Jump to content
IGNORERAD

Thaksin på väg tillbaka till Thailand


Surin P3

Recommended Posts

Quote

Nja, svälter ihjäl lär inte vara anledningen, snarare den stora brist på arbetstillfällen förutom jordbruket, jo, det finns men inte tillräckligt för att ta hand om alla som bor i nordost.

Det som gör att så pass många väljer "the easy way out" är brist på penningar som uppstått p.g.av den i dessa regioner skuldbörda som många dras med, mycket beroende på att de "lurats" in i skuldfällan. Finns alldeles för många som tjänar på att låna ut pengar mot ockerränta. Och ingen vill väl gå ifrån hus o hem.

Ett annat alternativ är de utlandsarbeten som erbjuds, även det mot ockerlån till garanterna som tar bortåt 50% av inkomsten, klarar man inte det så återstår ett liv i sus o dus i Pattaya! Trist men sant, detta har dryftats så många gånger förut så det må väl räcka.

MVH

Baa

Det du beskriver förklarar många thailändares beteende och jag kan inte påstå att jag är speciellt väl insat i hur många fattiga thailändare har det. Så jag läser gärna mer om den saken. Mest är det ju gnäll om hur faranger blir blåsta på pengar och det finns onekligen en del som tror att det enbart är faranger som råker ut för det när sanningen är det motsatta. Kanske ett ämne för en ny tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    10

  • Joints

    7

  • Tallviking

    6

  • BaBoo

    4

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Det enda han försöker göra just nu är att INTE bli bortglömd, men han verkar jobba i motvind.

Precis. Han griper varje halmstrå plus fabulerar ihop nya när inga riktiga halmstrå finns att tillgå. Verkar vara desperat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag tycker Joints verkar vara mer än hälsosamt fixerad vid Thaksin.

Så fort någon tråd handlar om doktorn så dyker herr Joints upp.

Man undrar ju vad denna fixering bottnar i?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma funderingar om Bäste Bror, så fort någon nämner att det finns kvinnor på jorden nämner han 7/11, vafföedepådettaviset?

Baa :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker Joints verkar vara mer än hälsosamt fixerad vid Thaksin.

Så fort någon tråd handlar om doktorn så dyker herr Joints upp.

Man undrar ju vad denna fixering bottnar i?

BTT

Du kan ju meddela oss när du undrat klart. Spricker nästan av nyfikenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

:preved: hej jag är en isan älskare jag också ditt inlägg var mycket bra vad jag förstått var thaksin bra för fattiga bönder min tjej tycker det och jag kan bara lyssna jag kan sverige ganska bra men jag tror att våra älskade kan sitt land ganska bra att jaga farang i turistort kan inte kännas bra måste vara bättre att leva med familjen min drömm är att bli bonde i isan när kariären i sverige är över mvh chaja
Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag är en isan älskare jag också ditt inlägg var mycket bra vad jag förstått var thaksin bra för fattiga bönder min tjej tycker det och jag kan bara lyssna jag kan sverige ganska bra men jag tror att våra älskade kan sitt land ganska bra att jaga farang i turistort kan inte kännas bra måste vara bättre att leva med familjen min drömm är att bli bonde i isan när kariären i sverige är över mvh chaja

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej chaja

Roligt att höra ifrån en till som älskar Isaan, lycka till med livet där i framtiden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge Abbhisit lyckas hålla Newin och Banharn halvnöjda lär inte Dr T återvända till Thailand, endast med en PT ledd regering vid rodret tror jag att han vågar sig tillbaka.

Nu gäller det att elda på massorna från distans och se till att sprida budskapet om Dr T som messias. Men det kommer att bli ohållbart i längden och jag tror därför att Dr T kommer att försöka försonas med Newin och Banharn för att på så sätt fälla regeringen.

Låter otroligt idag efter alla hårda ord och uttalanden som utväxlats mellan dem men kan vara verklighet imorgon. Kom ihåg att vi pratar thailands politik där inget är ristat i sten.

