Jump to content
IGNORERAD

SAR i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

Ingen stenbordsexpert som undertecknad utan en svensk smittskyddsexpert som förefaller veta vad han pratar om. Johan Giesecke. 

 

Värt att offra 3 minuter för att titta på denna intervju. 

 

Kontentan i korthet

- Stänga skolor är en rätt kass åtgärd -(underförstått, typiskt för rädda politiker som vill visa handlingskraft när alltför många stenbordsexperter skriker i panik)

- Att alla inte testas - prioritera riskgrupper är helt ok, det finns så många sjuka redan så det är rätt svårt att hinna testa alla i vilket fall. Se även nästa punkt, de flesta blir inte så sjuka.

- Risken är stor att du kommer att bli sjuk - men, det blir som en vanlig förkylning. (Ta det lugnt, ta en Alvedon och besök inte farmor och farfar)

- Tillhör du en riskgrupp - var försiktig, stanna hemma. Riskgrupp = problem med hjärta eller lungor.

- I bästa fall är vi av med viruset till sommaren, i värsta fall kommer det åter/fortsätter till hösten.

 

https://www.tv4play.se/program/efter-fem/12532591?utm_source=permalink&utm_medium=sharing&utm_campaign=tv4play_sharing

 

image.png.942d9ebce80ea5729164f01e655ade84.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 731
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    61

  • spooncreek

    59

  • Captain Morgan

    44

  • Esspe

    43

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Jive:

Jag menar att Tomny har gjort en bedömning vad som är rätt för hans barn i deras skola. 

Ja jag tänkte väl mer på vad du skrev efter bindestrecket "eftersom ingen annan gör det i det tafatta landet".

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Dom skolkar med andra ord gissar jag då. 😱

Nej då.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det rätta är att gå till skolan men andra får tro vad de vill. Men du menar att alla som går till skolan gör fel då?
Ja

Skola är inte produktion.

Om ungarna smittar föräldrarna så har du i bästa fall produktionsbortfall.

Barnen kommrr sakna vettig omvårdnad av 1 eller 2 föräldrar, i värsta fall kommer dom permanent sakna en förälder.

Några veckor missad skolgång är däremot inte nåt problem utslaget på en livstid.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot kanske man vill ha alla ungar smittade och imuna så man får bort dom ur smittkedjan på sikt.

 

Men tveksam taktik.

 

 

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Nicholas said:

Ja

Skola är inte produktion.

Om ungarna smittar föräldrarna så har du i bästa fall produktionsbortfall.

Barnen kommrr sakna vettig omvårdnad av 1 eller 2 föräldrar, i värsta fall kommer dom permanent sakna en förälder.

Några veckor missad skolgång är däremot inte nåt problem utslaget på en livstid.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Produktionsbortfallet uppstår ju när man stänger skolorna.. Dagens curlingföräldrar lämnar väl knappast ungarna utan tillsyn under en arbetsdag. Eller är det kanske farmor och farfar, de som som befinner sig i riskgruppen, som ska ta hand om de på sin höjd förkylda ungdomarna enligt din mening?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Produktionsbortfallet uppstår ju när man stänger skolorna.. Dagens curlingföräldrar lämnar väl knappast ungarna utan tillsyn under en arbetsdag. Eller är det kanske farmor och farfar, de som som befinner sig i riskgruppen, som ska ta hand om de på sin höjd förkylda ungdomarna enligt din mening?
Beroende på ålder.

Men visst.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Nicholas said:

Beroende på ålder.

Men visst.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Men varför? Vad är det bra för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför? Vad är det bra för?
Att dämpa spridningens hastighet.

Antal fall / sekund.

Är det konstigt för dig?


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Nicholas said:

Att dämpa spridningens hastighet.

Antal fall / sekund.

Är det konstigt för dig?


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Barn som smittbärare, visst, Men vore det inte bättre att lägga samhällets insatser på andra insatser för skydda de få procenten som kan dö av viruset? Givet vad vi vet om vilka riskgrupperna är, så känns ju stänga skolor som ett minst sagt trubbigt vapen.

Ungefär som den typen av kosmetiska åtgärder du och andra brukar kritisera samhället för i andra frågor....

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Barn som smittbärare, visst, Men vore det inte bättre att lägga samhällets insatser på andra insatser för skydda de få procenten som kan dö av viruset? Givet vad vi vet om vilka riskgrupperna är, så känns ju stänga skolor som ett minst sagt trubbigt vapen.
Typ den typen av kosmetiska åtgärder du och andra brukar kritisera samhället för i andra frågor....
Få procent är en spekulation enligt mig.
Dessutom inte få personer.

Men om man bara betraktar viruset som en ättestupa för gamla och sjuka borde börsen stiga 20% istället.

Men en hel del kärnfriska människor i lägre åldrar stryker med också.

Annars skulle ju inte samhället bry sig ett skit.

40åriga vita män får inte dö under några omständigheter.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Barn som smittbärare, visst, Men vore det inte bättre att lägga samhällets insatser på andra insatser för skydda de få procenten som kan dö av viruset? Givet vad vi vet om vilka riskgrupperna är, så känns ju stänga skolor som ett minst sagt trubbigt vapen.
Typ den typen av kosmetiska åtgärder du och andra brukar kritisera samhället för i andra frågor....
Få procent är en spekulation enligt mig.
Dessutom inte få personer.

Men om man bara betraktar viruset som en ättestupa för gamla och sjuka borde börsen stiga 20% istället.

Men en hel del kärnfriska människor i lägre åldrar stryker med också.

Annars skulle ju inte samhället bry sig ett skit.

40åriga vita män får inte dö under några omständigheter.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Nicholas said:

Få procent är en spekulation enligt mig.
Dessutom inte få personer.

Men om man bara betraktar viruset som en ättestupa för gamla och sjuka borde börsen stiga 20% istället.

Men en hel del kärnfriska människor i lägre åldrar stryker med också.

Annars skulle ju inte samhället bry sig ett skit.

40åriga vita män får inte dö under några omständigheter.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

 

Var detta alltså ditt svar på frågan om varför stänga skolor skulle vara en effektiv åtgärd för att begränsa dödsfallen i den egentliga riskgruppen? I rest my case....

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Var detta alltså ditt svar på frågan om varför stänga skolor skulle vara en effektiv åtgärd för att begränsa dödsfallen i den egentliga riskgruppen? I rest my case....
Du menar att undersköterskor på ålderdomshem aldrig har skolbarn?

Eller att antalet smittade i samhället i stort inte kommer inverka på riskgrupper?

Vattentäta skott.

Att jag inte tänkte på det.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns enbart 2 mekanismer för att hindra spridning.

1 isolering.
2 vaccinering.

Återstår 1

Finns inget annat.

Men du ifrågasätter alltså isolering?

Men vi får inte glömma att det står i kontrast till solidariskt beteende, är en sjuk ska alla vara sjuka, det är där skon klämmer.


I rest my case.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Nicholas said:

Du menar att undersköterskor på ålderdomshem aldrig har skolbarn?

Eller att antalet smittade i samhället i stort inte kommer inverka på riskgrupper?

Vattentäta skott.

Att jag inte tänkte på det.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Så vi ska stänga samtliga skolor i Sverige för att vissa undersköterskor och annan vårdpersonal  som vårdar coronasjuka  har barn i skolåldern, som då dessutom måste tas om hand om någon annan (typ farmor eller farfar. riskgruppen om du minns). För det lär väl vara viktigt att undersköterskorna kan vara på jobbet för att rädda liv, (bland riskgrupperna) eller vad tror du?

 

Antalet smittade i stort, visst, men igen...skolungarna är ett riktigt trubbigt vapen för att hjälpa de som faktiskt kan dö av Corona.

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Nicholas said:


Men du ifrågasätter alltså isolering?
 

Efter det vi vet om Coronaviruset så ifrågasätter jag starkt isolering, det är helt korrekt uppfattat. Men ha det så kul hemma, man anar att du bunkrat upp med det du behöver för några veckors karantän.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

Så vi ska stänga samtliga skolor i Sverige för att vissa undersköterskor och annan vårdpersonal  som vårdar coronasjuka  har barn i skolåldern, som då dessutom måste tas om hand om någon annan )(typ farmor eller farfar. riskgruppen om du minns). För det lär väl vara viktigt att undersköterskorna kan vara på jobbet för att rädda liv, (bland riskgrupperna) eller vad tror du?

 

Antalet smittade i stort, visst, men igen...skolungarna är ett riktigt trubbigt vapen för att hjälpa de som faktiskt kan dö av Corona.

 

För att inte tala om busschaufförerna/tågförarna som tar dom till jobbet, it-killarna, elkillarna, vattenkillarna och alla de som producerar infrastrukturen till vården så deras arbetsplats och system fungerar och alla deras ungar som tvingar dom att gå hem från jobben

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nicholas:

Finns enbart 2 mekanismer för att hindra spridning.

1 isolering.
2 vaccinering.

Återstår 1

Finns inget annat.

Men du ifrågasätter alltså isolering?

Men vi får inte glömma att det står i kontrast till solidariskt beteende, är en sjuk ska alla vara sjuka, det är där skon klämmer.


I rest my case.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Innan man tar till en så allvarlig aktion som isolering bör man ju först fråga sig om det är befogat. 

 

1 död och 1 i intensivvård i Sverige av Corona. Dödlighet nånstans mellan 0,5-3,5% och då nästan uteslutande äldre med andra problem. 65 avlidna från årets vanliga influensa. Då borde vi ju isolera varje år så fort någon nyser eller?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rory Stewart har jobbat med Ebola epidemier, han slutar att ha valmöten för sin Borgmästar kampanj i England och hävdar bestämt att den engelska regeringen gör fel, som inte stänger/stoppar allt som kan stängas...

Väl värt 12 minuter av er tid.

Han menar att Boris Johnssons regering (Boris talar i klippet) hoppas att smittan hinner nå sin topp under sommaren och att det är därför mycket lite görs där nu, lite som hos oss.

 

https://edition.cnn.com/videos/world/2020/03/12/rory-stewart-coronavirus-boris-johnson.cnn?fbclid=IwAR0buiHzQIDDP_hDjqhjC-Mb2GfOS3WRf_uatFKV3mhfnzn4q8HkFLhLWnU

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

För att inte tala om busschaufförerna/tågförarna som tar dom till jobbet, it-killarna, elkillarna, vattenkillarna och alla de som producerar infrastrukturen till vården så deras arbetsplats och system fungerar och alla deras ungar som tvingar dom att gå hem från jobben

Alla som kan bör undvika lokaltrafik, ta bilen (det är absolut inte läge att larva sej om "Miljöhänsyn), promenera, cykla eller varför inte lägga några tusen på en elscooter...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Esspe said:

Innan man tar till en så allvarlig aktion som isolering bör man ju först fråga sig om det är befogat. 

 

1 död och 1 i intensivvård i Sverige av Corona. Dödlighet nånstans mellan 0,5-3,5% och då nästan uteslutande äldre med andra problem. 65 avlidna från årets vanliga influensa. Då borde vi ju isolera varje år så fort någon nyser eller?

 

 

ser sifforna likadana ut i italien ?

eller du behöver dom siffrorna i Sverige först och sedan ta beslut (reaktiv process)

 

Jag håller med om att kunskapen är låg.
Jag jobbar så mycket som möjligt hemma, det stämmer.
En solidaritetshandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Tommy said:

Alla som kan bör undvika lokaltrafik, ta bilen (det är absolut inte läge att larva sej om "Miljöhänsyn), promenera, cykla eller varför inte lägga några tusen på en elscooter...

 

MVH

jag skjutsar frugan till och från jobbet sedan 2 veckor, inget komunal-åkande här inte.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...