Jump to content
IGNORERAD

Tomt & Tyst


Batting

Recommended Posts

10 timmar sedan, skrev Esspe:

Du har aldrig kommit på tanken att dom som jobbar har betydligt färre kunder nu? Alltså tjänar mindre pengar? Så långt har du alltså inte tänkt.

 

Dom som mist sina jobb kan jag ju inte hjälpa så mycket tyvärr men att ge massagetjejen 100 baht isf 40-50 i tips kan jag göra. Min tvättant har tidigare aldrig fått dricks, nu får hon 20-40 baht varje gång. Kebabtjejen eller servitrisen får också en liten extra slant samt att jag kan bjuda någon på en drink eller en slant i handen för trevligt sällskap.

 

Du har uppfatat det rätt att jag inte ger dricks särakillt ofta.

 

När det sedan gäller att hjälpa människor som har det svårt i Thailand,  har vi  diskuterat detta mycket hemma, och är overens om att behoven är enorma, framforallt pga de låga lonerna, speciellt i byarna, och   även fore Covid19,

och vi overens om att i forsta hand hjälpa vissa människor hemma i byn i Buriram, och då framforallt barn.

Naturligtvis respekterar jag dina val av vem du vill hjälpa.

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 374
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ArneMorales

    32

  • Esspe

    29

  • Batting

    27

  • spooncreek

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2020-08-27 at 18:20, skrev Soengsang:

Om man har ont av massturism så är väl inte ett ställe som Pattaya särskilt smart, utan massturism så skulle det inte vara nått där, ett gäng pensionerade knullgubbar drar liksom inte runt vad som finns där.......

IMG_0903SongSaeng.thumb.JPG.3e62bd923552a8b67cc0a2d9dbaac81d.JPG

Vafan Soengsaeng, är det du som tagit saken i egna händer och styrt båten dit k..en pekar? 😉

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev ArneMorales:

 

Läste igår att Socialforsäkringssystemet, dvs där arbetsgivare och anställda betalar in avgifter, 5 procent på lonesumman vardera, betalt ut 23 billioner baht till  ca 933.000 drabbade tom augusti.

Men ok, det drabbar dem som jobbar svart, eller av andra orsaker står utanfor systemet, hårdare.

 

 

 

HM, var det inte typ 27 miljoner thai som blivit utan försörjning pga Corona

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev lasseiudon:

HM, var det inte typ 27 miljoner thai som blivit utan försörjning pga Corona

Nä, det är bara tid för att se över sitt liv. När de är färdiga med det ska de återgå till att äta av sparvarna som flyger in i deras mun....

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev lasseiudon:

HM, var det inte typ 27 miljoner thai som blivit utan försörjning pga Corona

Att det skulle vara så många har jag aldrig hört förut. Varifrån har du fått den siffran?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev lasseiudon:

HM, var det inte typ 27 miljoner thai som blivit utan försörjning pga Corona

27 miljoner som sökt stöd av olika slag tror jag, detta var redan i maj.

 

Däremot är det inte 27 miljoner arbetslösa, vilket jag sett är en uppgift som fått spridning de senaste dagarna på en del mindre nogräknade sajter. Det skulle väl grovt skattat innebära en arbetslöshet på en bra bit över 50 %. Fullt så illa är det inte (än).

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Esspe:

Du har aldrig kommit på tanken att dom som jobbar har betydligt färre kunder nu? Alltså tjänar mindre pengar? Så långt har du alltså inte tänkt.

 

Dom som mist sina jobb kan jag ju inte hjälpa så mycket tyvärr men att ge massagetjejen 100 baht isf 40-50 i tips kan jag göra. Min tvättant har tidigare aldrig fått dricks, nu får hon 20-40 baht varje gång. Kebabtjejen eller servitrisen får också en liten extra slant samt att jag kan bjuda någon på en drink eller en slant i handen för trevligt sällskap.

 

100 bath till massage tjejen men bara 20 till tvätterskan. ...jo jag fattar precis, men skönt med rena kläder också

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Naam jai:

100 bath till massage tjejen men bara 20 till tvätterskan. ...jo jag fattar precis, men skönt med rena kläder också

Vet inte vad för sorts massage du syftade på men 2 timmars thaimassage är lugnt värt 100 baht extra. Det är ett slitsamt yrke. Nu har ju en del fått sänka priserna så lågt som till 80 baht i timmen dessutom. Tvätten brukar gå på runt 100 baht och då känns det lite overkill att dubbla det och det görs ju nft dessutom med maskin.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev lasseiudon:

HM, var det inte typ 27 miljoner thai som blivit utan försörjning pga Corona

Nä det påstås vara 27 milj som inte har jobb nu, utav 70 milj invånare så lär man ju räkna alla oavsett ålder. 

Hur många av dessa som blivit arbetslösa pga covid är nog en helt annan sak. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev LTD:

Nä det påstås vara 27 milj som inte har jobb nu, utav 70 milj invånare så lär man ju räkna alla oavsett ålder. 

Hur många av dessa som blivit arbetslösa pga covid är nog en helt annan sak. 

 

27 stämmer väl ändå inte? Var har du den siffran från? Innan Corona hade dom väldigt låg arbetslöshet och dom räknar med ca 14 milj arbetslösa från turistnäringen. Blir en jäkla massa som ska fundera på sin framtid.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Esspe:

27 stämmer väl ändå inte? Var har du den siffran från? Innan Corona hade dom väldigt låg arbetslöshet och dom räknar med ca 14 milj arbetslösa från turistnäringen. Blir en jäkla massa som ska fundera på sin framtid.

Läste det i nåt nyhetsflöde idag, flera vänner hade läst samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar.

Är det ingen av er som har sin vän i Thaliand som har det svårt nu som det är.

Det är väldigt hårda ord från vissa om att inte hjälpa till ekonomiskt med dom man trots allt brukar träffa och ev umgås med.

Jag skäms inte att säga att jag skickar lite slantar ibland. Absolut inga stora slantar men att ge en 500-1000 baht någon vecka

gör ju ingen knappast till en mes.

 

 

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-03 at 16:19, skrev Esspe:

27 stämmer väl ändå inte? Var har du den siffran från? Innan Corona hade dom väldigt låg arbetslöshet och dom räknar med ca 14 milj arbetslösa från turistnäringen. Blir en jäkla massa som ska fundera på sin framtid.

Nja, var väl 14 miljoner som indirekt drabbas ekonomiskt, dvs familjer där någon jobbar inom så som det idag modernt heter "besöksnäringen", vilket också är väldigt mycket.

14 miljoner arbetslösa hade vart en extremt hög siffra, typ 40-50% av den arbetsföra befolkningen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att den thailändska risskörden blir bra i år....

 

 

 

C;D

annars får man hoppas på att kineserna gillar gummi.

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev C-dude:

Hoppas att den thailändska risskörden blir bra i år....

 

 

 

C;D

annars får man hoppas på att kineserna gillar gummi.

Skörden blir skitdålig här omkring. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Surin P3:

Skörden blir skitdålig här omkring. 

Min vän har risodling utanför Korat, och säger att skörden blir nästan ingenting.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev scorpio63:

Funderar.

. Absolut inga stora slantar men att ge en 500-1000 baht någon vecka

gör ju ingen knappast till en mes.

Hur gör du för att kunna skicka 500 Thb? Bankens avgift är ju 300 Thb så det blir väldigt stort svinn.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev born41:

Hur gör du för att kunna skicka 500 Thb? Bankens avgift är ju 300 Thb så det blir väldigt stort svinn.

Born41

Har för mig att det är 200 THB om man skickar från utlandet till Bangkok bank. Med Transferwise slipper man dock thaibankens avgift men att skicka så lite är väl fortfarande inte det mest ekonomiska i alla fall. Intressant fråga dock om han verkligen skickar så lite som 500 THB.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-05 at 09:40, skrev born41:

Hur gör du för att kunna skicka 500 Thb? Bankens avgift är ju 300 Thb så det blir väldigt stort svinn.

Born41

Thaibank till Thaibank ingen kostnad.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Esspe:

Ännu tommare och ännu tystare lär det bli men dom får iaf tid till att fundera på framtiden.

 

De styrande i Thailand och Pattaya stad har sedan flera år planerat att omvandla Pattaya, från världens sexhuvudstad till en mera normal turistort vid havet for thailändare framforallt från Bangkok, och andra familjeturister.

 

Enorma summor har satsat på upprustning längs stranden. Sträckan Walkingstreet kvarstår. Framforallt sidan mot havet.

Har sett skisser att man vill forlänga Beachroad promenaden  till hamnen Bali Hai.

 

Näringsidkare där  är naturligtvis emot detta.

 

Denna 4 dagars helg väller semasterlediga  familjer från Bangkok in i Pattaya. Massvis av thaifolk på stranden, och shoppingmallarna, och verkar nästan fullsatt i condos som The Base och Centric Sea.

 

Naturligtvis kommer många av  det stora antalet barer, massageshops, sexhandel , speedbåtar till Koh Larn inte att overleva denna strukturomvandling.

Gissar på kanske 50 procent eller tom mindre.

 

Polisen rensar och botfäller prostituerade på Beachroad varje dag nu.

En hel del   ``näringsidkare`` i området blir  helt klart tvungna att fundera på vad de vill ägna sig åt i framtiden.

Nedgången for dem borjade redan  forra året, dvs fore Corona nedstängningarna.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ArneMorales:

De styrande i Thailand och Pattaya stad har sedan flera år planerat att omvandla Pattaya, från världens sexhuvudstad till en mera normal turistort vid havet for thailändare framforallt från Bangkok, och andra familjeturister.

 

Enorma summor har satsat på upprustning längs stranden. Sträckan Walkingstreet kvarstår. Framforallt sidan mot havet.

Har sett skisser att man vill forlänga Beachroad promenaden  till hamnen Bali Hai.

 

Näringsidkare där  är naturligtvis emot detta.

 

Denna 4 dagars helg väller semasterlediga  familjer från Bangkok in i Pattaya. Massvis av thaifolk på stranden, och shoppingmallarna, och verkar nästan fullsatt i condos som The Base och Centric Sea.

 

Naturligtvis kommer många av  det stora antalet barer, massageshops, sexhandel , speedbåtar till Koh Larn inte att overleva denna strukturomvandling.

Gissar på kanske 50 procent eller tom mindre.

 

Polisen rensar och botfäller prostituerade på Beachroad varje dag nu.

En hel del   ``näringsidkare`` i området blir  helt klart tvungna att fundera på vad de vill ägna sig åt i framtiden.

Nedgången for dem borjade redan  forra året, dvs fore Corona nedstängningarna.

 

 

 

 

Ja Prayut får väl införa 4 dagars vecka med oförändrad lön för Bangkokians så kanske en liten del av Pattaya kan överleva.

 

Trevligt att dom försöker rusta upp men att Pattaya skulle bli nån sorts Cote dAzur kan du glömma. Det kanske återgår till den lilla trevliga fiskebyn det var när jag först kom hit men inte ens då var det särskilt badvänligt. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...