Jump to content
IGNORERAD

Joe filosoferar...


Joe

Recommended Posts

En massa sanningar och en massa tyckanden, men som så många sagt, tur att vi inte alla är lika. Själviskhet eller ej, det måste väl vara den resandes ensak VAR och HUR han vill slösa bort sin pension eller besparingar, livströtta barnötare, nja,nte så värst många där jag bor, snarare ett rikt socialt kotteri bland ett flertal olika nationaliteter, visst slinker det väl ner en o annan bira men det tillhör väl livskvaliteten att KUNNA och ha råd att göra det. Har i.o.för sig aldrig varit i Pattava så om det där florerar livströtta halvalkisar flitigt p.g.av sysselsättningsbrist där blir jag förvånad, så många lovord denna ort fått, inte minst har på MPR.

Att klaga på Sverige, nej det kan man väl inte i alla skeden, det är trots allt härigenom vi lyckats bygga den grogrund till det liv vi önskar när vi gått i mål arbetsmässigt men visst känns det bättre med en svensk pension i Thailand än i Sverige, vi är ju trots allt bidragare till detta system så då är det väl också OK att utnyttja det, även i LOS.

Sangwai, hur mycket är mycket pengar?

En normal svensk pension räcker, har man sedan som de flesta lite grädde på moset med egna pensionsförsäkringar räcker det alldeles utmärkt, i alla fall så har majoriteten av alla jag känner lyckats med det.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • GammalDansken

    11

  • Jive

    8

  • Joe

    8

Mest aktiva i denna tråd

Baa..

När har man mycket pengar?

Det är väl ganska rellativt, det beror nog på vem man frågar, eftersom alla strävar efter olika mål.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Baa..

När har man mycket pengar?

Det är väl ganska rellativt, det beror nog på vem man frågar, eftersom alla strävar efter olika mål.

Rock on!

Självklart, men Dina fahågor om otillräcklig säkerhet e.t.c. om man inte har MYCKET pengar förstår jag inte. Kostnadsläget för boende o.s.v. väger mer än väl upp t.ex. försäkringsbiten om man skulle råka illa ut, blir t.o.m. lite över.

Nej, vill snarare påstå att om man skall kunna leva i Sverige med hus bil och resor (se bara på bensinpriset) för att besöka turistmål, vänner o.s.v. så bör man ha en rejäl hacka i eget sparande om man som pancho skall upprätthålla livskvalitet på samma nivå som i LOS.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Självklart, men Dina fahågor om otillräcklig säkerhet e.t.c. om man inte har MYCKET pengar förstår jag inte. Kostnadsläget för boende o.s.v. väger mer än väl upp t.ex. försäkringsbiten om man skulle råka illa ut, blir t.o.m. lite över.

Nej, vill snarare påstå att om man skall kunna leva i Sverige med hus bil och resor (se bara på bensinpriset) för att besöka turistmål, vänner o.s.v. så bör man ha en rejäl hacka i eget sparande om man som pancho skall upprätthålla livskvalitet på samma nivå som i LOS.

MVH

Baa

Stämmer!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om man skulle bli riktigt sjuk kan man ju alltid komma tebax till Sverige med svansen

mellan benen och begära vård.

En släkting därborta som inte hade den möjligheten fick betala 1,5 miljoner baht för en ballon

i nåt viktigt kärl.

Jag gissar,  att om man skulle ställa frågan här, så anser de flesta att de även betalat för det

(helt och hållet) - vad som än händer.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om man skulle bli riktigt sjuk kan man ju alltid komma tebax till Sverige med svansen

mellan benen och begära vård.

En släkting därborta som inte hade den möjligheten fick betala 1,5 miljoner baht för en ballon

i nåt viktigt kärl.

Jag gissar,  att om man skulle ställa frågan här, så anser de flesta att de även betalat för det

(helt och hållet) - vad som än händer.

mvh

Det låter som ett kraftigt överpris om inga komplikationer tillstötte.

