Jump to content
IGNORERAD

Va Faan Är Det Så Djävla Dyrt För?


Nisse Hult

Recommended Posts

Också min erfarenhet att dom är mera flexibla i Bangkok.

Vågar dock inte svära på att det finns stöd för det i reglerna

när det står som det gör på hemsidan.

Från Sverige gäller det däremot att ta det vackert.

Hellre 50 kg i ryggsäcken än 5 kg för mycket i resväskan.

Fick betala nästan 900 kr på Landvetter med Lufthansa till Belgrad

för en väskjävel på 26 kg <_<

mvh

hej.Det har inte med flexibilitet att göra.Om man reser med Thai Airways mellan Stockholm och Bangkok så får man ta med 10kg mer än förut enligt de nya reglerna och dessa uppgifter har jag fått både i Stockholm och Bangkok.

Lägger nu inte ned mera energi på att diskutera detta.

mvh Stefan Skagersten..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • skagersten

    7

  • GammalDansken

    6

  • Herr Chang

    4

  • Nisse Hult

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GD

Det kostar inget att bli medlem i Royal Orchid Plus, sedan får du poäng varje gång du flyger för att få silverkort behövs 10 000 poäng och för att få guld behövs 50 000 poäng.

Här har ni listan på hur många poäng ni får varje gång.

http://www.thaiair.com/frequent-flyer/en/royal-orchid-plus-mileage-chart.htm

Här blir ni medlemmar, åker ni med thai eller nån bolag inom Star alliance så får ni dom poängen.

När ni har tillräkligt med poäng kan ni uppgrade eller få en resa gratis, så bli medlemmar det tjänar ni på.

http://www.thaiair.com/AIP_ROP/rop/enrolment.jsp

mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är definitivt värt besväret att kostnadsfritt registrera sig hos ROP. Både jag och fru Chang har silverkort, och det räcker i regel med en resa om året till Thailand för att få behålla det. Förvisso är det så att de allra billigaste biljetterna inte ger några poäng, och då kanske det inte blir något nytt silverkort.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Är det ingen som tagit hit sin dam på en ettårs biljett den senaste tiden,som har tips på bra priser? Trodde det var invasion på gång. :blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det är definitivt värt besväret att kostnadsfritt registrera sig hos ROP. Både jag och fru Chang har silverkort, och det räcker i regel med en resa om året till Thailand för att få behålla det. Förvisso är det så att de allra billigaste biljetterna inte ger några poäng, och då kanske det inte blir något nytt silverkort.

Herr Chang har talat.

Jag har också kort till både Finnair och Thai, men väljer hellre att spara

några tusen kronor på billiga biljetter än att få poäng värda några hundra.

Jag antar att syftet med korten är att göra dig till en trogen kund,

(oavsett pris - du måste bara ha dom däringar poängen)

men den går inte med mig, inte :whistle:

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också kort till både Finnair och Thai, men väljer hellre att spara

några tusen kronor på billiga biljetter än att få poäng värda några hundra.

Jag antar att syftet med korten är att göra dig till en trogen kund,

(oavsett pris - du måste bara ha dom däringar poängen)

men den går inte med mig, inte :whistle:

mvh GD

Visst är syftet med korten att skapa lojala kunder.

Funderar dock på att ta Finnair nästa resa. Det får som du skriver inte kosta hur mycket som helst bara för att det är Thai Airways.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Man måste väl ändå kunna ha ett kort och ändå vara så pass smart att man väljer det billigaste alternativet om det inte är större tidskillnad på resan. Ingen är väl så dum att man absolut måste ta en dyrare resa bara för poängens skull? Inte jag i varje fall. Jag har silverkort på Thai och reser med andra bolag också...så mig har de inte fångat hahaha. Fast det kanske känns tryggare för en del utan kortet. Vad vet jag. :yes:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, kortet är som sagt bra om man ska ha med sig mycket hem. 30 istället för 20 kg är en viss skillnad.

Eller så är man thailändare, och kan dra en snyftare för incheckningspersonalen:

"Jag ska åka till kalla Sverige, och jag måste ha mycket thaimat med mig, kaa. Annars står jag inte ut, kaa!"

Detta har fru Chang lyckats med några gånger...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

OT-varning

Skulle beställa biljett igår kostnad 4909:- men hade glömt att jag tagit hem kodbrickan och för dumsnål att betala 79:- för "vanlig" kortbetalning.

Glömde av det när jag kom hem och har just betalt 5559:- för samma flyg. :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

OT-varning

Skulle beställa biljett igår kostnad 4909:- men hade glömt att jag tagit hem kodbrickan och för dumsnål att betala 79:- för "vanlig" kortbetalning.

