Jump to content
IGNORERAD

Vad ska man tro?


Marlon

Recommended Posts

Guest wille

Quote

Trodde det var en annan topp man nådde när man var 16...

Det ar val vid 22 respektive 32 for man och kvinnor eller?

Quote

Ska man säga vad man tjänar om hon frågar eller ska man vara konservativ och säga mindre? Man vill ju vara ärlig ändå och jag begär ju samma sak från henne.

Ar val rimligt att vara arlig om du forvantar dig detsamma fran henne. Du kan ju uppge lon efter skatt eller liknande sa blir det lite mer jamforbart for henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    8

  • AnOnYm

    7

  • biker

    6

  • GammalDansken

    6

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Ar val rimligt att vara arlig om du forvantar dig detsamma fran henne. Du kan ju uppge lon efter skatt eller liknande sa blir det lite mer jamforbart for henne.

Kan det bli mer romantiskt?  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bil kommer förre det mesta i Thailand. Dom flesta som har pengar eller kan ta lån till en bil gör det. Det är en status symbol där nere, precis som här. Bilen är ett ansikte utåt för familjen och personen i fråga. Viktigt hon vill och är säkert en fin tjej som vill visa detta.

Du måste åka ner och träffa henne.. Det blir aldrig någonting annars. Se till att du är bra på wai (hälsa på thai) när du träffar föräldrarna. Thailändska tjejer är mycket mer seriösa i sina förhållanden än svenska tjejer. Har du väl träffat hennes familj är det väldigt svårt för henne ifall ni inte säger att ni bara är polare. Men om ni agerar som ett par och ni säger till föräldrarna att ni är tillsammans det är då som hjulen börjar snurra. Se till att vara beredd på allt vad ett förhållande med henne kommer att innbära. Tala med varandra om hur ni skall agera kring varandras liv i respektive land. Vart vill ni bo? Sverige eller Thailand.

Det kommer innebära en rad av komplexa problem i form av kulturkrokar och språkliga missupfattningar.

Jag tror att det kan fungera.

Jag har varit tillsammans med min älskling i 4 år. Det tar lång tid att förstå hur allting fungerar rent kulturellt.

Stor skillnad på många fronter.

Hon har en bil med 100% säkerhet. Det är ingenting unikt att ha en bil i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, men många osäkra skriver här, Men är Du osäker prova Dig fram lokalt,Titta vid korvståndet eller Pizzerian, Om du får en blick, kanske intresse finns.

Bil.. Här finns flera Farang eller som Vi säger här, Baksidaa, same same

anders är ny, men Pick-up skulle jag aldrig köpa, det är för bönder  ;)

eller Stupid Farangs.

Funderar lite lätt på en Toyota 2.0 oavsett modell  Så vi på ett lättsamt sätt kan ta oss dit vi vill, Min fru Nang, hon tänker till skillnad mot många andra Thai, Varför köpa kostym i storlek 68 När du får plats i 52 ?

Hoppas Ni fick något och tänka på,  Mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Quote

Hej,

Tack för era lugnande ord. Jo, jag smyger in lite frågor då och då. Frågade t.ex. varför hon inte gifter sig med en thai man men hon påstår att de bara är otrogna och är inget att ha. Är det verkligen så illa?

Ska man säga vad man tjänar om hon frågar eller ska man vara konservativ och säga mindre? Man vill ju vara ärlig ändå och jag begär ju samma sak från henne.

Marlon

Hon kanske har nån dålig erfarenhet från nån thailändsk man?

Fråga henne om lönen och när hon frågar dig om din så var ärlig,eller kanske säga att man tjänar mindre än vad man gör.Lycka till och hoppas det leder till nått bra i framtiden för er  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sen va inte rädd för att fråga om hennes liv, kompisar, och pengar.

Min hustru kommer från "övre"medelklassen och hon och hennes vänner och familj frågar ALDRIG varandra eller andra om deras ekonomi, enligt henne är det mycket oartigt!

Hur det är ute på landet osv.. har jag ingen aning om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bil kommer förre det mesta i Thailand. Dom flesta som har pengar eller kan ta lån till en bil gör det. Det är en status symbol där nere, precis som här. Bilen är ett ansikte utåt för familjen och personen i fråga. Viktigt hon vill och är säkert en fin tjej som vill visa detta.

Du måste åka ner och träffa henne.. Det blir aldrig någonting annars. Se till att du är bra på wai (hälsa på thai) när du träffar föräldrarna. Thailändska tjejer är mycket mer seriösa i sina förhållanden än svenska tjejer. Har du väl träffat hennes familj är det väldigt svårt för henne ifall ni inte säger att ni bara är polare. Men om ni agerar som ett par och ni säger till föräldrarna att ni är tillsammans det är då som hjulen börjar snurra. Se till att vara beredd på allt vad ett förhållande med henne kommer att innbära. Tala med varandra om hur ni skall agera kring varandras liv i respektive land. Vart vill ni bo? Sverige eller Thailand.

Det kommer innebära en rad av komplexa problem i form av [glow=red,2,300]kulturkrokar[/glow] och språkliga missupfattningar.

Jag tror att det kan fungera.

Jag har varit tillsammans med min älskling i 4 år. Det tar lång tid att förstå hur allting fungerar rent kulturellt.

Stor skillnad på många fronter.

Hon har en bil med 100% säkerhet. Det är ingenting unikt att ha en bil i Bangkok.

Tack du har gett mej ett nytt mycket användbart ord... Tack

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Tack du har gett mej ett nytt mycket användbart ord... Tack

Ska bli spännande att se dig använda det.

Cultural hooks ?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

varsågod hehe jag skriver som en kratta. Jag är säker ordblind eller dylikt men vad spelar det för roll ifall det är någon som förstår. Jag vet vad jag vet och ifall någon annan har glädje av det så är det bra för dem.

Hejdå svensk

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller väl lite som här hemma.

Hittar man rätt företag får man bra lön, hittar man fel får man dålig.

Nu är jag ingen expert, men vad jag hört så ligger snitlönen i BKK på dryga 8-12K B per månad, och i andra städer är snittet 5-8K B, men sen finns det nog säkert de som jobbar för rätt företag och tjänar mer än de flesta andra.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oj då.. 7000Bath påminner om ingångslönen för en fabriksarbetare. Men tjejen kanske bara var provsmakare vattnet därav den låga lönen?

Quote

Tycker kanske att lönerna som nämns i tråden är lite optimistiska. Tjejen jobbade som QC (Quality Controller) på japanskt

företag i Nakhonratchasima (Korat). Plastbranschen, allt inom vattenavrinning, dränering, mm. Månadslön 7000B. Och då talar vi

om 6-dagars vecka.

Detta hindrar dock inte en vanlig arbetare från att ha en bil för 700000b. Banklån, ni vet...

/biker

7000-10000 bath tjänade min tjej när hon jobbade på skofabrik i Chonburi en gång i tiden. Så antingen var hon städare där eller så lurade dom skjortan av henne

Link to comment
Dela på andra sajter

En tjej jag känner i BKK hon jobbar åt ett företag i Frankrike som har kontor i BKK, ibland får hon och dom andra anställda åka över till Paris och vara på det kontoret som lite extra semester. Hon tjänar 30000 bath i månaden hon är 31 år

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

7000-10000 bath tjänade min tjej när hon jobbade på skofabrik i Chonburi en gång i tiden. Så antingen var hon städare där eller så lurade dom skjortan av henne

200 baht om dagen hade exets syster för att rycka fjädrarna av fäna på "hönsfabriken" i Wichanburi för ett par år sedan

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

200 baht om dagen hade exets syster för att rycka fjädrarna av fäna på "hönsfabriken" i Wichanburi för ett par år sedan

Ja du ser.ca 5000 bath bara det*s*

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Vad kan lönen va på lotas i Phattalom södra Thailand i månaden?? på ett ungefär arbetar som

säkerhetsvakt av nåt slag

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alltså, är det realistiskt att hon kan ha råd att ha en bil? Vet inte hur lönebilden i Thailand ser ut, har t.ex. medelklassen bilar? Själv har man ju svårt att ha en bil på en normal svensk lön.

Det första man funderar på är ju om du överhuvudtaget varit i Thailand ännu och sett hur fasligt mycket bilar det finns där? Annars är nog ett studiebesök att rekommendera. ;)

Vad gäller lönebild så ser jag att många svarande tydligen inte riktigt hajar hur stor lönespridningen är i Thailand mellan dom med ingen/låg eller hög utbildning.

Dom med t ex utbildning från ett Bangkokuniversitet tjänar normalt lika mycket som ett antal fabriksarbetare gör ihop.

Min frus gamla klasskompisar (som närmar sig de 30) och har utbildning från ett landsortsuniversitet tjänar allt mellan 8000-30 000 baht i månaden beroende på det yrkesval/arbetsgivare domfått/valt. Dom som tjänar minst har mestadels valt att bli statligt anställda lärare men deras låga lön kompenseras till viss del av dom många förmåner ett statligt jobb ger. Många av klasskompisarna har bil.

Min frus yngre bror (25 år) som avslutade sina studier på Thammasat för 2 år sen och sedan dess jobbar som mäklare i huvudstaden inhandlade förra månaden en sprillans bil efter att sparpengarna nått den nivå som krävdes för handpenningen (ca 200 000 baht).

Så det kan gå rätt fort att få råd med ny bil om man har bra jobb/utbildning.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans kusin i Bangkok jobbar åt ett svenskt företag och har ca 80.000 THB i månaden.

Huset (tvåvåningshus nära Seacon Square)  betalas av företaget, bilen (nu en Toyota Altis, byts ofta) och lite annat smått o gott.

Hon valde att jobba åt detta företag istället för att studera vidare (till max på studieskalan) för att hennes föräldrar skulle slippa arbeta.

Hennes far är fd buddhistmunk i många år, numera pensionerad Nissan försäljare och hennes mor är kristen och jobbar med textilier.

Kul familj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja, nu börjar lönerna sprida sig lite. Verkar var svårt för en del att föreställa sig att det faktiskt finns folk i Thailand som tjänar bra eller ibland väldigt mycket pengar. Visst, de är inte i majoritet men så hemskt ovanligt är det inte. Det finns ju även en del företagare som tjänar bra och många bland dem är kvinnor. Läste någonstans att Thailand hade fler kvinnliga företagare än Sverige, procentuellt sätt alltså.

Sedan så finns det ju en gigantisk svart marknad och hur mycket pengar som rör sig där är väl svårt att slå fast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...