Jump to content
IGNORERAD

Orolig


Mantra

Recommended Posts

MangeUdon,

Du har verkligen skrivandets gåva!

Och vill bara tillägga att mycket inlägg.

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 275
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • AnOnYm

    30

  • Mantra

    30

  • Singha711

    16

  • GammalDansken

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

tackar alla för deras hjälp å synpunkter.

:drinks:   nästa gång jag är nere i Thailand å kan träffa på några av er så bjuder jag på en chang eller 2 eller en singha för den som vill ha det. ;)

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett fenomen som ofta återkommer på detta och andra forum är det där någon stör sig på validiteten i övrigas inlägg. Jag har sagt det förut och säger det igen; söker man evidensbaserad fakta så har man hamnat fel då man letar och stör sig på ett offentligt forum!

Biblioteken har databaser fulla med "peer reviewed" (behöver mer kaffe för att översätta detta) forskning som lämpar sig bättre för detta.

Ett offentligt forum är, och skall enligt min mening vara, en plats där generaliseringar och antaganden får råda. Det ligger, åter igen enligt min mening, snarare på den läsande att "sålla" ibland dessa efter eget tycke än på den skrivande.

Kort sagt; slänger man ut en förfågan på ett forum som detta får man ta de "bra" svaren med de "dåliga". Vilka som är vilka är upp till var och en att avgöra - inte till de med högst universitetsutbildning eller antal avancerade ord per inlägg.

Vidare så hoppas jag att allt löser sig för Dig Mantra. Jag vet hur det känns att oroa sig för någon som befinner sig på andra sidan jordklotet utan att kunna nå henne. Oftast brukar det ju tillslut visa sig att det fanns en bra förklaring till det hela och jag är övertygad om att så är fallet även denna gång.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett fenomen som ofta återkommer på detta och andra forum är det där någon stör sig på validiteten i övrigas inlägg. Jag har sagt det förut och säger det igen; söker man evidensbaserad fakta så har man hamnat fel då man letar och stör sig på ett offentligt forum!

Biblioteken har databaser fulla med "peer reviewed" (behöver mer kaffe för att översätta detta) forskning som lämpar sig bättre för detta.

Ett offentligt forum är, och skall enligt min mening vara, en plats där generaliseringar och antaganden får råda. Det ligger, åter igen enligt min mening, snarare på den läsande att "sålla" ibland dessa efter eget tycke än på den skrivande.

Kort sagt; slänger man ut en förfågan på ett forum som detta får man ta de "bra" svaren med de "dåliga". Vilka som är vilka är upp till var och en att avgöra - inte till de med högst universitetsutbildning eller antal avancerade ord per inlägg.

Vidare så hoppas jag att allt löser sig för Dig Mantra. Jag vet hur det känns att oroa sig för någon som befinner sig på andra sidan jordklotet utan att kunna nå henne. Oftast brukar det ju tillslut visa sig att det fanns en bra förklaring till det hela och jag är övertygad om att så är fallet även denna gång.

:paint:   Kunde inte sagt det bättre, du är min idol! (klipper, klistrar och sparar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett offentligt forum är, och skall enligt min mening vara, en plats där generaliseringar och antaganden får råda. Det ligger, åter igen enligt min mening, snarare på den läsande att "sålla" ibland dessa efter eget tycke än på den skrivande.

Jag får nog med begynnande röda och slokande örsnibbar medge att det ligger en viss sanning i det du skriver. Det är lätt att glömma bort att det är ett forum vi befinner oss på.  ;)

Lik förbannat är det enligt min mening en del riktigt illasmakande, fördomsfulla generaliseringar det bjuds på ibland. :kort:

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

GD...

Är det så du uppfattar det så okej.

Jag vet inte hur man annars ska tolka dessa meningar .

.. så många duktiga skribenter på MPR använder sin vältalighet till att diktera ren nonsens. (Singha)

Finns den (inhämtade kunskapen om Thailändska tjejer) att tillgå på wikipedia?

Bittra, (blåsta?) och fördomsfulla herrar har matat TS med sina teorier

Kommentatorn framstår snarare som burlesk än upplysande . ordalag utan någon som helst egentlig substans

I nämnda tråd fann jag bara ett konstruktivt svar för att dämpa Mantras oro .

och slutligen får trådskaparen en känga han med, som är dum nog att överhuvudtaget fråga:

vad jag eller någon annan  tror oss veta är egentligen fullständigt ovidkommande.

