Jump to content
IGNORERAD

SAR i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

10 timmar sedan, skrev spooncreek:

Så, om man för en stund skulle resonera kring rationalitet i åtgärder:

1. Thailand bestämmer sig för att flytta hela Songkran, att likställa med att vi i Sverige skulle flytta på julfirandet, för att begränsa smittspridningen. Detta ska i sin tur begränsa resandet under nyårshelgen, som vi alla vet är omfattande. Måhända klokt.

2. Troligen, om än inte bestämt än, kommer man att stänga barer och nattklubbar över hela landet. De som arbetar i t.ex. Pattaya kommer ju följaktligen att åka hem till byn när inkomsten som daglönare direkt försvinner. Effekten av det första beslutet försvinner nästan helt. 

3. I byn finns förstås familjen, inkluderandes gamla föräldrar eller mor- och farföräldrar som tillhör riskgruppen. Risken att de exponeras för smittan ökar kraftigt.

 

Totala effekten blir motsatt den avsedda.

 

Och så finns det de som fortfarande anser att coronaviruset som sådant är farligare än paniksyndromet som följt dess spår....

Som läget är nu så finns det väl inte så mycket inkomst att hämta i Pattaya ändå? Det lär väl bli den lågaste lågsäsongen sen Marine Bar byggdes och då åker dom sig säkert hem ändå.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 731
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    61

  • spooncreek

    59

  • Captain Morgan

    44

  • Esspe

    43

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

16 minuter sedan, skrev koppar55:

Inget roligt jobb just nu att handskas med passen vid alla internationella flygplatser.

Inte att handskas med alla förbannade och oförskämda faranger heller som  inte får som dom vill. Speciellt inte vid extensions osv.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev spooncreek:

Vi pratar nog förbi varandra precis som vanligt. Nej, jag fattar inte vad du menar för samband, och nej, de ägare av barer och restauranger som jag känner till har då ingen plan på eller blivit föreslagna något "agreement".

 

Jag förstod dig som att det kvittar väl om screeningen görs på flygplatsen eller vid provinsgränsen då den missar de flesta?

Sambandet består alltså i att om man inte behöver screena riskgrupper alls, som dessutom kommer utifrån, är skälet till att Songkran skjuts upp. Mindre antal ev. smittade kommer alltså komma, hoppas det klarnar något.

 

Nu har ju många redan blivit arbetslösa i t.ex. Sydkorea sedan ett tag tillbaka och många är redan i hembyarna.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev spooncreek:

Du ursäktar dig med att du var på en arbetsresa, är det rätt uppfattat?

Nä, det var för du skrev semesterresa, som jag skrev var det inte så många coronafall när vi åkte

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Boa52 said:

Nä, det var för du skrev semesterresa, som jag skrev var det inte så många coronafall när vi åkte

Men när ni åkte hem var det ju många coronafall. Då måste det väl, enligt ditt eget sätt att se det, innebära att ni betedde er ansvarslöst genom att flyga hem?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 3/15/2020 at 9:28 PM, Captain Morgan said:

Fan också, i morgon bitti måste jag åka och bunkra. Toa papper struntar jag i, vi har en slangstump.

image.png.a39780acddf6deb27aa834de003092fc.png    

 

 

 

Vid "The great flooding" vi hade 2011 sa också thaipolitikerna att det inte var någon fara.
Dagen efter var all mat slut i affärerna och två dagar senare stod vi upp till knäna i vatten.
Så snart en politiker yttrar sig utan att någon frågat, då vet alla att det är tvärsom.
1089794951_Flooding2011.thumb.jpg.d5e0a852d56a43d8d4e74ed22365d7a9.jpg

 

 

Nu har jag hamstrat upp så jag kan gå i karantän några veckor om det skulle behövas.

I affärerna är pastan slut men av nudlar och konserver finns det lite kvar på hyllorna.
Svårtuggat toapapper och sprit är det fortfarande gott om. 

Thaiarna har en dryg vecka till lön och då sopar de rent på hyllorna.

 

Nudlarna försvinner redan i en rasande fart

20200317_Nudlar.thumb.jpg.0acdc2d4180cc2a91d1434c4f0383f2d.jpg

 


Sprit finns det gott om.
20200317_Sprit.thumb.jpg.f3bc65fd341e8f7b4dd82d90f06de0bf.jpg

 

 

IKEA Thailand är tomt på både folk och mat. Kalles är slut och frysarna med tunnbröd och lax gapar tomma.

20200317_IKEA.thumb.jpg.71d22e380d39af5d0c7ff7922a44cada.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en systerson till min fru som har restaurang på Chatuchak, och de har jätteproblem just nu, inga kunder. I lördags var totala intäkten 4000 baht. Från i söndags har de därför slagit igen verksamheten, ingen idé att ha öppet längre när kostnaderna överstiger intäkterna :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

 
Det ryktas att landgränsen mellan Thailand och Malaysia stänger ikväll och ska hållas stängd i minst 2 veckor.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev gst:

Har en systerson till min fru som har restaurang på Chatuchak, och de har jätteproblem just nu, inga kunder. I lördags var totala intäkten 4000 baht. Från i söndags har de därför slagit igen verksamheten, ingen idé att ha öppet längre när kostnaderna överstiger intäkterna :(

Det är ju tyvärr såna konsekvenser det här vansinnet får. Sen har dom väl förmodligen en del fasta kostnader som ändå ska betalas och här har jag inte hört att Prayut kliver in? Oerhörda värden som går till spillo pga en influensa. Alla dom som blir arbetslösa här kommer ju inte heller att ha någon A-kassa att anmäla sig till så vad ska bli av dom? Nu är ju thai väldigt uppfinningsrika så man får hoppas att det inte blir alltför jävligt och ffa att folk snart nyktrar till och återgår till vardagen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 
Det ryktas att landgränsen mellan Thailand och Malaysia stänger ikväll och ska hållas stängd i minst 2 veckor.
 

Dom kan ju stänga hur många gränser som helst, smittan finns överallt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

Det är ju tyvärr såna konsekvenser det här vansinnet får. Sen har dom väl förmodligen en del fasta kostnader som ändå ska betalas och här har jag inte hört att Prayut kliver in? Oerhörda värden som går till spillo pga en influensa. Alla dom som blir arbetslösa här kommer ju inte heller att ha någon A-kassa att anmäla sig till så vad ska bli av dom? Nu är ju thai väldigt uppfinningsrika så man får hoppas att det inte blir alltför jävligt och ffa att folk snart nyktrar till och återgår till vardagen.

Vet inte hur mycket fast kostnader de har. Hyran lär de ju definitivt inte klara dig undan. När det gäller löner till anställda vet jag inte hur det fungerar

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev gst:

Vet inte hur mycket fast kostnader de har. Hyran lär de ju definitivt inte klara dig undan. När det gäller löner till anställda vet jag inte hur det fungerar

Dom anställda får säkert gå på dan utan skyddsnät. Ev något avgångsvederlag om det är ett större företag.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
11 minutes ago, Esspe said:

Dom kan ju stänga hur många gränser som helst, smittan finns överallt.

Mitt syfte var inte att få ett expertutlåtande.

Endast att informera de som kanske hade tänkt försöka ta sig hem via KL eller Singapore.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Esspe:

Dom anställda får säkert gå på dan utan skyddsnät. Ev något avgångsvederlag om det är ett större företag.

Är ju inget stort företag, en kock (tror jag) och ett antal servitriser. Vet att kocken har ganska bra betalt, därför jag tror bara en.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Esspe:

Det är ju tyvärr såna konsekvenser det här vansinnet får. Sen har dom väl förmodligen en del fasta kostnader som ändå ska betalas och här har jag inte hört att Prayut kliver in? Oerhörda värden som går till spillo pga en influensa. Alla dom som blir arbetslösa här kommer ju inte heller att ha någon A-kassa att anmäla sig till så vad ska bli av dom? Nu är ju thai väldigt uppfinningsrika så man får hoppas att det inte blir alltför jävligt och ffa att folk snart nyktrar till och återgår till vardagen.

Uppfiningsrika är bara förnamnet...har/hade dom inte planer på att flytta nyår till juli? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Men när ni åkte hem var det ju många coronafall. Då måste det väl, enligt ditt eget sätt att se det, innebära att ni betedde er ansvarslöst genom att flyga hem?

Vi har ingen TV eller fick ingen information, sökte inte heller så det såg vi först på flygplatsen i Bamgkok att det

var nåt. Informationen om hur stort det var fick vi när vi kom hem

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam jai:

Uppfiningsrika är bara förnamnet...har/hade dom inte planer på att flytta nyår till juli? 😉

De kommer att vända blad i almanackan och flytta 2020 till 2021, så i morgon blir det 18/3-2021 och full fart som vanligt.😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Boa52 said:

Vi har ingen TV eller fick ingen information, sökte inte heller så det såg vi först på flygplatsen i Bamgkok att det

var nåt. Informationen om hur stort det var fick vi när vi kom hem

Du är ju fantastisk bra på att först döma folk, och sen komma med ursäkter för att du själv betett dig lika oansvarigt som det du anklagar andra för.

 

För att vara tydlig, för egen del har jag ingenting alls emot att du reste hem till Sverige. Det handlar ju om ditt eget resonemang om det oansvariga i att resa, som tydligen bara rör andra och inte dig själv. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

Du är ju fantastisk bra på att först döma folk, och sen komma med ursäkter för att du själv betett dig lika oansvarigt som det du anklagar andra för.

 

För att vara tydlig, för egen del har jag ingenting alls emot att du reste hem till Sverige. Det handlar ju om ditt eget resonemang om det oansvariga i att resa, som tydligen bara rör andra och inte dig själv. 

Tycker det verkar vara ett ganska vanligt fenomen när det gäller Corona. Stäng allting som inte drabbar mig.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Screenshot_2020-03-17-18-04-38-357.thumb.jpeg.67037294d0d36dc87eeadd9ff19f55c9.jpeg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Du är ju fantastisk bra på att först döma folk, och sen komma med ursäkter för att du själv betett dig lika oansvarigt som det du anklagar andra för.

 

För att vara tydlig, för egen del har jag ingenting alls emot att du reste hem till Sverige. Det handlar ju om ditt eget resonemang om det oansvariga i att resa, som tydligen bara rör andra och inte dig själv. 

Det är oansvarigt att resa till Thailand nu, det håller du säkert med om. Tycker inte jag kom med några ursäkter, vi viste inte.

Hur skulle vi veta att corona var så utbrett när vi skulle åka hem, Vi tänkte bara på att frun jobba i morgon och vi ville hem

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan


Nu börjar en del hyllor gapa tomma även i närbutiken men någon brist på mat är det definitivt inte och spritransonering
behöver vi inte oroa oss för nu när barerna tvingas stänga. Idag har jag bunkrat upp med "Emergency konserver" för jyckarna.


 

555726534_Nrbutiken.thumb.jpg.3ccac65fccdb1e77ffb4c737c86f4118.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-17 at 18:29, skrev Boa52:

Det är oansvarigt att resa till Thailand nu, det håller du säkert med om. Tycker inte jag kom med några ursäkter, vi viste inte.

Hur skulle vi veta att corona var så utbrett när vi skulle åka hem, Vi tänkte bara på att frun jobba i morgon och vi ville hem

Nu kommer lagrådet att bli fundersamma. Alla vet ju att det behövs uppsåt för att det ska anses illa. Nu är det ursäktat i o med att man inte vet också. Man kunde tro att du är rådgivare åt många av de nytillkomna som inte har någon aning de heller. Man kan ju tycka att du som är äldre hade bättre vett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...