Jump to content
IGNORERAD

Vet du för mycket om Thailand?


Herr Chang

Retar sig din thaipartner på att du vet mycket om Thailand?  

81 röster

  1. 1. Retar sig din thaipartner på att du vet mycket om Thailand?

    • Nej
      49
    • Nja, lite sur ibland
      23
    • Ja
      9


Recommended Posts

Guest Isan Lover

Japp, frugan brukar fnysa åt mig vid de få tillfällen då jag vet något som jag inte borde. Tycker mig ha kunnat sett en allmän aversion hos thailändare gent emot faranger som "inkräktar" på thailänds kultur t.ex. genom att bära buddhaamuletter eller prata språket. En helt egen teori är att denna aversion är något djupt rotat och grundad i hur faranger tidigare betett sig i Asien (Hong kong,Indien, Vietnam osv, dvs en rädsla för kolonialisering. Detta är även, enligt min teori, den grundläggande anledningen till den restriktiva invandrarpolitiken man bedriver idag.

Rätt eller fel? :rolleyes:

Hej Durian1

Att bära en budda amulett eller någon annan symbol är något som man inte ska göra om man inte vet hur den ska behandlas,

och man ska hantera den med respekt.

Det här med amuletterna är för mig en gåta, ofta köper turisterna en sådan redan vid första resan och hänger på sig. Varför ?

En amulett ska helst inte köpas utan är något som man får i gåva, men att köpa en och ge bort är ok.

Om man nödvändigtvis vill bära en så bör någon visa hur man ska hålla den, ta på och av den, och var den ska förvaras när du ska sova,

och även vad du kan göra och inte göra med den på dig.

Jag skulle själv aldrig komma på tanken att bära ett kors eller liknande om jag inte var troende.

Jag förstår att Thailändarna retar sig på detta ofog, och att det ibland kan vara en anledning till problem för bäraren.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    2

  • Snucke

    2

  • Balut Power

    2

  • jannegbg

    2

Mest aktiva i denna tråd

Forsoker forestalla mig hur jag skulle reagera om jag upplevde att min fru blev irriterad/illa berord over att jag eventuellt vet for mycket om Thailand. Kanns helt bisarrt ju. Tank er det omvanda - skulle ni kunna lacka ur for era tjejer lart sig for mycket om hur Sverige fungerar? Snacka om att Svarten maste vara sur pa Magrood! Visst kan jag forsta att det kan bli en jobbig situation om farangens kunskap blottar fruns/flickvannens avsaknad av diton och forlorat ansikte kan leda till irritation/ilska.

Hmm... jag skulle kanske formulerat min fråga något annorlunda.

Det är förstås så att fru Chang blir glad om jag vet mycket om något som thailändare är stolta över.

Om jag däremot sätter igång och gaggar för mycket om något som är ofördelaktigt för Thailand så skruvar hon besvärat på sig. Antagligen önskar hon att jag inte visste något om det... eller åtminstone att jag höll käft ;-) Kanske känner hon någon slags missriktad plikt att försvara allt som har med Thailand att göra?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...