UglyFarang Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 4 minuter sedan, skrev Surin P3: Titta på hur tex olje pipelinerna går idag från västra Kanada till östra... Mycket går via USA. Mycket mer än vad Kanada skulle vilja just nu. Men jag tror tullarna har mer med knark att göra än med något annat. Blir märkbart svårare nu än tidigare då gränsen i princip var öppen. Jag förstår hur det är tänkt att tullarna ska fungera i övrigt, men om det är rätt val återstår att se. I det stora hela är jag med på dem eftersom jag är en stor motståndare till globalisering, men i närtid kommer de nog vara negativa. Om jag ska vara lite negativ. Är du medveten om att delar av norra USA får större delen av sin el från grannen i norr? Tullarna på energi höjdes bara med 10% sannolikt för att USA behöver el, olja och gas från Kanada. Nyss på nyheterna så var det från något idrottsevenemang i Kanada där man spelade USAs nationalsång, folket stod upp och buade.... Angående knark eller specifikt Fentanyl som din idol Thump sa så enligt undersökningar så kommer ca 0,6% av detta från Kanada och flyktingarna som byfånen också angav som orsaken till att höja tullarna för Kanada och Mexico så kommer ca 1% av dessa från Kanada och till Kanada så kommer merparten av allt kokain från USA så Thumpen kanske skulle sopa framför sin egendörr först... 5 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 Kommer vi få ett objektivt svar från NTSB eller har board members redan blivit utbytta av nuvarande administration som instruerar dom vilket svar dom vill ha (=att olyckan berodde på att piloten var kvinna, inkvoterad och därmed totalt inkompetent)? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 7 minuter sedan, skrev Surin P3: Fast 5000+ timmar är vad militären sagt är bra erfarenhet. 1500, om hon ens hade det, är ganska lite om jag förstår det rätt. Jag menar att man jobbar ju mer per år och ingen vill väl påstå att man blir riktigt duktig på ett yrke på mindre än ett år... Speciellt inte helikopterpilotyrket, gissar jag. Kolla lite på vad en pilot gör mer än flyger, man kan knappast få ihop 1000 flygtimmar per år med normala arbetstider och då för militärpersonal givetvis utanför strid. 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 2 minuter sedan, skrev UglyFarang: Kolla lite på vad en pilot gör mer än flyger, man kan knappast få ihop 1000 flygtimmar per år med normala arbetstider och då för militärpersonal givetvis utanför strid. Innan vi gick med i NATO och ryssen invaderade Ukraina så flög en Gripen pilot 100-200 timmar per år. Så i Sverige skulle det tagit 5-10 år att skrapa ihop 1000 timmar 3 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 12 minuter sedan, skrev UglyFarang: Kolla lite på vad en pilot gör mer än flyger, man kan knappast få ihop 1000 flygtimmar per år med normala arbetstider och då för militärpersonal givetvis utanför strid. Jag håller med dig i sak. Men med facit i hand, så var piloten inte tillräckligt duktig. Oavsett flygtid. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 6 minuter sedan, skrev Surin P3: Jag håller med dig i sak. Men med facit i hand, så var piloten inte tillräckligt duktig. Oavsett flygtid. Men var inte helikoptern på den plats som flygledarna hade instruerat den att vara? Om ja så är det väl flygledaren som gjort fel och låtit helikoptern korsa framför flygplanet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 Vi har ju faktiskt sett Trump och tullar tidigare. Han har ju varit president förut... Och ekonomin gick inte i sank den gången... Vi får se hur det går denna gång. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 2 timmar sedan, skrev Surin P3: Nu hittar du på igen. Det finns ju till och med senatsförhör om varför de försökte få media att inte tala om labbet. Och de email som finns var ju en bra bit innan dina medier pratade om möjliga läckan ifrån labbet. Typiskt att vrida på sanningen i efterhand. Eller som man säger på ren svenska; ljuga! Du kommer väl snart och säger att ingen blev tvingad till att ta vaccinet...? Labbet var med från början iallafall i Sverige, men togs bort från agendan nästan omgående. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 En annan fundering som någon säkert kan svara på, flyger militära helikoptrar i USA med transponder påslagen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 Precis nyss, skrev Marlon: Men var inte helikoptern på den plats som flygledarna hade instruerat den att vara? Om ja så är det väl flygledaren som gjort fel och låtit helikoptern korsa framför flygplanet? Det är ju frågan... Piloten sa att hen ser flygplanet. Det var nog flera som inte var anställda baserat på meriter, utan på något annat fantasifullt. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 2 timmar sedan, skrev Surin P3: senatsförhör Jo tjena där sitter de med världen skarpaste hjärnor Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 Precis nyss, skrev Surin P3: Det är ju frågan... Piloten sa att hen ser flygplanet. Det var nog flera som inte var anställda baserat på meriter, utan på något annat fantasifullt. Jag upprepar vad jag sade tidigare. Blanda aldrig trafikslag och ekonomier. Med ekonomier menas privatplan med normala flygbolag (lex linate). Det ska vara homogent med folk som tänker på samma sätt och har lika mycket skin in the game. Så felet är att det ens blandades, IMHO. Just don't do it. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 34 minuter sedan, skrev UglyFarang: Är du medveten om att delar av norra USA får större delen av sin el från grannen i norr? Tullarna på energi höjdes bara med 10% sannolikt för att USA behöver el, olja och gas från Kanada. Nyss på nyheterna så var det från något idrottsevenemang i Kanada där man spelade USAs nationalsång, folket stod upp och buade.... Angående knark eller specifikt Fentanyl som din idol Thump sa så enligt undersökningar så kommer ca 0,6% av detta från Kanada och flyktingarna som byfånen också angav som orsaken till att höja tullarna för Kanada och Mexico så kommer ca 1% av dessa från Kanada och till Kanada så kommer merparten av allt kokain från USA så Thumpen kanske skulle sopa framför sin egendörr först... Jag tror det du skriver är halvsant. Jag vet att folk från Sydamerika som fått avslag i USA, fått komma till Kanada och sedan med sitt kanadensiska uppehållstillstånd pillrat sig vidare till USA dit dom ville från början. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 Kul tråd ändå! 2 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 Underbart. Full fart, varje timme. 1 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 18 minuter sedan, skrev Surin P3: Kul tråd ändå! Ja om alla tycke lika så skulle det ju vara mähä /Enis 1 1 "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 8 minuter sedan, skrev Enis: Ja om alla tycke lika så skulle det ju vara mähä /Enis Nä, då skulle ju alla tycka att det var en kul tråd. 1 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 2 timmar sedan, skrev UglyFarang: P3 lille, din kompis Thump som du högaktar på ett mycket tydligt sätt kan omöjligt ha alla hönsen hemma, här kommer ett av hans mindre intelligenta uttalande i samband med att flygplanet och militärhelikoptern krockade, länk följer efter citatet: "Trump fick frågan om han hade några bevis för att rekrytering med mångfald och inkludering skulle vara orsaken till olyckan. Trump svarade då att det kan ha varit så. Påståendet ifrågasattes sedan flera reportrar på plats som undrade hur Trump kunnat dra den slutsatsen. – För jag har sunt förnuft, säger Trump." https://www.tv4.se/artikel/5kynCKPXjX9mVvPQxJsyNm/trump-skyller-flygkraschen-pa-mangfald-och-inkludering Nu på senaste nyhetssändningen som jag såg under förmiddagen så uttalade Thump sej angående höjda tullar mot EU, endast citat ingen länk: "EU köper inte våra bilar eller jordbruksprodukter, vi köper miljontals bilar och massor med jordbruksprodukter från EU" Här visar han tydligt att han inte har det sunda förnuftet som han påstod sej besitta tidigare, dagens personbilar från USA är rena skiten jämfört med större delen av bilarna som tillverkas i EU därför vill folk i EU inte ha dem och av samma orsak så vill många i USA ha bilar från EU och EU har i många år haft förbud mot GMO produkter vilket USA inte har och de kan/vill inte garantera att deras jordbruksprodukter är fria från. Tror Trumpeten glömde bort bilar från Asien, typ Japan! Och Eu är ju inte Japan...... 