Jump to content
IGNORERAD

Trump

clion

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev Dempa:

Verkar vara en reko snubbe denna Kilmar Abrego Garcia

🚨NEW: Kilmar Abrego Garcia—a reported MS-13 gang member accused by his wife of domestic violence—is now directly tied to a convicted human trafficker.

Here’s the full story:

In 2022, Tennessee police pulled Garcia over for speeding. They discovered he was driving without a valid license and transporting eight illegal immigrants—none of whom had luggage or verifiable home addresses—from Texas to Maryland.

The SUV Garcia was driving belonged to Jose Ramon Hernandez Reyes, an illegal immigrant from El Salvador previously sentenced to 18 months in federal prison for human trafficking.

- Garcia sports MS-13 tattoos on his knuckles. 
- His wife tiled a TRO against him for domestic abuse.
- He was previously arrested alongside known MS-13 gang members wearing gang attire and carrying marijuana and cash.
- Now he's directly tied to Reyes, a convicted human trafficker.

How many "coincidences" can one person have before it becomes undeniable?

Kilmar Abrego Garcia is clearly the new frontrunner to lead the DNC.”

Källa Chatgpt

Kilmar Armando Ábrego García är en salvadoransk medborgare som felaktigt deporterades från USA till El Salvador i mars 2025, trots att han hade laglig rätt att stanna i landet. Hans fall har blivit en symbol för konflikterna mellan rättsväsendet och den verkställande makten under Donald Trumps andra presidentperiod.

Bakgrund:
Ábrego García kom till USA som 16-åring 2011 för att fly från gängvåld i El Salvador. Han bosatte sig i Maryland, där han senare gifte sig och fick barn. År 2019 greps han av immigrationsmyndigheterna (ICE) på grund av misstankar om kopplingar till gänget MS-13. Dessa anklagelser baserades dock på hörsägen och ifrågasatta polisrapporter. En immigrationsdomstol beslutade att han inte kunde deporteras till El Salvador på grund av hot från rivaliserande gäng.

Felaktig deportation:
Trots domstolens beslut deporterades Ábrego García den 15 mars 2025 till El Salvador, vilket Trump-administrationen senare kallade ett "administrativt misstag". Vid ankomsten fängslades han utan rättegång i det ökända högsäkerhetsfängelset CECOT, som är känt för att hysa misstänkta gängmedlemmar under hårda förhållanden.

Rättsliga åtgärder och domstolsbeslut:
Den 10 april 2025 beslutade USA:s högsta domstol enhälligt att deportationen var olaglig och beordrade regeringen att "underlätta" Ábrego Garcías återkomst till USA. Domstolen avvisade administrationens argument om att den saknade juridisk befogenhet att agera eftersom Ábrego García befann sig utanför USA:s territorium.

Politisk konflikt och fortsatt fängslande:
Trots högsta domstolens beslut har Trump-administrationen vägrat att följa ordern och hävdar att domstolar inte kan diktera utrikespolitiska beslut. El Salvadors president Nayib Bukele har också vägrat att frige Ábrego García, trots påtryckningar från amerikanska myndigheter.

Mänskliga rättigheter och internationell kritik:
Fallet har väckt omfattande kritik från människorättsorganisationer och politiker. Senator Chris Van Hollen från Maryland reste till El Salvador för att träffa Ábrego García och rapporterade om de svåra förhållandena i fängelset samt bristen på tillgång till juridiskt ombud och familjekontakt.

Kilmar Ábrego Garcías fall belyser allvarliga brister i USA:s immigrationssystem och den potentiella konflikten mellan olika statsmakter när det gäller att upprätthålla rättsstatsprincipen.

Ändrades av janne_h
  • Ge karma 1
  • Bullseye 3

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Dempa:

Dessa påståenden till trots. Så har han aldrig blivit dömd för någon av dessa påståenden. 

Ska man börja döma folk på rycktes spridning? 

Då är rätts staten riktigt illa ute. Många länder som inte anses vara rätts stater dömer folk på påhittade anklagelser. Är det dit du anser att USA bör sträva efter? 

Senast i raden är ju som exempel Joakim Medin i Turkiet. Men många Thailands resenärer kanske jublar? 

Då han skrivit ganska mycket elakt om sexhandel i Thailand  tidigare. 

Tycker du att folk ska sättas i fängelse för anklagelser som inte håller en rättsprövning annat än att politiker pushar för fällande dom av politiska skäl? 

