Tallviking Inlagd Oktober 4, 2021 Dela Inlagd Oktober 4, 2021 3 minuter sedan, skrev Amigo: I kortege har de bilar som har blåljus på, det är inte utryckning så länge de inte har blåljus eller siren på. Hur ska annars medtrafikanter veta för att väja tex? Om man som polis väljer att ha blåljus och sirener på eller av under en utryckning avgörs vid varje tillfälle. Det är en väldigt vanlig feluppfattning att man måste ha blåljus och sirener på för att för köra för fort som polis i tjänsteutövning. Finns inget i lagen eller polisen regler som säger så.... Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 4, 2021 Dela Inlagd Oktober 4, 2021 4 minuter sedan, skrev Tallviking: Om man som polis väljer att ha blåljus och sirener på eller av under en utryckning avgörs vid varje tillfälle. Det är en väldigt vanlig feluppfattning att man måste ha blåljus och sirener på för att för köra för fort som polis i tjänsteutövning. Finns inget i lagen eller polisen regler som säger så.... Det finns undantag från lagen i kapitel 11. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Oktober 4, 2021 Dela Inlagd Oktober 4, 2021 5 minuter sedan, skrev Tallviking: Om man som polis väljer att ha blåljus och sirener på eller av under en utryckning avgörs vid varje tillfälle. Det är en väldigt vanlig feluppfattning att man måste ha blåljus och sirener på för att för köra för fort som polis i tjänsteutövning. Finns inget i lagen eller polisen regler som säger så.... Källa på det? Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 4, 2021 Dela Inlagd Oktober 4, 2021 11 minuter sedan, skrev Amigo: I kortege har de bilar som har blåljus på, det är inte utryckning så länge de inte har blåljus eller siren på. Hur ska annars medtrafikanter veta för att väja tex? Har haft tur och blivit omkörd av polisen två ggr när jag kört skapligt för fort. Båda ggr har jag dragit släpvagn. Ena gången på en liten 70 väg. Körde nästan 100 med släpvagn när polisen körde om mig på en lång raka. De tittade på mig en hel del. Har jag kunnat sjunka genom sätet hade jag gjort det. Tänkte att nu står de på nästa parkering och vinkar in mig. Inte, nästa kanske, inte det heller. Sedan ser jag blålysena framför mig, de hade skyndat till en olycka med en lastbil som kört av vägen. Såg ej till dom när jag körde förbi. Andra gången hade jag ett flyttlass efter bilen. Kör drygt 100 med släpvagnen på 100 väg. Ser på långt håll en bil som skulle kunna vara en polisbil. Oavsett polis eller inte är den för långt bak för att se att jag kör för fort. När den kommer närmare ser jag att den har ett släp med något som sticker upp, det brukar inte polisen ha. När de kör om mig i en bra bit över 100, med släpvagn ser jag att det var visst polisen, med en båt som det stod POLIS på. Det som stack upp var en hög båge med båtens blåljus på. Inte brydde de sig om mig inte, hade intressantare saker på g. Trodde att eftersom de körde för fort själva brydde de sig inte om mig. Men det var för att de hade viktigare saker för sig än att bry sig om en fartdåre med släpvagn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
axe Inlagd Oktober 4, 2021 Dela Inlagd Oktober 4, 2021 11 minuter sedan, skrev Amigo: Källa på det? Det kallas 29 minuter sedan, skrev Amigo: Källa på det? Här är ett Moment 4:3, Fördjupningsarbete Polisutbildningen vid Umeå universitet. FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org) . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 4, 2021 Dela Inlagd Oktober 4, 2021 2 hours ago, måne said: 160 i den böjen? Precis. Med en Volvo är det ju bara att glömma. Riktiga blåbär. Jag undrar bara, varför en dårfärd? Även om föraren tyckte det var kul måste dom andra 2 i bilen varit lätt irriterade. Följebilen.... Om ena bilen vill köra 160 genom den kurvan så hade inte jag heller brytt mig om att hänga på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 4, 2021 Dela Inlagd Oktober 4, 2021 2 hours ago, Benriach said: Den bilden förvränger kurvan rejält... https://www.google.se/maps/@56.4568446,13.6231737,3a,75y,219.43h,82.24t/data=!3m6!1e1!3m4!1stJL23OPovaZYSjmKyCbq_g!2e0!7i16384!8i8192 OK. Ser nu att 250 borde funka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Oktober 4, 2021 Dela Inlagd Oktober 4, 2021 En snabb Google: Hur fort får en polisbil köra utan blåljus? Svar: Det som styr de undantag mot vanliga trafikregler som polisen får göra regleras i Trafikförordningens 11:e kapitel. Där framgår att när ett ärende bedöms som brådskande eller trängande får polisen köra i högre hastighet än den skyltade. Föraren får använda blåljus eller siren men det är inte ett krav.10.1.2019 Nu är frågan varför bedömdes ärende som brådskande? Vad jag förstått var de på väg till Lars Vilks hem från en privat besök i Stockholm. ( hos Stina Dabrowski ) Nej jag köper inte "lagligheten" för hastighet på 160 kmh Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Oktober 4, 2021 Dela Inlagd Oktober 4, 2021 1 timme sedan, skrev Nicholas: Precis. Med en Volvo är det ju bara att glömma. Riktiga blåbär. Jag undrar bara, varför en dårfärd? Även om föraren tyckte det var kul måste dom andra 2 i bilen varit lätt irriterade. Följebilen.... Om ena bilen vill köra 160 genom den kurvan så hade inte jag heller brytt mig om att hänga på. Lika illa med en Range Rover på drygt 4 ton. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Oktober 5, 2021 Dela Inlagd Oktober 5, 2021 Bättre bild på händelseförloppet, i tidigare bild som jag postat finns två defekter i vajer räcket, den första till vä är en tidigare skada. Till höger ser man sladd spår från Range Rover som Vilks o polisena färdades. Rätt så tvär ändring av färdriktning! Fyra hjul i sladd Illustration. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 5, 2021 Dela Inlagd Oktober 5, 2021 10 minuter sedan, skrev Amigo: Bättre bild på händelseförloppet, i tidigare bild som jag postat finns två defekter i vajer räcket, den första till vä är en tidigare skada. Till höger ser man sladd spår från Range Rover som Vilks o polisena färdades. Rätt så tvär ändring av färdriktning! Fyra hjul i sladd Illustration. Ser ut som tre smala och ett brett däckspår vilket skulle kunna understödja teorin om däckexplosion/punktering Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 5, 2021 Dela Inlagd Oktober 5, 2021 Frugan sitter och tittar på en schweizare i Udon som hade påhälsning av tjuvar i sitt hem. Hans tgf hade gått och lagt sig. Han sitter och relaxar när han ser en inbrottstjuv med vapen innanför staketet. Han ställer sig på ett bra ställe och överrumplar tjuven i kampen om vapnet lyckas han ha ihjäl tjuven. Tagen för förhör till polisen borgen sätts till 300000. Polisen frågar byborna vad de tycker om falangen, och han verkar vara väldigt omtyckt i byn. Han 63 och tjuven 53. Undra hur det blir för honom? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Oktober 5, 2021 Dela Inlagd Oktober 5, 2021 37 minuter sedan, skrev Wangthong: Frugan sitter och tittar på en schweizare i Udon som hade påhälsning av tjuvar i sitt hem. Hans tgf hade gått och lagt sig. Han sitter och relaxar när han ser en inbrottstjuv med vapen innanför staketet. Han ställer sig på ett bra ställe och överrumplar tjuven i kampen om vapnet lyckas han ha ihjäl tjuven. Tagen för förhör till polisen borgen sätts till 300000. Polisen frågar byborna vad de tycker om falangen, och han verkar vara väldigt omtyckt i byn. Han 63 och tjuven 53. Undra hur det blir för honom? I frugans by i Chiang Rai hade en falang med tgf ihjäl en inbrottsjuv med pistol (släkting till frugan och jag kände honom lite). Frugans släkting hade blivit förolämpad av tgf när han arbetate åt dem och fått tag i en pistol (troligen hans pappa) och skulle råna tgf på hennes bling bling men blev överraskad av henne och sköt henne i axeln. Hon klarade sig och även babyn då