Jag tycker själv jag försökte hjälpa (inte minst med att tala om för Mantra att han inte skulle bry sig om eventuella elakheter),

men när trådar sporar ur är det bara att gilla läget, ha så roligt man förmår, eller hålla tyst.

Att under täcke av vackra ord tro att man kan säga vadsomhelst och därmed såra de som faktisk försöker

bidra är ett misstag anser jag. Att recensera är (och ska vara) dödfött på ett forum som detta.

Jag tycker du ska läsa tujtujs inlägg härovan som delvist berör samma fråga.

mvh GD

PS - edit - bläddrade lite bakåt

Vad är det som gör ditt inlägg bättre än detta som jag skrev i början på tråden?

Det är lätt för forumisterna att slänga ur sig en massa dåliga erfarenheter och ge dig ännu flera

anledningar att oroa dig än du redan har.

Lika lätt som det är att lugna dig med "att så är det ofta, det betyder inget".

Välj att lyssna till det senare för din egen själafrids skull.

Faktum är ju att ingen här kan ha en susning om varför hon inte hör av sig.

Ring till alla du känner därborta som kan tänkas veta något eller ta reda på.

Eller gå in på tråden "billig resa till Thailand", och åk imorn om oron gnagar för mycket.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att se att tråden fått en mer filosofisk nivå efter alla personangrepp. Kanske till och med så att vi snart kommer tillbaka till ämnet? ;)

Mantra: Nu har halva forumet haft sina synpunkter på ditt problem. Du är nu den ende som talat med din tjej efter att hon åter blivit nåbar per telefon. Är det så att din oro nu stillats?

/Noobie

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

GD... Jag har redan förstått att du ogillar majoriteteten, för att inte säga alla mina inlägg (och förmodligen även missbehagas av mitt kontroversiella lynne i stort). Fine, det berör mig inte nämnvärt.

Dina analyser och tolkningar av det jag skriver är dina, och jag respekterar ditt ogillande över mina åsikter.

För den som uppfattat helheten av det jag ville ha sagt så är förhoppningsvis kontentan än annan. Mantra och jag har diskuterat innebörden via pm, han har inte uppfattat det som att jag skulle ha givit honom en känga!

Jag menade inte att "hugga" efter Singha, eller starta ett verbalt krig med någon över huvud taget. Singha uppfattar jag helt klart som vältalig och en duktig skribent, jag tyckte dock att hans generaliseringar var befängda. Inget illa menat med det.

Förövrigt GD har jag väl ändå inte kritiserat något av det du skrivit, eller utrycker jag mig verkligen så fullkomlligt klantigt att jag implicit sårar din gamle själ med mina "vackra örngottsbeklädda" ord?

Hmm/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

MangeUdon,

har du gått upp ur sängen med fel ben imorse?

Jag har läst ditt inlägg flera gånger upp och ner men inte kunnat hitta någon egentlig substans i ämnet annat än att du recenserar skribenterna som fan läser bibeln, bunta ihop dem och slänger dem i papperskorgen. Allmänna råd som att inte generalisera, inte bunta ihop människor och folkgrupper betraktar jag inte som uppriktigt menade när du själv i samma inlägg så flagrant bryter emot dem. Att dessa råd också tillhör standardvokabulariet i varje forum gör att substansen i ditt inlägg inte växer precis.

För övrigt kan jag försäkra dig att jag har tillbringat nu över ett år i Thailand, så jag tror att jag vet vad jag talar om. Att insinuera i att jag hämtar mina kunskaper i Wikipedia betraktar jag därför enbart som ett retoriskt stilgrep i syfte att slå under bältet.

Trots allt önskar jag dig en bra dag!

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett fenomen som ofta återkommer på detta och andra forum är det där någon stör sig på validiteten i övrigas inlägg. Jag har sagt det förut och säger det igen; söker man evidensbaserad fakta så har man hamnat fel då man letar och stör sig på ett offentligt forum!

Biblioteken har databaser fulla med "peer reviewed" (behöver mer kaffe för att översätta detta) forskning som lämpar sig bättre för detta.

Ett offentligt forum är, och skall enligt min mening vara, en plats där generaliseringar och antaganden får råda. Det ligger, åter igen enligt min mening, snarare på den läsande att "sålla" ibland dessa efter eget tycke än på den skrivande.

Kort sagt; slänger man ut en förfågan på ett forum som detta får man ta de "bra" svaren med de "dåliga". Vilka som är vilka är upp till var och en att avgöra - inte till de med högst universitetsutbildning eller antal avancerade ord per inlägg.

Vidare så hoppas jag att allt löser sig för Dig Mantra. Jag vet hur det känns att oroa sig för någon som befinner sig på andra sidan jordklotet utan att kunna nå henne. Oftast brukar det ju tillslut visa sig att det fanns en bra förklaring till det hela och jag är övertygad om att så är fallet även denna gång.

Bra skrivet Tujtuj!

På ett forum som detta får man acceptera att alla har sina personliga erfarenheter av Thailand och dess invånare. Ingen kan egentligen säga vad som är rätt eller fel, varje läsare får göra sin egen bedömning.

Som moderator har jag ingen ambition att försöka sålla ut "dåliga" inlägg från de "bra". En sådan kvalitetsbedömning är ju nästan omöjlig, och är enligt min mening omotiverad. Det finns forumregler, och det får räcka med att jag försöker se till att dom följs. Vad som för mig ter sig som ett dåligt inlägg kanske är värdefullt för någon annan. Och vice versa.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha.

He,he...njae, jag tror jag steg upp på rätt fot.

Okej, kontentan gick inte fram, synd och skam.

Jag tyckte det var nonsens det du skrev, men du skrev det riktigt stilfullt. Jag kommer fortsätta läsa din härliga prosa i kommade inlägg, du kan jäklar i min själ utrycka dig redigt, även om jag inte håller med dig i allt du skriver.

Ha en bra dag du med.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Singha.

He,he...njae, jag tror jag steg upp på rätt fot.

Okej, kontentan gick inte fram, synd och skam.

Jag tyckte det var nonsens det du skrev, men du skrev det riktigt stilfullt. Jag kommer fortsätta läsa din härliga prosa i kommade inlägg, du kan jäklar i min själ utrycka dig redigt, även om jag inte håller med dig i allt du skriver.

Ha en bra dag du med.

Mvh/

www.mangeudon.se

Jag får väl tillägga att en del av mina inlägg är skrivna i underhållningssyfte. Så betraktat tycker jag att jag har nått mitt mål och tackar för komplimangerna.

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

GD... Jag har redan förstått att du ogillar majoriteteten, för att inte säga alla mina inlägg (och förmodligen även missbehagas av mitt kontroversiella lynne i stort). Fine, det berör mig inte nämnvärt.

Dina analyser och tolkningar av det jag skriver är dina, och jag respekterar ditt ogillande över mina åsikter.

För den som uppfattat helheten av det jag ville ha sagt så är förhoppningsvis kontentan än annan. Mantra och jag har diskuterat innebörden via pm, han har inte uppfattat det som att jag skulle ha givit honom en känga!

Jag menade inte att "hugga" efter Singha, eller starta ett verbalt krig med någon över huvud taget. Singha uppfattar jag helt klart som vältalig och en duktig skribent, jag tyckte dock att hans generaliseringar var befängda. Inget illa menat med det.

Förövrigt GD har jag väl ändå inte kritiserat något av det du skrivit, eller utrycker jag mig verkligen så fullkomlligt klantigt att jag implicit sårar din gamle själ med mina "vackra örngottsbeklädda" ord?

Hmm/

www.mangeudon.se

Det stämmer inte att jag inte gillar dina inlägg, och jag läser så gott som alla

utom de som är skrivna som underhållande prosa.

Inte att jag har nåt emot dessa men jag är bara mera intresserad i fakta eller de inlägg

jag tror mig kunna lära av.

Jag kan inte minnas att jag opponerat mig speciellt mot dig men har å andra sidan skrivit mycket

jag inte kommer ihåg :-)

Jag gillar att skämta och inte alla har samma uppfattning om vad som är roligt eller inte

men det är smällar man får ta.

Och jo du kritiserade visst det jag skrivit - åtminstone i denna tråd - i och med att alla utom

du och möjligen Willie skulle vara de enda som skrivit något "med substans".

Att du skulle vara en auktoritet på Thailand, med rätt att bedöma mina alster accepterar  jag

lika lite som du behöver tycka att jag har rätt.

Och detta är inte menat som ett personligt påhopp, utan skrivit för att få av oss (iaf jag) egentligen

funderat på den eller de roller vi spelar på forum'et och att ditt inägg med de efterföljande kommentarer

(både positiva och negativa) är en bra illustration av dessa.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle inte komma ut mycket på ett forum om man först måste sålla bort oliktänkande innan man svarar i en tråd, tycker att man måste läsa mellan raderna och inte ta allt personligt, det finns fler som svara på ungefär samma sätt som en själv och nyanserna är under stundom hårfina, det är väl ingenting att uppröras över, bara fortsätta att skriva för det gör vi väl alla för att det roar oss, annars finns ju alternativet att läsa typ textTV, inga dialoger bara fakta i sammandrag eller Wikipedia om man nu tror på det.

Nä, i varjefall föredrar jag den typ av inlägg som på senare tid kommit på denna tråd än de alltsomoftast i forumet förekommande "Du kan ingenting, jag vet för jag har varit där fler gånger än Du och jag bor minsan inte i något råtthål på landet". Bla bla, utan ett vettigt svar, självklars skall man betrakta olika skribenters åsikt men att bara hävda sin egen förträfflighet och väldigt gärna hitta "fel" på andra, njaa, inte min medicin.

MVH

Baa som gillar att läsa bra såväl som mindre bra prosabaserade inlägg.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Singha.

He,he...njae, jag tror jag steg upp på rätt fot.

Okej, kontentan gick inte fram, synd och skam.

Jag tyckte det var nonsens det du skrev, men du skrev det riktigt stilfullt. Jag kommer fortsätta läsa din härliga prosa i kommade inlägg, du kan jäklar i min själ utrycka dig redigt, även om jag inte håller med dig i allt du skriver.

Ha en bra dag du med.

Mvh/

www.mangeudon.se

Va fan gör du? Ångra dig inte, jag tyckte ditt inlägg var mitt i prick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett fenomen som ofta återkommer på detta och andra forum är det där någon stör sig på validiteten i övrigas inlägg. Jag har sagt det förut och säger det igen; söker man evidensbaserad fakta så har man hamnat fel då man letar och stör sig på ett offentligt forum!

Ett offentligt forum är, och skall enligt min mening vara, en plats där generaliseringar och antaganden får råda. Det ligger, åter igen enligt min mening, snarare på den läsande att "sålla" ibland dessa efter eget tycke än på den skrivande.

Jag håller med men samtidigt så är ju vetenskaperna som rör dessa ämnen fulla av generaliseringar och antaganden. Det är absolut inget fel med att generalisera för utom dessa skulle vi ju inte komma någon vart och det är ju samtidigt väldigt stora skillnader mellan olika generaliseringar.

Det viktigaste på det här forumet är väl att man påminner sig om att det är generaliseringar och inte sanningar huggna i sten, något som en del verkar vara benägna att tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en känsla ett det behövs några klarläggande ord ifrån min sida om innehållet i någon eller några av mina inlägg. Dessvärre hinner jag inte just nu eftersom jag skall skynda mig till forumsträffen i Slottsskogen. Men jag återkommer så snart jag har sovit ruset av mig…

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag håller med men samtidigt så är ju vetenskaperna som rör dessa ämnen fulla av generaliseringar och antaganden. Det är absolut inget fel med att generalisera för utom dessa skulle vi ju inte komma någon vart och det är ju samtidigt väldigt stora skillnader mellan olika generaliseringar.

Det viktigaste på det här forumet är väl att man påminner sig om att det är generaliseringar och inte sanningar huggna i sten, något som en del verkar vara benägna att tro.

Stor skillnad på generaliseringar? Här tror jag att alla med avvikande uppfattningar håller med dig! hehe  :yes:

En generalisering tenderar bli en sanning först när tillräckligt många delar samma uppfattning, dessförinnan brukar det vara bullshit.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En generalisering tenderar bli en sanning först när tillräckligt många delar samma uppfattning, dessförinnan brukar det vara bullshit.

Oj, Oj, vilka intellektuella höjder vi når idag!

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oj, Oj, vilka intellektuella höjder vi når idag!

// Singha711

Ja, fast det skulle aldrig gå utan din hjälp..

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har tillbringat morgonen med att uppdatera mig i lite trådar på MPR. Mantras tråd ”OROLIG” väckte mitt intresse då den på kort tid utvecklats till en 17 sidor lång ”handbok i Thailändskors agerande, samt dyngspridning av sällan skådat slag”.

Det förvånar mig att så många duktiga skribenter på MPR använder sin vältalighet till att diktera ren nonsens. Då syftar jag bland annat på Singhas kommentarer om äldre förmågor kontra yngre, och hur han utmålar folket (främst kvinnorna) ute i byarna som en pragmatiskt lagd enhetligt grupp. Jag undrar i mitt stilla sinne var den omfattade kunskapen om Thailändskor inhämtats, finns den att tillgå på wikipedia?

Alla med ett uns av futtig empiri begriper väl att det är ren och skär dårskap att bunta ihop en hel grupp med kvinnor och säga: ”Så här tycker de, så här fungerar de, så här handlar de, o.s.v. 

Kvinnor är individer, jo även Thailändskor är individer.

Kommentatorn framstår snarare som burlesk än upplysande när han försvarar sin heder som ålderman med retoriska ordalag utan någon som helst egentlig substans.

Jag har även svårt att förlika mig med hur många skribenter menar att det är typiskt Thailändskt att helt sonika ”glömma bort” att de har ett förhållande för en stund. Hur det är karakteristiskt för en Thailändsk kvinna att inte meddela sig.

Okej, det kanske skrevs i ren välvilja och var menat att lugna TS, men ingen kan väl på fullaste allvar mena att det är ett Thailändskt fenomen i ett stabilt partnerskap?

Visst, ett distansförhållande som ännu inte är riktigt etablerat har kanske en viss diskrepans, och följer därför inte gängse normer, det kan jag köpa, men inte att det skulle vara allmänt vedertaget för Thailändska kvinnor att bete sig så obetänksamt.

Mantra verkar tacksam för alla goda råd, det är ju underbart att så många engagerar sig i hans situation. Ändå har ondsinta spekulationer haglat i tråden.

Bittra, (blåsta?) och fördomsfulla herrar har matat TS med sina teorier.  Att Mantra ändå ter sig positiv är beundransvärt. Den egenskapen är inte många förunnad.

Vad är det egentligen som gör liknande trådar så populära på MPR, och herrarna så aktiva?

Så snart någon har problem med sin Siamesiske käresta dyker de ”vise männen” upp som hyenor runt lejonkadaver för att smutskasta det Thailändska (främst kvinnliga) släktet. Ändå är det samma skribenter som i nästa tråd hyllar Thailand, och dess folk. Märkligt.

Vad jag också finner märkligt är att ”hyenorna” ter sig extra exalterade i trådar då Thaländska kvinnor jämförs med Svenska dito. Då jäklar anamma är  stackars proletäre och söte ”Noi” den fagraste, ärligaste tösen på vår planet.

I nämnda tråd fann jag bara ett konstruktivt svar för att dämpa Mantras oro. Det var Wille som erbjöd sig att hjälpa TS på plats i Bangkok, mycket hyggligt enligt min mening, och även det ända rätta för att stilla Mantras gnagande oro.

Jo, visst är det så att många av herrarna åkt på blåsningar av olika slag, och därför skildrar sina erfarenheter i cyniska ordalag. Men vem fasiken har inte det, både i Sverige och i Thailand?  Beräknande och illmariga kjoltyg, såväl y-fronter finns det gott om i alla världsdelar. Skulle det vara något specifikt Thailändskt?

Jag är inte naiv. Visst tusan är risken att bli ”blåst” större då ett förhållande sker på distans, eller då ett förhållande baseras på ekonomisk tryggning för den ena parten. Klart som korvspad.  Lik förbannat är det befängt att klassa Thailändskor som en homogent fungerande grupp.

Hoppas allt löser sig till din fördel Mantra, och att det är en bra tjej du funnit. Några råd kan jag dess värre inte bjuda på, vad jag eller någon annan  tror oss veta är egentligen fullständigt ovidkommande.

Mvh/

www.mangeudon.se

kul att nån har vett nog att dela med sig av nått som faktiskt har substans.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu räcker det har talat med tjejen min så nu är denna tröd utömd å bör begravas å förhoppningsvis inte tas uppigen.

vi ska ju alla vara vänner tycker jag åven om man har lite olika meningar å så.

å jag önskar er alla ett underbart liv å hoppas att det ska gå bra för er alla med. å återigen tacka för all hjälp å synåynkter å allahanda saker. TACK:

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra Mantra.

Men den här tråden är bra och vi har sett det förut och kommer garanterat se det igen. Det finns ju en hel del att lära så jag hoppas tråden finns kvar eller lever vidare i en annan form.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...