Ändrades av janne_h
  • Ge karma 2
  • Bullseye 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Al Capone var då inte heller nån maffia snubbe utan helt enkelt en simpel skattesmitare. 😂 😂 

Nä, logiken säger att springer man omkring i dessa gängkretsar, har samma kläder, gängtatueringar, så kanske man inte enligt lag är gängmedlem, men i normala förhållanden anses vara det ändå. 

Oavsett så ska personer som han utvisas. Han tillför endast negativt för samhället i stort och befann sig olagligt inom landet. Ut med packet. 

• Ge karma 2
  • Bullseye 2
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Al Capone var då inte heller nån maffia snubbe utan helt enkelt en simpel skattesmitare. 😂 😂 

Nä, logiken säger att springer man omkring i dessa gängkretsar, har samma kläder, gängtatueringar, så kanske man inte enligt lag är gängmedlem, men i normala förhållanden anses vara det ändå. 

Oavsett så ska personer som han utvisas. Han tillför endast negativt för samhället i stort och befann sig olagligt inom landet. Ut med packet. 

Ska jag tolka detta som att du inte vill att utvismingar ska grunda sig på domstols beslut? Utan det räcker att personen pekas ut genom rycktes spridning? 

Med samma princip så skulle det ju räcka med att din kompis i Surin är kriminell för att du skulle utvisas ur Thailand. Rättsprincipen är väl rimligen att straff utmäts utifrån en rättsprövning? Eller har vi olika åsikter i den frågan? 

Angående skattefrågan. Så är ju detta som man skulle kastat Capone i fängelse utan att ha testat Skattefrågan i domstol. 

I övrigt ser jag inga större likheter med Capone. 

Hade snubben brutit mot några av andra lagar+ så hade man nog kunnat få dit honom i domstol. Det kommer naturligtvis ut en massa stories som stödjer Trumps narrativ. Men det betyder inte per automatik att han är skyldig till allt som påstås. 

Det som jag ser som mest intressant i denna historia i långa loppet. Är att Trump verkar ha tappat HD,s lojalitet. Och jag misstänker framöver att flera domar i framtiden kommer att gå emot trump. Att efter detta gå ut i media och påstå att HD domarna inte kan lagen, är nog knappast ett vinnande koncept. 

Ändrades av janne_h
  • Ge karma 4

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Dessa påståenden till trots. Så har han aldrig blivit dömd för någon av dessa påståenden. 

Ska man börja döma folk på rycktes spridning? 

Då är rätts staten riktigt illa ute. Många länder som inte anses vara rätts stater dömer folk på påhittade anklagelser. Är det dit du anser att USA bör sträva efter? 

Senast i raden är ju som exempel Joakim Medin i Turkiet. Men många Thailands resenärer kanske jublar? 

Då han skrivit ganska mycket elakt om sexhandel i Thailand  tidigare. 

Tycker du att folk ska sättas i fängelse för anklagelser som inte håller en rättsprövning annat än att politiker pushar för fällande dom av politiska skäl? 

Aldrig dömd men han vistades i USA illegalt, även det är ett brott.

Den där Medin kan Turkiet behålla, en AFA anhängare som sympatiserar med PKK, inget vi behöver ha tillbaka….

• Ge karma 3
  • Minus 1
  • Bullseye 5

F*ck Palestine!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Ska jag tolka detta som att du inte vill att utvismingar ska grunda sig på domstols beslut? Utan det räcker att personen pekas ut genom rycktes spridning? 

Med samma princip så skulle det ju räcka med att din kompis i Surin är kriminell för att du skulle utvisas ur Thailand. Rättsprincipen är väl rimligen att straff utmäts utifrån en rättsprövning? Eller har vi olika åsikter i den frågan? 

Angående skattefrågan. Så är ju detta som man skulle kastat Capone i fängelse utan att ha testat Skattefrågan i domstol. 

I övrigt ser jag inga större likheter med Capone. 

Hade snubben brutit mot några av andra lagar+ så hade man nog kunnat få dit honom i domstol. Det kommer naturligtvis ut en massa stories som stödjer Trumps narrativ. Men det betyder inte per automatik att han är skyldig till allt som påstås. 

Det som jag ser som mest intressant i denna historia i långa loppet. Är att Trump verkar ha tappat HD,s lojalitet. Och jag misstänker framöver att flera domar i framtiden kommer att gå emot trump. Att efter detta gå ut i media och påstå att HD domarna inte kan lagen, är nog knappast ett vinnande koncept. 

Håller med dig rent principiellt om det varit så att han varit lagligt i landet. 

Nu var han inte det. 

Hade jag varit olagligt i Thailand, så skulle jag tycka det var tråkigt att utvisas, men jag hade också tyckt att de som försvarat min utvisning på grunder som att jag inte fällts i domstol för ytterligare brott, nog var lite knäppa. 

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Surin P3:

Håller med dig rent principiellt om det varit så att han varit lagligt i landet. 

Nu var han inte det. 

Hade jag varit olagligt i Thailand, så skulle jag tycka det var tråkigt att utvisas, men jag hade också tyckt att de som försvarat min utvisning på grunder som att jag inte fällts i domstol för ytterligare brott, nog var lite knäppa. 

Nu blir det intressant. Domstolar har fastslagit att han befann sig lagligt i USA. Har du info som omkullkastar detta? 

"2019 greps han av immigrationsmyndigheterna (ICE) på grund av misstankar om kopplingar till gänget MS-13. Dessa anklagelser baserades dock på hörsägen och ifrågasatta polisrapporter. En immigrationsdomstol beslutade att han inte kunde deporteras till El Salvador på grund av hot från rivaliserande gäng."

• Ge karma 3

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Dempa:

Aldrig dömd men han vistades i USA illegalt, även det är ett brott.

Den där Medin kan Turkiet behålla, en AFA anhängare som sympatiserar med PKK, inget vi behöver ha tillbaka….

2019 greps han av immigrationsmyndigheterna (ICE) på grund av misstankar om kopplingar till gänget MS-13. Dessa anklagelser baserades dock på hörsägen och ifrågasatta polisrapporter. En immigrationsdomstol beslutade att han inte kunde deporteras till El Salvador på grund av hot från rivaliserande gäng.

Vistades i USA illegalt? 

Om en immigrations domstol säger att han inte kan deporteras

Då betyder väl det per automatik att han vistas legalt i USA? Har du info som kullkastar immigrationsdomstolens dom? 

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

2019 greps han av immigrationsmyndigheterna (ICE) på grund av misstankar om kopplingar till gänget MS-13. Dessa anklagelser baserades dock på hörsägen och ifrågasatta polisrapporter. En immigrationsdomstol beslutade att han inte kunde deporteras till El Salvador på grund av hot från rivaliserande gäng.

Vistades i USA illegalt? 

Om en immigrations domstol säger att han inte kan deporteras

Då betyder väl det per automatik att han vistas legalt i USA? Har du info som kullkastar immigrationsdomstolens dom? 

Detta är väldigt enkelt, hur kom han till USA? Hade han ansökt korrekt innan han anlände? Hade han fått inresan godkänd?

När han sedan deporterades valde El Salvador att fängsla honom. Varför?

• Ge karma 1

F*ck Palestine!

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev janne_h:

En immigrationsdomstol beslutade att han inte kunde deporteras till El Salvador på grund av hot från rivaliserande gäng.

Hör du själv hur löjligt detta låter? Hot från rivaliserande gäng? Du påstår ju att han inte är gängmedlem….

• Ge karma 1

F*ck Palestine!

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Dempa:

Detta är väldigt enkelt, hur kom han till USA? Hade han ansökt korrekt innan han anlände? Hade han fått inresan godkänd?

När han sedan deporterades valde El Salvador att fängsla honom. Varför?

Du verkar tro dig kunna amerikansk lag bättre än en amerikanska domstol.... Fantastiskt. 

Vad gäller Medin så är det ju intressant att du stödjer fängelse för dom som inte delar din uppfattning. 

I övrigt kan jag väl inte tycka att jag hålker med Medin i det han skriver. Dock anser jag det som en rättighet att han får uttrycka sig. 

Och i övrigt inte har så mycket till övers för människor som inte respekterar andras åsikter. 

• Ge karma 4

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Dempa:

Hör du själv hur löjligt detta låter? Hot från rivaliserande gäng? Du påstår ju att han inte är gängmedlem….

Jag påstår ingenting. Jag citerar immigrations domstolen. 

Det kanske vore bättre om du satte dig in i det du skriver om. Istället för att sprida en massa  strunt som förolämpar din egen intelligens. 

• Ge karma 2
  • Bullseye 3

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Jag påstår ingenting. Jag citerar immigrations domstolen. 

Det kanske vore bättre om du satte dig in i det du skriver om. Istället för att sprida en massa  strunt som förolämpar din egen intelligens. 

Känns väl ändå som det omvända här…påstå att nån inte är gängmedlem men ändå på nåt sätt vara involverad i gängrivalitet…känns lite som ett självmål.

• Ge karma 2
  • Minus 1

F*ck Palestine!

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Dempa:

Känns väl ändå som det omvända här…påstå att nån inte är gängmedlem men ändå på nåt sätt vara involverad i gängrivalitet…känns lite som ett självmål.

Det var i alla fall det som framkom. Och migrations domstolen som verkar ha mera info än dig frikände honom. Vilket per automatik gör hans vistelse laglig i USA. Du får nog börja titta på mindre alternativ media. Så kanske du kan förstå logiken utifrån verkligheten. 

Bara för att man är offer i en gäng konflikt. Betyder inte det per automatik att man är brottsling, som vissa tycks tro. Man kan även gå och tugga bubbelgum samtidigt. Men det är en helt annan story. 

Ändrades av janne_h
  • Ge karma 3

Dela på andra sajter

Världens problem har blivit märkbart större efter att dårar började kalla och behandla brottslingar för offer. 

Borde vara straffbart att ha den synpunkten. Eller åtminstone tvångsbehandling på psyket i ett par år. 😂 

• Ge karma 1
  • Minus 2
  • Pannslag 1
  • Bullseye 4
  • Haha 1
Dela på andra sajter

Även att blint tro att domstolar är ofelbara eller tro att domare är laglydiga, hederliga människor som följer lagen utan egenintresse...

Mentalt max tolv år. 

Så fängelse blir svårt att motivera. 😂 

• Ge karma 3
  • Minus 2
  • Bullseye 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Esspe:

Dom flesta domarna är väl tillsatta av Trump så att dom skulle vara ofelbara är en omöjlighet.

Lite beklämmande är det att alla Trumpister bara vill följa lagen när det passar deras agenda. 

Nu drömmer du... 

Det finns ungefär 30.000 domare i Amerika. 😂 😂 😂 

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

John Khonken

Är det så man ska tolka allt just. Alla Trump domare gör fel och alla som Demokraterna tillsatt är guds gåva till mänskligheten. Så lagen kan man skita i.

Är man illegalt i ett land ska man överhuvudtaget ha några rättigheter. 

• Ge karma 2
  • Pannslag 2
  • Bullseye 3
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Även att blint tro att domstolar är ofelbara eller tro att domare är laglydiga, hederliga människor som följer lagen utan egenintresse...

Mentalt max tolv år. 

Så fängelse blir svårt att motivera. 😂 

Snackaom att blanda äpplen och päron.

Har argumenten tagit slut? 

Om en dom följer din övertygelse är den rätt. Om den går emot din övertygelse är domaren korrupt... 

Börjar bli rena dagisnivån på denna diskussion. 

Du kan tycka vad du vill. Men ett utslag i en domstol är lagmässigt grundat (än så länge). 

Är för övrigt fortfarande helt övertygad om att dina argument mest handlar om att hålla diskussionen på MPR igång. Så forumet inte dör sotdöden.

• Ge karma 6
  • Haha 1

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Är det så man ska tolka allt just. Alla Trump domare gör fel och alla som Demokraterna tillsatt är guds gåva till mänskligheten. Så lagen kan man skita i.

Är man illegalt i ett land ska man överhuvudtaget ha några rättigheter. 

Fast har domstolen dömt till ens favör ska man ej bli straffad. I detta kan man lämna politiken utanför. 

Vad Esspe åsyftade var ju naturligtvis HD. Där det är majoritet av konservativa domare. Varav trump utnämnt 3 av dessa. 

Det blir dessutom lite konstigt när Trump går bananas för att dom dömer emot honom

Då han sen vill läxa up HD med påståenden om att dom ej förstår lagen. 

• Ge karma 6

Dela på andra sajter

Idag sker begravningen av påve Franciskus i Peterskyrkan i Rom. President Trump kommer inte sitta på första raden som han själv påstått.
Vatikanen meddelar;
– Nä, han är lite bakom.

• Ge karma 1
  • Bullseye 2
  • Haha 10
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Esspe:

image.png.4204ba08768e544573d4822eb7abefc1.png

Naturligtvis slog han sig fram till första raden och som den narcissist han är ska han naturligtvis synas. Han hade inte ens vett att klä sig i svart. Fattas bara en blommig slips.

Prins William och Biden var inte heller klädda i svart men det utelämnade du….viktigast är hatet mot Trump

• Ge karma 2
  • Pannslag 1
  • Bullseye 3

F*ck Palestine!

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Surin P3:

Lögner igen. 

20250427_164742.jpg

Det var nog för mycket begärt att du skulle förstå ordvitsen…

• Ge karma 1
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...