Jump to content
IGNORERAD

Folkbokföringsadress Vid Flytt Till Sverige?


mrsurin

Recommended Posts

Hej, jag har en fråga angående folkbokföringsadress i Sverige.

Det ligger till så här, min sambos syster var här förra året på 3 månaders besöksvisum och träffade då en svensk man, när systern rest tillbaka till Thailand ansökte han om UT för henne hos Migrationsverket i Solna, i mars -09 fick hon 2 årsvisum, när han skulle ta hit henne verkade det som han ändrat sig så han skyllde på att han hade inga pengar till att köpa flygbiljett till henne, min fråga är om jag och min sambo tar henne till Sverige kan hon då folkbokföras på våran adress eller måste det vara på personens adress som ansökt om hennes visum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara referenspersonens adress eftersom Skatteverket kräver kopia av Migrationsverkets beslut.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni folkbokför systern hos din sambo kommer Migrationsverket att få vetskap om detta och inleda en undersökning i frågan.

Migrationsverket får uppdateringar av folkbokföringen dagligen via det s.k. navet.

Om ni inte folkbokför systern utan hon lever i Sverige utan personnummer blir det svårt för henne att gå i skola, få sjukvård, få vanligt jobb, etc.

I det här läget är det alltid bättre att försöka komma överens med referanspersonen som skulle ha familj med systern i Sverige. Det är ingen större uppoffring från hans sida att låta systern bli folkbokförd på hans adress tills hon hittat en ny man att ha familj med. Han har ju via sin intervju hos Migrationsverket intygat att han och systern ska leva i en familjerelation i Sverige.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...