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 1 timme sedan, skrev Surin P3: Nä, då skulle ju alla tycka att det var en kul tråd. Skulle alla tycka som dig så skulle tråden vara tragikomisk Enis 5 "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev Surin P3: Jag håller med dig i sak. Men med facit i hand, så var piloten inte tillräckligt duktig. Oavsett flygtid. Är det så det ska fungera att undersökningen från Thailand har kommit fram till att det är pilotens fel! Och någon självutvald sitter och talar om vad som är fakta? Jag skrev sist i mitt inlägg att det ska bli intressant att se vad de kommer fram till. CNN sa ju att piloten inte låg på 200 foot höjd utan på en högre höjd. Men det är kanske bara i Thailand man vet vad som är fakta. Ändrades Februari 3 av Wangthong 1 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 Nu är ställningen ungefär 7-0 till mig. Sunt förnuft leder över Trump-syndromarna. 😂 Och till råga på allt, så är Trump president. Glöm inte det. Tårarna flödar. 3 1 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 Kollat lite på tullar som Kanada har för produkter som USA köper. I genomsnitt 218% på mjölkprodukter. Hmm... 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
C-dude Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 Undrar vem i Usas flygledartorn sitter o kollar på the Simpsons?? C;D Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true. You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 Trump har pausat de mexikanska tullarna till mars månad, efter att de lovat att säkra gränsen med 10.000 soldater så knark och annat krimskrams inte kommer över gränsen. The Art of the Deal... Undra vad Svt och CNN säger om det här? För nog måste de stackars knarkkungarna få tjäna pengar också. 😂 6 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Februari 3 Dela Inlagd Februari 3 5 timmar sedan, skrev Surin P3: Fast 5000+ timmar är vad militären sagt är bra erfarenhet. 1500, om hon ens hade det, är ganska lite om jag förstår det rätt. Jag menar att man jobbar ju mer per år och ingen vill väl påstå att man blir riktigt duktig på ett yrke på mindre än ett år... Speciellt inte helikopterpilotyrket, gissar jag. Gissar var ordet. Jag vet inte vad du får allt ifrån? Så här säger chatgpt i frågan. För en amerikansk militär helikopterpilot anses erfarenhet i flygtimmar beroende på flera faktorer som uppdragstyp, militär gren (Army, Navy, Air Force, Marines), och befattning. Här är en detaljerad översikt för helikopterpiloter: 1. Erfarenhetsnivåer för helikopterpiloter 0–500 flygtimmar: Grundläggande nivå (Co-Pilot/Nybörjare) Under utbildning (t.ex. Fort Rucker för Army) och de första åren i tjänst. Får ofta flyga med övervakning av en erfaren Aircraft Commander (AC). 500–1 000 flygtimmar: Erfaren Pilot (Aircraft Commander - AC) Kan leda besättningar i operativa miljöer. Tillräckligt erfaren för att flyga självständigt i vissa operationer. 1 000–1 500 flygtimmar: Senior Pilot Ofta kvalificerad som Instruktörspilot (IP) eller Standardization Pilot (SP). Leder avancerade uppdrag och utbildar andra piloter. Kan innefatta erfarenhet av stridsflygning och komplexa operationer. 1 500–2 500 flygtimmar: Expert/Veteran Pilot Högsta nivån av teknisk expertis och ledarskap. Vanligt i specialoperationsenheter som 160th SOAR (Night Stalkers). Kan även vara testpilot med specifik certifiering. 2 500+ flygtimmar: Legendarisk Erfarenhet Mycket sällsynt utanför lång militärtjänst eller specialoperationsenheter. Piloter med denna erfarenhet ses som experter på taktiska och tekniska aspekter av helikopterflygning. 2. Specialoperationer (t.ex. 160th SOAR - Night Stalkers) Minimikrav: Ofta 1 000–1 500 timmar plus omfattande nattflygningserfarenhet med NVG (Night Vision Goggles). Elitnivå: Piloter har ofta 2 000+ timmar med hög andel stridstimmar. 3. Stridstimmar (Combat Hours) Stridstimmar värderas högre än vanliga flygtimmar. En pilot med 500 stridstimmar anses ofta mer erfaren än en pilot med 1 000–1 500 timmar i fredstida miljö. 4. Krav för Befordran och Specialroller Instruktörspilot (IP): Minst 1 000 timmar (kan variera mellan grenarna). Testpilot: Ofta över 1 500 timmar plus specialutbildning. Befälhavare för helikopterenhet: Ofta 1 500–2 000+ timmar. Exempel på krav: U.S. Army Black Hawk-pilot (UH-60): Aircraft Commander: 750–1 000 timmar. Instruktörspilot: 1 200–1 500 timmar. U.S. Marine Corps CH-53-pilot: Stridserfaren pilot: 1 000+ timmar med hög andel stridstimmar. Specialoperationsuppdrag: Ofta 1 500–2 000+ timmar. 6 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu