,fanns inget flyg på några datum.Gick in på Qatars bokningssida men det funkade inte det heller,provade Travellink och det gick,bokade en enkel BKK-DOHA 6 april och DOHA-ARN 7 april den bokningen är bekräftad hos TL men hittar den inte på varken Qatars eller Check my trips sida som comfirmed,kanske dyker upp när det närmar sig.Qatars flighter är bekräftade att de flyger dessa datum.Får väl åka tillbaka till Rayong om det skiter sig och jobba hemifrån.

Tror att man ska vara försiktig med att boka via internetbyråer nu. Direkt med bolagen är säkrare.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

1210019021_Flygtillsvergige.JPG.94ea902681f785a18eb46b0ca9613401.JPG

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
9 minutes ago, Kenneth4618 said:

1210019021_Flygtillsvergige.JPG.94ea902681f785a18eb46b0ca9613401.JPG

 
EU och Sveriges utrikespolitik är skit, kan inte ens garantera sina strandade medborgares hemresa även om de betalar.

Till skillnad mot USA som skickar både flyg och marinsoldater om det behövs.

  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Captain Morgan said:

 
EU och Sveriges utrikespolitik är skit, kan inte ens garantera sina strandade medborgares hemresa även om de betalar.

Till skillnad mot USA som skickar både flyg och marinsoldater om det behövs.

  

 

Strandade svenska medborgare? Enligt ett inlägg ovan var ju t.ex  sista planet med Norwegian bara halvfullt. Alla jag känner som vill åka till Sverige har kommit iväg, om än med lite ombokningsbesvär. Egenansvar, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även min hemresa är nu bekräftad av Qatar 6 april med 8.5 timmar natt-transit i Doha,Landar ARN och tar mig landvägen till GBG ville inte stanna där 20 timmar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Drivern:

Även min hemresa är nu bekräftad av Qatar 6 april med 8.5 timmar natt-transit i Doha,Landar ARN och tar mig landvägen till GBG ville inte stanna där 20 timmar. 

Undrar om du inte hamnar på samma plan som @rolba då? Har för mig att han fick ombokat till den 6e. Iof kanske han flyger direkt från Phuket, men borde ju ändå i så fall vara samma plan från Doha.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Drivern:

Även min hemresa är nu bekräftad av Qatar 6 april med 8.5 timmar natt-transit i Doha,Landar ARN och tar mig landvägen till GBG ville inte stanna där 20 timmar. 

 

1 timme sedan, skrev gst:

Undrar om du inte hamnar på samma plan som @rolba då? Har för mig att han fick ombokat till den 6e. Iof kanske han flyger direkt från Phuket, men borde ju ändå i så fall vara samma plan från Doha.

Jag hade resa 7:e men blev ombokad till 8:e. 

Flygplatsen på phuket ska stänga 10:e så det är på det berömda håret.

Ropar inte hej än.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 hours ago, spooncreek said:

Strandade svenska medborgare? Enligt ett inlägg ovan var ju t.ex  sista planet med Norwegian bara halvfullt. Alla jag känner som vill åka till Sverige har kommit iväg, om än med lite ombokningsbesvär. Egenansvar, typ.

Saken gällde inte Spooncreeks kompisar utan ambassadens bristande ansvar för svenska medborgare i eventuell nöd.
En del kanske till och med har småungar med sig.


Hur svårt kan det vara för den svenska regeringen att leasa ett plan och skicka ner, de drabbade betalar ju själva.
Lövet skulle inte ens klara av att fixa ett ligg på Marin bar även om vi skramlar till barfine.
 

 


image.png.24cd6832234ea30e9d46ee362194f9f2.png
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Captain Morgan said:

Saken gällde inte Spooncreeks kompisar utan ambassadens bristande ansvar för svenska medborgare i eventuell nöd.
En del kanske till och med har småungar med sig.


Hur svårt kan det vara för den svenska regeringen att leasa ett plan och skicka ner, de drabbade betalar ju själva.
Lövet skulle inte ens klara av att fixa ett ligg på Marin bar även om vi skramlar till barfine.
 

 


image.png.24cd6832234ea30e9d46ee362194f9f2.png
 

 

Jomenvisst, men vilka är dom, svenskarna i nöd i Thailand. Hur många plan har du räknat fram att det rör sig om?

 

Måhända kan man tänka sig att ambassaden har hyfsad koll, eller åtminstone kommer att få, när de ser vilka som anmäler intresse av att boka dessa plan. Eller vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomenvisst, men vilka är dom, svenskarna i nöd i Thailand. Hur många plan har du räknat fram att det rör sig om?
 
Måhända kan man tänka sig att ambassaden har hyfsad koll, eller åtminstone kommer att få, när de ser vilka som anmäler intresse av att boka dessa plan. Eller vad tror du?
Aftonbladet borde ha full koll på de barnfamiljer med spädbarn som sitter fast på Koh Lanta o dra lite snyfthistorier om hur synd det är om dem.

Har inte läst en rad.......

Jag ska anmäla clion för ett hemma hos reportage i Aftonbladet tror jag så det blir lite fyr i brasan!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...