thaiola Inlagd September 2, 2020 Dela Inlagd September 2, 2020 Chiang Mai turist omrade Anusarn market Kalare market Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd September 2, 2020 Dela Inlagd September 2, 2020 8 minuter sedan, skrev Esspe: Förstår inte att du, som mått så illa av i princip allting i Pattaya, inte långt tidigare flytt fältet och flyttat till Bang Saray, Mae Phim, Hua Hin eller något som passar dig bättre. Skulle också, precis som alla dom miljoner som nu är och kommer att bli arbetslösa, vilja veta hur lösningen ser ut? Det är ju bara att klippa sig och skaffa ett jobb, hur svårt kan det vara..... Eller se det som en liten tid för reflektion, nästan semester.... Jag skulle vilja se hur dessa pensionärer uppfattade tiden för reflektion om de blev av med pensionen (hoppas dock inte de blir det). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ArneMorales Inlagd September 2, 2020 Dela Inlagd September 2, 2020 (ändrad) 30 minuter sedan, skrev Esspe: Förstår inte att du, som mått så illa av i princip allting i Pattaya, inte långt tidigare flytt fältet och flyttat till Bang Saray, Mae Phim, Hua Hin eller något som passar dig bättre. Skulle också, precis som alla dom miljoner som nu är och kommer att bli arbetslösa, vilja veta hur lösningen ser ut? Egendomligt påstående av dig Esspe, att jag skulle `må illa av i princip allting i Pattaya.`` Pattaya ingår sedan länge i mitt pensionärsparadis i Thailand. Vad som passar mig är väl upp till mig? Pattaya har väldigt många positiva sidor for mig, och de negativa sidorna som jag nämnde har drabbat mig väldigt lite. Angående arbetslosheten är det inte mitt problem. Upp till de som drabbas, och berorda myndigheter att ta tag i detta, precis som i andra länder. Utbildning, lån, bidrag, forsäkringsersättningar tex. Vet att Thailands myndigheter jobbar mycket med dessa problem nu, och betalar ut många miljarder baht till drabbade. Läste igår att Socialforsäkringssystemet, dvs där arbetsgivare och anställda betalar in avgifter, 5 procent på lonesumman vardera, betalt ut 23 billioner baht till ca 933.000 drabbade tom augusti. Men ok, det drabbar dem som jobbar svart, eller av andra orsaker står utanfor systemet, hårdare. Så är det även i andra länder. Att vi expats skulle ge lite mer driks, vid tex restaurangbesok, forbättrar knappast situationen for de värst drabbade. Mojligen ger det några av oss lite bättre samvete. Ändrades September 2, 2020 av ArneMorales Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd September 2, 2020 Dela Inlagd September 2, 2020 2 timmar sedan, skrev thaiola: Chiang Mai turist omrade Anusarn market Kalare market Du har ju fotat innan solen gått ner, då har ju folk inte letat sig ut än. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ArneMorales Inlagd September 2, 2020 Dela Inlagd September 2, 2020 1 timme sedan, skrev Esspe: .. Du verkar också befinna dig ganska långt från verkligheten och dåligt insatt i hur det funkar i det thailändska samhället. "Utbildning, lån, bidrag, forsäkringsersättningar tex." , man tar sig för pannan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clion Inlagd September 2, 2020 Dela Inlagd September 2, 2020 Herregud så tomt iof så var Bangsaray likadan och där fick man inte promenera i sanden av någon konstig anledning men 2 3 meter längre upp där gatan gick där var det ok Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ArneMorales Inlagd September 2, 2020 Dela Inlagd September 2, 2020 4 timmar sedan, skrev Esspe: Att du skulle vara lite generösare med dricksen hade jag inte räknat med men upplysningsvis så räcker 30-40 baht till ett mål mat, så visst kan det göra skillnad. Dricks ger man väl for bra service, och inte for att man tycker synd om någon. Dom som får dricksen har alltså ett arbete. Skulle vara intressant att få veta hur du gor for att ge dricks till dem som drabbats hårdare av nedstängningarna, dvs forlorat sitt arbete 🤔😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ArneMorales Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 (ändrad) 10 timmar sedan, skrev Esspe: Du har aldrig kommit på tanken att dom som jobbar har betydligt färre kunder nu? Alltså tjänar mindre pengar? Så långt har du alltså inte tänkt. Dom som mist sina jobb kan jag ju inte hjälpa så mycket tyvärr men att ge massagetjejen 100 baht isf 40-50 i tips kan jag göra. Min tvättant har tidigare aldrig fått dricks, nu får hon 20-40 baht varje gång. Kebabtjejen eller servitrisen får också en liten extra slant samt att jag kan bjuda någon på en drink eller en slant i handen för trevligt sällskap. Du har uppfatat det rätt att jag inte ger dricks särakillt ofta. När det sedan gäller att hjälpa människor som har det svårt i Thailand, har vi diskuterat detta mycket hemma, och är overens om att behoven är enorma, framforallt pga de låga lonerna, speciellt i byarna, och även fore Covid19, och vi overens om att i forsta hand hjälpa vissa människor hemma i byn i Buriram, och då framforallt barn. Naturligtvis respekterar jag dina val av vem du vill hjälpa. Ändrades September 3, 2020 av ArneMorales Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ArneMorales Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 (ändrad) On 2020-08-27 at 18:20, skrev Soengsang: Om man har ont av massturism så är väl inte ett ställe som Pattaya särskilt smart, utan massturism så skulle det inte vara nått där, ett gäng pensionerade knullgubbar drar liksom inte runt vad som finns där....... Vafan Soengsaeng, är det du som tagit saken i egna händer och styrt båten dit k..en pekar? 😉 Ändrades September 3, 2020 av ArneMorales Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 23 timmar sedan, skrev ArneMorales: Läste igår att Socialforsäkringssystemet, dvs där arbetsgivare och anställda betalar in avgifter, 5 procent på lonesumman vardera, betalt ut 23 billioner baht till ca 933.000 drabbade tom augusti. Men ok, det drabbar dem som jobbar svart, eller av andra orsaker står utanfor systemet, hårdare. HM, var det inte typ 27 miljoner thai som blivit utan försörjning pga Corona Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 13 minuter sedan, skrev lasseiudon: HM, var det inte typ 27 miljoner thai som blivit utan försörjning pga Corona Nä, det är bara tid för att se över sitt liv. När de är färdiga med det ska de återgå till att äta av sparvarna som flyger in i deras mun.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ArneMorales Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 17 minuter sedan, skrev lasseiudon: HM, var det inte typ 27 miljoner thai som blivit utan försörjning pga Corona Att det skulle vara så många har jag aldrig hört förut. Varifrån har du fått den siffran? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 (ändrad) 24 minuter sedan, skrev lasseiudon: HM, var det inte typ 27 miljoner thai som blivit utan försörjning pga Corona 27 miljoner som sökt stöd av olika slag tror jag, detta var redan i maj. Däremot är det inte 27 miljoner arbetslösa, vilket jag sett är en uppgift som fått spridning de senaste dagarna på en del mindre nogräknade sajter. Det skulle väl grovt skattat innebära en arbetslöshet på en bra bit över 50 %. Fullt så illa är det inte (än). Ändrades September 3, 2020 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naam jai Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 19 timmar sedan, skrev Esspe: Du har aldrig kommit på tanken att dom som jobbar har betydligt färre kunder nu? Alltså tjänar mindre pengar? Så långt har du alltså inte tänkt. Dom som mist sina jobb kan jag ju inte hjälpa så mycket tyvärr men att ge massagetjejen 100 baht isf 40-50 i tips kan jag göra. Min tvättant har tidigare aldrig fått dricks, nu får hon 20-40 baht varje gång. Kebabtjejen eller servitrisen får också en liten extra slant samt att jag kan bjuda någon på en drink eller en slant i handen för trevligt sällskap. 100 bath till massage tjejen men bara 20 till tvätterskan. ...jo jag fattar precis, men skönt med rena kläder också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 100 baht i dricks än så länge. Snart mer. Man måste ju göra som dricksklubben här på MPR säger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 5 timmar sedan, skrev lasseiudon: HM, var det inte typ 27 miljoner thai som blivit utan försörjning pga Corona Nä det påstås vara 27 milj som inte har jobb nu, utav 70 milj invånare så lär man ju räkna alla oavsett ålder. Hur många av dessa som blivit arbetslösa pga covid är nog en helt annan sak. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 Uppe i 300 i dricks nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd September 3, 2020 Dela Inlagd September 3, 2020 48 minuter sedan, skrev Esspe: 27 stämmer väl ändå inte? Var har du den siffran från? Innan Corona hade dom väldigt låg arbetslöshet och dom räknar med ca 14 milj arbetslösa från turistnäringen. Blir en jäkla massa som ska fundera på sin framtid. Läste det i nåt nyhetsflöde idag, flera vänner hade läst samma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd September 4, 2020 Dela Inlagd September 4, 2020 Funderar. Är det ingen av er som har sin vän i Thaliand som har det svårt nu som det är. Det är väldigt hårda ord från vissa om att inte hjälpa till ekonomiskt med dom man trots allt brukar träffa och ev umgås med. Jag skäms inte att säga att jag skickar lite slantar ibland. Absolut inga stora slantar men att ge en 500-1000 baht någon vecka gör ju ingen knappast till en mes. En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 4, 2020 Dela Inlagd September 4, 2020 On 2020-09-03 at 16:19, skrev Esspe: 27 stämmer väl ändå inte? Var har du den siffran från? Innan Corona hade dom väldigt låg arbetslöshet och dom räknar med ca 14 milj arbetslösa från turistnäringen. Blir en jäkla massa som ska fundera på sin framtid. Nja, var väl 14 miljoner som indirekt drabbas ekonomiskt, dvs familjer där någon jobbar inom så som det idag modernt heter "besöksnäringen", vilket också är väldigt mycket. 14 miljoner arbetslösa hade vart en extremt hög siffra, typ 40-50% av den arbetsföra befolkningen. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
C-dude Inlagd September 4, 2020 Dela Inlagd September 4, 2020 Hoppas att den thailändska risskörden blir bra i år.... C;D annars får man hoppas på att kineserna gillar gummi. Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true. You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 5, 2020 Dela Inlagd September 5, 2020 1 timme sedan, skrev C-dude: Hoppas att den thailändska risskörden blir bra i år.... C;D annars får man hoppas på att kineserna gillar gummi. Skörden blir skitdålig här omkring. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd September 5, 2020 Dela Inlagd September 5, 2020 7 timmar sedan, skrev Surin P3: Skörden blir skitdålig här omkring. Min vän har risodling utanför Korat, och säger att skörden blir nästan ingenting. Born41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd September 5, 2020 Dela Inlagd September 5, 2020 10 timmar sedan, skrev scorpio63: Funderar. . Absolut inga stora slantar men att ge en 500-1000 baht någon vecka gör ju ingen knappast till en mes. Hur gör du för att kunna skicka 500 Thb? Bankens avgift är ju 300 Thb så det blir väldigt stort svinn. Born41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 5, 2020 Dela Inlagd September 5, 2020 (ändrad) 21 minuter sedan, skrev born41: Hur gör du för att kunna skicka 500 Thb? Bankens avgift är ju 300 Thb så det blir väldigt stort svinn. Born41 Har för mig att det är 200 THB om man skickar från utlandet till Bangkok bank. Med Transferwise slipper man dock thaibankens avgift men att skicka så lite är väl fortfarande inte det mest ekonomiska i alla fall. Intressant fråga dock om han verkligen skickar så lite som 500 THB. Ändrades September 5, 2020 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu