Jump to content
IGNORERAD

Nån som har en Captiva?


Tommy

Recommended Posts

Quote

Ja de sitter som i vänsterstyrda, iallafall alla jag sett och kört.

MVH Tommy

Ja, det är även min erfarenhet. Pedalerna sitter som vanligt. Inte för att jag kört bil i Thailand, däremot i Australien som också har vänstertrafik. Största problemet vad gäller manövrera bilen var väl att blinkers och vindrutetorkare var speglade. Man kände sig lite löjlig när man drog igång vindrutetorkarna när man egentligen ville slå på blinkers för en sväng ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    11

  • Jive

    4

  • måne

    3

  • Kenneth4618

    3

Mest aktiva i denna tråd

Så pedalerna sitter på vänster sida och ratten på höger sida? Hur sjutton gör man om är ensam i bilen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så pedalerna sitter på vänster sida och ratten på höger sida? Hur sjutton gör man om är ensam i bilen då?

Som Thailändarna, låt det bli som det, alt. använd en tegelsten. :bag:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så pedalerna sitter på vänster sida och ratten på höger sida? Hur sjutton gör man om är ensam i bilen då?

Det gäller att ha långa ben och en viss akrobatisk förmåga, något som jag lyckligtvis är utrustad med.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Största problemet vad gäller manövrera bilen var väl att blinkers och vindrutetorkare var speglade. Man kände sig lite löjlig när man drog igång vindrutetorkarna när man egentligen ville slå på blinkers för en sväng ;-)

Herr Chang har talat.

Efter nastan dagligt korande har i Thailand under ett antal ar sa gor jag fortfarande den klassisk vindrutetorkar-missen med jamna mellanrum. Blir alltid lika pinsamt och nar slakt finns med i bilen drar jag pa lite spolarvatska eller latsas som det regnar for att skyla over men det genomskadas snabbt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har rätt lite med Captivan att göra utan mer med bilkörning i Bkk och helgens upplevelser.

Köpte bilen på ett "Finance" kontor i centrum (eftersom föregående ägaren hade bilen på avbetalning, just intill Sukumvit).

Eftersom jag aldrig kört därinne i Bkk, utan mest kring Ram Intra Road så följde min svåger med (han sjukanmälde sig dagen till ära), han är en fantastisk chaufför och jobbar som privatchaffis åt en gubbe som är rik (inte lite rik utan stenrik), meningen var att han skulle köra bilen ur den värsta trafiken och funka som vägvisare sedan (jag har aldrig kört hem från centrum).

Affären var klar, sen åkte vi och firade med en lunch på ett schysst ställe medan bilen var på tvätt.

Efter tvätten frågade jag hur svågern tänkt sig hämta sin MC som han parkerat vid Finance stället?

Det hade han inte tänkt på...

OK, "tack för kaffet :no: ", jag körde honom tillbaka IN till Sukumvit, dumpade honom vid hans moppe, och sen var det bara att navigera sig norrut, hemåt, i en rätt stillsam eftermiddags trafik.

Färden hem gick fint, lite nervöst bara och nån liten felkörning, trots frugans och vår vänninas vägvisning.

Senare bar det av det av till barnens skola för att plocka upp frugans dotter (som enligt planen skulle hämtas av sin far, vilket brukar ske på Fredag Em), farsan hennes hade fått förhinder och kunde inte komma alls på Fredagen.

Inga problem, det är bara 4-5km och utanför centrum.

Vi lastade hela familjen (jag frugan 2 söta ungar och svärmor), det var lätt att få ner våra små änglar i bilbarnstolarn, men det visade sig var omöjligt att få de små djävlarna att stanna kvar i dem :diablo:   , Ok första försöket med bilbälte för dem, jag fick vara extra försiktig.

Färden till skolan och hem igen gick rätt bra...

Enda incidenten var när vi tog en genväg, en alldeles utmärkt sådan, och helt plötsligt var den 4-filiga vägen belamrad med dubbel parkerade bilar, det var svårt att mötas ens 2 personbilar "skam den som ger sig", tänkte jag och passerade långsamt parkerade bilar och mötte försiktigt andra bilar.

Jag hörde ett litet "klonk" men var upptagen med att hålla tungan i rätt mun och undvika en frontalkrock... (tror jag nämde tidigare att ett av problemen med vänstertrafik för mig är att placera bilen i filen).

Frugan började skratta, jag frågade vad som var så kul?

Kolla backspegeln sa hon, det gjorde jag och av nån anledning var den invikt mot sidorutan...

OK en touch, försent att vända och kolla skadorna, "What is so funny?" undrade jag... "You went passed 5 car parked with no people inside, and then you hit the only one with driver inside :D ", sa min käresta, "he look very surprised!"

Han hade parkerat mot trafiken och lite längre ut än de andra, som nam na? Jag kanske borde vänt och kollat om han stod kvar, men det var 1Km till nästa "U-Turn", min backspegel var ok, antar att hans Hilux klarat sig lika bra, men vad vet jag??

Ja Ja, detta var första dagen körandes med ny bil i Bkk.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ok! strax en månad med Captivan, allt är väl och vi kunde inte köpt en bil som passat vår familj bättre.

Helnöjd är ordet! kör den dagligen, mest till och från barnens skola, men vi har också kört några utflykter, till Zafari world, LopBuri, SingBuri, och idag var vi i AngThong och Auyttaya.

På utflykterna har bilen varit full, minst 8 pers, varav 2 små barn.

I Bkk passar den bra, känns smidig i trafiken och man har bra uppsikt runt om.

På landsväg är den utmärkt, snabb så det räcker, och ett underbart drag från Turbo-Dieseln.

Har inte provat nån terrängkörning och kommer inte att göra det heller, fel bil för det.

Men på väldigt ojämna småvägar i Bkk och leriga grusvägar "på Landet" funkar den fint.

En normal dags stadskörning drar den 12,5 lit/100km (1,25 lit/mil), men vid landsvägskörning kring 110-130Km/h sjunker förbrukningen till 0,95lit/mil, vid 90km drar den knappt 0,8lit/mil, inte så illa för en fullastad 2-tons SUV!

Har ni planer på en bil i denna prisklass, så testa! många ägare har blivit "Captivated" vid första provturen (jag med ;) )

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...