Jump to content
Chomphoo

Coronavirus och Inreseregler från drabbade länder

Recommended Posts

bambam
18 minuter sedan, skrev Tallviking:

Än värre blir det om dom stänger alla skolor och alla föräldrar som jobbar i värden istället tvingas stanna hemma och ta hand om sina barn som inte kan gå till skolan/fritis/dagis mer

Speciellt alla de åldringsvårdanläggningar som tappar mycket av sin personal

Att Italien har så många döda hörde jag hängde ihop med en väldigt åldrad befolkning med många äldre sjuka män som strök med

Vi har ju ganska lika medellivslängd bland män men våra pensionärer kanske är friskare med lägre antal risksjukdomar. vad vet jag bara en gissning.

Dempa

Även ”vanlig” influensa slår rätt hårt i Italien.

In the winter seasons from 2013/14 to 2016/17, an estimated average of 5,290,000 ILI cases occurred in Italy, corresponding to an incidence of 9%.

More than 68,000 deaths attributable to flu epidemics were estimated in the study period.

Italy showed a higher influenza attributable excess mortality compared to other European countries. especially in the elderly.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285

Visst, Corona är en ny typ av virus men mer reson och mindre panik vore önskvärd.

• Ge karma 5
  • Fint 1

Bananen

Italien: vi stänger alla skolor
Danmark: vi stänger alla skolor
Irland: vi stänger alla skolor
Norge: vi stänger alla skolor
Kroatien: vi stänger alla skolor

Turkiet: vi stänger alla skolor

Sverige: vi slutar testa folk

• Ge karma 1
  • Ojojoj 1
  • Fint 1
  • Haha 1

Tommy
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Än värre blir det om dom stänger alla skolor och alla föräldrar som jobbar i värden istället tvingas stanna hemma och ta hand om sina barn som inte kan gå till skolan/fritis/dagis mer

Speciellt alla de åldringsvårdanläggningar som tappar mycket av sin personal

Att Italien har så många döda hörde jag hängde ihop med en väldigt åldrad befolkning med många äldre sjuka män som strök med

Antar att du menade "alla föräldrar som jobbar i vården". Norge har sagt att de skall göra allt för att lösa omhändertagandet av barnen till de som jobbar i vården, på bästa möjliga sätt när förskolorna stänger, så att vårdpersonalen kan jobba med det de är bäst på, skulle kanske inte kunna hända i Sverige?

Det vore extremt skönt att veta att ingen hemtjänstanställd som kommer hem till min pappa, har barn som hen (85% hon) låter gå till skolan trots att de är lite hostiga eller har halsont, och sen åker runt och smittar ner sina kollegor, som sen smittar de gamla och sjuka de borde vara rädda om...

Pratade med den tant (en gammal dam i min ålder) som kom hem till pappa i eftermiddags, och frågade vad de fått för nya riktlinjer när de besöker gamla och sjuka personer.

Hon sa som det är "Inget nytt, sprita händerna innan, som vanligt" 

OK, "så ingen har sagt att ni bör bära en mask när ni vårdar de gamla?, för att minska risken att NI smittar dem?"

"Nej vi gör som vi alltid gjort!"

Kan vara "Ättestupans" återinförande, gammalt folk kostar dyra vårdkronor...

MVH

• Ge karma 1

Tommy
6 minuter sedan, skrev Bananen:

Italien: vi stänger alla skolor
Danmark: vi stänger alla skolor
Irland: vi stänger alla skolor
Norge: vi stänger alla skolor
Kroatien: vi stänger alla skolor

Turkiet: vi stänger alla skolor

Så kan det gå...

Om vi slutar jobba så minskar skatteintäkterna, och hur fasen skall vi då kunna ha råd att ge bidrag till alla som inte gör ett skit för samhället de lever på?

Bättre att lite gamlingar dör, sparar ju pensions- och vård-pengar också, begravningar bekostas inte av staten...

MVH

• Ge karma 3
  • Fint 2

Soengsang
Posted (edited)
11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Såg att ingen under 65 dött i Italien och ca 90% av de döda är över 85 år, Italien har också Europas äldsta befolkning.

Edited by Soengsang
  • Ge karma 8

Soengsang
10 timmar sedan, skrev Bananen:

Ja, pg att det snart är slut på testkitt, helt rätt att spara dem till de viktigaste, svårt sjuka och sjukhuspersonal.......hur ska man göra tänker du?

• Ge karma 6

Soengsang
13 timmar sedan, skrev berlitz:

Phillipinerna stänger tydligen all in å ut flyg from 15/3.Manilla close down.

Stämmer, har en gubbe som gjort sitt kontrakt om 2v, men vi tog beslut igår om att skicka hem han ASAP för att undvika ev. kommande lockdown(söndag 15/3), bara lite senare så blir det Manilla lockdown.

Men som tur är så lyckades vi hitta en biljet hem till han direkt till hemprovinsen via Singapore, så han kommer hem på måndag.

• Ge karma 4

Rillex

Jahapp vad ska man göra!

Har biljett och kommer vara nere hela april månad.

• Ge karma 3

Kenneth4618
3 minuter sedan, skrev Rillex:

Jahapp vad ska man göra!

Har biljett och kommer vara nere hela april månad.

Har biljett den 2/4 till 20/4  och är det ok att åka så åker jag.

Frugan åker 28/3 till 16/5 så får se vad som händer för det är inte mycket man kan påverka själv.

• Ge karma 5
  • Skål 1

Rillex
Har biljett den 2/4 till 20/4  och är det ok att åka så åker jag.
Frugan åker 28/3 till 16/5 så får se vad som händer för det är inte mycket man kan påverka själv.

Visst tänker samma sak, kommer ju åka själv. Funderar på några dagar i Pattis sen till Lao och till Kambodja. Så trött på att vara hemma. (Riktiga egofasoner)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Fint 1

Soengsang
10 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Har biljett den 2/4 till 20/4 

Då möts vi på flygplatsen, landar 20/4........är det tänkt iaf, men får väl se hur det går med det, har mentalt ställt in mig på att det skiter sig.

• Ge karma 1

Bananen
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Ja, pg att det snart är slut på testkitt, helt rätt att spara dem till de viktigaste, svårt sjuka och sjukhuspersonal.......hur ska man göra tänker du?

Jo, läste det, var tydligen slagsmål om provtagningspinnar, jag tänker att vi kanske skulle ta och börja med att stänga gränserna.

Sverige fortsätter att ta emot asylmigranter – trots coronaalarmet

SVERIGE Hittills i år har 3 294 migranter ansökt om asyl i Sverige – varav flera kommer från riskområden för corona. Några signaler om att Sverige ska sluta pröva asyl på grund av coronapandemin har inte regeringen gett. Det har däremot andra länder – som Ungern och Grekland – gjort.

https://nyheteridag.se/sverige-fortsatter-att-ta-emot-asylmigranter-trots-coronaalarmet/?fbclid=IwAR1RA2FCnnW6hLiZDt9VjB_0bAeylmRdy62j-86JNM5S-Bcvyo_lluel3FA

• Tråkigt 1