Jump to content
hasseryd

SAR i Thailand

Recommended Posts

FF
11 minuter sedan, skrev born41:

Vi skall alla dö förr eller senare. Frågan är vad vi gör medans vi lever, hur vi tar vara på dom glädjeämnen som dyker upp.

Jag var i Thailand under fågelinfluensan, och den hysteri som rådde bland en del "infödingar" och turister var kontraprudoktiv.

Jag stod vid ett tillfälle vid ett gatukök och åt kyckling och ett flertal turister kom fram till mig och var alldeles förfärade. Jag förklarade att om maten är välstekt så är det ingen fara. En man tog fram filmkameran och ställde frågor. Han såg helt förstörd ut efteråt.

Jag har inte köpt någon flygbiljett och väntar tills hysterin har lagt sig.

Born41

Vi var där också, frugan åt kyckling nästan varje dag, (PS) hon lever fortfarande och är frisk.

FF

• Ge karma 2

Kenneth4618
14 minuter sedan, skrev FF:

Vi var där också, frugan åt kyckling nästan varje dag, (PS) hon lever fortfarande och är frisk.

FF

Vi också. De scannade ens temperatur när man gick till passkontollen när vi landat.

Edited by Kenneth4618

Captain Morgan
3 hours ago, Atom said:

Jag håller med flera föregående talare; det är med allra största säkerhet "a flu with an edge" som jag såg någon läkare på BBC uttrycka det. Med 99% säkerhet så kommer max. 1.000 personer att dö, av dem skulle 500 ändå dött av den årliga influensan och 250 dött av nästa års influensa; alltså personer som redan är gamla och/eller svaga. De resterande 250 personerna är givetvis synd men ett lägre antal än de som dog i den thailändska trafiken under nyårshelgen......

Jag var i Kina flera gånger under SARS epidemien och åker tillbaka igen så snart deras nyårsledighet är över, dvs 3e februari. Händer något oväntat och det helt plötsligt är 10,000 döda om en vecka så stänger nog alla Kinas flygplatser och då får jag väl åka till Japan istället, och dör förmodligen i en jordbävning istället 😉  

Ni kanske har rätt.
Jag behöver endast övertyga mig om att kineserna inte bluffar alltför mycket med siffrorna den här gången.

• Ge karma 1

Khemmarat

Enkelt att begränsa stoppa alla kommunikationsmedler från Kina, inklusive varutransporter. 

Enis
24 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Enkelt att begränsa stoppa alla kommunikationsmedler från Kina, inklusive varutransporter. 

Är nog ingen liten vanlig förkylning, Kinas president har hållit tal i tv..

stänger ner mer och mer nu

enis

• Ojojoj 1

Atom
12 hours ago, Captain Morgan said:

Ni kanske har rätt.
Jag behöver endast övertyga mig om att kineserna inte bluffar alltför mycket med siffrorna den här gången.

Jag tror inte Kina bluffar men jag är helt övertygad om att antalet smittade är många gånger fler än de upptäckta fallen. Det är influensa varje vinter i Kina och Wuhan är ett riktigt skithål, till och med med Kinesiska mått mätt, med koleldad uppvärmning och mängder av tung industri mitt inne i stan. Därför tror jag att många gått runt och hostat utan att tänka alltför mycket på det och nu när sjukhusen är fulla av sjuka människor är de rädda att bli ännu sjukare om de går dit.

Jag har dock inga problem med att åka till Kina om en vecka, skulle dock avstå från Wuhan även om det gått att åka dit.

• Ge karma 2
  • Fint 1

Jive
19 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tror inte Kina bluffar men jag är helt övertygad om att antalet smittade är många gånger fler än de upptäckta fallen. Det är influensa varje vinter i Kina och Wuhan är ett riktigt skithål, till och med med Kinesiska mått mätt, med koleldad uppvärmning och mängder av tung industri mitt inne i stan. Därför tror jag att många gått runt och hostat utan att tänka alltför mycket på det och nu när sjukhusen är fulla av sjuka människor är de rädda att bli ännu sjukare om de går dit.

Jag har dock inga problem med att åka till Kina om en vecka, skulle dock avstå från Wuhan även om det gått att åka dit.

Silverfat.

Du åker till Kina mitt i de värsta mediavrålen världen över.

Blir hyllad av kineserna för ditt mod och målmedvetenhet.

Åker hem med historiens fetaste kontrakt. 😉

• Ge karma 2
  • Haha 3

Atom
4 minutes ago, Jive said:

Silverfat.

Du åker till Kina mitt i de värsta mediavrålen världen över.

Blir hyllad av kineserna för ditt mod och målmedvetenhet.

Åker hem med historiens fetaste kontrakt. 😉

😀 Nästa resa är dessvärre av mer administrativ karaktär så tyvärr inga feta kontrakt som väntar. Fick inga medaljer när jag var i Kina under SARS, var dock en av bara 4 personer på det sista Thai-flyget innan Kina stängdes och fick då anmälningsplikt för att kolla tempen varje dag i en vecka, det hoppas jag slippa denna gång. Ska dock åka med vår svenske VD och med tanke på alla skriverier i svensk press så är det inte helt osannolikt att han bokar av och då faller vitsen med resan.

• Ge karma 5
  • Haha 2

Jive
6 minuter sedan, skrev Atom:

😀 Nästa resa är dessvärre av mer administrativ karaktär så tyvärr inga feta kontrakt som väntar. Fick inga medaljer när jag var i Kina under SARS, var dock en av bara 4 personer på det sista Thai-flyget innan Kina stängdes och fick då anmälningsplikt för att kolla tempen varje dag i en vecka, det hoppas jag slippa denna gång. Ska dock åka med vår svenske VD och med tanke på alla skriverier i svensk press så är det inte helt osannolikt att han bokar av och då faller vitsen med resan.

Djävla vd som förstörde mitt tänk. 😁

Captain Morgan

Senaste virusnytt enligt den utmärkta dashboard Enis försåg oss med:

Totalt 2019 insjuknade och 56 avlidna. En ökning med 665 nya fall på 12 timmar.
Totalt 7 fall i Thailand.

Corona 26 Jan 11.00.png

lasseiudon

Det känns på sätt och vis tryggt att det är i Kina som detta virus startat, där verkar det finnas såväl resurser som beslutsamhet att stoppa epidemin.  Hur hade det varit om detta hänt i Thailand?

• Ge karma 2
  • Fint 1

born41
32 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Det känns på sätt och vis tryggt att det är i Kina som detta virus startat, där verkar det finnas såväl resurser som beslutsamhet att stoppa epidemin.  Hur hade det varit om detta hänt i Thailand?

Om utbrottet hade kommit i Thailand så skulle inte sjukhusen ha kapacitet att hantera situationen

Några eller någon skulle då ha kriteserat regeringen för bristen på vårdplatser, och då ingriper regeringen, och dom som kritiserar skulle hamna i fängelse med stöd av lagen att kritik av regeringen är förbjudet.

Born41

• Fint 1
  • Haha 1

biker

Tanken slår mig, att detta är något skapat av människan själv. Utveckling av

något extremt smittsamt, som av misstag spridits utanför laboratoriemiljön............

Nagturligtvis bara min fantasi som skenar iväg.....

mvh

biker

• Ge karma 2
  • Fint 1