hon var gravid. Falangen som var vältränad fick tag i inbrottstjuven och bröt hans armar och dränkte honom i en vattentunna. Han fick inget straff men de flyttade snabbt från byn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 5, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2021 2 timmar sedan, skrev apknug: Ja i vissa fall är Thailändsk rättskipningen bättre än de svenska. Tänker på Rödeby där farsan dömdes för dråp och misshandel samt fick betala skadestånd. Finns nåt liknande där angriparna har trängt sig innanför dörren och får smaka bly, han fälldes också när han försvarade sig. Tråkigt att det inte är nån som helst diskussion om det orimliga i detta. Håller med dig! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 5, 2021 Dela Inlagd Oktober 5, 2021 13 hours ago, Tallviking said: Ser ut som tre smala och ett brett däckspår vilket skulle kunna understödja teorin om däckexplosion/punktering En mycket skarp ändring av riktningen för att det skulle kunna skett i 160. Genomgången genom vajrar verkar skett även det på en väldigt begränsad sträcka för att vara en bil som strax innan skulle färdats parallellt med vajern. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 5, 2021 Dela Inlagd Oktober 5, 2021 Hur djävla svårt ska det vara att börja använda fingeravtryck. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 5, 2021 Dela Inlagd Oktober 5, 2021 9 timmar sedan, skrev Wangthong: Frugan sitter och tittar på en schweizare i Udon som hade påhälsning av tjuvar i sitt hem. Hans tgf hade gått och lagt sig. Han sitter och relaxar när han ser en inbrottstjuv med vapen innanför staketet. Han ställer sig på ett bra ställe och överrumplar tjuven i kampen om vapnet lyckas han ha ihjäl tjuven. Tagen för förhör till polisen borgen sätts till 300000. Polisen frågar byborna vad de tycker om falangen, och han verkar vara väldigt omtyckt i byn. Han 63 och tjuven 53. Undra hur det blir för honom? Schweizarens fru och tjuven brukar tydligen supa ihop. Hela byn vet att han är förtjust i henne. Vilket de tydligen gjort tidigare på dan. Frugan bara säger att hon var så full att hon inte vet nånting. Det börjar se ut som något annat nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Oktober 5, 2021 Dela Inlagd Oktober 5, 2021 41 minuter sedan, skrev Nicholas: Hur djävla svårt ska det vara att börja använda fingeravtryck. Hur hjälper det mot "målvakter"? Beslag ta tillgångarna vilket dom gillar är mycket effektivare. Klockor, bilar you name it...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ArneMorales Inlagd Oktober 5, 2021 Dela Inlagd Oktober 5, 2021 Bra att antalet gruppvåldtäkter mot svenska kvinnor har minskat det senaste året, men Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 6, 2021 Dela Inlagd Oktober 6, 2021 8 timmar sedan, skrev Nicholas: En mycket skarp ändring av riktningen för att det skulle kunna skett i 160. Genomgången genom vajrar verkar skett även det på en väldigt begränsad sträcka för att vara en bil som strax innan skulle färdats parallellt med vajern. Bilden är väldigt förvriden p.g.a objektivet det fotograferats med på långt håll https://www.expressen.se/kvallsposten/fragorna-efter-kraschen-dacken-racket-vagen/ Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 6, 2021 Dela Inlagd Oktober 6, 2021 2 timmar sedan, skrev Tallviking: Bilden är väldigt förvriden p.g.a objektivet det fotograferats med på långt håll https://www.expressen.se/kvallsposten/fragorna-efter-kraschen-dacken-racket-vagen/ Visst är det en tvär ändring man kan räkna stolparna och se det även vinkeln som bilen gått in mot räcket i visar att det varit en tvär ändring. Har du läst och förstått vad som de skriver i artikeln så är det en av faktorerna som gjort att bilen gått igenom räcket. On 2021-10-05 at 08:23, skrev Amigo: Bättre bild på händelseförloppet, i tidigare bild som jag postat finns två defekter i vajer räcket, den första till vä är en tidigare skada. Till höger ser man sladd spår från Range Rover som Vilks o polisena färdades. Rätt så tvär ändring av färdriktning! Fyra hjul i sladd Illustration. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Oktober 6, 2021 Dela Inlagd Oktober 6, 2021 2 minuter sedan, skrev Wangthong: Visst är det en tvär ändring man kan räkna stolparna och se det även vinkeln som bilen gått in mot räcket i visar att det varit en tvär ändring. Har du läst och förstått vad som de skriver i artikeln så är det en av faktorerna som gjort att bilen gått igenom räcket. Vet inte om Du syftar mig men svarar ändå, blir närmare nytt märke igen. Jepp, har läst och tagit in informationen som tjejen ger, visste sen tidigare att olika ställen har olika krav o därmed olika konstruktioner på räcket. Konstigt att en däckexpert säger att ett däck kan inte explodera, det kan de visst, eller är det så att vi vanlig folk uppfattar en plötsligt tömning av luft som en explosion? Har iallafall sett när en vä framdäck "exploderar" på en stendumper i 80 kmh och den var inte styrbar efter det. Mitträcket hindrade att den hamnade på mötande filer. (Mellan Norsborg och Salem i dalen som ligger ca halv mil före avfarten till Rönninge/Salem, södergående riktning. En sån väger olastat uppskattningsviss 15 ton (semitrailer) Hade bilder på händlsen men det var så lnge sen att de finns inte längre eller så hittar ja inte dem längre. Skulle precis kört om honom men vet inte varför jag lät bli, som tur var. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 6, 2021 Dela Inlagd Oktober 6, 2021 10 hours ago, Risifrutti said: Hur hjälper det mot "målvakter"? Beslag ta tillgångarna vilket dom gillar är mycket effektivare. Klockor, bilar you name it...... det hjäper oerhört mycket när man vet exakt vem man har att göra med. målvakter ska man givetvis också ta han om, man skärpte ju lagen för målvakterna för p-böter i malmö, men sedan dom vanligt vill ju syltryggarna ändå inte följa den nya lagen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 6, 2021 Dela Inlagd Oktober 6, 2021 1 timme sedan, skrev Amigo: Vet inte om Du syftar mig men svarar ändå, blir närmare nytt märke igen. Jepp, har läst och tagit in informationen som tjejen ger, visste sen tidigare att olika ställen har olika krav o därmed olika konstruktioner på räcket. Konstigt att en däckexpert säger att ett däck kan inte explodera, det kan de visst, eller är det så att vi vanlig folk uppfattar en plötsligt tömning av luft som en explosion? Har iallafall sett när en vä framdäck "exploderar" på en stendumper i 80 kmh och den var inte styrbar efter det. Mitträcket hindrade att den hamnade på mötande filer. (Mellan Norsborg och Salem i dalen som ligger ca halv mil före avfarten till Rönninge/Salem, södergående riktning. En sån väger olastat uppskattningsviss 15 ton (semitrailer) Hade bilder på händlsen men det var så lnge sen att de finns inte längre eller så hittar ja inte dem längre. Skulle precis kört om honom men vet inte varför jag lät bli, som tur var. De däcken de har på de där polisbilarna är inga vanliga däck utan de är gjorda för att vara punkteringssäkra. Fick de ändå punktering så fanns det järnbågar inne i däcken som höll upp dom så att de inte skulle tappa styrningen. Fast hur många prov de gjort i likhet med denna händelse och hastighet kan man ju fundera om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 6, 2021 Dela Inlagd Oktober 6, 2021 47 minuter sedan, skrev Wangthong: De däcken de har på de där polisbilarna är inga vanliga däck utan de är gjorda för att vara punkteringssäkra. Fick de ändå punktering så fanns det järnbågar inne i däcken som höll upp dom så att de inte skulle tappa styrningen. Fast hur många prov de gjort i likhet med denna händelse och hastighet kan man ju fundera om. 4,5t, hög hastighet och ett ryck i ratten så går det fort fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu