Jump to content
IGNORERAD

H1N1 i Thailand


Surin P3

Recommended Posts

Quote

Va Du än gör, ta ALDRIG mig för skåning, bor i södra Stockholm. :kort:

MVH

Baa

Du kan väl vara skåning för det... själv bor jag i Malmö och är göteborgare ;)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    7

  • Surin P3

    6

  • ban99arne

    5

  • Baa

    5

Mest aktiva i denna tråd

Guest wille

Man bor val inte springa benen av sig for att leta vaccin mot svininfluensan i Bangkok da det inte ar framstallt av lakemedelsforetagen annu och an mindre leverat. Tamiflu kan val tankas forkorta sjukdomsforloppet med drygt en dag osv. och ar darmed inte sarskillt verkansfullt eller? For inte ar det val pa nagot satt nagot skydd mot smitta?.

Nar det galler huruvida unga - medelalders drabbats hardast ar det val annu oklart da manga barn dels insjuknat och aven dott. Att aldre mer geriatriskt utvecklade personer verkar ha klarat sig bra verkar det dock som. Sa Baa, Dansken m.fl som sakerligen genomled Spanska sjukan i borjan av seklet ar sakert immuna och kan andas ut :)

Link to comment
Dela på andra sajter

slaskhasen

Oavsett om man är ifrån dom "Nordtyska provinserna" eller "Fjollträsk" så tycks faran att få viruset för dom yngre.

Har för mig att jag har läst att det drabbar främst dom som är födda efter 1960.

Kan kanske ha att göra med att då gick den "första" riktiga influensan i Europa och att dom som då fick den ska vara immuna mot H1N1.

Vet inte om det ligger någon sanning i det.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Man bor val inte springa benen av sig for att leta vaccin mot svininfluensan i Bangkok da det inte ar framstallt av lakemedelsforetagen annu och an mindre leverat. Tamiflu kan val tankas forkorta sjukdomsforloppet med drygt en dag osv. och ar darmed inte sarskillt verkansfullt eller? For inte ar det val pa nagot satt nagot skydd mot smitta?.

Nar det galler huruvida unga - medelalders drabbats hardast ar det val annu oklart da manga barn dels insjuknat och aven dott. Att aldre mer geriatriskt utvecklade personer verkar ha klarat sig bra verkar det dock som. Sa Baa, Dansken m.fl som sakerligen genomled Spanska sjukan i borjan av seklet ar sakert immuna och kan andas ut :)

Nja, så gamla är vi nog inte :-) (Baa kanske, men inte jag).

Eftersom geriatrik är läran om åldrandets sjukdomar menar du då at

vi "geriatriskt utvecklade personer" besitter specialkunskaper?

I så fall, varför ifrågasätta ?

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nar det galler hoftledsbyten, gikt, grastarr m.m sa lovar jag dyrt och heligt att alltid lyssna lyhort till forumets experter :)

Den senast rapportperioden har enligt WHO haft en nastan dubbelt sa hog dodsfrekvens som tidigare. Nu ser det ut som att ca 1 per 100 rapporterade fall stryker med globalt satt. Huruvida detta beror pa att kontrollen och uppfoljningen ar battre nu later jag dock vara osagt men 1/100 kanns lite for hogt for att man endast skall rycka pa axlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Quote

Hahaha. Jag åker aldrig charter. Det är en ännu större hälsorisk än att smittas av svininfluensa.  :mdr:

Där fick du till det Jag kommer i håg min sista charterresa fyra dagar innan man kunde gå ordentligt förkylningen väntade i planet förkyld när jag åkte förkyld när jag kom hem. 

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Quote

Nar det galler hoftledsbyten, gikt, grastarr m.m sa lovar jag dyrt och heligt att alltid lyssna lyhort till forumets experter :)

Den senast rapportperioden har enligt WHO haft en nastan dubbelt sa hog dodsfrekvens som tidigare. Nu ser det ut som att ca 1 per 100 rapporterade fall stryker med globalt satt. Huruvida detta beror pa att kontrollen och uppfoljningen ar battre nu later jag dock vara osagt men 1/100 kanns lite for hogt for att man endast skall rycka pa axlarna.

Att man överhuvudtaget hittat denna epidemi beror på rapporteringen det kan ha och har förmodligen gått förbi flera influenzor genom årens lopp ,de kända vinter "förkylningarna" har ju kommit nånstans ifrån.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man bor val inte springa benen av sig for att leta vaccin mot svininfluensan i Bangkok da det inte ar framstallt av lakemedelsforetagen annu och an mindre leverat. Tamiflu kan val tankas forkorta sjukdomsforloppet med drygt en dag osv. och ar darmed inte sarskillt verkansfullt eller? For inte ar det val pa nagot satt nagot skydd mot smitta?.

Nar det galler huruvida unga - medelalders drabbats hardast ar det val annu oklart da manga barn dels insjuknat och aven dott. Att aldre mer geriatriskt utvecklade personer verkar ha klarat sig bra verkar det dock som. Sa Baa, Dansken m.fl som sakerligen genomled Spanska sjukan i borjan av seklet ar sakert immuna och kan andas ut :)

När det gäller Tamiflu har Du helt rätt, det var bara en iakttagande från den influensaperioden, ingen behovsfråga, däremot tycker jag att frågan om släppandet av vaccin mot svininfluensan är befogad eftersom många på MPR passerar Bangkok på väg mot sitt favvoställe i LOS.

Har Du inte någon vetskap så låt dem som har det svara.

Betr. åldern och spanska sjukan, HAHA, Njaaa inte jag heller har upplevt denna, om Du inte avser samma sjuka som den s.k. gula febern (längtan tll LOS), jo jag har haft fritidsboende o Spanien tidigare.

:whistle:   Och Du, va inte rädd för att bli gammal, själv var/är jag mer rädd att inte få bli det.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Fodervärdarna borde tillhanda hålla MPR-munskydd åt forumisterna till ett självkostnadspris.

Lämpligen förses skyddet med sugrör där förutom ölflaska även cigarett kan appliceras.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Munskydd med MPR:s logotype och adress vore ju en idé!

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

435 skolor, 200 förskolor i Bangkok stängs mellan 15-19 Juli pga influensan.

Siffran idag är 24 döda och det funderas på om alla skolor ska stängas i 2 till 4 veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och i sverige räknar man med att minst 400000 ska drabbas av influensan i höst  :wai: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Lokalt tillverkat vaccin (näs-spray) är säkert enl. GPO.

Det kommer att tillverkas över 10 milj. doser, varav 5 milj. kommer att ges till allmänheten gratis och 1 milj. kommer att säljas billigt till WHO.

Om ca 120 dagar kommer detta vaccin att finnas tillgängligt på den thailändska marknaden.

http://www.bangkokpo...afe-says-agency

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Lokalt tillverkat vaccin (näs-spray) är säkert enl. GPO.

Det kommer att tillverkas över 10 milj. doser, varav 5 milj. kommer att ges till allmänheten gratis och 1 milj. kommer att säljas billigt till WHO.

Om ca 120 dagar kommer detta vaccin att finnas tillgängligt på den thailändska marknaden.

http://www.bangkokpo...afe-says-agency

Över 10 miljoner doser. Då kan ju 65-70 miljoner Thailändare ta det lugnt.

120 dagar från nu är ca 15 november.

Då har många redan haft det så det behövs kanske inte så mycket vaccin då.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

435 skolor, 200 förskolor i Bangkok stängs mellan 15-19 Juli pga influensan.

Siffran idag är 24 döda och det funderas på om alla skolor ska stängas i 2 till 4 veckor.

Undrar hur många som dött i trafiken under denna period .

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Över 10 miljoner doser. Då kan ju 65-70 miljoner Thailändare ta det lugnt.

120 dagar från nu är ca 15 november.

Då har många redan haft det så det behövs kanske inte så mycket vaccin då.

mvh GD

Tror nog att de gör så bra de kan i Thailand.

Gör Sverige eget vaccin eller köper de från utlandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Över 10 miljoner doser. Då kan ju 65-70 miljoner Thailändare ta det lugnt.

120 dagar från nu är ca 15 november.

Då har många redan haft det så det behövs kanske inte så mycket vaccin då.

mvh GD

Lar det behovas. Om jag forstar saken ratt sa ar man varken i Thailand, Sverige och andra lander sa vansinnigt oroliga for denna runda av influensan. Dock sa oroas man av nasta vag som beraknas komma under hosten och dar oddsen ar pa att viruset muterat till en mer aggressiv variant som ar resistent mot tamiflu etc.

WHO antar aven att aven om man har haft en mildare form av influensn sa kan man drabbas igen av den elakare formen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tror nog att de gör så bra de kan i Thailand.

Gör Sverige eget vaccin eller köper de från utlandet?

Det köps från utlandet om jag fattat rätt. Troligen USA om jag får spekulera.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...