Glömde av det när jag kom hem och har just betalt 5559:- för samma flyg. :bag:

Hej på dig Har jag fattat saken rätt ; du skulle köpa biljett via internet hos en "nätresebyrå"? igår och de skulle ha tagit 79 sek för att ta betalinigen via kort men utan avgift vid betalning via banken , "direktbetalning" eller vad de nu kan heta. Du hade inte dina koder du behöver för att logga in så du struntade att köpa biljetten för 4909:- och nu har biljettpriset gått upp till 5559:- :P

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dig Har jag fattat saken rätt ; du skulle köpa biljett via internet hos en "nätresebyrå"? igår och de skulle ha tagit 79 sek för att ta betalinigen via kort men utan avgift vid betalning via banken , "direktbetalning" eller vad de nu kan heta. Du hade inte dina koder du behöver för att logga in så du struntade att köpa biljetten för 4909:- och nu har biljettpriset gått upp till 5559:- :P

Precis, skulle sagt att jag satt på jobbet.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

OT-varning

Skulle beställa biljett igår kostnad 4909:- men hade glömt att jag tagit hem kodbrickan och för dumsnål att betala 79:- för "vanlig" kortbetalning.

Glömde av det när jag kom hem och har just betalt 5559:- för samma flyg. :bag:

Då måste man haft tur jag köpte igår eftermiddag 3v för 4909 och åker imorgon lördag. :dance1:

Tyvärr blir det apklass svinen vill ha 42000 poäng för att uppgradera till premium economy enkel väg :kort:

Några bra förslag vad man ska göra med 25k poäng?

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste man haft tur jag köpte igår eftermiddag 3v för 4909 och åker imorgon lördag. :dance1:

Tyvärr blir det apklass svinen vill ha 42000 poäng för att uppgradera till premium economy enkel väg :kort:

Några bra förslag vad man ska göra med 25k poäng?

//K

Hej Kentan,

Tydligen finns det möjlighet att köpa hotellvouchers med sina poäng. Du kan väl kolla vad som finns på Thai Airways hemsida.

Alternativt något inrikesflyg i Thailand, har för för mig det kostar 15000 poäng.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det lönar sig i allmänhet att hålla sig till ett flygbolag och framför allt sprara det en massa besvär och osäkerhet.

När det gäller Thai så kör man ju ganska snabbt in till en friplåt om man åker någorlunda frekvent. Och om man inte vill sikta på detta så kan man ju efter bara två resor få uppgradering till Premium...

Så bonuskortet där bra. Om man inte vill använda sig av detta och dessutom använder sig av de billigaste biljetterna som inte ger full poäng, så ordnar jag ändå 30 kg bagage per plåt för mina kunder till de resenärer som har någon thailändsk dam eller herre i sällskapet. Alltså till alla i sällskapet, oavsett ursprung.

Så visst är det bra för thaifolk och deras anhöriga att åka med Thai Airways. Thai rak Thai..och det kostar inte mycket mer och man sparar en massa tid.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Stor skillnad mellan att resa till eller ifrån Bangkok..

Jag reser på söndag och reser hem med min fru och dotter den 4e sep..

min biljett kostade ToR endast runt 5000kr..

Frugans biljett gick på 34000Bath dvs runt 7400kr enkel(obs ej billigare ToR)

dotterns biljett gick på 11000Bath dvs runt 2400kr för en liten bebis..

Om dottern däremot följ med mig ToR så skulle hon ha kostat runt 500kr.

Horribelt tycker jag..

Mvh Stefan..

Precis Stefan!

Alltså är det dyrare att åka Bangkok-Stockholm än tvärtom.

Och man kan ju inte jämföra med ett flygbolag som har mellanlandningar och väntetider på många timmar.

Inte heller på flygningar som tar 15-25 timmar.

Det är billigare från Stockholm. Punkt slut.

Och varför kan man då undra. Det måste väl bero på att Thailändska staten subventionerar biljetterna till turister. rtfm.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Enligt Thaiairways så får man numera ta med 30kg per person och 40kg om man har silverkort+10kg för bebis.

dessa siffror gäller men dom går inte ut med dessa uppgifter.

Jag har redan flygit 3ggr i år och har alltid maxvikt med mig hem.

mvh Stefan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Thaiairways så får man numera ta med 30kg per person och 40kg om man har silverkort+10kg för bebis.

dessa siffror gäller men dom går inte ut med dessa uppgifter.

Jag har redan flygit 3ggr i år och har alltid maxvikt med mig hem.

mvh Stefan.

Hej Alla...kanske konstigt att lägga in ett svar på vad jag själv sagt men gör det ändå..

Som tidigare sagt så har jag enligt incheckning fått tagit med 40kg med mitt bonuskort(30kg utan)..

De uppgifterna har jag fått de 3 ggr som jag flygit hem i år..

Kom nu förra veckan till incheckningen med 83,5kg vilket skulle bli 3.5kg för mycket,Då säger dom att det är 23,5kg för mycket..

Antingen har dom ändrat tillbaka reglerna eller så har tidigare anställda missuppfattat vad som gällt..

Troligtvis kom Thaiairways på att det kan kosta extra bränsle om alla började ta med mera bagage..

Jag tänkte att det är bäst att upplysa om detta så ingen får problem vid incheckning...

mvh Stefan Skagersten..

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

joo fullt påläst..det var därför jag vart förvånad när dom talade om vid incheckning att jag (med silverkort)fick ta med 40kg och frugan 30kg utan kort..dessa uppgifter har jag fått på de 3tidigare resor jag gjort i år..

Stefan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...