Jump to content
IGNORERAD

Vårt husbygge utanför Wang Sam Mo


Kenneth4618

Recommended Posts

En liten uppdatering så här 1 månad innan man får se bygget live

De börjat med en mur runt tomten så att man fylla på med massor så att det blir plant runt huset

Har inte bestämt än hur det ska bli till slut, har funderingar på typ Gunnebostängsel på sidor och bakom huset, smidesstaket och grind på framsidan.

eventuellt en kombination av stängsel och nån grön häck.

Mur01.jpg

Mur012.jpg

Mur013.jpg

Mur014.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    50

  • woffe2

    8

  • Mantra

    6

  • Stickan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

  • 2 veckor senare...

Några praktiska frågor:

1 har man inte hängande toalettstolar i Thailand. har sådana hemma och det är väldigt lättstädat.

2 Material i innertaket? är det gipsskivor?

3 fuktspärr ovanför innertaket

4 Isolering ovanför innertaket

5 hur fäster dom innertaket i det svetsade rutnätet? sätter man dit träreglar eller skruvar man direkt i plåtbalkarna.

6 avloppet, har du sluten tank eller någon annan lösning för toalettavloppet. disk o duchvatten?

Born 41

Link to comment
Dela på andra sajter

Några praktiska frågor:

1 har man inte hängande toalettstolar i Thailand. har sådana hemma och det är väldigt lättstädat.

2 Material i innertaket? är det gipsskivor?

3 fuktspärr ovanför innertaket

4 Isolering ovanför innertaket

5 hur fäster dom innertaket i det svetsade rutnätet? sätter man dit träreglar eller skruvar man direkt i plåtbalkarna.

6 avloppet, har du sluten tank eller någon annan lösning för toalettavloppet. disk o duchvatten?

Born 41

Nr 5, innertaket hänger dom i trådar (om du skall ha sådana där rutor,kan lägga isolering ovanpå sedan)

Nr 6,jag har bara grävda 2st grävda brunnar,en för WC en för dusch å diskvatten(lukten)

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det finns.

2. ja.

3. Behövs inte eftersom det är varmare ovanför innertaket samt välventilerat.

4. Det finns olika typer. Dels kan man lägga en isolering direkt under teglet.

Sedan finns det isoleringsskivor i någon form av skumplast med aluminiumfolie på.

Dessa håller 60X60 cm och passar perfekt på takskivorna i innertaket som har samma mått.

Ett tredje alternativ är mineralull 70 mm i aluminiumplastfolie. Dessa är 60 cm breda och i rullar om fyra meter.

Dom passar utmärkt att använda om man vill isolera ett redan befintligt tak såväl som ett nytt.

5. Innertaket hängs i ståltrådar.

6. Toan går till en septitank. Dusch och diskvatten går för det mesta i Thailand direkt ut i naturen.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Stickan!

Att du svarar för själv har jag ingen aningneutral.gif men snart vet jag bättre när jag kan besiktiga på plats

som sagt: antingen blir det jävligt bra eller så blir det bra jävligt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Stickan!

Att du svarar för själv har jag ingen aningneutral.gif men snart vet jag bättre när jag kan besiktiga på plats

som sagt: antingen blir det jävligt bra eller så blir det bra jävligt

:mdr: Blir nog j-ligt bra, Du ser ut att ha bra folk på plats, verkar inte som dom byggt ett till hus för Dina slantar, något som en kompis råkade ut för när han va hemma i svedala och gubbarna snodde stort sett hälften av allt byggmaterial.

En kommentar till avloppet, en brunn av btg-ringar som läcker lite lagom funkar bra om man har några meters distans samt en avluftning ett par meter upp, vi gjorde så och hängde upp avluftningen på baksidan muren, detta förutsätter förstås att man inte har grannar runt om. Dusch och diskvatten knackade man helt enkelt in på dagvattenledningen till min stora förvåning, men det är visst kutym, bara man inte frågar, då vill dom kanhända ha en slant.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

tittade på bilderna i svar #92 och såg några riktiga tånagelspräckare till trösklar, går det inte att få ner dessa till samma nivå som övriga golvet, eller har dom någon funktion.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för det inte ska rinna in vatten när det regnar, i svedala har vi trösklar istället

bifogar några nya bilder på murbygget

DSCF0292_resize.jpg

muren blir ganska hög och ändå är det bara upp till markplan på baksidan

DSCF0295_resize.jpg

DSCF0303_resize.jpg

DSCF0301_resize.jpg

här blir det körväg till baksidan där garage + förråd ska byggas i framtiden

DSCF0302_resize.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kenneth!

Mycket trevligt att se hur bygget har fortskridit.

Ser kanontrevligt ut.

Är i funderingarna att bygga ett hus till svärföräldrarna hmm har ju varit gift med deras dotter i en massa år nu så kanske lite payback time hehe.

Är det en firma du har använt till hela bygget? Om det är såkanske du kan tipsa om dem med namn och nummer osv.

För ditt bygge blev imponerande bra.

Mvh Johnnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Johnnie

Det är en lokal byggfirma här i Wang Sam Mo och firmans namn vet jag ej då visitkortet är på thai men

telefonnummren är +6687 237 48 83, +6687 855 86 41, +6642 38 76 42, +6642 38 76 19

Det är frugan som har fixat allt med byggarn, du kan ju pm:a mig så får Cat nummret till henne så kan de pratas vid

om ni vill.

Hälsningar

Kenneth

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade upp läget på er by.

Ser ju ganska lovande ut då svärföräldrarnas tomt där vi tänkte bygga till dem ligger precis mellan Wang Sam Mo och Udon Thani.

Byn heter Khumpawapee som du säkert känner till.

Mvh Johnnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kenneth.

Huset set jätte fint ut, vad är det med toaletterna du inte gillar, jag tycker det ser bra ut.

Jag undrar, har stödmuren någon förankring så att den inte tippar utåt, av trycket från fyllnads massorna.

Jag är lite osäker, men det kan vara någonting sådant jag ser på bilderna.

Ligger det armering uppe på sista raden med sten.

Marken såg stor ut när ni började, nu ser den smal ut, vilket mått har den.

Hälsningar Falang-la.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Falang-La

Toan är väll ok, men det var färgerna som inte blev som jag tänkt mig

Muren har förankras tittar man på bilderna så ser man dessa

Armering, vet ej

Tomten är inte idealet för den är långsmal 15,5 m x 55 m och huset är 10 m brett och 21,5 m långt

Mvh

Kenneth

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar pa att tacka for samtalet igar.

Tror det var givande nar frugorna snackades vid.

En liten fraga till.

Dar vi tank bygga huset ar nu tradgarden till det gamla huset, behover man schakta ut och lagga nytt pa marken och behover det som tydligen ar thaistandard ligga ett ar for att satta sig?

Ber om ursakt for avsaknaden av vissa bokstaver men frugan har den vanliga datorn sa jag fick ta thaidatorn.

Mvh Johnnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Johnnie

Det beror på hur tomten ser ut och vilken typ av hus man bygger, med gjuten grund eller på pålar

man strävar efter att bygga så att man skyddar sig för eventuella översvämningar vid regn

Om man fyller upp mycket som vi gjort så är det en fördel om det får ligga till sig ett år eller två

Hälsningar

Kenneth

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar pa att tacka for samtalet igar.

Tror det var givande nar frugorna snackades vid.

En liten fraga till.

Dar vi tank bygga huset ar nu tradgarden till det gamla huset, behover man schakta ut och lagga nytt pa marken och behover det som tydligen ar thaistandard ligga ett ar for att satta sig?

Ber om ursakt for avsaknaden av vissa bokstaver men frugan har den vanliga datorn sa jag fick ta thaidatorn.

Mvh Johnnie

Om du har fyllt ut marken så brukar man räkna med ett år för att den skall sätta sig. Detta är dock inte alls samma sak som hur djupt du behöver sätta dina pålar. Dom skall alltid ner en bra bit i den "gamla" marken oavsett hur mycket du lagt ovanpå. Lägger du på ett par meter som händer i bland så räkna med en hyra pålmaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej Kenneth

Ja undrade lite över hur du gjort med dina ritningar, har du gjort även ritninngarna för bygglovet samt den som sköter bygget åt dig själv eller har dina ritningar kopierats till byggnadsritningar och bygglovsritningar av den som genomför bygget åt dig?

Jag och frun har letat igenom mängder av skisser från exempelvis Smilehomes etc efter många tips här. Men lutar nu åt en skiss vi gjort själva vi är lite undrande över hur vi skall kunna få fram bra underlag till en byggmästare samt för bygglovet.

Vi är ej helt klara med skisserna ännu dock så vi har ingen brådska är bara nyfikna på hur vi skall göra.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kenneth

Ja undrade lite över hur du gjort med dina ritningar, har du gjort även ritninngarna för bygglovet samt den som sköter bygget åt dig själv eller har dina ritningar kopierats till byggnadsritningar och bygglovsritningar av den som genomför bygget åt dig?

Jag och frun har letat igenom mängder av skisser från exempelvis Smilehomes etc efter många tips här. Men lutar nu åt en skiss vi gjort själva vi är lite undrande över hur vi skall kunna få fram bra underlag till en byggmästare samt för bygglovet.

Vi är ej helt klara med skisserna ännu dock så vi har ingen brådska är bara nyfikna på hur vi skall göra.

Mvh

Magnus-Chumphae

Vem har sagt att du behöver ett byggnadslov för att uppföra ett hus som ni avser att bo i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Fick kontakt med Mange Udon för han har en svåger som är byggingengör, som ritade Manges hus

Ritade några mycket enkla skisser som han utgick ifrån och gjorde cadritningar, sedan fick jag göra ändringar efter hand

när jag var nöjd så fixade han kompletta byggritningar som frugan gick till en byggmästare och fick ett pris på bygget

Du kan titta här på Manges bygge

http://mangeudon.se/husbyggetthailand/

Några bygglov mm behövdes inte i våran by, utan bygg först och fixa pappren sedan

om du har cadprogram så kan jag ge dig exempel på hur det blev

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Fick kontakt med Mange Udon för han har en svåger som är byggingengör, som ritade Manges hus

Ritade några mycket enkla skisser som han utgick ifrån och gjorde cadritningar, sedan fick jag göra ändringar efter hand

när jag var nöjd så fixade han kompletta byggritningar som frugan gick till en byggmästare och fick ett pris på bygget

Du kan titta här på Manges bygge

http://mangeudon.se/husbyggetthailand/

Några bygglov mm behövdes inte i våran by, utan bygg först och fixa pappren sedan

om du har cadprogram så kan jag ge dig exempel på hur det blev

Tackar för informationen Kenneth

Ja jag har några CAD program dels googels gratis program sedan kan jag även köra Chief Architect som en kompis har! Antar att något av dom borde fungera.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

PM:a mig din mejladress så kan jag mejla filen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hallå Kenneth.

Antar att ni har det bra där nere, har det åxå varmt 19 grader innomhus "suck"

Yesss! eller Va Fa. nu är jag nyfiken, hur va reaktionen när ni kom till nya huset.

Hälsningar WOFFE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...