Fast jag vet inte ens vem som är "ledare" för PT bortsett från Dr T på distans? Vad har hänt med allas vår favoritgangster Chalerm Yoobamrung?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Några likheter mellan Thaksin och Robin Hood finns definitivt inte."att ta från dom rika och ge till dom fattiga".

Thaksin är dömd till fängelse för skattebedrägeri och valfusk därför flydde han och lever idag i exil.

Miljarderna som han kom över via skattebedrägeri var thailändska befolkningens. Pengar som han sedan mutade den fattiga befolkningen på landsbygden med för att få deras röster.

Att ta från dom fattiga och ge till sig själv har inget med Robin Hood att göra. 

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej mekong

Jag är själv inte helt säker på vad som egentligen är sant vad det gäller hans skatteaffärer och ev. brott.

Detta p.g.a att jag inte vet om högsta domstolen  i landet kan agera självständigt, och utan militärens kupp skulle han fortfarande vara landets ledare.

Sanningen kommer nog fram till slut.

Du kan ju jämföra med Honduras där en korumperad högsta domstol, överklassen och militären tillsammans har slängt ut och hotar landets valde ledare som också har stort stöd bland dom fattiga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hej mekong

Jag är själv inte helt säker på vad som egentligen är sant vad det gäller hans skatteaffärer och ev. brott.

Detta p.g.a att jag inte vet om högsta domstolen  i landet kan agera självständigt, och utan militärens kupp skulle han fortfarande vara landets ledare.

Sanningen kommer nog fram till slut.

Du kan ju jämföra med Honduras där en korumperad högsta domstol, överklassen och militären tillsammans har slängt ut och hotar landets valde ledare som också har stort stöd bland dom fattiga.

Mvh Isan Lover

Oavsett utfall i HD kan du val halla med om att det var lite konstigt att han valde att andra skattelagstiftningen dagarna innan Temasek saldes till Singapore eller? Pa detta "beslut" tjanade hanoch hans familjen 10-tals miljarder baht som annars hade gatt rakt in i skattebudgeten och kunnats anvandas till utbildning, sjukvard osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover

Kan tyvärr inte uttala mig om vad som händer i Honduduras men korrumption är aldrig bra för något land.

Det viktiga är att alla jobbar för att korrumptionen försvinner och att fattig som rik inser att mutor löser ingenting.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oavsett utfall i HD kan du val halla med om att det var lite konstigt att han valde att andra skattelagstiftningen dagarna innan Temasek saldes till Singapore eller? Pa detta "beslut" tjanade hanoch hans familjen 10-tals miljarder baht som annars hade gatt rakt in i skattebudgeten och kunnats anvandas till utbildning, sjukvard osv.

Ja du Wille, den väggen kan du ju fortsätta stånga på . :52::52::52::52::52:

Lycka till !  :yes:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Drömcenariet att pengarna skulle komma skola och sjukvård till godo strandar på att det med all säkerhet funnits så många mellanhänder att i slutänden hade dessa miljarder räckt till 1 suddegummi och ett 1 plåster. Därmed inte sagt att det hade varit mer "RobinHoodeffekt" om pengarna stannat hos fler.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Drömcenariet att pengarna skulle komma skola och sjukvård till godo strandar på att det med all säkerhet funnits så många mellanhänder att i slutänden hade dessa miljarder räckt till 1 suddegummi och ett 1 plåster. Därmed inte sagt att det hade varit mer "RobinHoodeffekt" om pengarna stannat hos fler.

MVH

Baa

Baa, du glömmer bort att på Thaksins tid var korruptionen nere på minimala nivåer. Allt var mycket bättre på den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Baa, du glömmer bort att på Thaksins tid var korruptionen nere på minimala nivåer. Allt var mycket bättre på den tiden.

VAAA :rtfm:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovistt var det så. Thaksin förklarade krig mot korruptionen precis som han gjort mot knarket. Under Thaksins tid försvann knark och knarklangare. När Thaksin störtades av de rika kom knarket och korruptionen tillbaks. Fråga IL om du inte tror mig.

ps sjukvården fungerade även den perfekt när Thaksin styrde och ställde

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Drömcenariet att pengarna skulle komma skola och sjukvård till godo strandar på att det med all säkerhet funnits så många mellanhänder att i slutänden hade dessa miljarder räckt till 1 suddegummi och ett 1 plåster. Därmed inte sagt att det hade varit mer "RobinHoodeffekt" om pengarna stannat hos fler.

MVH

Baa

Sa det ar ett argument for att aven premiarminister skall skita i att betal skatt da eller? Vad hander om alla resonerar likadant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Joints

Tala med några narkotika missbrukare eller langare vid nästa besök i Thailand, jag är säker på att dom kommer att ha mycket att berätta om denna hemska tid för den näringen.

När dom förföljdes natt och dag och inte kunde känna sig säkra längre ens av betalda beskyddare.

Själv känner jag flera som helt enkelt tvingades sluta knarka just av brist på knark under denna tid.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Själv känner jag flera som helt enkelt tvingades sluta knarka just av brist på knark under denna tid.

Mvh Isan Lover

Min mamma brukade säga att "cigaretterna har blivit så dyra att vi knappt har råd med mat".

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Joints

Tala med några narkotika missbrukare eller langare vid nästa besök i Thailand, jag är säker på att dom kommer att ha mycket att berätta om denna hemska tid för den näringen.

När dom förföljdes natt och dag och inte kunde känna sig säkra längre ens av betalda beskyddare.

Själv känner jag flera som helt enkelt tvingades sluta knarka just av brist på knark under denna tid.

Mvh Isan Lover

Jag lovar här och nu att möta dessa individer om du introducerar dem till mig. Då ska jag gärna lyssna så ärligt jag kan på deras berättelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat Wille "Sa det ar ett argument for att aven premiarminister skall skita i att betal skatt da eller? Vad hander om alla resonerar likadant?"

Det är Din tolkning av mitt inlägg, en mer objektiv bedömning är en psuedokomisk beskrivning av samhällsstrukturen i Thailand där steg efter steg skall "betalas" innan något konkret åstadkommits.

Trist men tyvärr sant.

En del har mage att kalla det korruption. Häpnadsveckande! OBS Satir!

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Joints

Tala med några narkotika missbrukare eller langare vid nästa besök i Thailand, jag är säker på att dom kommer att ha mycket att berätta om denna hemska tid för den näringen.

När dom förföljdes natt och dag och inte kunde känna sig säkra längre ens av betalda beskyddare.

Själv känner jag flera som helt enkelt tvingades sluta knarka just av brist på knark under denna tid.

Mvh Isan Lover

Jo & många oskyldiga blev avrättade oxå.. men lite svinn får man räkna med (endast Thaksin själv som inte accepterar svinn från hans egna förmögenhet)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Joints

Ja det var faktiskt så "illa" ett tag att nästan ingen vågade gå runt och sälja knark,

än mindre förvara partier för försäljning hemma.

Vill man komma i kontakt med folk som kan berätta om denna svåra tid för knark industrin så är Klong Toey i Bangkok ett bra ställe.

Där gick det så långt att langare började sälja blommor och frukt på den lokala marknaden istället för droger.

Dom ville inte dö eller tillbringa resten av livet i fängelse, när polisen jagade dessa försäljare istället för att ta del av vinsten så försvann deras trygghet.

Den man som borde vara lättast att träffa är en taxichaufför i Bang Saen, han kommer ifrån Ban Dung inte långt ifrån vår by, jag tror frugan har kvar tel. nr till honom.

Han spenderade allt han tjänade på droger och familjen (fru och barn led), vid kampanjen mot droger slutade han knarka av brist, och har inte börjat igen.

Han äger nu flera bilar och familjen har det bra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...