Jag känner en norrman som betalade 1 milj. baht för en "by pass" för knappt tre år sedan på Bkk-Pattaya Hospital.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Joe

Vi har skapat denna hysteri. Varför det vet jag ej. Men det gäller att få pengarna att rulla ut tror jag. Jag håller till 100 % med dig. Varför bara jaga prylar. Jag försöker också att dra mig tillbaka så fort som möjligt. Men det blir svårt. Men en dröm kan man alltid ha. Att börja med skulle t.ex arbeta hemma i 6 månader och bo 6 månader med familjen i Thailand. Men det går tyvär inte för skolan. Men man måste väl få drömma

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För mig känns det som jag hade ett par val efter våra nästan 2 år i Södertälje, Sweden.

1. Flytta till en annan stad och börja om. Bli av med vänner, skaffa nya, problem med jobb mm.

2. Flytta tillbaka till Thailand och återgå till det gamla. Bli av med vänner, skaffa nya, återse gamla, problem med jobb mm.

Valet föll helt enkelt på att flytta tillbaka till Surin.

Baserade detta val på att jag trivs bättre i Thailand och kan därmed tillgodose min familjs "krav" på ett bättre sätt än i Sverige.

Men barnen, då?? Man kan sedan fråga sig om skolorna är bättre i Sverige än i Thailand.

På det svarar jag både ja och nej.

Ska man planera sin framtid för att bo i Thailand så väljer jag den Thailändska skolan till 100%

Planerar man däremot att bo i Sverige resten av livet så är självklart den Svenska skolan att föredra.

...bara man inte bor i Södertälje.

P3,

Bra jobbat av dig mannen! Fortsätt att spä på fördomarna om det idylliska Södertälje. Gör det så är du så schnell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idylliska Södertälje ? Där man skjuter med automatvapen på polishus, där svenskar inte vågar vistas i vissa områden efter mörkrets inbrott, där en stor del av de inflyttade nysvenskarna inte kan ett ord svenska efter ett antal årt i Sverige, där svenska tjejer benämns "svenneh.r, m.m.

Om det är ett idylliskt samhälle för dig är väl frågan om du är född och uppvuxen i Beirut, som jag antar att du kallar en lugn stad !!

Våga öppna ögonen för vad som sker och sluta försöka vara så jävla PK

/ Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

P3,

Bra jobbat av dig mannen! Fortsätt att spä på fördomarna om det idylliska Södertälje. Gör det så är du så schnell.

Fördomar? Jaha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Quote

Jag läste en krönika i aftonbladet häromdagen, där nämdes en tonårs tjej som hade fullt med skär-märken på armarna. Jag började då fundera över vårt samhälle.

Vad är det egentligen för samhälle vi byggt?

Från det att vi föds så slussas vi in i systemet, båda föräldrarna måste jobba för att ha råd till det materialistiska tänkandet. Samhället kräver i princip detta genom skattesystemet, när barnet är 1 år så in på dagis så att båda föräldrarna kan jobba. Man hinner kanske träffa sitt barn några timmar på kvällen när man redan är dödstrött efter jobbet.

När sen barnet är runt 18 så skall han/hon flytta hemifrån och skaffa egen familj så att ovanstående kan fortsätta.

När man sen blir gammal så in på hemmet eftersom barnen inte har tid och råd att ta hand om sina föräldrar, se ovan.

Samhället kontrollerar våra liv i DETALJ, det finns inget utrymme för familjekänsla eller spontanitet, allt är kontrollerat, det första min tjej skulle göra när hon kom hit från Thailand var att besöka Skatteverket, avlyssning är tillåten(FRA), logga IP adresser är tillåtet(IPRED) osv.

Att starta en rörelse hör i Sverige är nästintill hopplöst om alla regler skall följas... osv...

Nu vill sossarna att man skall jobba tills man är 70 år gammal. 70!!

Var finns glädjen?

Vi har byggt ett samhälle som ingen vill bo i.

Glädjen upplever Jag när jag är i Thailand, där finns allt detta som inte finns här, men frågan är ju om inte även Thailand är på väg mot samma öde. Förhoppningsvis hinner jag inte uppleva det under min livstid.

Jag kommer att flytta till Thailand så fort jag bara kan, det är en rent ekonomisk fråga.

Jag vill i alla fall uppleva livskvalitet innan jag dör.

  / Joe

Hej

Har haft liknande funderingar och skrivit inlägg i ämnet  tidigare.

Instämmer helt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

JAVISST...

...är den härlig, morgondisen över byn som skingrar sig medans grisar och kyckligar börjar ljuda så smått. De små smutsiga telingarna som redan är ute och leker, springandes mellan gårdarna med sina mor/farföräldras halvt vakande ögon på sig. Gubborna och gummorna har varit vakna sedan länge och klarat av en hel del skvaller redan...

...men vad är det som inte stämmer? Det fattas ju en generation på gården, var är telingarnas mamma och pappa som skall ge trygghet, kärlek och uppfostran.

Mamman...jobbar på "hotell eller restaurang" på en turistort men den bittra verkligheten är att hon säljer Fe**a till de som vill betala. Dövar sin smärta med alkohol och droger var och varannan kväll.

Pappan..jobbar på "kontrakt" på något bygge i dubai...hur mycket han en jobbar så blir det inga pengar kvar att skicka hem utan hans skuld ökar och han blir tvungen att år efter år vara kvar utomlands

En annan del av Thailand.

Det är tur att mammasången finns..

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Enis du glömde dedär jäkla högtalarna som sätter igång i ottan oxå

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Enis beskrivning av Thailand är också sann, så ser det tyvär ut för ganska många.

Men bylånen och satsningarna på landsbygden har gjort att det är fler föräldrar hemma i byarna nu än för 10 år sedan.

Och dom som fortfarande åker bort och jobbar gör det oftare under kortare perioder än förr.

I vår by och närområde beror det mycket på att bl.a gummiträdsodlingarna kräver mycket anställda.

Det ekonomiska uppsvinget i Udon Thani - Nong Khai området är mycket märkbart.

Hoppas att folk har fått det bättre i andra delar av landet också.

Det vore roligt med lite rapporter i ämnet ifrån andra medlemmar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Enis.

Bra skrivet om byinvånarna, dock har jag en känsla av att det börjar luta lite åt att damerna till stor del stannar hemma, gubbsen jobbar utomlands eller i ngt turistområde och bygger hus på dagarna och spelar bort stålarna på kvällen, trist men realistiskt.

Den ironiska tonen i Ditt inlägg kunde tyvärr tolkas som verklighet för några år sedan även i Udons utkanter, trots IL:s iakttagelser. Som ett litet men tror jag inte unikt exempel: i tjejens by, på morsans gata, är det inte mindre än 8, (av 22) hushåll med enbart kvinnor i vuxen ålder, detta beroende på arbete, inte flykt från käring och ungar.

Min simpla slutledning blir att, kanske, kanske, är Thailand sakta men säkert på väg mot ett bättre familjesocialt samhälle.

Baa (som hoppas på bättre familjeansvar i LOS)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om man skulle bli riktigt sjuk kan man ju alltid komma tebax till Sverige med svansen

mellan benen och begära vård.

En släkting därborta som inte hade den möjligheten fick betala 1,5 miljoner baht för en ballon

i nåt viktigt kärl.

Jag gissar,  att om man skulle ställa frågan här, så anser de flesta att de även betalat för det

(helt och hållet) - vad som än händer.

mvh

En bekant betalade denna vecka 350 000 baht för en "balloon" på Bkk/Pattaya Hospital, som är det dyraste sjukhuset i Pattaya.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

En bekant betalade denna vecka 350 000 baht för en "balloon" på Bkk/Pattaya Hospital, som är det dyraste sjukhuset i Pattaya.

Samma kärl och typ av operation så det går att jämföra priset menar du?

Jag får nog kontakta släktingen och tala om att det finns en här som vet

vad det bör kosta oavsett vilket kärl, (t.ex. i hjärtat) eller om det tillkommer komplikationer.

Stackarn, inte nog med att han är sjuk, han måste ha blivit lurad oxå.

Tänkte jag skulle varna honom att man inte kan lita på den Thailändska sjukvården

men ditt inlägg kom tyvärr för sent.

mvh GD

 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Samma kärl och typ av operation så det går att jämföra priset menar du?

Jag får nog kontakta släktingen och tala om att det finns en här som vet

vad det bör kosta oavsett vilket kärl, (t.ex. i hjärtat) eller om det tillkommer komplikationer.

Stackarn, inte nog med att han är sjuk, han måste ha blivit lurad oxå.

Tänkte jag skulle varna honom att man inte kan lita på den Thailändska sjukvården

men ditt inlägg kom tyvärr för sent.

mvh GD

 

Jag har aning om vad det bör kosta och vet heller inte om de här två ingreppen har samma omfattning.

Tycker bara att spannet (1 500 000 - 350 000) är stort om det i båda fallen handlar om okomplicerade ingrepp.

Jag tycker inte att det kändes fel att leverera en färsk prisuppgift på en okomplicerad "balloonbehandling" på ett dyrt sjukhus.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att ni levererar prisuppgifter om sjukvården i Thailand,för snart är man väl aktuell som intagen oxå.Jag blir ju inte yngre och starkare som vissa här på forumet  ;) Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jag har aning om vad det bör kosta och vet heller inte om de här två ingreppen har samma omfattning.

Tycker bara att spannet (1 500 000 - 350 000) är stort om det i båda fallen handlar om okomplicerade ingrepp.

Jag tycker inte att det kändes fel att leverera en färsk prisuppgift på en okomplicerad "balloonbehandling" på ett dyrt sjukhus.

Nej det tycker inte jag heller.

Men det har inget med mitt inlägg att göra, du får det bara att se ut som om jag far med osanning.

En debatt om medicinska kostnader kan väl ha en poäng där det går att jämföra,

men det var inte mitt syfte. 

Jag skrev mitt inlägg mera som ett exempel på vad svenska expats riskerar -

(eller snarare: väljer att inte riskera - och få utfört hemma i trygga Sverige.

Kritiken av hemlandet må vara massiv ibland, men den dan "the shit hits the fan"

då kommer en del lommandes tillbaka med svansen mellan benen.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror f-n det,man vill väl ha något för de skattekronor man betalt under sin yrkesverksamma tid.Mvh Måne Ps om man sen flyttar utomlands så får man ju iaf betala skatt på sin pension.skatt på skatten DS Sverige har världens största skatt på pensioner. :diablo:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tror f-n det,man vill väl ha något för de skattekronor man betalt under sin yrkesverksamma tid.Mvh Måne Ps om man sen flyttar utomlands så får man ju iaf betala skatt på sin pension.skatt på skatten DS Sverige har världens största skatt på pensioner. :diablo:

Är man då utskriven från Sverige, så är det inte bara att komma lommande med svansen mellan benen och kräva vård, trots att man hela tiden har betalat 25% skatt på pensionen. Man får vackert betala den höga bruttokostnaden för den svenska vården.

Man kan jämföra med de utskrivna norrmännen, som betalar 7% i skatt på pensionen och får sjukvården i det nya landet (Thailand) subventionerad av norska staten (har för mej att subventionen är 75% av vårdkostnaden).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Tror f-n det,man vill väl ha något för de skattekronor man betalt under sin yrkesverksamma tid.Mvh Måne Ps om man sen flyttar utomlands så får man ju iaf betala skatt på sin pension.skatt på skatten DS Sverige har världens största skatt på pensioner. :diablo:

Hmm.

Du tar med dig pensionen till ett annat land där arbetsplatser och momsintäkter

(i teorin) genereras.

Alla påstår dom har pengar tillgodo i det stora räkenskapet med staten.

De samma medborgare som utnyttjar varenda avdragsmöjlighet som finns (legal eller inte)

har alltid betalat så in i h...e mycket i skatt att det omöjligt kan ha gått åt till

barnbidrag, skola, sjukvård, vägar, service - ja allt det där som man mutar sig till i Thailand.

Samma människor som tycker att det är för jävligt att invandrare kan ta för sig utan vidare

tycker ofta det är helt OK att de ska kunna ha kakan kvar och äta upp den.

Och fatet ska helst skickas efter dom till residensen i Pattaya.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar hjärtat hoppa extra,tur att man är kvar i Sverige så man kan renovera det som ska innan vi flyttar ner,men på 5 år ska de väl kunna byta ut allt som är trasigt  ;) Mvh Måne PS joints,är du utskriven från Sverige DS och vad kostar sjukvården i England

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...